• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Ontstaan van het Universum.

DeletedUser

Gast
Ik ben een echte atheïst, ik geloof niet in een hogere macht of wat dan ook.
Over hoe het universum is ontstaan doe ik echter geen uitspraken, want dat weet ik niet ;)

Wel denk ik dat het ongeveer zo gegaan is als bij de oerknal.
Je bedoeld dat je gelooft dat het universum ontstaan is met een oerknal.
En dat voor een atheïst, die geloven toch nergens in. :rolleyes:
 

DeletedUser

Gast
Je bedoeld dat je gelooft dat het universum ontstaan is met een oerknal.
En dat voor een atheïst, die geloven toch nergens in. :rolleyes:

Geloven kun je ook zien als "Vertrouwen in een stelling."

Je kunt namelijk niet zeggen dat je het weet, aangezien het ontstaan van het universum door de Oerknal nog niet vast staat. ;)
 

DeletedUser

Gast
ik vind de evolutie theorie het logist. ook omdat we weten dat er dinosauriers op aarde hebben geleefd voor miljoenen jaren en dat ze niet samen hebben geleefd met de mensen. en in het scheppings verhaal in genensis is er op de 6de dag al een mens. dus dan vraag ik me af waar de dino's zijn gebleven :confused:
 

DeletedUser

Gast
god heeft ons hier gezet om ons te beproeven hoelang het zou duren vooraleer we de wereld naar de piep helpen met onze hebzucht

of god heeft ons hier gezet om hem te amuseren

of god heeft ons hier gezet omdat hij zich verveelde niet niet wist wat anders te doen met zen krachten

nee ik zou echt niet weten wat en hoe alles ontstaan is en wat er nog komt ik vindt het raar om te denken dat je niet meer kan denken en zien en geen besef van tijd meer hebt en ect
 

DeletedUser

Gast
1 woord: Schepping!

Je klinkt er vrij zeker van. ^^

Hoe dat?

ik vind de evolutie theorie het logist. ook omdat we weten dat er dinosauriers op aarde hebben geleefd voor miljoenen jaren en dat ze niet samen hebben geleefd met de mensen. en in het scheppings verhaal in genensis is er op de 6de dag al een mens. dus dan vraag ik me af waar de dino's zijn gebleven :confused:

Idd, die vraag stelde ik 10 jaar geleden ook aan de godsdienst leraar. [Geen antwoord.]
Er zijn mensen die beweren dat god ze heeft gecreëerd voor variatie. Dan vraag ik me af waarom hij dat nou 65 miljoen jaar geleden moest doen ipv. nu.

Ook kun je god op meerdere manieren zien, je kunt in het scheppingsverhaal geloven en denken dat de mens en god in elkaars evenbeeld zijn. Je kunt ook zeggen dat god iets heel anders is wat wij niet kunnen bevatten, net als dat het moeilijk is om niks te bevatten, helemaal niets.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
ik heb een filosofisch uurtje met een vriend van mij gehad, puur omdat we ons verveelden, en zijn met een paar theoriën gekomen:

1. We zijn allemaal 1 groot computerspel, een gesprek kan worden gepauseert, en dat gedoe met 2012 is gewoon 1 hele grote update, we denken dat we technologie zelf uitvinden, maar eigenlijk hoort het gewoon bij de update.

2. We zijn ontworpen door andere schepsels. Zie iRobot, die film, waarin robots de wereld overnemen. Wat nouw als wij ook ooit de wereld hebben overgenomen? iemand heeft organen uitgevonden...

3. Als er een god is, wie schiep de schepper? Waaruit is god ontstaan?.
 

DeletedUser

Gast
Er moet wel iets zijn maar een "God" denk ik niet.
Waar zit Hij, Hoe is Hij, Wanneer is Hij ontstaan?
Allemaal vragen die in ons opkomen maar waar we geen antwoord op kunnen bieden.
Het zal allemaal wel uitvloeien en te maken hebben met het klimaat en onze Prehistorische geschiedenis.

Waarin dus Genen, Microben, verschillende soorten DNA een bepaalde reactie geven op elkaar.
Hierdoor ontstonden er dus levende wezens met vele andere organismes die uitvloeien uit deze reacties.

Een werkelijk antwoord kan ik hier echter niet op bieden, het is voor de mensheid een groot Mysterie maar enkele feiten zijn al op tafel gelegd.

