• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Stelling: geloof

DeletedUser

Gast
Gelovigen volgen een religie niet vanwege hun vrije wil, maar omdat het hun opgedrongen is door hun ouders.
 

DeletedUser

Gast
AW: Stelling: geloof

denk dat het klopt bij sommige
ben christen maar ga alleen na de kerk omdat het moet(alleen kerstmis)
geloof gelukkig zijn mijn ouders maar een beetje geloofig.
denk dat het eerder zo is
de ouders dopen de kinderen.
de kinderen dopen hun kinderen om de traditie op te volgen.enz
het is niet dat het echt word opgedwogen
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser9429

Gast
AW: Stelling: geloof

Gelovigen volgen een religie niet vanwege hun vrije wil, maar omdat het hun opgedrongen is door hun ouders.

Niet volledig mee eens,

Mijn moeder is redelijk gelovig, ze gelooft maar ze heeft het mij nooit opgedrongen. Ik ben nooit naar de kerk moeten gaan en heb altijd mogen zeggen en denken over god wat ik zelf verkoos. Ik geloof ook totaal niet in god of de hemel (en de rijstpap). Na de dood is het gewoon gedaan met je leven en is het enige dat nog van je overblijft een levenloos lichaam.

Dit neemt niet weg dat het bij andere mensen wel het geval is dat geloof door de ouders opgedrongen en verplicht wordt.
 

DeletedUser

Gast
AW: Stelling: geloof

Gelovigen volgen een religie niet vanwege hun vrije wil, maar omdat het hun opgedrongen is door hun ouders.

Ik ben zelf naar de moskee gestapt en zelf bekeerd tot de islam. Volledig uit vrij wil ;)
 

DeletedUser

Gast
AW: Stelling: geloof

Gelovigen volgen een religie niet vanwege hun vrije wil, maar omdat het hun opgedrongen is door hun ouders.

of gewoon uit angst om het leven te nemen zoals het is en zo verstoppertje te kunnen spelen ;)
 

DeletedUser

Gast
AW: Stelling: geloof

Gelovigen volgen een religie niet vanwege hun vrije wil, maar omdat het hun opgedrongen is door hun ouders.
Interessante stelling. Ik zou hem echter iets complexer willen maken:

''Het grootste deel van de gelovigen geloven alleen maar omdat dat is opgedrongen door hun omgeving.''

Ik denk dat deze stelling zeker klopt voor alle godsdiensten.

Niet alleen ouders dringen godsdienst op, maar de hele omgeving... Neem nu de Islam. Deze godsdienst heeft zich vrijwel alleen weten te verspreiden door Jihad.

Tegenwoordig echter zijn het inderdaad vooral de ouders die opdringen.
 

DeletedUser

Gast
AW: Stelling: geloof

Mijn moeder is redelijk gelovig, ze gelooft maar ze heeft het mij nooit opgedrongen. Ik ben nooit naar de kerk moeten gaan en heb altijd mogen zeggen en denken over god wat ik zelf verkoos. Ik geloof ook totaal niet in god of de hemel (en de rijstpap). Na de dood is het gewoon gedaan met je leven en is het enige dat nog van je overblijft een levenloos lichaam.
Dat ontkracht zijn stelling helemaal niet.
 

DeletedUser

Gast
AW: Stelling: geloof

Mijn vader en moeder zijn beiden imams eigenlijk, maar mij wordt het niet opgedrongen hoor.
 

DeletedUser

Gast
AW: Stelling: geloof

Mijn vader en moeder zijn beiden imams eigenlijk, maar mij wordt het niet opgedrongen hoor.

Dus je ouders hebben je vanaf begin af aan niet opgevoed volgens de Islam. Want dat versta ik namelijk niet onder een vrije wil. Het gros van de gelovigen is gelovig vanwege hun omgeveing, en niet omdat ze er zelf voor hebben gekozen.

Ik ben zelf naar de moskee gestapt en zelf bekeerd tot de islam. Volledig uit vrij wil ;)

Wat was de reden dan van je bekering?
 

