• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Terug keer gulden (2012)

DeletedUser11507

Gast
"Wilders wil een referendum over een terugkeer naar de gulden. Andere partijen in de Tweede Kamer willen de resultaten maandag eerst zien. Maandag op 05/03/12, zal hij erop terug komen en met berekeningen hoeveel de terug keer van de gulden ons zou kosten.

Bron: http://www.nu.nl/politiek/2754740/gulden-volgens-wilders-voordeliger.html

Als ik dit zo leest maakt het mij pissed off. Er word beweerd dat de euro ons meer heeft gekost dan als we de gulden bleven behouden. Waarom hebben we de munt dan ingevoerd, nu gaan we weer terug naar het jaar 2000? Krijgen we misschien weer het kwartje van Wim Kok. Hoe moet ik dat gaan doen, als ik naar men ouders in Duitsland ga, telkens weer wisselen.. Vind het wel makkelijk dat ik nu gewoon met me pinpas kan betalen in de winkel in Duitsland.

Maar als we er stukken op voor uit gaan, dan moet het maar. Allemaal door die k*t grieken en die andere f*ck*d up landen die ze te snel in de EU hebben laten treden.
Klap op de vuurpijl, dat ze griekenland weer geld hebben toe gekend en weer hebben ze er waarschijnlijk niet genoeg aan. Hoeveel miljard moet er worden ingepompt? En dan naar weten dat we er ook misschien naar kunnen fluiten dat we het terug krijgen.. Las ook iets over dat ze geen rente hoeven terug te betalen... Mag ik dan ook gratis geld lenen bij banken als ik bijna falliet ben. Zal het wel een stuk makkelijker maken en hoeveel moeten wij blijven bezuinigen?? Ze gaan startende jongeren nu verplichten dat ze op kamers moeten anders kunnen de ouders fiancieel niet meer rond komen. Dacht dat we in een vrij land woonde, maar ze gaan gewoon dood leuk gezinnen uit elkaar trekken.. Allemaal gevolgen van de zogenaamde andere lidstaten van de EU die we moeten steunen, waar we niks aan hebben??
(Dan vooral de zuidelijke landen ^^, denk aan Portugal, Spanje, Italie, Griekenland..)

Splitst dan de EU door 2 in Zuid en Noord en maak 2 algemene munt eenheden. De neuro en de zeuro. Maakt gelijk de naam waar "Zeuro", voor griekenland ect. Ik zie liever het volgende:

Gewoon uit de EU en een nieuwe vormen met de Noordelijke landen en de scandinabische.

1. Noorwegen
2. Zweden
3. Finland
4. Nederland
5. Belgie
6. Frankrijk
7. Duitsland
8. Denemarken
9. Oosterrijk
10. Litouwen (Eventueel)
11. Estland (Eventueel)
12. UK (Eventueel)
13. Letland (Eventueel)
14. Ierland (Eventueel)

Dan de munteenheid de Neuro of is dat gek gedacht??

Wat vinden jullie er van?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser12972

Gast
Ik vind wat wilders zegt gewoon echt nergens op slaan! Kan die gast zoiezo al niet uitstaan.

Maarjah, ik woon in België ;)
 

DeletedUser

Gast
dat ze griekenland weer geld hebben toe gekend en weer hebben ze er waarschijnlijk niet genoeg aan. Hoeveel miljard moet er worden ingepompt? En dan naar weten dat we er ook misschien naar kunnen fluiten dat we het terug krijgen.


Weer terug gaan naar de gulden heeft in mijn ogen (en dat van veel mensen die de economie snappen, Wilders dus niet ;)), geen zin. Dit is omdat de euro nog steeds een erg sterk staande munteenheid is op de wereldmarkt. Ja hij staat lager dan eerst, maar nee, hij staat zeker niet te laag om ons erg druk te maken. Qua geld pompen naar Griekenland, dat is een beslissing die gemaakt moest worden, we hadden 2 opties toen we er aan begonnen, en we kozen om ze te helpen door middel van gigantische leningen. Als we nu ineens zouden zeggen; bye bye Griekenland, zou dat sowieso betekenen dat al het geld dat we er heen hebben gestuurd verloren gaat. Daarom is het in mijn ogen ook totaal niet verstandig om nu op te geven.

Wat Griekenland moet doen, is zo snel mogelijk haar belastingssysteem weer in orde krijgen, ze lopen per jaar 4 miljard euro mis, gewoon omdat er gigantisch veel belasting ontduikers zijn, als ze zouden zorgen dat het systeem weer optimaal werkt, zouden ze in 2 a 3 jaar de complete schuld kunnen afbetalen. (ze zijn hier ook mee bezig, maar zoiets kost tijd).