Kleine Germaanse Mythe:

In het begin was er alleen maar een reusachtige en donkere afgrond. Een reusachtige ijsmassa schoof vanuit het noorden naar de afgrond. Vanuit het zuiden kwam een groot en laaiend vuur. Bij de afgrond ontmoetten de ijsmassa en het vuur elkaar. Uit het smeltende ijs ontstonden de eerste levende wezens: de reus Ymir en een koe. Toen die koe aan het ijs begon te likken, ontstonden meer levende wezens, maar ook goden.

Die eerste goden vermoordden de reus Ymir. Van het lijf van de reus maakten de goden de aarde. Van zijn bloed vormden zij de zeeën. Uit zijn beenderen werden de bergen gemaakt. En van het krulhaar van de reus kwamen alle bomen en planten. De schedel van de reus werd de hemel, die omhoog gehouden werd door de dwergen Nordri, Ostri, Sudri en Vestri. De namen van deze dwergen herken je in de windstreken noord, oost, zuid en west. Tenslotte veranderden de goden de hersenen van de reus in wolken.

Toen alles klaar was zat de wereld nogal ingewikkeld in elkaar: Ze bestond uit drie lagen. Op de bovenste laag woonden de goden in hun kasteel Asgard. Asgard betekent godentuin. In de bovenste laag bevond zich ook het Walhalla. Daar mochten de strijders wonen die in de oorlog waren omgekomen.

Op de middelste laag woonden de mensen. Deze laag heette Midgard. Midgard betekent middentuin. Deze Midgard was een platte schijf, omgeven door zee. Die zee werd bewaakt door een reusachtige slang. Die slang beet in zijn eigen staart en omspande met haar lijf het hele Midgard. De goden maakten de eerste mensen uit twee blokken hout. Deze mensen waren Ask en Embla. Toen de goden bezig waren met het inrichten van Midgard, groeiden er uit de gedoodde reus Ymir allerlei wezens, die op wormen leken. Deze donkere en gevaarlijke wezens moesten onder de grond wonen. Ze heetten dwergen, trollen, gnomen en kobolden. Overdag mochten ze nooit naar boven komen. Als ze dat toch deden werden ze veranderd in steen. De wezens die goed, mooi en nuttig waren, heetten elfen en feeën. Zij mochten wonen in het luchtgebied tussen Asgard en Midgard. Tussen Asgard en Midgard liep de regenboogbrug. Over deze brug kwamen. en gingen de goden op hun weg van Asgard, de godentuin, naar Midgard de middentuin.

De onderste laag was Niflheim. De wereld van kou, duisternis en dood. Hier bevonden zich Helheim (de hel) en Gimle (de hemel). Boze wezens werden na hun dood naar Helheim gestuurd, maar de rechtvaardigen kwamen uiteraard in Gimle.

De hele wereld werd gedragen door een reusachtige boom. Een es met de naam Ygdrasil. De takken van deze boom hielden de drie lagen Asgard, Midgard en Niflheim in evenwicht. De levensboom Ygdrasil had drie wortels. Bij de eerste wortel woonden Verleden, Heden en Toekomst. Uit de tweede wortel kwam de wijsheid en uit de derde het voedsel.


Dit allemaal terzijde, het ontstaan van de Aardbol en het leven hierop wordt vandaag de dag nog steeds onderzocht.
Hier kruipt namelijk veel tijd en moeite in aangezien dit feit Miljoenen, .. Miljoenen, .. Miljoenen jaren geleden is..
 

DeletedUser

Gast
Ideale post om op te reageren, bedankt :D

ik heb een filosofisch uurtje met een vriend van mij gehad, puur omdat we ons verveelden, en zijn met een paar theoriën gekomen:

1. We zijn allemaal 1 groot computerspel, een gesprek kan worden gepauseert, en dat gedoe met 2012 is gewoon 1 hele grote update, we denken dat we technologie zelf uitvinden, maar eigenlijk hoort het gewoon bij de update.

2. We zijn ontworpen door andere schepsels. Zie iRobot, die film, waarin robots de wereld overnemen. Wat nouw als wij ook ooit de wereld hebben overgenomen? iemand heeft organen uitgevonden...