DeletedUser

Gast
AW: Stelling: geloof

Mijn mening:Ik vind dat er niets goeds is gekomen van al die geloven, alleen maar oorlog....



Kevin :)
 

DeletedUser

Gast
AW: Stelling: geloof

Een groot deel van de ouders probeert het de kinderen op te dringen, maar het valt wel op dat het steeds vaker lijkt te mislukken. Als het niet mislukt in naam (kinderen die echt weigeren gelovig te zijn) dan wel in daden (gelovige kinderen die zich alleen in het bijzijn van hun ouders aan het geloof houden)

Opzich geen slechte ontwikkeling als het betekent dat mensen leren voor zichzelf te kiezen.
 

DeletedUser

Gast
AW: Stelling: geloof

Interessante stelling. Ik zou hem echter iets complexer willen maken:

''Het grootste deel van de gelovigen geloven alleen maar omdat dat is opgedrongen door hun omgeving.''

Ik denk dat deze stelling zeker klopt voor alle godsdiensten.

Niet alleen ouders dringen godsdienst op, maar de hele omgeving... Neem nu de Islam. Deze godsdienst heeft zich vrijwel alleen weten te verspreiden door Jihad.

Tegenwoordig echter zijn het inderdaad vooral de ouders die opdringen.
Die jihad waar jij het over hebt, zorgde alleen maar dat de leiding van het land Islamitisch was. Neem bijv Egypte, daarvan was de meerderheid van de inwoners zo'n 600 jaar na de verovering door de Moslims nog steeds niet Moslim. En de Moslims vonden dat goed.
Kijk bijvoorbeeld naar het Osmaanse rijk. Er zijn genoeg verhalen te vinden dat Joden emigreerden naar het Osmaanse rijk omdat ze daar wel vrijheid van godsdienst hadden.

Trouwens, over die verspreiding van de Islaam door jihad is ook niet iedereen het eens. Een professor uit Leiden vertelde me eens dat hij het zeer aannemelijk vind dat de Moslims wegtrokken uit het Arabisch schiereiland vanwege de droogte.
 

DeletedUser

Gast
AW: Stelling: geloof

Dus je ouders hebben je vanaf begin af aan niet opgevoed volgens de Islam. Want dat versta ik namelijk niet onder een vrije wil. Het gros van de gelovigen is gelovig vanwege hun omgeveing, en niet omdat ze er zelf voor hebben gekozen.



Ik ben juist wel opgevoeden volgens Islam, maar ze zeggen niet perse: Je moet!(wat jullie gedachte is), ze zeggen liever: je zou beter,...
 

DeletedUser

Gast
AW: Stelling: geloof

Is de vraag eigenlijk niet waardoor mensen zijn gaan geloven? (in het algemeen)
 

DeletedUser

Gast
AW: Stelling: geloof

Dan is het enkel geschiedenis aanhalen?

In Arabië was Mohammed(vzmh) heel overtuigend, eerlijk, gerespecteerd, en duidelijk in zijn woorden, de mensen zagen dat het juist was wat hij deed, dat Islam echt is.
 

DeletedUser

Gast
AW: Stelling: geloof

Ik ben juist wel opgevoeden volgens Islam, maar ze zeggen niet perse: Je moet!(wat jullie gedachte is), ze zeggen liever: je zou beter,...

Met andere woorden, je luisterde wel degelijk naar wat je ouders willen. Als je ouders hadden gezegd dat het beter was voor je als je in het jodendom zou geloven, had je dat waarschijnlijk ook gedaan.

Het is niet erg om zoiets toe te geven, het is erger als je erover liegt.
 

DeletedUser

Gast
AW: Stelling: geloof

Dan is het enkel geschiedenis aanhalen?

In Arabië was Mohammed(vzmh) heel overtuigend, eerlijk, gerespecteerd, en duidelijk in zijn woorden, de mensen zagen dat het juist was wat hij deed, dat Islam echt is.

Ja juist en daarom moest hij ook Mekka ontvluchten om in Medina aan zijn militaire macht te werken om dan weer naar Mekka terug te keren en de mensen aldaar vreedzaam te vuur en te zwaard van zijn "geloof" te overtuigen.

