• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Tijdreizen: mogelijk of onzin?

DeletedUser

Gast
Wat denken jullie? Is het mogelijk om terug te keren/vooruit te gaan in de tijd?
 

DeletedUser

Gast
AW: Tijdreizen: mogelijk of onzin?

Als je over de datumgrens gaat kan je teruggaan in de tijd :)
 

DeletedUser

Gast
AW: Tijdreizen: mogelijk of onzin?

ik denk dat tijdreizen als in zo'n machine of door een portaal in een kartonnen doos zeer onwaarschijnlijk is, maar ik weet niet of jullie het verhaal "de wereld rond in tachtig dagen" kennen? ik ook niet maar volgens mij gaat het over iemand die in tachtig dagen de wereld rond wilt reizen, en hij houdt een dagboek bij, en op wat hij denkt de 81ste dag komt hij aan, maar dan blijkt dat hij maar 80 dagen onderweg is geweest!
dit kwam volgens mij door de draaiing van de aarde, maar meer weet ik er ook niet over...
 

DeletedUser

Gast
AW: Tijdreizen: mogelijk of onzin?

Als je over de datumgrens gaat kan je teruggaan in de tijd :)

Wat bedoel je daarmee?
Volgens mij is de tijd een spoor. Een spoor dat wegvalt wanneer je erover gereden bent. Dus wat gebeurd is is gebeurd, en daar kan niemand terug naartoe. Aan de andere kant zit de toekomst, maar eigenlijk reizen we allemaal door de tijd op dit moment. Vraag is enkel voor mij of we dat sneller of trager kunnen doen in vergelijking met anderen.
 

DeletedUser

Gast
AW: Tijdreizen: mogelijk of onzin?

Relativiteitstheorie zegt "ja", je kunt in elk geval naar de toekomst reizen. Verleden gaat tegen de op dit moment bekende wetten van de natuurkunde in, maar wie weet... 500 jaar geleden dachten ze ook dat mensen nooit zouden kunnen vliegen en nu zijn we op de maan geweest.
 

DeletedUser

Gast
AW: Tijdreizen: mogelijk of onzin?

Relativiteitstheorie zegt "ja", je kunt in elk geval naar de toekomst reizen. Verleden gaat tegen de op dit moment bekende wetten van de natuurkunde in, maar wie weet... 500 jaar geleden dachten ze ook dat mensen nooit zouden kunnen vliegen en nu zijn we op de maan geweest.

My point exactly
 

DeletedUser

Gast
AW: Tijdreizen: mogelijk of onzin?

Stel: Ik ga nu naar Engeland, daar is het een uur eerder. Dus in principe ben ik dan terug in de tijd.

Maar op de manier hoe jij het waarschijnlijk bedoelt. Ik denk dat alleen in de toekomst reizen mogelijk is met bijvoorbeeld een deeltjesversneller.
 

DeletedUser

Gast
AW: Tijdreizen: mogelijk of onzin?

Wat denken jullie? Is het mogelijk om terug te keren/vooruit te gaan in de tijd?
Ik hoop het, lijkt me een geweldige uitvinding :)

Al denk ik niet dat je dat zomaar even uitvind :p het moet mogelijk zijn, maar als het ooit komt, maken wij dat niet meer mee ;)
 

DeletedUser

Gast
AW: Tijdreizen: mogelijk of onzin?

in het verleden kijken kunnen we al, door naar sterren te kijken.
Mijn theorie is:
Als je nou sneller dan het licht reist, en dat voor een tijdje dan ga je het verleden in. In ieder geval zie je dan de lichtreflecties uit het verleden.
Hoe deze snelheid te behalen is heb ik ook al uitgedacht, hoewel het nu nog niet mogelijk is :p
Als je in een vlieftuig, dat 600 km/uur vliegt, een pistool afvuurt. Normaal gezien vlieft de kogel met een snelheid tussen de 2900-3600 km/uur, maar omdat dit gebeurt in het vliegtuid dat met 600 km/uur vliegt, zal de kogel veel sneller gaan (namelijk 600 km/uur x 3000km/uur (bv.), wat een snelheid geeft van 1800000 km/uur.)
Als we dus een soort cabine, in een cabine, in een cabine kunnen maken, waardoor je met een snelheid van 1079252848.8 km/uur(snelheid van het licht) zal reizen, zal je het licht uit het verleden zien, en dus tijdreizen.

Hoewel we dit niet zullen kunnen toepassen op ruimteschepen, om sneller naar andere planeten te vliegen, is het nog wel een 'misschien ooit wel mogelijke' theorie.
 