3. Als er een god is, wie schiep de schepper? Waaruit is god ontstaan?.

1) Ik acht dit een vergelijking en geen werkelijkheid - ik verwacht eigenlijk niet veel minder van jou. Het zou inderdaad kunnen dat wij in ons ogenschijnlijk oneindig grote universum deel uitmaken van één deeltje in een nog veel groter gebeuren, maar dat kunnen we inderdaad niet controleren. Wat mij betreft echter zou de Big Bang hier een bevestiging uit kunnen halen; die theorie gaat immers uit van een oneindig grote hoeveelheid energie, opgesloten in een punt. Ons ontstaan zou zomaar het verschijnen van een deeltje zijn geweest :O
2) Met de stelling dat "iets" uiteindelijk toch de organen heeft uitgevonden, ben ik het oneens. We bekijken het even neutraal, als "Aliëns" en naar een andere planeet dan onze geliefde Aarde. Wie weet vinden we daar wel een leuk verschijnsel, dat onze aandacht trekt. We zien een hoop spleten en scheuren in het oppervlak van de planeet, en door al die scheuren en spleten stroomt een vloeistof waarin talloze andere stoffen zijn opgelost. Deze opgeloste stoffen zetten zich af op de wand, waardoor zich kleine "leidinkjes" vormen. Of nog leuker: de leidinkjes verschuiven, omdat de mineralen enkel op zichzelf afzetten en slechts aan één kant zijn begonnen.
Ik denk dat wat dan ook dat naar ons kijkt, ons zo zal zien. Gewoon een stel op deze planeet veel voorkomende processen, die ze niet samen zullen zien als "leven". Deze standplaats-gebondenheid verklaart tevens het feit dat wijzelf nog steeds geen Aliëns hebben gevonden, of dat de Amerikanen de Europeanen niet hadden zien aankomen rond 1500.*
3) :D
Ik zelf geloof nog het meest in een soort computersysteem, maar wel ongestuurd. Alles ligt al vast, voor zover dat volgens de onzekerheidsprincipes mogelijk is. Alles heeft een reden, alles dat beweegt laat tot in de eeuwigheid en in een steeds verder uitbreidende invloed zijn sporen na. Zie overigens de middelste uitspraak in mijn handtekening :)


* Note) Volgens diverse verhalen hebben de Indianen de Europeanen nooit zien aankomen. Plots stonden voor hen op het strand spierwitte mensen - dat dachten ze tenminste. De boten uit Europa konden de Indianen niet zien, ze keken er gewoon doorheen. Dit komt doordat dat wat de mens niet kan benoemen - dat wat de mens niet kent, niet ziet. De Indianen zagen de boten als gewone stukken drijvend hout, daarom vielen ze ook niet op. Met veel moeite zouden de Europeanen de Indianen hebben moeten uitleggen hoe ze daar zo ineens waren gekomen. Hoe beschrijf je immers een middeleeuwse driemaster en volgschepen, zonder de kenmerken uit Europa te gebruiken?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
Er moet wel iets zijn maar een "God" denk ik niet.
In vele religies wordt aangenomen dat er "iets" is. En dat "iets" noemen ze dan "God" (of een andere naam). Dat is dus maar een naam. Het gaat echter om het idee er achter.

Waar zit Hij, Hoe is Hij, Wanneer is Hij ontstaan?
Wie zegt dat "God" een man is?
De ware God is niet ontstaan, de ware God is er altijd geweest en zal er altijd zijn. Geen begin en geen einde.
Het is voor de mens onmogelijk om te begrijpen wat God is. We kunnen alleen begrijpen wat God niet is.
 

DeletedUser

Gast
1. We zijn allemaal 1 groot computerspel, een gesprek kan worden gepauseert, en dat gedoe met 2012 is gewoon 1 hele grote update, we denken dat we technologie zelf uitvinden, maar eigenlijk hoort het gewoon bij de update.
Als het maar niet op Windows draait.
Enne, 2012 is gewoon een geplande reboot van het systeem.
 

DeletedUser

Gast
Tijdens de late uurtjes transformeerd mijn brein zich graag in dat van een filosoof, dus ik dacht ik zal mijn persoonlijke mening over dit onderwerp ook maar eens geven;

Dat de wereld ten einde zal komen op 2012 lijkt me heel sterk. Het is in ieder geval niet vast gelegt. De apocalypstiche ideeën zijn gebaseerd op de zogenaamde Mayan Long Count Calendar die stopt in het jaar 2012 die in cyclussen loopt. Het jaar 2012 is het einde van de tweede cyclus maar daarom niet het einde van de wereld. Na 2012 zou er gewoon een tweede cyclus beginnen. Het hele idee dat dit het einde van de wereld zou komen is bijgeloof en goede marketing truk, verder moeten we daar niet meer achter zoeken. Voor de mensen die hier meer over willen weten raad ik aan wat 'reseach' te doen in de Mesoamerican Long Count Calendar.

