• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Griekse mythologie

DeletedUser

Gast
ook ik doe gymnasium, maar eerlijk gezegd vind ik erniet heel veel aan (de mythen en de talen zelf)
 

DeletedUser

Gast
Ik vind eigenlijk alle mythen wel leuk. De taal daar heb ik geen idee van aangezien ik ze nooit gehad heb. :)

Wat vooral altijd interessant blijft is de stamboom van de Griekse Goden. :p
 

DeletedUser

Gast
Ik hou ook van de mythen, maar de talen boeiden me voor de rest niet... Daarom ben'k ook gestopt met Grieks (na een jaar) en Latijn (na 5 jaar)... Ik vond het geweldig hoe al die verhaaltjes verband hadden; of toch de meeste... Bijvoorbeeld vanaf de twistappel via Iphigenia en de Trojaanse oorlog naar het paard en zo verder naar Aeneas, Dido en de stichting van Alba Longa, gevolgd door Romulus en Remus en de Sabijnse maagdenroof en zo verder... :p
(okay, da's niet helemaal Griekse mythologie, maar Romeinse mag ook eh? :p)
Of het hele verhaal van Daedalus en Icarus, of Hercules of Jason en de argonauten...
Eigenlijk kan'k er geen een verhaal uit kiezen omdat ze allemaal samen horen, dus ik kies gewoon voor het totaal-verhaal... :D

<3 Griekse mythologie
 

DeletedUser

Gast
De griekse mythologie is erg ingewikkeld maar wel interresant.
Daarbij heb je verschillende verhalen met een soort van boodschap
http://www.beleven.org/verhaal/pegasus
Zoals het verhaal van de Pegasus.
Maar de vraag van mij is wat is jullie favorie verhaal en wat vindt je van de mythologie

Beste frobje,
Ik geef je helemaal gelijk en zal je graag een keer hierover spreken heeft u mischien whatsapp?
MVG,
Dhr. Thyson
 

Araluen

Manticore
Misschien is het leuk als je je verhaal gewoon in dit topic post! Dan kunnen wij ook zien wat jij vindt en mee discussiëren!
Mij interesseert de griekse mythologie ook, ooit van loukios de ezel gehoord van loukianos?
 

DeletedUser10508

Gast
Ik ben echt iemand die van de Griekse Goden houd. Ik heb -en nu is heel mijn 'reputatie' weg- zelfs meer geloof in de goden van Griekenland dan de God van de Christenen. Ik heb naast mij een grote kast met daarin op de bovenste plank de 3 goden, Poseidon - Zeus - Hades, en daaronder de Olympus. Ik ben van plan alle goden te kopen. Mijn favoriete verhaal, het ontstaan van de Olympus en de goden van de Olympus. Mijn lievelingsgod is Zeus, maar Hades vind ik ook geweldig met zijn 3 koppige hond.
 

DeletedUser21018

Gast
De leukste mythe vind ik die van Troje, ook al is die op waarheid gebaseerd. Ik heb met school een toneel hiervan gespeeld en dat was geweldig, je kunt die mythe echt fantastisch bewerken. Tragedie alom, bijna alle doden zijn langgerekt en dramatisch.
 

DeletedUser21018

Gast
ook zijn er verschillende mythes die zich ondertussen afspelen, zoals die van Cassandra. Ze voorspelde en deed het goed en juist, maar een god sprak een vloek over haar uit zodat niemand haar ooit zou geloven. Zo voorspelde ze dat de Trojanen zouden verliezen als ze heet paard binnen zouden laten...
 

DeletedUser13380

Gast
Ik vind de Griekse mythologie prachtig. De verhalen zijn meestal over mensen en/of halfgoden. En het is niet 1 persoon - 1 verhaal. Het gaat dieper en is ingewikkeld. Het vergt een goede dosis fantasie en verstand om ze te begrijpen.

Een grootouder van me weet enorm veel over de Griekse Mythen. Vraag het hem, en hij weet het. Al weet hij niet álles, en da's mooi aan de Griekse Mythologie. Er is zo veel, dat je je blijft verbazen.

