• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Vegetarisme,veganisme en aanverwanten

DeletedUser

Gast
Discussieer over;

>Vegetarisme
>Veganisme
>Fruitarisme
>Andere eetwijzen en diëten...

Ikzelf ben overtuigd vegetariër en als het mogelijk was veganist,ik doe het tenvoordele van het milieu en omdat de dieren in de vleesindustrie op misselijkmakende wijze worden behandeld :)
 

DeletedUser

Gast
Ik eet zelf gewoon vlees, maar heb een zus die vegetarier is. Op zich niks mis mee, maar ik word er nogal doodziek van dat ze elke keer als ik vlees eet 'arm varkentje' of 'arm kuikentje' gaat roepen.


Alle respect voor vegetariers, maar heb dan in vredesnaam ook respect voor mensen die ervoor gekozen hebben dat niet te worden.
 

DeletedUser

Gast
Ik eet zelf gewoon vlees, maar heb een zus die vegetarier is. Op zich niks mis mee, maar ik word er nogal doodziek van dat ze elke keer als ik vlees eet 'arm varkentje' of 'arm kuikentje' gaat roepen.


Alle respect voor vegetariers, maar heb dan in vredesnaam ook respect voor mensen die ervoor gekozen hebben dat niet te worden.

Het is gewoon een misvorming dat vele vegetariërs mensen proberen te overtuigen,eigenlijk tamelijk logisch:)
 

DeletedUser

Gast
Ik snap vegataries etc. wel maar de dieren worden daarvoor gefokt dus anders zouden ze nooit gekomen zijn.
Nu hebben ze een leven gehad :rolleyes:
 

DeletedUser

Gast
Ik zelf ben overtuigend vleeseter en ben ook niet over te halen om er mee te stoppen.
Maar ik heb ook niks tegen vegetariërs, dat is hun keuze. Maar als ze je dan met slechte argumenten je proberen over te halen geen vlees meer te eten, en boos worden wanneer je het wel doet, dan vind ik dat ook niet kunnen.

Veganisten en fruitaristen (zeg ik het goed?) vind ik persoonlijk iets te ver gaan, maar dat is mijn mening.

Kortom: Als zij mijn mening respecteren respecteer ik die van hen.
 

DeletedUser

Gast
Veel vegetariërs zijn dat geworden omdat ze het zielig vinden voor een dier dat ze vaker zien. Denk aan een hert, speenvarken, kalf enzo.
Diezelfde mensen eten dan wel weer een stukje vis. Dat is ook gewoon een dier, maar dat vinden ze dan weer niet erg. Een beetje tegenstrijdig in mijn ogen.

Veganisten hebben het helemaal moeilijk, die eten zelfs nog geen eitje :| Deze mensen krijgen ook veel minder vitamines enzo binnen. Nu vullen zij dat wel aan met bepaalde pillen, maar je zal nooit hetgeen binnen krijgen, als wanneer je wel vlees eet.
De veganisten die ik heb gezien, waren dan ook vaker bleker qua kleur.
Als je jong bent is dit sterk af te raden, aangezien je veel dingen gaat missen voor je lichaamsontwikkeling.

En zoals al eerder is gezegd, deze dieren worden gefokt voor de slacht. Tegenwoordig wordt er ook echt wel gecontroleerd op de leefomstandigheden van die dieren. Tuurlijk zijn er ook boeren bij die zich daar niet aan houden, maar zulk soort dingen komen altijd voor.
En ja, een koe voor melkproductie zal zeker een grotere wei hebben dan een koe voor de slacht.
Daar staat dan ook wel weer tegenover dat sommige slachtdieren een veel beter leven hebben dan een melkkoe ooit zal hebben. Er zijn namelijk koeien die elke dag gemasseerd worden, een speciale voeding krijgen en nog een aantal dingen. Het prijskaartje wat aan dit vlees hangt is voor de normale mens dan ook niet meer te betalen.

Al met al, iedereen heeft recht op zijn eigen mening. Dus als je vegetariër wil worden, ga je gang.
Wil je veganist worden, dan raad ik het je wel aan om daar toch nog eens goed over na te denken ;-P

lotrfanaat zei:
>Andere eetwijzen en diëten
Dit zijn idd eetwijzen, geen diëten. Wil je het daar over hebben, dan heb ik daar ook nog wel mijn mening over ;)

Groeten
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
Dit zijn idd eetwijzen, geen diëten. Wil je het daar over hebben, dan heb ik daar ook nog wel mijn mening over ;)

Ik weet best dat het geen diëten zijn,maar een mening over bepaalde diëten en eetstoornissen mag hier ook geplaatst worden.

