• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Zwarte Piet racisme?

DeletedUser13380

Gast
Vind ik dus dikke onzin. Ik bedoel, ten eerste verpest je niet zomaar een traditie. Als de meerderheid zegt 'laat het toch' (wat ook zo is volgens mij), dan laat je het zo. Hoe moet je de kinderen dan gaan uitleggen dat Sinterklaas er ineens alleen voor staat? En, wie weet zo zeker dat Zwarte Pieten niet betaald worden? Komop zeg! Ze een roetkleur geven, is dan al helemaal idioot.

Dan is een pot zwart/witte choco ook racisme? Komop zeg. We leven nog steeds in de 21e eeuw.
 

DeletedUser

Gast
Zucht, roetkleur geven?
Je snapt niet echt wat ermee bedoeld word geloof ik.
Ze zijn zwart (van het roet) omdat ze door de schoorsteen de pakjes brengen.
Dat word toch verteld als je kind bent.
Uw reactie over ze een roetkleur te geven vind ik aldus ongepast.
Inderdaad het is een traditie en een zeer leuke, zeker als kind.
Nu hopen dat de Sint niet alles alleen moet gaan doen.
 

DeletedUser

Gast
Om ook maar mijn mening hier te geven :)

Ik vind het begrijpelijk dat de VN onderzoek doet naar rascisme, maar we weten allemaal dat het een feest is waarbij de betekenis een grotere rol speelt bij kinderen dan bij volwassenen. Zodra je er niet meer in gelooft dan draait het alleen nog maar om de cadeautjes.
Echter sluit ik me wel aan bij het feit dat de schmink danwel niet rascistisch hoeft te zijn, maar het kroeshaar en de (in Nederland) rode lippen zijn daarbij inderdaad niet nodig.
Sommige mensen weten gewoon niet op te houden met te kijken naar het verleden, en voelen zich dus gauw beledigd zodra ze zich gediscrimineerd voelen. Ja, we weten allen dat de donker getinte mensen vroeger als slaven werden behandeld, maar zegt dat dan om ons daar nu nog zorgen over te maken? Het is niet zo dat we de Zwarte Piet in Sinterklaas hebben zitten omdat we mensen aan de slavernij willen herinneren, we hebben ze in het verhaal zitten omdat ze de Sint helpen...wie weet worden ze wel betaald, danwel zwart, danwel wit, niemand die het zal weten. De enige die nu nog recht heeft om te zeggen dat het rascistisch is zijn de mensen die de slavernij hebben meegemaakt.

Kortweg:
De VN mag van mij best een onderzoek doen, maar het is klinklare onzin zodra ze dit als rascistisch zien.
 

DeletedUser6887

Gast
Punt drie klopt niet, want een zwarte piet is heeft ook kroeshaar en negerlippen, dat komt niet van door een schoorsteen kruipen.

Bron: Relax

Zeg me dan eens welke mensen er geen rode lippen hebben ?

O juist, iedereen heeft rode lippen behalve zwarte mensen. Je denkt er ook precies niet goed over na.
En kroeshaar komt enkel voor bij zwarten ? Dacht het niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
[video]http://www.dumpert.nl/mediabase/6568636/b850cd9f/ultieme_samenvatting_van_de_zwarte_piet_discussie. html[/video]
 

Concealed

Harpij
Loopt dat percentage ongeveer gelijk met de verhouding aantal blanken, aantal andersgekleurden?

Grappige is dat dit niet zo is!
Het merendeel van de niet blanken heeft namelijk geen probleem, een gedeelte blanken ( grachtenhuisje of niet) wel.
In Suriname en op de Antillen wordt St. Nicolaas zeer uitbundig gevierd... met jawel Zwarte Piet..

Mijn oordeel is dan (als blanke man) toch niet meer zo relevant wel..
 

DeletedUser

Gast
Ik weet het niet, maar ik lees dat in Suriname Sinterklaas nauwelijks gevierd wordt. Dan zullen ze er ook weinig problemen mee hebben.