DeletedUser

Gast
AW: Tijdreizen: mogelijk of onzin?

Niemand kan in een cabine die zo snel gaat, een mens is niet bestand tegen zulke harde g-krachten. :p
 

DeletedUser

Gast
In de tijd reizen is weldegelijk mogelijk maar ook enkel in de toekomst.
De bekende wetenschapper Steven Hawking heeft hier een theorie voor: In de buurt bij voorwerp met een groote massa gaat de tijd trager. Omdat een zwart gat zoveel materie bevat gaat tijd trager als je je naast het zwarte gat bevind dan bv de mensen hierop aarde. Hij bedacht dus dat als je een ruimteschip in een bepaalde baan rond een zwart gat kan schieten (zodat het later nog kan ontsnappen) , de tijd voor de bemaning van dat schip trager zou gaan dan de tijd voor de mensen hier op aarde. 8 min aan boord zouden dan ongeveer 16 min op aarde zijn. Maar om terug in de tijd te kunnen gaan zou men iets moeten creeren als een wormgat. Hawking vergelijkte ooit tijd met een biljartbal. Al lijkt een biljartbal perfect rond er zitten toch gaten en oneffenheden in, dit is met tijd ook zo er zitten gaatjes in. Als men zo een gaatje enorm veel keer zou vergroten en in stan kunnen houden zou men door de tijd reizen.
Voor de duidelijkheid dit is een zeer beknopte uitleg van inmens moeilijke theoriën.

Als we dus een soort cabine, in een cabine, in een cabine kunnen maken, waardoor je met een snelheid van 1079252848.8 km/uur(snelheid van het licht) zal reizen, zal je het licht uit het verleden zien, en dus tijdreizen.

Ik dek niet dat dat mogelijk is. Stel je laat een speciale trein rijden op een recht spoor rond de wereld, dan is het al onmogelijk om de lichtsnelheid te behalen omdat geen enkel voorwerp met een massa dit kan. Bedenk je nu dat de trein naar zoveel tijd rijdt met een snelheid van 299 999,99 km/s rijdt (dat is juist niet de lichtsnelheid) en iemand aan boort door de trein loopt richting de locomotief dan zou die persoon per ongeluk de lichtsnelheid kunnen overschreiden. Maar dit zou niet mogelijk zijn omdat de tijd aan boord vertraagt zou worden. Dit is zeer gecompliceerd maar tevens ook heel logisch.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser6722

Gast
AW: Tijdreizen: mogelijk of onzin?

Ik weet zekr dat er ooit iemand door de tijd gaat reizen met een soort van raket ofzo.
 

DeletedUser

Gast
AW: Tijdreizen: mogelijk of onzin?

Dat hele verhaal gaat sowieso niet op, als je in een trein rijdt, ongeacht je snelheid, komt het licht toch van beide kanten met dezelfde snelheid op je af... ondanks dat dat volgens conventionele natuurkunde niet mogelijk is.

Bedenk maar; als je 50km/u rijdt, en iemand gaat 40km/u sneller, dan moet hij 50 +40 is 90km/u rijden... en als iemand in tegengestelde richting gaat met 30km/u dan lijkt hij met een vaart van 50+30 is 80km/u op je af te komen...

Maar ongeacht je snelheid komt het licht van achteren met dezelfde snelheid langs je als het licht van voren. Hoe dat werkt kan ik je helaas niet zo uitleggen, daarvoor moet je zelf op zoek gaan naar uitleg over de relativiteitstheorie, maar daarom heeft het geen zin om snel te vliegen en dan jezelf af te schieten om sneller dan het licht te gaan... zelfs als je met 99% van de snelheid van het licht reist, wordt je aan alle kanten ingehaald door licht dat met een lichtsnelheid hogere snelheid langs je raast, en komt het licht van voren je met een lichtsnelheid verschil tegemoet...

Raar verhaal, dat licht.
 

DeletedUser

Gast
AW: Tijdreizen: mogelijk of onzin?

Tijdreizen lijkt me niet mogelijk, tenminste niet naar het verleden. Gezien het feit dat er niks is om terug te gaan, wat is gebeurt is gebeurt. Naar de toekomst kan in theorie. Ik las ooit, dat als je met het lichtsnelheid reist naar een planeet op een afstand van 6 lichtjaar. Dat dit voor jouw 12 jaar zal duren om heen en terug te reizen. Maar voor de mensen op aarde zal dit miljoenen jaren duren, voordat jij weer terug komt. Dus een soort van tijd reizen naar de toekomst.:p
 

DeletedUser

Gast
AW: Tijdreizen: mogelijk of onzin?