Ik zelf ben overtuigend vleeseter en ben ook niet over te halen om er mee te stoppen.
Maar ik heb ook niks tegen vegetariërs, dat is hun keuze. Maar als ze je dan met slechte argumenten je proberen over te halen geen vlees meer te eten.

1> De vleesindustrie is een enorme vervuiler door b.v. broeikasgasproductie (de vleesindustrie produceert evenveel of zelfs meer broeikasgassen dan de transportindustrie!), door vervuiling van bodemwater (fosfaten, nitraat, eutroficatie, ...)
2> Vleesproductie is hopeloos inefficiënt; Voor 1 ton rundvlees is 16726 m3 water nodig, voor 1 ton soyabonen 2517 m3. Dit zorgt enerzijds voor afbraak van bosareaal (veevoederindustrie is een grote oorzaak van de ontbossing van de Amazone).
3> Anderzijds zorgt dit voor schaarste van grondstoffen en dus voor hongersnood. Er sterven mensen van honger omwille van uw kotelet!
4> Steeds meer studies bevestigen dat vleesconsumptie helemaal niet zo gezond is.
5> De vleesindustrie veroorzaakt dierenleed. Velen liggen daar misschien niet wakker van, maar het hoort toch bij de nadelen.
6> De vleesindustrie vormt een broeihaard van pandemieën zoals SARS, H1N1, etc.

Bovenstaande elementen zijn op ernstige wijze wetenschappelijk bestudeerd en kunnen niet zomaar met de grond gelijk maakt. Dit zijn objectieve vaststellingen. Als je het daar niet mee eens bent, dan moet je de wetenschappelijke referenties op wetenschappelijke wijze weerleggen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
Ik ben niet vegetarisch, maar ik probeer wel te minderen met vlees eten. Dit om alle hierboven genoemde redenen eigenlijk. Het is niet heel erg gezond, niet goed voor het milieu en niet goed voor de dieren.

Daarentegen vind ik het wel gewoon lekker, en dieren zijn nou eenmaal eetbaar. Op dit moment heb ik het geld er niet voor maar als ik wat meer verdien ben ik van plan om 100% biologisch te gaan (en dan alsnog niet al te veel)

Overigens is goed vegetarisch eten ook heel erg lekker. Als je gewoon een bekend recept pakt en het vlees vervangt door tofu dan vind ik het niet te eten, maar echte vegetarische kost... heerlijk :)

Tegenwoordig probeer ik als ik wat kook, dat vegetarisch doen en ook mijn ontbijt en lunch vegetarisch te houden. Aan de andere kant heb ik dit weekend ook tapas gegeten en dat is ook wel erg lekker :D
 

DeletedUser

Gast
Ik ben niet vegetarisch, maar ik probeer wel te minderen met vlees eten. Dit om alle hierboven genoemde redenen eigenlijk. Het is niet heel erg gezond, niet goed voor het milieu en niet goed voor de dieren.

Daarentegen vind ik het wel gewoon lekker, en dieren zijn nou eenmaal eetbaar. Op dit moment heb ik het geld er niet voor maar als ik wat meer verdien ben ik van plan om 100% biologisch te gaan (en dan alsnog niet al te veel)

Overigens is goed vegetarisch eten ook heel erg lekker. Als je gewoon een bekend recept pakt en het vlees vervangt door tofu dan vind ik het niet te eten, maar echte vegetarische kost... heerlijk :)

Tegenwoordig probeer ik als ik wat kook, dat vegetarisch doen en ook mijn ontbijt en lunch vegetarisch te houden. Aan de andere kant heb ik dit weekend ook tapas gegeten en dat is ook wel erg lekker :D

Het westers Veggie koken staat zeker nog in zijn kinderschoenen,het beste wat je kan doen is veel experimenteren en je recepten met zo veel mogelijk mensen delen.
Maar ik zie hier een geëngageerde persoon,wat als zeker niet slecht is.
 

DeletedUser

Gast
Ja doe ik ook, als ik wat uitprobeer en het bevalt, dan zet ik het recept op het web :)

En ik kook het voor vrienden die langskomen, dus dat helpt ook wel.
 