Daarbij hangt het ook vast aan de Romeinse mythologie (min of meer), en als je ae verhalen die daaraan grenzen erbij neemt dan krijg je een enorm netwerk van verhalen. Ook draaien de mythe. Niets steeds om daelfde persoon, da's ook een van de mooie dingen.

Daardoorben ik in het algemeen verliefd geworden op de Griekse Mythes;)

Ik heb dan ook een beetje hetzelfde @niels. Ik ben geen Christen, maar als ik iets nodig heb (al dan niet voor de grap) dan vraag ik het aan de Olympiërs.

Toen ik klein was wou ik eens buiten gaan voetballen met mijn vader. Echter, het regende. Vader zei dat hij niet met me ging voetballen als het zo regende. Dus ik vroeg het aan een God en het stopte.... Zelfde meegemaakt met de fiets, 4x al dit jaar, als ik voor de grap het vraag aan een God. Vind hey wel eigenaardig....
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser10508

Gast
1.Ik vind de Griekse mythologie prachtig. De verhalen zijn meestal over mensen en/of halfgoden. En het is niet 1 persoon - 1 verhaal. Het gaat dieper en is ingewikkeld. Het vergt een goede dosis fantasie en verstand om ze te begrijpen.

Een grootouder van me weet enorm veel over de Griekse Mythen. Vraag het hem, en hij weet het. Al weet hij niet álles, en da's mooi aan de Griekse Mythologie. Er is zo veel, dat je je blijft verbazen.

Daarbij hangt het ook vast aan de Romeinse mythologie (min of meer), en als je ae verhalen die daaraan grenzen erbij neemt dan krijg je een enorm netwerk van verhalen. Ook draaien de mythe. Niets steeds om daelfde persoon, da's ook een van de mooie dingen.

Daardoorben ik in het algemeen verliefd geworden op de Griekse Mythes;)

2.Ik heb dan ook een beetje hetzelfde @niels. Ik ben geen Christen, maar als ik iets nodig heb (al dan niet voor de grap) dan vraag ik het aan de Olympiërs.

1. Ook zijn er vele mooie verhalen over de Goden. Onder andere over dat Hades zijn "vrouw" heeft ontvoerd en meegenomen naar de onderwereld.

2. Heb ik ook ^^
 

DeletedUser20125

Gast
Ik doe Grieks en Latijn...
De mythes zijn leuker in het origineel vind ik.
In het Nederlands is er geen bal aan...
 

DeletedUser

Gast
Het verhaal rond de Argonauten vind ik het leukst/mooist/vetst (noem het hoe je wilt xD)
Of de schepping van de aarde volgens de Griekse mythologie.
 

Araluen

Manticore
Het verhaal rond de Argonauten vind ik het leukst/mooist/vetst (noem het hoe je wilt xD)
Of de schepping van de aarde volgens de Griekse mythologie.

Inderdaad, het verhaal/toneelstuk dat daarna komt over medea is ook erg interessant.
En in hoeverre je een geboorte als een schepping kunt zien, ben ik het ook daarbij met je eens.
 

DeletedUser

Gast
Nee, atleten bestonden niet nee. Atleet is enkel de vertaling van sporter uit het oud-grieks. -.-

Natuurlijk bestonden er wel atleten.

ja atleten waren er alleen noemde ze anders en was het geen leuk jobke zo als nu miljoenen verdienen door enkel tegen een balleke te sjote haha nee daar was het vechten tot de dood de gladiatoren spelen of de olimpise (was wel bijna aan het einde van de Griekse beschaving) spele haha daar viellen er ook doden hoor en waren enkel getrainde slaven of soldaten die zich wilden bewijzen (of straf)
 