Het opsplitsen van Europa zou van een grootmacht een kleinere macht maken, en onze economie zal sterk krimpen, wat we dus zouden merken in benzineprijzen, levensmiddelen worden duurder (zeg wat je wilt, maar sinaasappels, grapefruits, bananen, al dat soort dingen komen uit Italië en omstreken en daarover zouden we dus veel meer belasting moeten betalen als we ze uit de EU zetten) etc.



Dan nog een opmerking over je lijstje,
Oostenrijk heeft alleen het Schengen-verdrag ondertekend;)
 

DeletedUser

Gast
ik ben met wilders eens dat als het daadwerkelijk beter is dat we terug moeten naar de gulden
Griekenland geld daarheen storten is geld verspilling Griekenland is een boden loze put nu weer 130 miljard
hoeveel gaan we er uiteindelijk van terug zien?
banken gaan waarschijnlijk ook flinke schade leiden omdat ze de schuld gedeeltelijk moeten kwijtschelden
ik zou zeggen een gecontroleerd faillissement

@ jelgan al meer dan de helft van de benzineprijs gaat naar de staat wat willen ze dan ophogen eraan naar 2 euro per liter? :O 1,50 voor de staatskas zeker en 50 cent voor alle andere instanties die de brandstoffen op de markt brengen
 

DeletedUser

Gast
Ik ben ervoor dat we de economie en de landsgrenzen eens een keer afschaffen en eens naar echte oplossingen gaan zoeken. Tot die tijd mogen mensen doen en roepen wat ze willen, dan komen er toch geen functionele oplossingen, alleen maar uitstellen van executie.
 

DeletedUser

Gast
Ik ben ervoor dat we de economie en de landsgrenzen eens een keer afschaffen en eens naar echte oplossingen gaan zoeken. Tot die tijd mogen mensen doen en roepen wat ze willen, dan komen er toch geen functionele oplossingen, alleen maar uitstellen van executie.
Huh economie afschaffen? :confused:
 

DeletedUser

Gast
Ja. Werkt allemaal voor geen meter. Het is al tijd dat we een keer herdefineren wat het betekent om iets te nodig te hebben, iets te bezitten, en iets te verdienen. Want dat soort concepten is nog steeds allemaal gebaseerd op de antieke oudheid, toen de wereld nog heel anders in elkaar zat.
 

DeletedUser

Gast
Economie is toch iets dat automatisch tot stand komt en dat je niet gewoon kan afschaffen? Dat is zoals zeggen dat je middag gaat afschaffen :p

Je kan het natuurlijk wel anders gaan organiseren.
 

DeletedUser

Gast
Een economie komt niet zomaar tot stand. "Herorganiseren" is een te beperkt begrip. Dan ga je de bestaande modellen anders indelen. Het is de bedoeling dat je de bestaande modellen weggooit en vanaf 0 opnieuw begint. ALLES opnieuw overdenken.
 

DeletedUser8129

Gast
Hmm... in ieder geval vind ik Wilders niet racistisch, ik vinid gewoon dat hij zijn mening uit.
Wat die turken en marrokanen over ons zeggen dat komt niet in het nieuws, het is slechts dat Wilders in de 2de kamer zit en tja,
als je dan je mening wilt geven weet je het wel.

De gulden... het zal dan nooit zo mooi als vroeger worden, dat je een mega ijsje voor een kwartje kon kopen,
want alles is en blijft duur(der worden).
 

DeletedUser

Gast
Je mening uiten en wel of niet racistisch zijn hebben geen enkele relatie tot elkaar. Als ik zeg "alle zwarten moeten dood", dan ben ik racistisch, en ik uit tegelijk mijn mening. Dus dat argument is een beetje nutteloos. Of Wilder racistisch is, heeft puur en alleen te maken met of hij alle mensen van een ras over een kam scheert en/of ze negatief behandeld.
 

DeletedUser

Gast
Nederland en ander landen hebben al meer dan eens een economische crisis doorstaan.
Dat allemaal met de gulden, en met die reden heeft Wilders zijn argument onderbouwd.
De gulden zou ons helpen uit deze crisis te klimmen en een economisch sterk land te worden. onzin.

Dit is de eerste keer met een crisis dat we de euro hebben, het is nog redelijk nieuw, vergis je niet!
De euro deed zijn intrede pas in 2001. Dat is nog niet héél lang geleden.
Het zou écht onzin zijn om nu weer naar de gulden te gaan.

