• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.
  • Heb je een vraag over het spel? Kijk dan eerst op onze wiki (hulp) pagina's!
    Op onze wiki is veel informatie over Grepolis te vinden. Wellicht vind je het antwoord op je vraag daar wel! Zo niet, aarzel dan niet om het hier te vragen.

Timen op de seconde

DeletedUser11295

Gast
Rutger, dat kan een computer niet, wellicht in de toekomst als de AI verder is maar op dit moment nog niet. Door steeds een ander programma te kiezen zoals kroenuh zegt word het zo random mogelijk gedaan. Toch blijft er bij alles een formule achter.
 

DeletedUser

Gast
Altijd heeft hij gerekend :)
Hij kan niet, zoals een mens, willekeurig iets kiezen o_O

In zijn essentie wordt er inderdaad altijd gerekend. Wat je er voor nodig hebt is een toevalsgenerator of een algoritme om toevallige getallen te produceren.

Dat algoritme kan best complex zijn tot vrij eenvoudig en bestonden al nog voor er computers waren.

In veel programmeertalen gebruik je daar de RND functie voor, waarmee je willekeurige getallen kunt genereren. Programmeurs moeten dus meestal niet zelf zo'n toevalsgenerator schrijven (voor bepaalde programmeertalen moet dat wel én sommige programmeurs doen het gewoon omdat het kan, voor de sport).

Sommige generatoren zijn gelinkt aan de parameter tijd, nog andere gebruiken de vorige willekeurige trekking als een parameter, waardoor het gewoon geen zin heeft om het algoritme te gaan reverse engineeren. Zelfs als je weet hoe het werkt, dan ben je er nog niets mee.

Je moet die Toevalsgenerator dus gewoon als blackbox aanvaarden.

Btw, die mens kiest ook niet zo vrijwillig hoor. In essentie zijn wij gewoon maar biologische rekenmachientjes. Alles is wiskunde. Ook jij en ik :p
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser20125

Gast
In zijn essentie wordt er inderdaad altijd gerekend. Wat je er voor nodig hebt is een toevalsgenerator of een algoritme om toevallige getallen te produceren.

Dat algoritme kan best complex zijn tot vrij eenvoudig en bestonden al nog voor er computers waren.

In veel programmeertalen gebruik je daar de RND functie voor, waarmee je willekeurige getallen kunt genereren. Programmeurs moeten dus meestal niet zelf zo'n toevalsgenerator schrijven (voor bepaalde programmeertalen moet dat wel én sommige programmeurs doen het gewoon omdat het kan, voor de sport).

Sommige generatoren zijn gelinkt aan de parameter tijd, nog andere gebruiken de vorige willekeurige trekking als een parameter, waardoor het gewoon geen zin heeft om het algoritme te gaan reverse engineeren. Zelfs als je weet hoe het werkt, dan ben je er nog niets mee.

Je moet die Toevalsgenerator dus gewoon als blackbox aanvaarden.

Btw, die mens kiest ook niet zo vrijwillig hoor. In essentie zijn wij gewoon maar biologische rekenmachientjes. Alles is wiskunde. Ook jij en ik :p

Genius o_O

Dus je bevestigt semmiee en mij toch gewoon?
Er is 'iets' (al dan niet ingewikkeld) dat bepaalt.
"Random" bestaat niet in informatica. Toch?
 

DeletedUser

Gast
Genius o_O

Dus je bevestigt semmiee en mij toch gewoon?
Er is 'iets' (al dan niet ingewikkeld) dat bepaalt.
"Random" bestaat niet in informatica. Toch?

Dat klopt, da's altijd een algoritme. Maar dat algoritme is zo goed, dat het lijkt voor jou dat er echt willekeur is.

X = INT(RND(1)*10)+1

Dit zal steeds een willekeurig geheel getal genereren vanaf 1 t.e.m. 10.

Dit is het equivalent van 10 genummerde papiertjes in een hoge hoed steken en er één uithalen.
 

DeletedUser

Gast
Dus je kan niet tot op de seconde met zekerheid timen?
Met het overzichtje van de bestuurder is dit wel mogelijk
Beste Bienaap,

Graag verwijs ik je hiervoor naar de wiki:
Anti-TimingRegel

Grz,
AJHunter
Hij vraagt zich af wat er gebeurt als er twee aanvallen lopen die precies op de zelfde seconden aankomen.
Ik geloof dat het maximale tijdsinterval waarop de aanval uiteindelijk aankomt 10 sec (+5 of -5) is en niet 20 sec (+10 of -10).

Heb dat meerdere keren getest, allemaal positief (+5 of -5).

Dus, als ik een aanval om 19.00.00 wil timen en ik verstuur hem op het moment dat de aankomsttijd 19.00.00 weergeeft dan komt deze aanval tussen 18.59.55 en 19.00.05 aan. En niet tussen 18.59.50 en 19.00.10.

Dat zijn althans mijn bevindingen.
Dat is echt geluk.
 
Bovenaan