Onstaan van het universum? Daar is geen zekerheid over, maar studies tonen aan dat het wel eens zoals de zogenaam 'Big Bang' theorie zou kunnen zijn. Voor velen is deze dan ook de meest logisch. Dit blijft echter allesbehalve zeker. Ik heb er zelf nog niet genoeg over nagedacht om een oordeel te kunnen vellen en ik zou zeggen dat iedereen dit voor zichzelf maar moet uitmaken.

Ikzelf ben sterke agnostisch wat zoveel betekent als; ik kan niet bewijzen dat er een God is, nog kan ik bewijzen dat hij niet bestaat dus er discussie mogelijk. Veel mensen gebruiken het Goddelijke als een uitleg voor iets dat ze niet kunnen uitleggen. Hier is opzich niets mis is. Ik betwijfel het alleen dat indien er een God zou zijn, hij zou willen dat we hem/haar verafgode. Ik vind het dan ook een ongeloofelijke verspilling van tijd om aan georganiseerde godsdienst beleving te doen. Het heeft ons zelfs meer slecht dan goed gedaan dus ik denk dan ook dat we beter af zouden zijn zonder al die verschillende religies. Mensen kunnen ook goede mensen zijn zonder zich proberen te weerspiegelen aan één of andere profeet. Er is alleen een beetje gezond verstand nodig.

Evolutie theorie of creationisme? Persoonlijk geloof ik in de evolutie theorie aangezien deze heel erg goede argumenten heeft. Creationisme is niet meer als een fabeltje uit de Middeleeuwen. Ik heb het dan ook moeilijk om te kunnen begrijpen waarom dit fabeltje voor vele nog steeds als waarheid word aangezien. We leven in de 21ste eeuw, zouden we niet beter moeten weten?

Anyway, tot zover mijn bijdrage tot de discussie. Jullie doen er mee wat je wil :)
 

DeletedUser

Gast
- Volgens religies: Kortter, maar god creërde een geschiedenis

:)

Om en nabij 6000 tot 7000 jaar. Dit is na te rekenen via geslachtsregisters die de Bijbel heeft.
Het jaar van ontstaan is verder niet beschreven, we zullen dus ook nooit weten hoe oud de aarde is.
Maar ik houd het op een om en nabij 6500 jaar.

Ikzelf ben protestants, een christen zeg maar.
Ik geloof wel degelijk dat er een God is, ook dat hij dit alles regeert.

En op sommige vragen krijg je geen antwoord, vragen als wie is de schepper van God.

Daar zul je nooit achter komen. Waarom wel niet? Een God is iets wat boven een mensenverstand gaat, het is machtiger en krachtiger dan wat hier op aarde loopt (Nee zelfs wapens zijn niet sterker). Iets wat boven ons vermogen staat kunnen wij niet bevatten. Daarom zul je op zulke dingen gewoon geen antwoord krijgen.

Net zoals dat de God waarin ik geloof uit 3 bestaat, maar toch 1 God is.
God de Vader, de Zoon en een Heilige Geest. 3 verschillende 'personen' maar 1 God. Het is niet te bevatten, en daar zit je dan op het punt van geloven ;).

Bedenkt trouwens wel dat als je gelooft dat er wel iets is of wel een God, ga daar dan ook achteraan, je voelt dat niet voor niets.
Citaat: Wie niet in mij gelooft, zal geen eeuwig leven hebben.
Er is geen grijs vlak. Het is een ja of nee, voor of tegen.

En even terugkomend op de oma die een wit licht zag.
Dat geloof ik niet, als God je eenmaal bij Zich heeft geroepen ga je niet weer terug en een stukje hemel zullen wij nooit zien voordat wij er definitief zijn. Dat witte licht is gewoon een soort shocktoestand waarin je verkeerd. Ben je daar voorbij dan ben je overleden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
En zie hier het bekende probleem weer opduiken: feiten, wetenschappelijke aanwijzigingen etc versus geloof.