Ik ben het nooit met Wilders eens, ik vind het een irritant ventje en volgens mij heeft hij dat bleekwater in zijn haar per ongeluk opgedronken. Zou je daar zulke rare ideeën van krijgen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser5621

Gast
Een economie komt niet zomaar tot stand. "Herorganiseren" is een te beperkt begrip. Dan ga je de bestaande modellen anders indelen. Het is de bedoeling dat je de bestaande modellen weggooit en vanaf 0 opnieuw begint. ALLES opnieuw overdenken.
Je komt een beetje vaag over, vind ik. Leg eens uit wat je in gedachten hebt.
Ik vind dat jij dit zo zegt nogal grootspraak, en vraag me af wat je voor ogen hebt.
 

DeletedUser

Gast
Nederland en ander landen hebben al meer dan eens een economische crisis doorstaan.
Dat allemaal met de gulden, en met die reden heeft Wilders zijn argument onderbouwd.
De gulden zou ons helpen uit deze crisis te klimmen en een economisch sterk land te worden. onzin.

Dit is de eerste keer met een crisis dat we de euro hebben, het is nog redelijk nieuw, vergis je niet!
De euro deed zijn intrede pas in 2001. Dat is nog niet héél lang geleden.
Het zou écht onzin zijn om nu weer naar de gulden te gaan.

Ik ben het nooit met Wilders eens, ik vind het een irritant ventje en volgens mij heeft hij dat bleekwater in zijn haar per ongeluk opgedronken. Zou je daar zulke rare ideeën van krijgen?

Nu trouwens even een opmerking die Ipinkbull niet zo leuk vind:

Wilders doet me te veel aan Hitler denken, ook toen hij aan de macht kwam was er een economische crisis en ook hij wees een schuldige aan, in zijn geval de Joden in Wilders zijn geval de Marokkanen en Turken.
Nou verwacht ik geen dictatuur van de heer Wilders maar toch.

We zijn nu al 13 miljard aan Griekenland alleen kwijt, en dat krijgen we niet meer terug. Dat hadden we met de gulden niet...
In dat opzicht is de gulden beter.

Over Wilders: Waarop baseer je dat hij irritant is, etc etc? Hij zegt gewoon wat hij denkt, en dat is geen discriminatie in dit geval. Tenminste, dat heeft de rechter bepaald, vrijspraak op alle punten ;)

Die vergelijking slaat nergens op. Wilders met Hitler vergelijken, is appels met peren. Bovendien wil Wilders niet alle Marokkanen doodhebben...?
 

DeletedUser8129

Gast
Vergelijken met Hitler? Tja, Wilders wijst sowieso al niet de schuld van de crisis aan de Turken en Marrokanen.
Iedereen is het erover eens dat het een fout van de EU was, dat Griekenland nooit de EU had mogen betreden.
En inderdaad heeft Wilders nooit gezegd dat hij alle moslims etc. dood wilde hebben,
ik denk dat dat zelfs voor hem te ver gaat.
Tot nu toe vind ik dat Wilders sterken standpunten heeft maar iets te opvliegerig is, het is een raar mannetje, maar volgens mij wel met goede (vooral onhaalbare) ideëen.
 

DeletedUser

Gast
wilders wil niet alles turken marokanen enz dood hebben hij wil ze zo veel mogelijk uit het land weren omdat ze gemiddeld meer overlast veroorzaken dan de gemiddelde nederlander (uitzonderingen hebben we ook in nl). dat lijkt in niets op hitler. en wilders gaat niet de in de crisis gekoochte wapens af betalen door aan te vallen.
dus nee wilders is niet te vergelijken met hitler
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
We zijn nu al 13 miljard aan Griekenland alleen kwijt, en dat krijgen we niet meer terug. Dat hadden we met de gulden niet...
In dat opzicht is de gulden beter.

Over Wilders: Waarop baseer je dat hij irritant is, etc etc? Hij zegt gewoon wat hij denkt, en dat is geen discriminatie in dit geval. Tenminste, dat heeft de rechter bepaald, vrijspraak op alle punten ;)

Die vergelijking slaat nergens op. Wilders met Hitler vergelijken, is appels met peren. Bovendien wil Wilders niet alle Marokkanen doodhebben...?

Zoals ik al zei, dit is de eerste crisis die we met de euro hebben, als we al iets willen doen moet Griekenland uit de euro en niet andersom.
Ik vertel gewoon wat ik van hem vindt, als jij iets anders vindt is dat toch juist leuk? Anders zou dit snel zijn afgelopen!
Ik heb trouwens niks gezegd over discriminatie en hoe kom jij nu weer op de rechter? Ik zeg daar niks over.

Onderaan de zin heb ik ook gezegd dat ik geen dictatuur van Wilders verwacht, daarbij bedoel ik ook geen moorden of gaskampen.
Ik zal die zin verwijderen van het oorspronkelijk bericht, ik ben daarin iets te ver gegaan. (sorry)

Wel blijf ik bij alles wat ik wél gezegd heb, maar dat van Hitler ging ook iets te ver.
 

