Moet "Aanval op de Natiestaat" inderdaad ook nog eens lezen, al heb ik eerlijk gezegd geen hoge pet op van Baudet en weinig tot geen goede recensies over het boek gezien.
"Oikofobie" Klinkt wel beter en dat is iets waar zijn argumenten, naar wat ik gehoord heb, wel wat meer hout snijden.
De hele EU-discussie moet gewoon gevoerd worden en er is meer dan genoeg goede kritiek, al vind ik de EU nog steeds iets waar we wel bij moeten blijven aangezien de potentie voor verbetering juist zo groot is.
Gollum, het Europees landbouwbeleid is inderdaad een ramp en aangezien de nadelen voor de Afrikaanse markt zo duidelijk zijn, zie ik geen andere mogelijkheid dan dat het klein houden van Afrikaanse concurrentie een gewenst gevolg is. Liefdadigheid tegelijkertijd met de eigen positie veilig stellen.
De Europese vismarkt is net zoiets. Vis is heel goedkoop, met als gevolg dat vissers extreem veel moeten opvissen om nog iets van inkomsten te hebben (waardoor vis minder waard wordt, het versterkt elkaar), terwijl de industrie als geheel verlieslijdend is. Dus de EU geeft subsidie aan de vissers om ze boven water te houden (pun intended) terwijl de vispopulatie steeds verder daalt, in de brexit onderhandelingen speelt dit ook erg mee aangezien de EU in Britse wateren wil kunnen vissen.
De EU heeft de vreemde contradictie dat er marktwerking wordt gepredikt, terwijl concurrenten met passief-agressieve economische maatregelen klein worden gehouden en de interne markt wordt afgeschermd. Het lijkt alsof telkens, als de keuze markt/overheidssubsidie moet worden gemaakt, de EU altijd de verkeerde keuze maakt en dingen als nutsbedrijven privatiseert terwijl de staalindustrie met overheidssteun overeind blijft om China buiten te houden.
Om nogmaals terug te komen op alle spot in eerdere berichten, als ik aan de links-extreme kant boeken van Lenin lees, maakt dat mij geen Leninist. Als ik, rechts-extreem, Mein Kampf leest, maakt mij dat geen Nazi.
Als ik ze allebei lees, eindig ik ook niet in het politieke midden. Zelfs als je weet dat je het er niet mee eens gaat zijn, kan je nog steeds een boek lezen, liever sterke principiële kritiek dan iets uit voorbaat afdoen.