Ik kan er voor mezelf simpel in zijn, ik geloof absoluut niet in hogere wezens en al dat soort hersenspinsels die voornamelijk hun herkomst vinden in het trachten onverklaarbare zaken verklaarbaar te maken. Dit zie ik meer als een vlucht naar een houvast.

Hoe de wereld feitelijk precies is ontstaan, zal waarschijnlijk altijd ongewis blijven, maar logisch redenerend is de evolutietheorie de enige visie die nog enigzins een logische acceptabele verklaring geeft, maar zoals ik reeds aangaf zal zekerheid op dat punt waarschijnlijk nooit gegeven kunnen worden.

Discussie voeren over de mogelijke antwoorden op de vraag over het ontstaan met personen die zich overgeven aan hogere machten of wezens is zinloos en zou beter vermeden kunnen worden aangezien dit een actie-reactie te weeg kan brengen en laten we wel zijn uit naam van hogere machten en hogere wezens en de onderlinge verschillen daartussen zijn er al meer mensen vermoord op deze aardkloot dan om welke andere reden dan ook.
 

DeletedUser

Gast
Tijdens de late uurtjes transformeerd mijn brein zich graag in dat van een filosoof, dus ik dacht ik zal mijn persoonlijke mening over dit onderwerp ook maar eens geven;

Dat de wereld ten einde zal komen op 2012 lijkt me heel sterk. Het is in ieder geval niet vast gelegt. De apocalypstiche ideeën zijn gebaseerd op de zogenaamde Mayan Long Count Calendar die stopt in het jaar 2012 die in cyclussen loopt. Het jaar 2012 is het einde van de tweede cyclus maar daarom niet het einde van de wereld. Na 2012 zou er gewoon een tweede cyclus beginnen. Het hele idee dat dit het einde van de wereld zou komen is bijgeloof en goede marketing truk, verder moeten we daar niet meer achter zoeken. Voor de mensen die hier meer over willen weten raad ik aan wat 'reseach' te doen in de Mesoamerican Long Count Calendar.

Onstaan van het universum? Daar is geen zekerheid over, maar studies tonen aan dat het wel eens zoals de zogenaam 'Big Bang' theorie zou kunnen zijn. Voor velen is deze dan ook de meest logisch. Dit blijft echter allesbehalve zeker. Ik heb er zelf nog niet genoeg over nagedacht om een oordeel te kunnen vellen en ik zou zeggen dat iedereen dit voor zichzelf maar moet uitmaken.

Ikzelf ben sterke agnostisch wat zoveel betekent als; ik kan niet bewijzen dat er een God is, nog kan ik bewijzen dat hij niet bestaat dus er discussie mogelijk. Veel mensen gebruiken het Goddelijke als een uitleg voor iets dat ze niet kunnen uitleggen. Hier is opzich niets mis is. Ik betwijfel het alleen dat indien er een God zou zijn, hij zou willen dat we hem/haar verafgode. Ik vind het dan ook een ongeloofelijke verspilling van tijd om aan georganiseerde godsdienst beleving te doen. Het heeft ons zelfs meer slecht dan goed gedaan dus ik denk dan ook dat we beter af zouden zijn zonder al die verschillende religies. Mensen kunnen ook goede mensen zijn zonder zich proberen te weerspiegelen aan één of andere profeet. Er is alleen een beetje gezond verstand nodig.

Evolutie theorie of creationisme? Persoonlijk geloof ik in de evolutie theorie aangezien deze heel erg goede argumenten heeft. Creationisme is niet meer als een fabeltje uit de Middeleeuwen. Ik heb het dan ook moeilijk om te kunnen begrijpen waarom dit fabeltje voor vele nog steeds als waarheid word aangezien. We leven in de 21ste eeuw, zouden we niet beter moeten weten?

Anyway, tot zover mijn bijdrage tot de discussie. Jullie doen er mee wat je wil :)
Een soortgenoot :)

Er zijn wel degelijk behoorlijk wat bewijzen voor de Big Bang-theorie. Gebleken is ook dat die theorie helemaal niet zo simpel is als de gemiddelde mens denkt, maar ze klopt tot nu toe naar mijn weten voor meer dan in ieder geval 90% (bescheiden suggestie). De Big Bang is tevens goed te combineren met andere theorieën, zoals de Snaartheorie of de Quantumtheorie.