Het is niet voor niets dat de stukken uit de Koran die in Mekka ontstaan zijn het er allemaal vreedzaam aan toe gaat en in Mekka de aggresieve stukjes bedacht/overgeschreven zijn.

Er bestaat geen orginele geloof/religie ze hebben allemaal ideen en tekst bij elkaar "geleent". Dat veel dingen uit de Koran rechtstreeks uit de Bijbel afkomstig lijken is natuurlijk alleen maar schijn aangezien Mohammed zogenaamd niet kon lezen.

Persoonlijk heb ik "Superman" als God gekozen aangezien hij net als alle andere "Goden" door een mens bedacht is, ik er leuke verhaaltjes van kan lezen & hij zich niet aan mij opdringd via morele eisen hoe ik te leven heb. Hij bestraft alleen boefjes die echt boze planne hebben of kwade dingen doen en laat de rest van de mensheid met rust.

Maar als jezelf nog zoekende bent hier een kleine lijst van beschikbare Goden en mocht jezelf creatief zijn bedenk er zelf een:

Abeguwo (godin), Aditi (godin), Aditya (godin), Adonai (god), Aedh (god), Aegir (god), Ahriman (god), Ahuramazda (god), Aitne (godin), Akasagarbha (god), Akhlut (god), Aker (god), Alalu (god), Allah (God), Amaterasu (godin), Amaunet (godin), Amset, Ammit, Amon (god),Amon-Ra (god), Amor (god), Anagami, An of Anu (god), Anahita (godin), Anat, Anu (godin), Anubis (god), Anzar (god), Apis (god), Apollo (god),Apollon (god), Apsu (god), Aphrodite (godin), Asclepius (god), Asen (goden), Astarte (godin), Arachne, Ares (god), Artemis (godin), Artemis van Efese (godin),Athena (godin), Athena Pronaia (godin), Asherah (godin), Ashtoreth (godin), Astarte (godin), Atl (godin), Atlas (god), Atoem (god), Aton (god), Atropos (god), Aurora (godin), Baäl (god), Bacchus (god), Badb (godin), Baka Brahma (god), Banba (godin), Bastet (godin), Bel (god), Belenos (god), Beli (god), Bes (god), Bhaisajyaguru (god), Bilé (god), Boann (godin), Brahma (God), Brahma Sahampati (God), Bragi (god), Bres (god), Brigit (godin), Britomartis (godin), Centzon Totochtin (goden), Cernunnos (god), Ceres (godin), Charon (god), Chons (god), Clotho (god), Coatlicue (godin), Consus (god), Cú Chulainn, Cumal (god), Cupido (godheid), Cura (godin),Cybele (godin), Dagan (god), Dagda (god), Dana (godin), Danu (godin), Demeter (godin),
Deva (het Goddelijke), Dharmapala (god), Dhatarattha (god), Dian Cécht (god), Diana (godin), Dionysus (god), Domnu (godin), Donar (god), Drie-eenheid (God), Doeamoetef, Don (godin), Donn (god), Devi (Godin), Durga (godin), Ériu (godin),Ehecatl (god), El (god), Ekaliath (god), Enki (god), Enlil (god), Eochaidh Ollathair (god), Eos (godin),Epona (godin),Eris (godin), Eros (god), Eryniden (godinnen), Esus (god), Fand (godin), etc.
 

DeletedUser

Gast
AW: Stelling: geloof

Met andere woorden, je luisterde wel degelijk naar wat je ouders willen. Als je ouders hadden gezegd dat het beter was voor je als je in het jodendom zou geloven, had je dat waarschijnlijk ook gedaan.

Het is niet erg om zoiets toe te geven, het is erger als je erover liegt.

Waarom zou ik het erg vinden?

Ja juist en daarom moest hij ook Mekka ontvluchten om in Medina aan zijn militaire macht te werken om dan weer naar Mekka terug te keren en de mensen aldaar vreedzaam te vuur en te zwaard van zijn "geloof" te overtuigen.

