• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Besloten spel [Discussietopic] Weerwolven van Wakkerdam

DeletedUser22926

Gast
Dus als we kijken naar potje #100, dan zien we dat we destijds echt gewoon 30+ spelers hadden. Ook omdat het de jubileumpot was ofc. Is er iemand die alvast wil nadenken over jubileumpot 200? En dat we met een paar man gaan proberen om een hele hoop oudjes te bereiken om een soort van reunie pot te organiseren?

Misschien blijven er ook weer een paar hangen. :)

Eens lijkt me leuk. Ik recruit stan wel eventjes, ken niemand anders echt :eek:
 

RabbidRobin

Ex-Teamleider Forum
Inschrijftopic van volgende pot mag stillaan open.
De mijne duurt nog wel eventjes, maar dan kan die daarna meteen beginnen (als iemand wilt hea)
 

DeletedUser

Gast
Ik wil geen oudjes demotiveren om terug te komen, maar ik kan me herinneren dat potje 100 nogal faalde qua instellingen.
 

DeletedUser21575

Gast
Ik wil geen oudjes demotiveren om terug te komen, maar ik kan me herinneren dat potje 100 nogal faalde qua instellingen.
Geef anders even opnieuw feedback over de instellingen, dan hebben we er iig nu wat aan. Wat dat potje betreft, ik kan me herinneren dat er een propagandawolf in zat die idd redelijk OP was.

Wel vond ik het destijds goed gedaan dat er 2 slechte partijen waren, dat brak de goedjes / slechtjes verhouding wel redelijk met dat grote aantal spelers.
 

DeletedUser18003

Gast
Ik wil geen oudjes demotiveren om terug te komen, maar ik kan me herinneren dat potje 100 nogal faalde qua instellingen.

Geef anders even opnieuw feedback over de instellingen, dan hebben we er iig nu wat aan. Wat dat potje betreft, ik kan me herinneren dat er een propagandawolf in zat die idd redelijk OP was.

Wel vond ik het destijds goed gedaan dat er 2 slechte partijen waren, dat brak de goedjes / slechtjes verhouding wel redelijk met dat grote aantal spelers.

Het was meer dan 2 jaar geleden, dus ik kan het me niet meer precies voor de geest halen en de logs die ik had zijn er niet meer, maar ide Propagandawolf was destijds een experiment dat inderdaad iets OP'er uitpakte dan ik van tevoren verwacht had. Achteraf gezien had ik ofwel lunch immuniteit in de eerste 3 nachten weg moeten halen, ofwel het aantal "gepropagandeerden" hoger moeten zetten, of beiden, of andere aanpassingen. De rol paste leuk bij het thema, maar om die reden was ie ook erg moeilijk te balancen. Hij had er ook makkelijk op 1 van de eerste dagen uit kunnen gaan en dan was het potje compleet anders gelopen, maar dat heb je altijd.

Voor #200 had ik in ieder geval niet in gedachten om te gaan experimenteren met rollen die nog niet eerder gedaan zijn of het potje té ingewikkeld te maken, om verschillende redenen. Ten eerste heb ik al jaren niet meer geleid, dus om de kwaliteit hoog te kunnen houden wil ik het mij en Tris niet té ingewikkeld maken. Ten tweede is dit wellicht een leuke kans voor oud-spelers om terug te komen en om weer een hoger aantal inschrijvingen te halen en als de drempel qua regels té hoog is, kan dat afschrikken. Ten derde, mocht er geen recordaantal spelers gehaald worden, dan kan je ook een overdosis krijgen van te veel speciale rollen. Zelf vond ik potjes met 2 groepen slechtjes bijvoorbeeld altijd leuk om te spelen/leiden, maar als we niet boven de 20 inschrijvingen uit gaan komen denk ik niet dat dat verstandig is. Maar je hoeft dus geen bijzondere experimenten te verwachten voor #200, alhoewel we er natuurlijk wel over aan het nadenken zijn hoe we het potje zo leuk mogelijk zouden kunnen maken.