Dat twijfelen over een narcistische Godheid heb ik ook. Om die reden zie ik dan ook liever Afrikaanse kerkjes dan de kerken hier. Gewoonweg om het feit dat men in Suriname en Afrika en weet ik waar nog meer, het leven als een feest ziet en "God" vrolijk danken voor het leven - tegen het sobere hier. Áls er een God is, dan is dat wat mij betreft een "iets" die zich vooral niet kenbaar verlangt te maken. Een God die ons niet voor niets op Aarde heeft gezet - in ieder geval niet om ons te treiteren. Ik zie zo'n Godheid als een kindse oude man, die helemaal alleen aan de top staat, alles omvat en zich verveelt. Graag zou "het" vriendjes hebben, om die reden zou "het" alles gemaakt hebben. Iets om voor te leven, als het ware. Ondanks alles dat ik bedenk hierover, geloof ik absoluut niet in een God - enkel in de Aard van zaken, maar da's iets heel anders. Uitleg via PM, dit wordt te lang :O

Om en nabij 6000 tot 7000 jaar. Dit is na te rekenen via geslachtsregisters die de Bijbel heeft.
Het jaar van ontstaan is verder niet beschreven, we zullen dus ook nooit weten hoe oud de aarde is.
Maar ik houd het op een om en nabij 6500 jaar.

Ikzelf ben protestants, een christen zeg maar.
Ik geloof wel degelijk dat er een God is, ook dat hij dit alles regeert.

En op sommige vragen krijg je geen antwoord, vragen als wie is de schepper van God.

Daar zul je nooit achter komen. Waarom wel niet? Een God is iets wat boven een mensenverstand gaat, het is machtiger en krachtiger dan wat hier op aarde loopt (Nee zelfs wapens zijn niet sterker). Iets wat boven ons vermogen staat kunnen wij niet bevatten. Daarom zul je op zulke dingen gewoon geen antwoord krijgen.

Net zoals dat de God waarin ik geloof uit 3 bestaat, maar toch 1 God is.
God de Vader, de Zoon en een Heilige Geest. 3 verschillende 'personen' maar 1 God. Het is niet te bevatten, en daar zit je dan op het punt van geloven ;).

Bedenkt trouwens wel dat als je gelooft dat er wel iets is of wel een God, ga daar dan ook achteraan, je voelt dat niet voor niets.
Citaat: Wie niet in mij gelooft, zal geen eeuwig leven hebben.
Er is geen grijs vlak. Het is een ja of nee, voor of tegen.

En even terugkomend op de oma die een wit licht zag.
Dat geloof ik niet, als God je eenmaal bij Zich heeft geroepen ga je niet weer terug en een stukje hemel zullen wij nooit zien voordat wij er definitief zijn. Dat witte licht is gewoon een soort shocktoestand waarin je verkeerd. Ben je daar voorbij dan ben je overleden.
Over die Grootheid boven alles: dit doet mij denken aan een geniale uitspraak van één of andere neuroloog. Het luidde ongeveer als "Wij zullen onze hersenen nooit helemaal kunnen bevatten, simpelweg om het feit dat ze zichzelf te boven gaan en de onzen zijn." Die "God" zou zoiets kunnen zijn, iets dat zelfs zichzelf niet kan bevatten misschien ook. Enkel iets boven die "God", zal het kunnen zien. Hieruit concludeer ik dan eigenlijk meteen weer dat we juist om die reden - het niet boven "God" staan - ook niets aan dat fenomeen zullen hebben. Enkel die "God" zal iets aan óns hebben, maar niet andersom. Immers moet men dat wat men wil gebruiken, kennen en begrijpen.

Zeer recent onderzoek heeft het één en ander uitgewezen over bijna-dood-ervaringen. Enkele stervende patiënten hebben ze aangesloten op een scanner (ik weet niet meer welke). Tijdens de laatste seconden van elke patiënt namen de wetenschappers twee laatste sterke impulsen waar - tegen een bijna volledig inactief brein als achtergrond. Mogelijk verklaren deze twee flitsen de vreemde ervaringen die sommigen hebben, er wordt verder onderzoek verricht nu.
 