Het is niet voor niets dat de stukken uit de Koran die in Mekka ontstaan zijn het er allemaal vreedzaam aan toe gaat en in Mekka de aggresieve stukjes bedacht/overgeschreven zijn.

Er bestaat geen orginele geloof/religie ze hebben allemaal ideen en tekst bij elkaar "geleent". Dat veel dingen uit de Koran rechtstreeks uit de Bijbel afkomstig lijken is natuurlijk alleen maar schijn aangezien Mohammed zogenaamd niet kon lezen.

Persoonlijk heb ik "Superman" als God gekozen aangezien hij net als alle andere "Goden" door een mens bedacht is, ik er leuke verhaaltjes van kan lezen & hij zich niet aan mij opdringd via morele eisen hoe ik te leven heb. Hij bestraft alleen boefjes die echt boze planne hebben of kwade dingen doen en laat de rest van de mensheid met rust.

Maar als jezelf nog zoekende bent hier een kleine lijst van beschikbare Goden en mocht jezelf creatief zijn bedenk er zelf een:

Abeguwo (godin), Aditi (godin), Aditya (godin), Adonai (god), Aedh (god), Aegir (god), Ahriman (god), Ahuramazda (god), Aitne (godin), Akasagarbha (god), Akhlut (god), Aker (god), Alalu (god), Allah (God), Amaterasu (godin), Amaunet (godin), Amset, Ammit, Amon (god),Amon-Ra (god), Amor (god), Anagami, An of Anu (god), Anahita (godin), Anat, Anu (godin), Anubis (god), Anzar (god), Apis (god), Apollo (god),Apollon (god), Apsu (god), Aphrodite (godin), Asclepius (god), Asen (goden), Astarte (godin), Arachne, Ares (god), Artemis (godin), Artemis van Efese (godin),Athena (godin), Athena Pronaia (godin), Asherah (godin), Ashtoreth (godin), Astarte (godin), Atl (godin), Atlas (god), Atoem (god), Aton (god), Atropos (god), Aurora (godin), Baäl (god), Bacchus (god), Badb (godin), Baka Brahma (god), Banba (godin), Bastet (godin), Bel (god), Belenos (god), Beli (god), Bes (god), Bhaisajyaguru (god), Bilé (god), Boann (godin), Brahma (God), Brahma Sahampati (God), Bragi (god), Bres (god), Brigit (godin), Britomartis (godin), Centzon Totochtin (goden), Cernunnos (god), Ceres (godin), Charon (god), Chons (god), Clotho (god), Coatlicue (godin), Consus (god), Cú Chulainn, Cumal (god), Cupido (godheid), Cura (godin),Cybele (godin), Dagan (god), Dagda (god), Dana (godin), Danu (godin), Demeter (godin),
Deva (het Goddelijke), Dharmapala (god), Dhatarattha (god), Dian Cécht (god), Diana (godin), Dionysus (god), Domnu (godin), Donar (god), Drie-eenheid (God), Doeamoetef, Don (godin), Donn (god), Devi (Godin), Durga (godin), Ériu (godin),Ehecatl (god), El (god), Ekaliath (god), Enki (god), Enlil (god), Eochaidh Ollathair (god), Eos (godin),Epona (godin),Eris (godin), Eros (god), Eryniden (godinnen), Esus (god), Fand (godin), etc.

In Mekka waren er een klein groepje in het begin die gingen geloven, de andere: die waren tegen Islam, omdat Islam ertegen was om meisjes levend te begraven, om slaven niet te behandelen als honden,...
Daarna zijn de Moslims gevlucht naar Medina, daar bleven ze en later kregen ze aanvallen vanuit Mekka, maar de Moslims wonnen altijd, op 1 na dacht ik.
Na de meeste oorlogen bekeerden de Mekaanse leiders uit zichzelf naar het de Islam, toen was er niet echt iets over als Mekka vs Medina zeg maar, dus gingen de Moslims naar Mekka en hadden ze de beelden in de Kaba verwoest en geleidelijk aan werden de Mekaanse mensen ook moslim.

Dracule; jij hebt een verkeerd inzicht in de geschiedenis.
 