Niemand kan in een cabine die zo snel gaat, een mens is niet bestand tegen zulke harde g-krachten. :p
In een vliegtuig voel je onder het reizen ook niks van de G-krachten. Bij een constante snelheid voel je de G-krachten niet meer. Als je de cabines langzaam lat acceleren,een voor een, voel je niet teveel G-Krachten.

Ik dek niet dat dat mogelijk is. Stel je laat een speciale trein rijden op een recht spoor rond de wereld, dan is het al onmogelijk om de lichtsnelheid te behalen omdat geen enkel voorwerp met een massa dit kan. Bedenk je nu dat de trein naar zoveel tijd rijdt met een snelheid van 299 999,99 km/s rijdt (dat is juist niet de lichtsnelheid) en iemand aan boort door de trein loopt richting de locomotief dan zou die persoon per ongeluk de lichtsnelheid kunnen overschreiden. Maar dit zou niet mogelijk zijn omdat de tijd aan boord vertraagt zou worden. Dit is zeer gecompliceerd maar tevens ook heel logisch.
Ik denk dat het -nog- niet mogelijk is. En de trein reidt niet met lichtsnelheid, maar de cabine in de cabine etc. wel.
En het dikgedrukte is juist mijn punt. de tijd vertraagd, dus gaat de wereld buiten de cabines sneller. Hierdoor reis je naar het verleden. Zoals ik al zei, alleen naar het verleden reizen is mogelijk. De toekomst moet nog komen, en het licht vn de objecten die we in de toekomst zullen zien is nog niet geproduceerd, en dus niet zichtbaar.

Misschien niet de officiele defenitie van tijdreizen, maar zeker een interesante theorie. Als zeg ik het zelf :p
 

DeletedUser

Gast
AW: Tijdreizen: mogelijk of onzin?

Tijd bestaat niet. Tijd is enkel een begrip dat wij mensen hebben bedacht, om ordening aan te brengen. Wat wij verstaan onder tijd wordt gedefineerd als een opeenvolging van gebeurtenissen. En een gebeurtenis is niet terug te draaien, je kan iets niet ongedaan maken. Daardoor is terugreizen naar het verleden al onmogelijk. Reizen naar de toekomst is ook onmogelijk, simpelweg omdat ook toekomst niet bestaat. Toekomst is een begrip dat wij gebruiken om iets aan te duiden wat nog moet komen, maar echt iets concreet als 'toekomst' bestaat simpelweg niet.
Het is echter voor ons wel mogelijk om in het verleden te kijken, omdat licht er een bepaalde tijd over doet om te reizen, zijn de dingen die wij in de ruimte zien al lang gebeurt wanneer het licht ons bereikt. Door de ruimte reizen sneller dan het ligt lijkt er dus op dat je in het verleden terug gaat, maar dit is alleen zo voor de mensen die je bekijken, want voor jou blijven de gebeurtenissen zich opvolgen en dus ga je niet terug in de tijd, alleen verder, maar dat blijft het heden voor jou.

En voor de mensen die nog niet overtuigt zijn:
Als we ooit door de tijd kunnen reizen, waarom krijgen we dan nog geen bezoek van mensen uit de toekomst?
 

DeletedUser

Gast
AW: Tijdreizen: mogelijk of onzin?

En voor de mensen die nog niet overtuigt zijn:
Als we ooit door de tijd kunnen reizen, waarom krijgen we dan nog geen bezoek van mensen uit de toekomst?
lol, daar heb je een punt :p
Misschien mogen ze niet gezien of opgemerkt worden, dat zie je altijd in films.
 

DeletedUser

Gast
AW: Tijdreizen: mogelijk of onzin?

Hoe weet je dat er geen bezoek is uit de toekomst?

Btw, tijd bestaat wel. de defenitie die jij ervoor geeft bedoel ik niet in mijn theorie.

Heel nuchter is tijd afstand gedeeld door snelheid daar snelheid wordt uitgedrukt door het delen van de afstand door de tijd.
 

DeletedUser

Gast
AW: Tijdreizen: mogelijk of onzin?

Nou nee.
Theoretisch gezien is het mogelijk.
Er zijn alleen twee nadelen:
- Je moet sneller dan licht gaan. Dat is onmogelijk voor mensen
- Je kan niet terug
 
Bovenaan