DeletedUser

Gast
Gladiatoren spelen bestonden nauwelijks of niet in de Griekse cultuur. Er waren wel veel worstelwedstrijden, waar meer dan eenmaal doden vielen, maar de tegenstander werd wel gestraft. Ik weet niet wat de 'olimpise' is, maar als je daar mee bedoeld de Olympische (spelen), die werden al heel vroeg in de Griekse cultuur gehouden, zo rond 750 V Christus. Deze spelen hadden geen gladiatorengevechten, maar alleen Discuswerpen, hardlopen, hoplietenren, iets van heel ruw worstelen, gewoon worstelen, speerwerpen en wagenren. Dit rijtje heb ik 2 jaar geleden moet leren, dus er zullen zeker een paar fouten inzitten, maar dit was het ongeveer. De grieken STRAFDE juist de sporters die bij vaak het worstelen de andere doden. Jij hebt het over de romeinse tijd, waarin inderdaad vooral slaven vochten om leven en dood. Wat ik kan begrijpen, is als je zegt dat de Griekse beschaving eindigde rond 400 NC. Maar de De griekse cultuur en bestuursvorm waren al in 300 VC opgeschort door vele invallen, en in 149 VC vielen de Romeinen Griekenland binnen. Toen pas begonnen de gladiatoren spelen, maar dit is allang uit de tijd waar wij het over hebben.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser13380

Gast
ja atleten waren er alleen noemde ze anders en was het geen leuk jobke zo als nu miljoenen verdienen door enkel tegen een balleke te sjote haha nee daar was het vechten tot de dood de gladiatoren spelen of de olimpise (was wel bijna aan het einde van de Griekse beschaving) spele haha daar viellen er ook doden hoor en waren enkel getrainde slaven of soldaten die zich wilden bewijzen (of straf)

Dit is niet helemaal correct, zoals Maarten al aangaf.
Mag ik wel vragen in het vervolg je zin op te delen in verschillende zinnen? Heb er namelijk lang over moeten doen om het te ontcijferen :p

Ik vind eigenlijk zowat alles aan de Griekse mythologie interessant. ;)
 

DeletedUser

Gast
Gladiatoren spelen bestonden nauwelijks of niet in de Griekse cultuur. Er waren wel veel worstelwedstrijden, waar meer dan eenmaal doden vielen, maar de tegenstander werd wel gestraft. Ik weet niet wat de 'olimpise' is, maar als je daar mee bedoeld de Olympische (spelen), die werden al heel vroeg in de Griekse cultuur gehouden, zo rond 750 V Christus. Deze spelen hadden geen gladiatorengevechten, maar alleen Discuswerpen, hardlopen, hoplietenren, iets van heel ruw worstelen, gewoon worstelen, speerwerpen en wagenren. Dit rijtje heb ik 2 jaar geleden moet leren, dus er zullen zeker een paar fouten inzitten, maar dit was het ongeveer. De grieken STRAFDE juist de sporters die bij vaak het worstelen de andere doden. Jij hebt het over de romeinse tijd, waarin inderdaad vooral slaven vochten om leven en dood. Wat ik kan begrijpen, is als je zegt dat de Griekse beschaving eindigde rond 400 NC. Maar de De griekse cultuur en bestuursvorm waren al in 300 VC opgeschort door vele invallen, en in 149 VC vielen de Romeinen Griekenland binnen. Toen pas begonnen de gladiatoren spelen, maar dit is allang uit de tijd waar wij het over hebben.

774v.chr was de eerste olympische spelen.
Wat ben ik blij dat niet alleen het Belgische maar ook het Nederlandse onderwijs grote fouten maken op vlak van geschiedenis.
De Griekse cultuur is immers pas 1453/1492 n.chr ten ondergegaan, want het Byzantijnse rijk heeft tenslotte 88 Griekse keizers gehad! Het was een hellenistische/Griekse cultuur.
Oké het is waarschijnlijk wel vermengd met andere culturen. Het Grieks was ook de officiële taal van het byzantijnse rijk.

Ps. Er kunnen wat typ fouten inzitten, ik zal ze morgen in de loop van de dag verbeteren.
 

DeletedUser13380

Gast
Owen, dat heeft niet echt met het onderwijs te maken. Bij mij is het namelijk wel vermeld geweest. Maar je hebt gelijk inderdaad.
 

DeletedUser27550

Gast
Zoals jullie wel kunnen zien is mijn naam IG en op de fora's Hades..
Toen ik begon met Grepolis, had ik gewoon deze naam gekozen omdat hij toch iets of wat relevant was, verder ken ik niets van deze god. Iemand die we wat meer kan vertellen over Hades? Heb geen zin om de saaie WIKI op te gaan :)
 
Bovenaan