• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

[Theorie] Opwarming Aarde

DeletedUser

Gast
Ik ben van mening dat "de wereld" veel belangrijkere problemen heeft dan een hypothetische niet bewezen man made global warming.

- Armoede
- Honger
- Kindersterfte
- Vervuiling van de wereld (kijk bijv. naar plastic)
- Het opraken van natuurlijke bronnen (olie, zoetwater, etc etc)
- Terrorisme

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Vindt jij deze problemen minder belangrijk dan de zogenaamde "man made global warming" ?

Die dingen hangen samen met Global Warming hoor.
 

DeletedUser

Gast
leuke discussie, maar ik heb nog niemand gehoort over het feit dat het als gevolg van global warming in sommige delen van de wereld juist kouder gaat worden. ik zal het even uitleggen

daar global warming smelten de polen, daar zijn we het allemaal wel over eens, nu is het zo dat doordat de polen smelten, de oceanen afkoelen en in volume toenemen, hierdoor vertragen de zeestromen tot ze uiteindelijk tot stilstand komen (dit is al uit onderzoek gebleken, de zeestromen zijn al vertraagd). dit heeft weer als gevolg dat er geen warm water uit de golfstroom naar euopa komt, en zal er hier een ander klimaat komen, namelijk een gewoon landklimaat, omdat de zee dan eig geen enkele invloed meer heeft. de winters zullen dus een stuk kouder worden en de zomers juist heter.

maar nu mijn theorie, dat water uit de warme golfstroom stroomt ook door naar de noordpool, als dit dus vertraagd zal daar dus ook de temperatuur dalen, en uiteindelijk zal het ijs weer aangroeien. waardoor de zeespiegel weer daalt, en de zeestromen weer gaan stromen, en we dus weer overnieuw beginnen.

denk daar maar eens over na...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
Slim gevonden, maar ik heb mijn twijfels bij de werking hiervan. Global warming zou namelijk veroorzaakt worden door het feit dat alle uitstoot de atmosfeer aantast, waardoor deze minder zonlicht tegen kan houden (het bekende gat in de ozonlaag). Het effect van het tot stilstand komen van de golfstroom op de polen zou dus (grotendeels?) tenietgedaan worden door de toegenomen intensiteit van het zonlicht.

Dat is meteen ook de verklaring waarom de winters in Europa weliswaar relatief kouder zouden worden, maar in absolute getallen warmer.
 

DeletedUser

Gast
Slim gevonden, maar ik heb mijn twijfels bij de werking hiervan. Global warming zou namelijk veroorzaakt worden door het feit dat alle uitstoot de atmosfeer aantast, waardoor deze minder zonlicht tegen kan houden (het bekende gat in de ozonlaag). Het effect van het tot stilstand komen van de golfstroom op de polen zou dus (grotendeels?) tenietgedaan worden door de toegenomen intensiteit van het zonlicht.

Dat is meteen ook de verklaring waarom de winters in Europa weliswaar relatief kouder zouden worden, maar in absolute getallen warmer.

en hier maak je tog wel een klein foutje, want, de opwarming van de aarde komt niet doordat de intensiteit van de zonnestralen die de aarde bereiken hoger is, het is meer zo dat doordat er meer broeikasgassen zijn, de aarde zijn warmte niet kwijt kan. het gat in de ozonlaag zorgt er alleen voor dat de zonnestralen schadelijker zijn omdat de UV stralen er minder uitgefilterd zijn. de intensiteit heeft dus eig op de opwarming van de aarde naar mijn weten niet egt veel invloed.

maar als je kijkt naar de geschiedenis van het CO2 percentage in de atmosfeer, zitten daar ook schommelingen in, alleen, is het percentage dat we nu hebben wel vrij hoog in vergelijking met het verleden, maar het is ook weer zo dat door de verhoogde CO2 percentage er meer planten gaan groeien, ze harder gaan groeien, en er waarschijnlijk ook nieuwe soorten ontstaan die alleen maar baad bij de verhoogde CO2 gehalte hebben, hierdoor zijn er dus meer planten om de CO2 op te nemen, en zal er een punt komen dat het CO2 gehalte stabiel wordt, en miss wel weer gaat dalen, dit is alleen nog niet met zekerheid te zeggen.
 

DeletedUser

Gast
en hier maak je tog wel een klein foutje, want, de opwarming van de aarde komt niet doordat de intensiteit van de zonnestralen die de aarde bereiken hoger is, het is meer zo dat doordat er meer broeikasgassen zijn, de aarde zijn warmte niet kwijt kan. het gat in de ozonlaag zorgt er alleen voor dat de zonnestralen schadelijker zijn omdat de UV stralen er minder uitgefilterd zijn. de intensiteit heeft dus eig op de opwarming van de aarde naar mijn weten niet egt veel invloed.

maar als je kijkt naar de geschiedenis van het CO2 percentage in de atmosfeer, zitten daar ook schommelingen in, alleen, is het percentage dat we nu hebben wel vrij hoog in vergelijking met het verleden, maar het is ook weer zo dat door de verhoogde CO2 percentage er meer planten gaan groeien, ze harder gaan groeien, en er waarschijnlijk ook nieuwe soorten ontstaan die alleen maar baad bij de verhoogde CO2 gehalte hebben, hierdoor zijn er dus meer planten om de CO2 op te nemen, en zal er een punt komen dat het CO2 gehalte stabiel wordt, en miss wel weer gaat dalen, dit is alleen nog niet met zekerheid te zeggen.

Het tweede deel is waar, schommelingen zijn er altijd geweest, en zullen er altijd zijn.