Het gaat ook niet om de cijfertjes. Als 90% iets niet racistisch vind en 10% wel, dan zegt dat niets. Het gaat er om hoeveel mensen zich racistisch bejegend voelen. Als ik een Belgenmop of Jodenmop vertel en negen mensen lachen erom en eentje wordt pissig. Dan kunnen die negen mensen wel beweren dat het humor is en dat er verder niets achter zit, maar zo simpel democratisch ligt het natuurlijk niet.

Als ik dus vraag of het bij de voorstanders van Zwarte Piet nog meetelt of mensen zich racistisch bejegend voelen, is zo'n statistisch antwoord zoals werd gegeven flauwekul. Ik probeer me bijvoorbeeld voor te stellen of er andersgekleurden zijn die in de praktijk veel last hebben gehad van racisme, hoe zij Zwarte Piet ervaren. Ik kan me voorstellen dat zij Piet een koloniaal gedrocht vinden. Ik verbaas me er dus over dat de voorstanders puur eenzijdig naar hun Zwarte Piet kijken.

Voorstanders praten er ook voornamelijk over dat Piet een blanke is die zwart is door het roet. Die mensen hebben de hele discussie niet begrepen. Het gaat om racisme, hoe donkere mensen Zwarte Piet ervaren. Het gaat niet over een draai die aan het verhaal van de Sinterklaasmythe is gegeven (na de invoering van de zwarte piet rond 1850, ten tijde van het koloniale tijdperk).
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser6887

Gast
Voorstanders praten er ook voornamelijk over dat Piet een blanke is die zwart is door het roet. Die mensen hebben de hele discussie niet begrepen. Het gaat om racisme, hoe donkere mensen Zwarte Piet ervaren. Het gaat niet over een draai die aan het verhaal van de Sinterklaasmythe is gegeven (na de invoering van de zwarte piet rond 1850, ten tijde van het koloniale tijdperk).

Vind ik niet onbelangrijk want een groot stuk van de donkere mensen weten zelfs niet wat zwarte piet is voor ons als Belg of Nederlander. Zij zien iemand zwart en nemen direct aan dat het een neger is die als slaaf behandeld wordt terwijl men zelfs nog de moeite niet doet om er zich in te verdiepen en om het te begrijpen. Mocht iedere donkere persoon de waarheid kennen over wie zwarte piet werkelijk is in onze cultuur en hoe wij hem aan onze kinderen voorstellen, zou men zich ook niet racistisch bejegend voelen aangezien zwarte piet dan ook niet kan gelinkt worden met donkere mensen.
 

DeletedUser19689

Gast
Het gaat ook niet om de cijfertjes. Als 90% iets niet racistisch vind en 10% wel, dan zegt dat niets. Het gaat er om hoeveel mensen zich racistisch bejegend voelen. Als ik een Belgenmop of Jodenmop vertel en negen mensen lachen erom en eentje wordt pissig. Dan kunnen die negen mensen wel beweren dat het humor is en dat er verder niets achter zit, maar zo simpel democratisch ligt het natuurlijk niet.

Als ik dus vraag of het bij de voorstanders van Zwarte Piet nog meetelt of mensen zich racistisch bejegend voelen, is zo'n statistisch antwoord zoals werd gegeven flauwekul. Ik probeer me bijvoorbeeld voor te stellen of er andersgekleurden zijn die in de praktijk veel last hebben gehad van racisme, hoe zij Zwarte Piet ervaren. Ik kan me voorstellen dat zij Piet een koloniaal gedrocht vinden. Ik verbaas me er dus over dat de voorstanders puur eenzijdig naar hun Zwarte Piet kijken.