DeletedUser

Gast


1> De vleesindustrie is een enorme vervuiler door b.v. broeikasgasproductie (de vleesindustrie produceert evenveel of zelfs meer broeikasgassen dan de transportindustrie!), door vervuiling van bodemwater (fosfaten, nitraat, eutroficatie, ...)
2> Vleesproductie is hopeloos inefficiënt; Voor 1 ton rundvlees is 16726 m3 water nodig, voor 1 ton soyabonen 2517 m3. Dit zorgt enerzijds voor afbraak van bosareaal (veevoederindustrie is een grote oorzaak van de ontbossing van de Amazone).
3> Anderzijds zorgt dit voor schaarste van grondstoffen en dus voor hongersnood. Er sterven mensen van honger omwille van uw kotelet!
4> Steeds meer studies bevestigen dat vleesconsumptie helemaal niet zo gezond is.
5> De vleesindustrie veroorzaakt dierenleed. Velen liggen daar misschien niet wakker van, maar het hoort toch bij de nadelen.
6> De vleesindustrie vormt een broeihaard van pandemieën zoals SARS, H1N1, etc.

Bovenstaande elementen zijn op ernstige wijze wetenschappelijk bestudeerd en kunnen niet zomaar met de grond gelijk maakt. Dit zijn objectieve vaststellingen. Als je het daar niet mee eens bent, dan moet je de wetenschappelijke referenties op wetenschappelijke wijze weerleggen.

Dit zijn dus voorbeelden van goede argumenten, hier heb ik niks op tegen als je om deze redenen vegetarisch bent.
Als je vegetarisch bent omdat je vrienden het ook zijn of zoiets dergelijks, dan vind ik dat nergens op slaan.
 

DeletedUser

Gast
AW: Re: Vegetarisme,veganisme en aanverwanten

Oorspronkelijk geplaatst door lotrfanaat


1> De vleesindustrie is een enorme vervuiler door b.v. broeikasgasproductie (de vleesindustrie produceert evenveel of zelfs meer broeikasgassen dan de transportindustrie!), door vervuiling van bodemwater (fosfaten, nitraat, eutroficatie, ...)
2> Vleesproductie is hopeloos inefficiënt; Voor 1 ton rundvlees is 16726 m3 water nodig, voor 1 ton soyabonen 2517 m3. Dit zorgt enerzijds voor afbraak van bosareaal (veevoederindustrie is een grote oorzaak van de ontbossing van de Amazone).
3> Anderzijds zorgt dit voor schaarste van grondstoffen en dus voor hongersnood. Er sterven mensen van honger omwille van uw kotelet!
4> Steeds meer studies bevestigen dat vleesconsumptie helemaal niet zo gezond is.
5> De vleesindustrie veroorzaakt dierenleed. Velen liggen daar misschien niet wakker van, maar het hoort toch bij de nadelen.
6> De vleesindustrie vormt een broeihaard van pandemieën zoals SARS, H1N1, etc.

ik zelf be al vanaf mijn 9de overtuigd vegetariër. dit omdat ik al niet zo graag vlees at en ook omdat ik tegen dierenleed ben en ook omdat vleesindustries vervuilend zijn + je kan ook zonder vlees leven (het is zelfs gezonder volgens sommige bronnen). (reden 1, 4 en 5 hierboven vermeld).


Veel vegetariërs zijn dat geworden omdat ze het zielig vinden voor een dier dat ze vaker zien. Denk aan een hert, speenvarken, kalf enzo.
Diezelfde mensen eten dan wel weer een stukje vis. Dat is ook gewoon een dier, maar dat vinden ze dan weer niet erg. Een beetje tegenstrijdig in mijn ogen.

Veganisten hebben het helemaal moeilijk, die eten zelfs nog geen eitje :| Deze mensen krijgen ook veel minder vitamines enzo binnen. Nu vullen zij dat wel aan met bepaalde pillen, maar je zal nooit hetgeen binnen krijgen, als wanneer je wel vlees eet.

als ik deze omschrijvingen moet volgen, dan zit ik eigenlijk tussen de twee. ik eet totaal geen vlees (zelfs geen vis of kip), maar ik eet wel kaas, eitjes, ... omdat hier geen dierenleed bij komt kijken. ook drink ik melk etc.

oorspronkelijk geplaatst door tha playah


Ik zelf ben overtuigend vleeseter en ben ook niet over te halen om er mee te stoppen.
Maar ik heb ook niks tegen vegetariërs, dat is hun keuze. Maar als ze je dan met slechte argumenten je proberen over te halen geen vlees meer te eten, en boos worden wanneer je het wel doet, dan vind ik dat ook niet kunnen.

wat jij hier aanhaald (het feit dat vegetariërs boos worden omdat je vlees eet) is pure onzin. een aantal zullen mss zo wel zijn, maar minstens 2/3 is zo NIET.
ik zou nooit iemand proberen over te halen vegetarier te worden. ik vind dat dat een eigen keuze is van een individu. daarom zou ik ook nooit kwaad worden als iemand in mijn buurt vlees zou eten. dat zou onterrecht zin.
 