DeletedUser6887

Gast
AW: Stelling: geloof

Het geloof vormt zich door de omgeving van de mensen.

Indien een moslim in de Vs geboren was, had deze ( buiten een enorme uitzondering ) nooit moslim geweest.

En Adem, er zijn altijd uitzonderlijke gevallen maar je moet wel naar het gehele plaatje kijken.

Hoe heeft men de verspreiding van het geloof in het verleden aangepakt ?

Hoe doet men het nu ?

Er zijn inderdaad als maar meer gelovigen die hun kind een vrije keuze geven maar dan heb je nog altijd zoiets als groepsdruk.
Om in je omgeving er bij te horen moet je gewoon meedoen.

Waarom denk je dat ex-gedetineerden zich niet in hun natuurlijke omgeving mogen bevinden ? Juist omdat deze terug zou kunnen hervallen.

Zelfde met drugsverslaafden.
Wanneer je gehele vriendengroep aan drugs zit, is de kans HEEL groot dat je er ook aan beland.

Is niet anders met het geloof.


Laat een kind van zes maanden uit een extreem islam gelovige familie adopteren door joden en deze zal niet voor de islam kiezen. Mocht hij niet geadopteerd zijn zal deze niet voor het jodendom kiezen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
AW: Stelling: geloof

Ik geloof niet dat het geloof of religie opgedrongen wordt.

Een kind wordt ogevoed als een Christen/ Jood / Hindu / Moslim / Atheist...

En wanneer iemand ouder wordt gaat hij zijn eigen weg op! Of iemand zegt van ik geloof niet in een God, deze mensen hebben nagedacht en een keuze gemaakt. Of iemand blijft zijn religie volgen en heeft dus ook een keuze gemaakt. Of iemand kiest voor een andere religie en deze heeft dan ook nagedacht en een keuze gemaakt.

Stel mijn ouders zijn 90 jaar en ik ben 65 jaar oud! Gaan ze mij 65 jaar lang het geloof opdringen?

- Gaan ze mij 5 keer per dag bellen om te bidden?
- Gaan ze mij om 4 uur sochtens bellen om te bidden?
- Gaan ze mij opbellen en vragen heb je de koraan gelezen?
- Gaan ze mij opbellen en vragen of ik dit en dat al heb gedaan?

Natuurlijk niet! Ik ben nu volwassen ik moet mijn eigen beslissingen maken.

Nogmaals wat kun je bereiken met dwang en met opdringen? NIKS!

Is het zo moeilijk te beseffen dat wij gewoon van onze Schepper houden en dat we het niet meer dan logische vinden Hem te aanbidden?

De miljoenen bekeerlingen bewijzen dat geloof/religie niet opgedrongen wordt!
Laten we kijken naar de mensen die terug keren naar de Islam:
- Nederland: ong. 500 bekeerlingen per jaar
- Duitsland: 4000 bekeerlingen per jaar
- Engeland: 5000 bekeerlingen per jaar (Engeland heeft al 100.000 autochtone moslims, wie heeft hen deze geloof opgedragen?)
- Amerika: cijfers varieren tussen 1 miljoen - 2 miljoen bekeerde moslims tot nu toe. Volgens NBC news bekeren er jaarlijks 20.000 mensen
- Frankrijk: Volgens ministerie van binnenlandse zaken telt frankrijk 40.000 bekeerlingen tot de islam!
- Spanje: 20.000 hebben zich tot de islam bekeerd!

In elke Europese land, Amerika en Canada tellen we minimaal 10.000 terug gekeerde moslims. En de getallen kunnen oplopen tot 100.000 of zelfs 1 miljoen terug gekeerde moslims.

Mijn vraag is dan: Wie heeft al deze mensen de islam opgedrongen? Welke ouders hebben al deze mensen de islam opgedrongen?

Het antwoord is meer dan logisch: Niemand heeft hen opgedrongen!

Het enige wat hen heeft opgedrongen de islam te accepteren is de waarheid, gezond verstand en logisch redeneren!

Conclusie: geloof/religie wordt niet opgedrongen door ouders
 
Bovenaan