Voorstanders praten er ook voornamelijk over dat Piet een blanke is die zwart is door het roet. Die mensen hebben de hele discussie niet begrepen. Het gaat om racisme, hoe donkere mensen Zwarte Piet ervaren. Het gaat niet over een draai die aan het verhaal van de Sinterklaasmythe is gegeven (na de invoering van de zwarte piet rond 1850, ten tijde van het koloniale tijdperk).

Het probleem is dat tegenwoordig alles racistisch is voor een kleine groep van kleurlingen. Ze zoeken altijd wel een manier op ons ergens op af te rekenen. Eerst was het de mijter met het kruis, dan was het de term 'negerinnentetten' die niet meer mag gebruikt worden, neger dat racistisch klinkt maar constant gebruikt wordt door de groep in kwestie, allochtoon en autochtoon dat te racistisch klinkt en vervangen is door 'Nieuwe Vlamingen' in Gent,... . De vraag is: 'Waar gaat het stoppen?'. Je kan immers quasi alles als racistisch beschouwen. Witte choco, bruine choco,... .

Neem nu het Sinterklaas voorbeeld. Het klopt dat dit inderdaad weer een stereotype is. Maar kan dit kwaad? Nee! Ten eerste steunt het gewoon puur op historische feiten. Ten eerste is het een kindertraditie. Kinderen gaan echt niet anders denken over 'Zwarte' mensen omdat hij het hulpje is van Sinterklaas. Daar denken ze niet over. Ze zijn verblindt door het snoepgoed en de magie er rond. Ze gaan echt niet denken: 'O Zwarte Piet is het hulpje van Sinterklaas. Dan is het logisch dat alle Zwarte Mensen hulpjes zijn. Dat is een logisch gevolg.' Kinderen zien ook wel mensen als Obama op TV, een Zwarte die het ver geschopt heeft. Die lijn trekken ze niet door.

Nog een leuk feitje is dat Sheperd (De zogenaamde ambassadeur van de VN) helemaal niet in staat is om te beslissen over het al dan niet afschaffen van Zwarte Piet. Dat is de taak van UNESCO. Sheperd is naar het schijnt door minderheidsgroepen gebruikt om stevig wat ophef te maken en de blanke man nogmaals af te beelden als slecht!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
Wij moeten ons zorgen maken om racisme tegen zwarte mensen? Dacht het niet! Racisme tegen Nederlanders viert hoogtij!

Elke dag op school word ik uitgemaakt voor "kanker kaaskop" of "kanker Nederlander" waarna mij word verteld "op te kankeren uit hun land".
Klinkt heftig hé? Ja! Ik als Nederlander word in mijn eigen land dagelijks gediscrimineerd en met zulke woorden. En nu moeten wij ook nog ons feest in gaan leveren? Deze hele discussie is simpelweg belachelijk.

Wij als Nederlands moeten, nu wij nog een meerderheid zijn in Nederland één grote vuist maken en niet wéér over ons heen laten lopen!

Nu zullen sommige mensen zich afvragen wat dit met de discussie te maken heeft en dat heeft het. Het gaat toch over racisme? Dan telt racisme tegen Nederlanders even hard al dan niet harder.
 

DeletedUser

Gast
Wij moeten ons zorgen maken om racisme tegen zwarte mensen? Dacht het niet! Racisme tegen Nederlanders viert hoogtij!

Elke dag op school word ik uitgemaakt voor "kanker kaaskop" of "kanker Nederlander" waarna mij word verteld "op te kankeren uit hun land".
Klinkt heftig hé? Ja! Ik als Nederlander word in mijn eigen land dagelijks gediscrimineerd en met zulke woorden. En nu moeten wij ook nog ons feest in gaan leveren? Deze hele discussie is simpelweg belachelijk.

Wij als Nederlands moeten, nu wij nog een meerderheid zijn in Nederland één grote vuist maken en niet wéér over ons heen laten lopen!

Nu zullen sommige mensen zich afvragen wat dit met de discussie te maken heeft en dat heeft het. Het gaat toch over racisme? Dan telt racisme tegen Nederlanders even hard al dan niet harder.

zie ik hier een grote vriend van De man met het witte haar?
 