Wat ik wel een issue vond bij WvW #100 was de inactiviteit. Ik heb het speltopic opgezocht, en volgensmij heb ik van de 33 spelers er 7 dood moeten laten vallen door inactiviteit en hier en daar nog wat moeten vervangen. Onder de inactieve doden zaten bijvoorbeeldd een bijziende dorspgek, een dorspoudste, een normale wolf en een heks, wat de balans in zo'n potje ook wel flink kan verstoren. Ik denk dat dat de voornaamste issue is die in de opzet van een spel getackeld zal moeten worden, dat inactieve spelers niet een té groot effect kunnen hebben. Zeker aangezien ik een hoger aantal inschrijvingen verwacht dan normaal, zullen er ook meer mensen tussen zitten die denken "Mwah, WvW was toch niet zo leuk" en die aan inactiviteit doodgaan. Suggesties voor dit probleem zijn dus welkom ^^ Zelf heb ik altijd het verdelen van rollen random gedaan en ik zou dit ook graag zo willen houden en me niet genoodzaakt moeten hoeven voelen om bepaalde mensen bepaalde rollen te geven, uit angst voor inactieven.

Sowieso, als er een uitgewerkt spel is, ben ik wel van plan die hier te posten voor feedback & balancing!
 

DeletedUser

Gast
Ik wou jullie enthousiasme een beetje temperen, fijn dat het gelukt is. :p Verder zie ik jullie graag potje #200 leiden.

Om verder in te gaan op feedback: Mijns inziens is er een fundamenteel probleem met 2 slechte partijen in het algemeen.

Stel, je speelt een potje Weerwolven van Wakkerdam en je bent goed bezig. Je hebt een wolf eruit gehaald waardoor mensen je nu vertrouwen en je bent actief aan het netwerken, waardoor je flink wat informatie hebt. Dit maakt je tot een lunchtarget: je bent immers gevaarlijk voor de wolven. Nu is het niet zo'n probleem als je uiteindelijk inderdaad geluncht wordt, want je hebt je werk gedaan voor de goede partij.
Maar stel nu dat er 2 slechte partijen zijn en bekijk dan de situatie. Je bent slechtje en weer goed bezig: je hebt iemand van de andere slechte partij eruitgehaald en hebt goede informatie binnengehaald door te netwerken. Hierdoor maak je jezelf tot lunchtarget en zal de andere partij jou eerder lunchen in plaats van een goedje. Dit is nadelig voor jouw partij.
Conclusie: Als er 2 slechte partijen zijn en jij bent slechtje, dan is het nadelig om goed te spelen. Je kunt dus het beste winnen als je een slechte speler bent (en ook zo bekendstaat).

Naar ik mij kan herinneren, worden potjes met 2 slechte partijen dan ook meestal gewonnen door de slechte partij met relatief de minst goede spelers erin.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser18003

Gast
Hm ja, ik zie het punt over de twee slechte partijen. Wellicht dat 1 group slechtjes + premiejagers wellicht beter is voor de verloop van het spel? Aangezien de premiejager wel een initatief heeft om z'n mond open te doen, zeker als het om één van zijn targets gaat, maar wel een soort van 3e 'dreiging' toevoegt? Dan zou je bijvoorbeeld goedjes, slechtjes, geliefden (g/g, g/s, s/s) en, wel pas vanaf een bepaald aantal spelers, een premiejager?
 

DeletedUser18003

Gast
Mits de premiejager een lunch kan overleven.

Ja, versie 1 dan, zoals uit het rollentopic, alleen niet per se met de 6 targets, maar gebaseerd op het aantal spelers in het spel.

Premiejager V1: De premiejager heeft als doel om 6 bepaalde spelers te vermoorden. 3 Van deze spelers krijgt hij aangewezen door de spelleiding, en 3 mag hij op dag 1 kiezen (de lynch van dag 1 mag niet gekozen worden). Als deze 6 spelers dood zijn, heeft de premiejager direct gewonnen.
De premiejager is erg alert en kan daarom éénmalig een lunch overleven.
Als de premiejager zijn geliefde moet vermoorden, wordt er een willekeurig andere speler uitgekozen. Als hij wint, wint zijn geliefde ook.
 
Bovenaan