Het eerste deel is gedeeltelijk waar. De aarde geeft echter sowieso nauwelijks warmte af voorbij de atmosfeer. Dat dit nog minder wordt, zal naar alle waarschijnlijkheid weinig invloed hebben op de temperatuur. Het gat in de ozonlaag heeft echter wel degelijk invloed op de temperatuur. Dit omdat de bescherming tegen de zon hierdoor afneemt, en niet alleen UV erdoor tegengehouden wordt, maar ook de andere elementen van zonlicht makkelijker het aardoppervlak bereiken.

Niet alleen ongezond (huidkanker), maar ook meer warmte dus.
 

RabbidRobin

Ex-Teamleider Forum
Best grappig, dit topic.
Eens een of andere theorie, nu is iedereen het er wel over eens dat de aarde aan het opwarmen is.
Wat er allemaal niet kan veranderen op 3 jaartjes.
Ik wil me dan niet voorstellen wat er met dit onderwerp is gebeurd als men dit bijv. over 3 jaar terugziet :O
 

DeletedUser11295

Gast
Het broeikaseffect is net als de economie, in een constanteconjuctuurlijn. Alleen duurt deze niet 7 jaar maar vaak enige honderden jaren (zonder menselijke invloed). Ik denk dat de mensheid niet zoveel te vrezen heeft van het broeikaseffect.
 

DeletedUser20736

Gast
ik denk dat Petteflat gelijk heeft, de zeestromen gaan van onder naar boven en van boven naar onder waardoor juist het noorden kouder zou gaan worden, nu onstaat er al een land klimaat, er moet ergens een grens zijn waar het gewoon goed is want het water komt ooit weer samen.
 

DeletedUser

Gast
Vroeger zijn er Ijstijden geweest. Er zijn opwarmingen geweest vroeger. Maar toen is alles nog goed uitgedraaid en "de geschiedenis herhaalt zich". Als je gaat nakijken, dat klopt zowat in elk geval dat je tegen komt. Ik denk dus dat de aarde zich wel zal herstellen, net zoals het al vele keren voor dat wij er waren heeft gedaan.
 

DeletedUser19689

Gast
Vroeger moet je wel rekenen dat de mens er nog niet was. Nu hebben we fabrieken, auto's,... . Dit kan onze Aarde niet allemaal aan.
 

DeletedUser

Gast
Alles kan, het wordt gewoon iets warmer, zee komt wat hoger en banaantjes groeien lekker in de lage landen. We bouwen er immers toch dijken omheen, die kunnen best een metertje hoger. Geen probleem toch?
 

DeletedUser19689

Gast
Alles kan, het wordt gewoon iets warmer, zee komt wat hoger en banaantjes groeien lekker in de lage landen. We bouwen er immers toch dijken omheen, die kunnen best een metertje hoger. Geen probleem toch?

Ziektes, meer extreem weer (stormen, tsunami's, extreme droogtes,...), afsterven koraalriffen (minder zuurstof dus),...
--> Economische schade
--> Mogelijke crisis?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
Ziektes, meer extreem weer (stormen, tsunami's, extreme droogtes,...), afsterven koraalriffen (minder zuurstof dus),...
--> Economische schade
--> Mogelijke crisis?

Wat maakt dat nou uit, crisis hebben we toch al!

(altijd positief blijven :))
 

DeletedUser

Gast
Ziektes, meer extreem weer (stormen, tsunami's, extreme droogtes,...), afsterven koraalriffen (minder zuurstof dus),...
--> Economische schade
--> Mogelijke crisis?
Dat is in het verleden ook allemaal gebeurd, ook voordat de mens bestond.. Soms waren er tijden dat het in de zomer en winter 40 graden was, soms waren er ijstijden, soms waren er tijden met heel veel natuurrampen, soms juist weinig. Ziektes is ook niet alleen van deze tijd. Zo gaat het nu eenmaal op deze aarde, alles schommelt en misschien is nu de tijd aangebroken dat het weer wat warmer wordt.
 

DeletedUser

Gast
Het is natuurlijk waar dat de cyclus van het klimaat altijd schommelt, dat doet het nu, en zal het altijd blijven doen. Toen met de ijstijd zaten we in een koude periode en nu gaan we weer naar een warme periode. Maar wat er nu aan de hand is, is dat de mens deze opwarming versterkt door haar co2 uitstoot. Ik hoop dat jullie het begrip fotosynthese kennen, want dat maakt ook deel uit van mijn theorie. Ik zal het maar even uitleggen dan: Fotosynthese is het proces in planten dat CO2 omzet in O2 (zuurstof) wat wij nodig hebben om te kunnen bestaan. Wij kunnen dus wel extra CO2 uitstoten, dat kan de natuur (oerwouden en dergelijke) nog bijbenen, maar de mens is op het moment zo slim om ook bomen te kappen. Daardoor komt er dus een overschot aan CO2 in de atmosfeer wat de extra temperatuurstijging veroorzaakt.
 

DeletedUser19689

Gast
Rofl, MIJN theorie...
Dat is dus echt de meest gebruikte theorie op het moment.
 

DeletedUser14965

Gast
Klopt, het broeikaseffect is een normaal verschijnsel. Waar wij ons zorgen over moeten maken is het versterkte broeikaseffect door de grote hoeveelheid uitstoot van CO2. Veel worden deze twee definities door elkaar gehaald.
 

DeletedUser

Gast
Klopt, het broeikaseffect is een normaal verschijnsel. Waar wij ons zorgen over moeten maken is het versterkte broeikaseffect door de grote hoeveelheid uitstoot van CO2. Veel worden deze twee definities door elkaar gehaald.

Idd, we belasten de natuur met de CO2 die onze fabrieken uitstoten en zorgen ervoor dat de natuur het slechter op kan vangen door de bomen te kappen.
 
Bovenaan