Armand0

Manticore
Ik weet het niet, maar ik lees dat in Suriname Sinterklaas nauwelijks gevierd wordt. Dan zullen ze er ook weinig problemen mee hebben.

Het gaat ook niet om de cijfertjes. Als 90% iets niet racistisch vind en 10% wel, dan zegt dat niets. Het gaat er om hoeveel mensen zich racistisch bejegend voelen. Als ik een Belgenmop of Jodenmop vertel en negen mensen lachen erom en eentje wordt pissig. Dan kunnen die negen mensen wel beweren dat het humor is en dat er verder niets achter zit, maar zo simpel democratisch ligt het natuurlijk niet.

Als ik dus vraag of het bij de voorstanders van Zwarte Piet nog meetelt of mensen zich racistisch bejegend voelen, is zo'n statistisch antwoord zoals werd gegeven flauwekul. Ik probeer me bijvoorbeeld voor te stellen of er andersgekleurden zijn die in de praktijk veel last hebben gehad van racisme, hoe zij Zwarte Piet ervaren. Ik kan me voorstellen dat zij Piet een koloniaal gedrocht vinden. Ik verbaas me er dus over dat de voorstanders puur eenzijdig naar hun Zwarte Piet kijken.

Voorstanders praten er ook voornamelijk over dat Piet een blanke is die zwart is door het roet. Die mensen hebben de hele discussie niet begrepen. Het gaat om racisme, hoe donkere mensen Zwarte Piet ervaren. Het gaat niet over een draai die aan het verhaal van de Sinterklaasmythe is gegeven (na de invoering van de zwarte piet rond 1850, ten tijde van het koloniale tijdperk).

Wil jij alsjeblieft je profielplaatje veranderen? Nogal racistisch voor alle mensen die pijp roken, die worden hierdoor geassocieerd met terroristen met bivakmutsen. Niet dat de man op die foto een terrorist hoeft te zijn (zwarte piet hoeft ook geen slaaf te zijn), maar het kan wel racistisch worden opgevat.
 
Laatst bewerkt:

DeletedUser

Gast
Wij moeten ons zorgen maken om racisme tegen zwarte mensen? Dacht het niet! Racisme tegen Nederlanders viert hoogtij!

Elke dag op school word ik uitgemaakt voor "kanker kaaskop" of "kanker Nederlander" waarna mij word verteld "op te kankeren uit hun land".
Klinkt heftig hé? Ja! Ik als Nederlander word in mijn eigen land dagelijks gediscrimineerd en met zulke woorden. En nu moeten wij ook nog ons feest in gaan leveren? Deze hele discussie is simpelweg belachelijk.

Wij als Nederlands moeten, nu wij nog een meerderheid zijn in Nederland één grote vuist maken en niet wéér over ons heen laten lopen!

Nu zullen sommige mensen zich afvragen wat dit met de discussie te maken heeft en dat heeft het. Het gaat toch over racisme? Dan telt racisme tegen Nederlanders even hard al dan niet harder.
''Wij als Nederlands moeten, nu wij nog een meerderheid zijn in Nederland één grote vuist maken en niet wéér over ons heen laten lopen!'' Hoe bedoel je 'weer'? Wanneer was de vorige keer? Wat geeft jou het recht om te bepalen waar iemand woont? Bedankt voor je domme reactie. Helaas een veel gehoorde tegenwoordig. Ik zou me bijna schamen als Nederlander voor de domme uitspraken die jij doet in naam van het Nederlandse volk.
Wil jij alsjeblieft je profielplaatje veranderen? Nogal racistisch voor alle mensen die pijp roken, die worden hierdoor geassocieerd met terroristen met bivakmutsen. Niet dat de man op die foto een terrorist hoeft te zijn (zwarte piet hoeft ook geen slaaf te zijn), maar het kan wel racistisch worden opgevat.
Jij ook bedankt voor je intelligente nonsens reactie. De man afgebeeld is Subcomandante Marcos, als ik me niet vergis te zien aan de pijp en bivakmuts. Een Mexicaan die op staat tegen onrechtvaardigheid van de overheid. Je geeft hiermee ook duidelijk aan dat je de Mexicaanse cultuur niet begrijpt. De bivakmtus/gezichtsbedekking staat in Mexico traditioneel symbool voor vrijheidsstrijders. Waarom denk je dat dit een terrorist is? Menig politie-eenheid of special forces in de wereld draagt ook bivakmutsen. Zijn dit dan ook terroristen? Wat heeft een pijp overigens te maken met een menselijk ras. Zijn mensen die pijp roken 'anders' dan mensen die geen pijp roken?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser9104