DeletedUser

Gast
Om en nabij 6000 tot 7000 jaar. Dit is na te rekenen via geslachtsregisters die de Bijbel heeft.
Het jaar van ontstaan is verder niet beschreven, we zullen dus ook nooit weten hoe oud de aarde is.
Maar ik houd het op een om en nabij 6500 jaar.

4,6 miljard jaar, zoals Arthur Pendegon al zei.

Het enkelcellige leven bestaat overigens 3,6 miljard jaar, en meercellig leven 600 miljoen jaar. :)

Ikzelf ben protestants, een christen zeg maar.
Ik geloof wel degelijk dat er een God is, ook dat hij dit alles regeert.

En op sommige vragen krijg je geen antwoord, vragen als wie is de schepper van God.

Dan vraag ik me wel af waarom agnosten/atheïsten antwoord moeten geven op wat er voor kwam. :)

Daar zul je nooit achter komen. Waarom wel niet? Een God is iets wat boven een mensenverstand gaat, het is machtiger en krachtiger dan wat hier op aarde loopt (Nee zelfs wapens zijn niet sterker). Iets wat boven ons vermogen staat kunnen wij niet bevatten. Daarom zul je op zulke dingen gewoon geen antwoord krijgen.

Try me...

Net zoals dat de God waarin ik geloof uit 3 bestaat, maar toch 1 God is.
God de Vader, de Zoon en een Heilige Geest. 3 verschillende 'personen' maar 1 God. Het is niet te bevatten, en daar zit je dan op het punt van geloven ;).

Het is niet te bevatten? Dus als gelovige wil jij je zelf zonder na te denken laten definiëren als een persoon met zo een hoge intelligentie dat jij hebt besloten te geloven ipv van na te denken? :p

Bedenkt trouwens wel dat als je gelooft dat er wel iets is of wel een God, ga daar dan ook achteraan, je voelt dat niet voor niets.
Citaat: Wie niet in mij gelooft, zal geen eeuwig leven hebben.
Er is geen grijs vlak. Het is een ja of nee, voor of tegen.

De gene die nog altijd het meeste achter de stelling aangaan die zij aannemen zijn wetenschappers, niet gelovigen. Geloven doe je enkel met gevoel, denken daar in tegen berust op pure logica. ;)

En even terugkomend op de oma die een wit licht zag.
Dat geloof ik niet, als God je eenmaal bij Zich heeft geroepen ga je niet weer terug en een stukje hemel zullen wij nooit zien voordat wij er definitief zijn. Dat witte licht is gewoon een soort shocktoestand waarin je verkeerd. Ben je daar voorbij dan ben je overleden.

In het eerste gedeeltje ben ik het met je eens, maar... Ik zie heel vaak dat mensen pretenderen te weten wat god zal doen, doet en heeft gedaan.
Zelfs als god bestaat zullen wij waarschijnlijk maar een fractie weten daar van.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
4,6 miljard jaar, zoals Arthur Pendegon al zei.

Het enkelcellige leven bestaat overigens 3,6 miljard jaar, en meercellig leven 600 miljoen jaar. :)

En de Homo Sapiens Sapiens 200.000 jaar, het schrift rond de 5000 jaar, het Jodendom dus rond de 6000 jaar, het christendom zoals wij het nu kennen pakweg 1700 jaar (sinds Constantijn de Grote), de Islam pakweg 1400 jaar :p
 

DeletedUser

Gast
En de Homo Sapiens Sapiens 200.000 jaar, het schrift rond de 5000 jaar, het Jodendom dus rond de 6000 jaar, het christendom zoals wij het nu kennen pakweg 1700 jaar (sinds Constantijn de Grote), de Islam pakweg 1400 jaar :p

Zo ken ik er ook nog wel een paar. :p

Zoogdieren, ongeveer een groep van 6000 tellende beesten waaronder ook de mens, zijn afkomstig van de reptielen die zich ongeveer 300 miljard jaar geleden van reptielen afsplitsten. De aap en de mensaap --> mens, zo'n 5 miljoen jaar geleden splitsten. ^^

Deze feiten die meermaals bewezen zijn door oudheid metingen en waar veel van helaas uitgestorven zijn en ook niet in oude schriften zijn te voorschijn zijn gekomen worden helaas ontkent door het jonge aarde creationisme.

- Volgens religies: Kortter, maar god creërde een geschiedenis

Waarom, waarom, waarom, waarom... Het blijft bij sprookjes en fantasieën, helaas geen concreet bewijs.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan