DeletedUser
Gast
Gelovigen volgen een religie niet vanwege hun vrije wil, maar omdat het hun opgedrongen is door hun ouders.
Gelovigen volgen een religie niet vanwege hun vrije wil, maar omdat het hun opgedrongen is door hun ouders.
Interessante stelling. Ik zou hem echter iets complexer willen maken:Gelovigen volgen een religie niet vanwege hun vrije wil, maar omdat het hun opgedrongen is door hun ouders.
Dat ontkracht zijn stelling helemaal niet.Mijn moeder is redelijk gelovig, ze gelooft maar ze heeft het mij nooit opgedrongen. Ik ben nooit naar de kerk moeten gaan en heb altijd mogen zeggen en denken over god wat ik zelf verkoos. Ik geloof ook totaal niet in god of de hemel (en de rijstpap). Na de dood is het gewoon gedaan met je leven en is het enige dat nog van je overblijft een levenloos lichaam.
Mijn vader en moeder zijn beiden imams eigenlijk, maar mij wordt het niet opgedrongen hoor.
Ik ben zelf naar de moskee gestapt en zelf bekeerd tot de islam. Volledig uit vrij wil
Die jihad waar jij het over hebt, zorgde alleen maar dat de leiding van het land Islamitisch was. Neem bijv Egypte, daarvan was de meerderheid van de inwoners zo'n 600 jaar na de verovering door de Moslims nog steeds niet Moslim. En de Moslims vonden dat goed.Interessante stelling. Ik zou hem echter iets complexer willen maken:
''Het grootste deel van de gelovigen geloven alleen maar omdat dat is opgedrongen door hun omgeving.''
Ik denk dat deze stelling zeker klopt voor alle godsdiensten.
Niet alleen ouders dringen godsdienst op, maar de hele omgeving... Neem nu de Islam. Deze godsdienst heeft zich vrijwel alleen weten te verspreiden door Jihad.
Tegenwoordig echter zijn het inderdaad vooral de ouders die opdringen.
Dus je ouders hebben je vanaf begin af aan niet opgevoed volgens de Islam. Want dat versta ik namelijk niet onder een vrije wil. Het gros van de gelovigen is gelovig vanwege hun omgeveing, en niet omdat ze er zelf voor hebben gekozen.
Ik ben juist wel opgevoeden volgens Islam, maar ze zeggen niet perse: Je moet!(wat jullie gedachte is), ze zeggen liever: je zou beter,...
Dan is het enkel geschiedenis aanhalen?
In Arabië was Mohammed(vzmh) heel overtuigend, eerlijk, gerespecteerd, en duidelijk in zijn woorden, de mensen zagen dat het juist was wat hij deed, dat Islam echt is.
Met andere woorden, je luisterde wel degelijk naar wat je ouders willen. Als je ouders hadden gezegd dat het beter was voor je als je in het jodendom zou geloven, had je dat waarschijnlijk ook gedaan.
Het is niet erg om zoiets toe te geven, het is erger als je erover liegt.
Ja juist en daarom moest hij ook Mekka ontvluchten om in Medina aan zijn militaire macht te werken om dan weer naar Mekka terug te keren en de mensen aldaar vreedzaam te vuur en te zwaard van zijn "geloof" te overtuigen.
Het is niet voor niets dat de stukken uit de Koran die in Mekka ontstaan zijn het er allemaal vreedzaam aan toe gaat en in Mekka de aggresieve stukjes bedacht/overgeschreven zijn.
Er bestaat geen orginele geloof/religie ze hebben allemaal ideen en tekst bij elkaar "geleent". Dat veel dingen uit de Koran rechtstreeks uit de Bijbel afkomstig lijken is natuurlijk alleen maar schijn aangezien Mohammed zogenaamd niet kon lezen.
Persoonlijk heb ik "Superman" als God gekozen aangezien hij net als alle andere "Goden" door een mens bedacht is, ik er leuke verhaaltjes van kan lezen & hij zich niet aan mij opdringd via morele eisen hoe ik te leven heb. Hij bestraft alleen boefjes die echt boze planne hebben of kwade dingen doen en laat de rest van de mensheid met rust.
Maar als jezelf nog zoekende bent hier een kleine lijst van beschikbare Goden en mocht jezelf creatief zijn bedenk er zelf een:
Abeguwo (godin), Aditi (godin), Aditya (godin), Adonai (god), Aedh (god), Aegir (god), Ahriman (god), Ahuramazda (god), Aitne (godin), Akasagarbha (god), Akhlut (god), Aker (god), Alalu (god), Allah (God), Amaterasu (godin), Amaunet (godin), Amset, Ammit, Amon (god),Amon-Ra (god), Amor (god), Anagami, An of Anu (god), Anahita (godin), Anat, Anu (godin), Anubis (god), Anzar (god), Apis (god), Apollo (god),Apollon (god), Apsu (god), Aphrodite (godin), Asclepius (god), Asen (goden), Astarte (godin), Arachne, Ares (god), Artemis (godin), Artemis van Efese (godin),Athena (godin), Athena Pronaia (godin), Asherah (godin), Ashtoreth (godin), Astarte (godin), Atl (godin), Atlas (god), Atoem (god), Aton (god), Atropos (god), Aurora (godin), Baäl (god), Bacchus (god), Badb (godin), Baka Brahma (god), Banba (godin), Bastet (godin), Bel (god), Belenos (god), Beli (god), Bes (god), Bhaisajyaguru (god), Bilé (god), Boann (godin), Brahma (God), Brahma Sahampati (God), Bragi (god), Bres (god), Brigit (godin), Britomartis (godin), Centzon Totochtin (goden), Cernunnos (god), Ceres (godin), Charon (god), Chons (god), Clotho (god), Coatlicue (godin), Consus (god), Cú Chulainn, Cumal (god), Cupido (godheid), Cura (godin),Cybele (godin), Dagan (god), Dagda (god), Dana (godin), Danu (godin), Demeter (godin),
Deva (het Goddelijke), Dharmapala (god), Dhatarattha (god), Dian Cécht (god), Diana (godin), Dionysus (god), Domnu (godin), Donar (god), Drie-eenheid (God), Doeamoetef, Don (godin), Donn (god), Devi (Godin), Durga (godin), Ériu (godin),Ehecatl (god), El (god), Ekaliath (god), Enki (god), Enlil (god), Eochaidh Ollathair (god), Eos (godin),Epona (godin),Eris (godin), Eros (god), Eryniden (godinnen), Esus (god), Fand (godin), etc.