Gast
Ik las een paar pagina's terug dat de mensen die voor zwarte piet zijn niet denken aan wat het voor anderen kan beteken, maar over het algemeen zijn dat mensen die niet eens weten waar Sinterklaas voor staat tegenwoordig. Omdat zwarte piet zwart is en sinterklaas wit, is het feest racistisch. Dat vind ik pas een racistische gedachte.

zie ik hier een grote vriend van De man met het witte haar?

Dit vind ik pas een domme opmerking. Als jij eens goed naar Wilders geluisterd had wist je dat hij niet tegen buitenlanders is. Totaal niet zelfs. Hij is als ik het goed had zelfs getrouwd met een Marokkaanse vrouw. Wilders is tegen geloof in het algemeen. Niet tegen buitenlanders
 

DeletedUser

Gast
Het hele sinterklaas feest staat eigenlijk helemaal tegen racisme & slavernij. Zwarte pieten zijn niet 'zwart' omdat het slaven uit Afrika waren. Het waren door de Sint bevrijdde kinderen die vrijwillig tegen beloningen voor de Sint werkten en zwart werden door het roet van de schoorstenen.

E: En als men dit racistisch vinden en terug vinden slaan op slavernij, dan weet ik er ook nog wel een paar meer.
 

DeletedUser

Gast
''Wij als Nederlands moeten, nu wij nog een meerderheid zijn in Nederland één grote vuist maken en niet wéér over ons heen laten lopen!'' Hoe bedoel je 'weer'? Wanneer was de vorige keer?
Wij laten al jaren over ons heen lopen. Wij worden onderdrukt door een minderheid die misbruik maken van het verleden en de slaven tijd als wapen misbruiken om Nederland naar hun inzicht in te richten.

Wat geeft jou het recht om te bepalen waar iemand woont? Bedankt voor je domme reactie. Helaas een veel gehoorde tegenwoordig.
Wat is dit voor achterlijke reactie? Waar haal ik het onderwerp aan dat ik bepaal waar iemand woont? Je mag van mij best in Nederland wonen maar je hebt je wel aan te passen aan de cultuur. Ik kom toch ook niet jouw huis in en bepaal even hoe het ingericht word?

Ik zou me bijna schamen als Nederlander voor de domme uitspraken die jij doet in naam van het Nederlandse volk.
Ik zeg alleen maar dat Nederlanders op grote schaal gediscrimineerd en onderdrukt worden. Dag op dag word ik uitgescholden en bedreigt omdat ik een Nederlander ben! En jij gaat het hebben over uitspraken die ik doe?

Dit laat maar weer eens zien hoe naïef sommige mensen zijn! Want immers, alleen blanken kunnen racistisch zijn? Toch?
 

DeletedUser

Gast
Your-man. Eens.

Ben ik racist? Ja.

Waar slaat het in hemels naam op dat een bult buitenlanders ineens denkt een van de laatst overgebleven 'Echt Nederlandse' tradities te gaan bespotten. Blanke vla, niemand heeft er problemen mee. Negerzoen? Naam moest veranderd worden omdat de buitenlanders het discriminatie vonden. Slaat nergens op.
 
Bovenaan