DeletedUser

Gast
AW: Vegetarisme,veganisme en aanverwanten

Ik ben overtuigd vleeseter.
Wel vind ik dat de vleesindustrie beter met dieren om moet gaan.

Van dat af gaat kun je beter een koe zijn die ritueel geslacht word in de rimboe,
dan een rund die "netjes" word geslacht in Nederland
 

DeletedUser

Gast
AW: Vegetarisme,veganisme en aanverwanten

ben een verwend vlees eter. maar wel het lekkere en goeie spul niet die biefstukjes die vol gespoten worden met water en pas 24 tot 48 uur dood zijn. een goed biefstukje is minimaal 2 weken dood wand ook vlees heeft tijd nodig om te rijpen. :)
 

DeletedUser3865

Gast
AW: Vegetarisme,veganisme en aanverwanten

Ikzelf ben overtuigd vegetariër en als het mogelijk was veganist,ik doe het tenvoordele van het milieu en omdat de dieren in de vleesindustrie op misselijkmakende wijze worden behandeld :)

Ik ben juist geen vegetariër omdat die beesten toch wel vermoord worden, dan kun je beter het vlees eten want anders worden ze voor niks vermoord.

maar dat is gewoon mijn mening.
 

DeletedUser5621

Gast
AW: Vegetarisme,veganisme en aanverwanten

Ik ben pescetarier.
Ik eet wel vis
Waarom?

Ik haat vissen!!!
 

DeletedUser

Gast
AW: Vegetarisme,veganisme en aanverwanten

Ik ben geen vegi, mijn vriendin darentegen wel. Zolang ze mijn vlees maakt als het moet heb ik er allemaal geen problemen mee. Ik vind trouwens ook gewoon dat vegi's opzich wel gelijk hebben, het is beter voor het millieu en je red er ook wel wat dieren mee. Maar ik ben nu helaas een omnivoor en ik eet graag vlees, het is eenmaal ook gezonder om wel vlees te eten.


vervangproducten--> als er genetische mais gemaakt word ofzo zijn de vegis ook de eerst om te zeggen dat dit ongezonder zou kunnen zijn en dat ze echte natuurproducten willen, dus kom mij niet vertellen dat vervangvlees etc even gezond is.
 

DeletedUser

Gast
AW: Vegetarisme,veganisme en aanverwanten

vervangproducten--> als er genetische mais gemaakt word ofzo zijn de vegis ook de eerst om te zeggen dat dit ongezonder zou kunnen zijn en dat ze echte natuurproducten willen, dus kom mij niet vertellen dat vervangvlees etc even gezond is.

njah... ik ben wel een vegi, maar die vegiburgers etc zijn ook niet te eten hoor!!! dat was hetgene wat mij in he begin wat tegenhield, maar ik ben tochvegi geworden. ik eet gwn geen vleesvervanger, maar ik zie el dak geneg proteïnen etc binnenkrijg.
 

DeletedUser

Gast
AW: Vegetarisme,veganisme en aanverwanten

Ik zit inmiddels op max 1x vlees per dag en dat bevalt eigenlijk wel. Meer dan dat is alleen maar ongezond/slecht/zielig/whatever je argument is.
Daarnaast is vegetarisch eten erg lekker als je echt vegetarisch kookt en niet gewoon vlees weglaat of vervangt door vleesvervangers :)

Ik ben juist geen vegetariër omdat die beesten toch wel vermoord worden, dan kun je beter het vlees eten want anders worden ze voor niks vermoord.

Loos argument, als niemand ze zou eten zouden ze ook niet geslacht worden.

Wel vind ik dat de vleesindustrie beter met dieren om moet gaan.

Alleen biologisch vlees? Ken ook wel mensen die het op die manier doen.
 
Bovenaan