DeletedUser

Gast
Jullie denken dat Hitler meteen heeft gezegd dat alle Joden dood moesten en dat alle burgers het daar meteen mee eens waren? Nee, zo werkt dat niet. Dat gaat geleidelijk over vele jaren. Joden kregen steeds minder rechten en kregen langzaam de schuld van alles. Op een gegeven moment was dit zo erg dat er uiteindelijk concentratiekampen kwamen.

Ik vind dat je de vergelijking van Wilders met Hitler wel kan maken. Beiden roepen wat de burgers willen horen en zeggen problemen op te lossen. Wat er bij Hitler is gebeurd weten we, wat er bij Wilders gaat gebeuren niet. Waarschijnlijk wordt Wilders niet zo erg, maar het is mogelijk. Zolang iedereen blijft nadenken en niet als blinde achter Wilders gaat aanlopen is er geen probleem, maar ik vraag me soms wel af of dat gebeurt...

Hiermee wil ik natuurlijk niet zeggen dat ik Wilders haat, ik geef alleen een beschrijving van de situatie zoals die in mijn ogen is. En nog eens, dat is niet dat Wilders net als Hitler wordt, dat is wel dat het enigszins te vergelijken valt. Het is zoals appels met peren vergelijken. Ze zijn heel anders, maar er zijn ook overeenkomsten.
 

DeletedUser

Gast
Je komt een beetje vaag over, vind ik. Leg eens uit wat je in gedachten hebt.
Ik vind dat jij dit zo zegt nogal grootspraak, en vraag me af wat je voor ogen hebt.

Ik heb niet direct alle antwoorden, als ik die had zou ik ergens een politieke partij of een groot protest aan het oprichten zijn ;)

Ik zie alleen een situatie die mijns insziens beter kan, en een systeem in actie wat al duizenden jaren gebruikt wordt en steeds verouderder wordt. De reden dat ik zeg dat het vanaf de bodem opnieuw zou moeten, is omdat het principe van "bezit" verouderd begint te raken. Om wat dingen te noemen...

Copyright bijvoorbeeld. Kijk maar naar het gezeik rondom SOPA/PIPA/ACTA. Wat betekent het om een idee te 'bezitten'? Wat voor rechten krijg je daar van? Wat voor plichten horen daar bij? Volgens het huidige systeem is het totaal valide om een geneesmiddel tegen alle ziektes in de wereld te bezitten en dat geneesmiddel niet te produceren (en niemand anders het te laten doen) zodat je veel duurdere en slechter werkende medicijnen kunt verkopen. Is dat goed? Je kunt een liedje schrijven, en vervolgens dat aan een bedrijf verkopen en dan mag die melodie 70 jaar (of langer) niet door iemand anders gebruikt worden. Aan de andere kant kun je een computerspelletje maken en kan iemand anders dat bijna pixel voor pixel nabouwen en het vervolgens verkopen als zijn eigen creatie als hij de plaatjes maar een beetje aanpast. Is dat dan goed?

Ook gewoon het bezit van gebruiksgoederen. Je kunt op de dag dat ie uitkomt terwijl duizenden mensen in de rij staan een nieuw apparaat kopen, langs de rij gaan staan, en dat ding op straat kapot slaan omdat je het grappig vindt om mensen te tergen. Ondertussen gaat de hele wereld kapot aan vervuiling omdat er een heleboel energie gestoken is in de productie van dat ding wat jij voor de lol stuk slaat. Klopt dat?

En zelfs met eerste basisbehoeften. Je zou een supermarkt uit kunnen kopen, de deur op slot kunnen doen en al het voedsel weg laten rotten terwijl de zwervers voor de deur staan te kijken naar hoe al dat eten verloren gaat en een miljard mensen verhongeren. Hoort dat zo?

Dat zijn maar een paar van veel dingen die volgens de huidige begrippen van "bezit" normaal zijn. Ik vind dat persoonlijk niet normaal. Grote delen van de wereld zijn kapot aan het gaan aan vervuiling, verhongering, armoede, etc. door de huidige manier waarop een economie werkt. Ik denk dat dat anders kan, en beter. Hoe precies kan ik niet zeggen; ik ben maar 1 iemand. Maar ik zie wel een probleem, en eentje die niet opgelost wordt door terug te stappen naar de gulden, maar die wel opgelost zou moeten worden voor we nog dieper wegzakken.

(En voor iemand er over begint, ja als dat betekent dat ik er persoonlijk fors op achteruitga, en dat doet het ongetwijfeld, dan vind ik dat totaal geen probleem.)
 
Bovenaan