• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Paus afgetreden

DeletedUser11561

Gast
In de kerk krijgen moordenaars, fascisten, pedofielen en daders van huiselijkgeweld een tweede kans.

en een derde.
en een vierde.
en zo voorts.

Toont de hypocrisie en verrotheid aan.

En echt, ik gun de katholieken allemaal een misdadiger als "spiritueel" leider.
Het liefst met hun kinderen samen in een afgesloten kamer.
 

DeletedUser

Gast
In de kerk krijgen moordenaars, fascisten, pedofielen en daders van huiselijkgeweld een tweede kans.

en een derde.
en een vierde.
en zo voorts.

Toont de hypocrisie en verrotheid aan.

En echt, ik gun de katholieken allemaal een misdadiger als "spiritueel" leider.
Het liefst met hun kinderen samen in een afgesloten kamer.

Dan kan je ook iedereen die heeft geholpen aan de wetenschap achter de atoombom een moordenaar noemen.
 

DeletedUser19689

Gast
Had je liever een jonge paus van 40 waar je dan misschien weer 40 jaar mee zit opgescheept? :p

Als het iemand is die respect heeft voor de anders geaarden en niet constant gaat mekkeren over dat verkrachting je eigen fout is wel ja.
 

DeletedUser11561

Gast
Dan kan je ook iedereen die heeft geholpen aan de wetenschap achter de atoombom een moordenaar noemen.
Nee, dat kan je niet. Alleen de mensen die de keuze maakten hem te gebruiken, kan je zodanig kwalificeren.

Een wapensmid is en blijft een wapensmid.
De eigenaar van het wapen heeft de potentie en/of de keuze een moordenaar te worden.
 

DeletedUser

Gast
Nee, dat kan je niet. Alleen de mensen die de keuze maakten hem te gebruiken, kan je zodanig kwalificeren.

Een wapensmid is en blijft een wapensmid.
De eigenaar van het wapen heeft de potentie en/of de keuze een moordenaar te worden.

Waarom niet? Ze wisten van de potentiële doelen. Je geeft hier namelijk ook iemand de kans om zo iets te doen....
Doe niet alsof de kerk als enige problemen heeft want dat heeft de wetenschap namelijk ook.
 

DeletedUser11561

Gast
Een wapensmid weet dat ook.

De atoombom was de ultieme test van Einstein's theorie. de keuze om hem in te zetten is NIET door de wetenschap gedaan.

Je insinuatie dat zij schuldig zijn aan de dood van mensen, vind ik aanstootgevend.
 

DeletedUser

Gast
Een wapensmid weet dat ook.

De atoombom was de ultieme test van Einstein's theorie. de keuze om hem in te zetten is NIET door de wetenschap gedaan.

Je insinuatie dat zij schuldig zijn aan de dood van mensen, vind ik aanstootgevend.

Ik ben blij dat je die opmerking maakt want dat is nu precies wat jou post over het geloof ook is.
Je bent verblindt door de enorme schandalen en problemen binnen de kerk maar er zijn leden van die ultraconservatieve kerk die anders zijn. En die beschuldig jij heel de tijd vals. Je gooit alle katholieken (en soms alle gelovigen) op 1 hoop.
Ik ben zeker geen voorstander van de kerk en ben een overtuigd atheïst maar ik ken respect voor andere denkwijze.

Om ff te reageren op je vorige post:
Kan het niet dat andere mensen denken dat je iemand wel 20 keer moet vergeven? Dat leert hun geloof hun namelijk ook aan. Is het om hun eigen naam te redden dan spreken we over iets totaal anders maar denk jij nu echt dat heel Vaticaanstad vol zit met een bende oplichters en bedriegers? Er zijn er veel die echt diepgelovig zijn.
 

DeletedUser11561

Gast
ik ben een anti-theist, buiten dat ik atheist ben.

Religie is vaak een geloof in dingen die niet mogelijk zijn op basis van alles wat we weten over zo'n beetje alles. Het geloof is heilig, wat betekent dat het nooit in twijfel getrokken mag worden of kritisch bekeken, maar moet hoe dan ook geloofd worden. Sceptisch onderzoek is ten strengste verboden, en apologetiek bestaat alleen om eventuele kritiek simpelweg te relativeren, zodat die -zonder er aandacht aan te besteden- weggewuifd kan worden.

Met andere woorden, religie neemt zijn eigen conclusies aan, gelooft onmogelijke dingen zonder reden, en verdedigt die overtuigingen tegen alle redenen die het tegenovergestelde aantonen. Dus het kan niet anders dat tot op zekere hoogte fout al verkeerd aanvangt, en eventuele fouten zullen nooit worden erkend, en nog minder worden gezocht of gecorrigeerd. Zodat deze situatie nooit kan of zal verbeteren. Zo fout als dat het nu is, zo fout zal het voor altijd blijven. Dus religie biedt geen manier om de echte waarheid over iets te ontdekken, maar het is een geweldige manier om het voor altijd fout te hebben en het nooit toe geven, zelfs niet aan jezelf.

met andere woorden: Religie is een rem op menselijke ontwikkeling in ál zijn aspecten.

Je kan geen enkel ding noemen wat slechts religie kan bieden, wat een atheist niet kan.
Behalve leugens, onwaarheden, ongefundeerde aannames en loze claims en daaruit voortvloeiend valse hoop en zekerheid. En dat leidt weer tot lijden, in al zijn vormen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
Vind het hoe dan ook een goede paus en sinds bijna 700 jaar een niet-europese paus(bron: wikipedia)

Het maakt niet uit wat hij ooit in een oorlog zal gedaan hebben, zolang hij de kerk maar veranderd tot een moderne kerk.
En dan zul je zien wat er allemaal niet in 10 jaar kan gebeuren.
 

DeletedUser

Gast
Ik kan je zeggen dat religie mensen vaak een veilig gevoel biedt. Iets wat de wetenschap zeker en vast niet doet. Mensen vertellen dat op iedere moment een ster kan ontploffen wiens gammastraling al het leven op onze planeet kan vernietigen is niet echt hetzelfde als iemand gerust stellen. Daarbij is het boeddhisme ook een religie maar geen godsdienst! En ik vindt persoonlijk de filosofie achter het boeddhisme echt wel waardevol.

ff on-topic: Ik hoop idd dat deze paus de kerk terug naar het heden brengt. Vooral het celibaat zou van mij afgeschaft mogen worden.
 

DeletedUser11561

Gast
Vind het hoe dan ook een goede paus en sinds bijna 700 jaar een niet-europese paus(bron: wikipedia)

Het maakt niet uit wat hij ooit in een oorlog zal gedaan hebben, zolang hij de kerk maar veranderd tot een moderne kerk.
En dan zul je zien wat er allemaal niet in 10 jaar kan gebeuren.
lol. het geloof is al 2000 jaar niet veranderd XD

549805_585533318133279_222077084_n.jpg


Ik kan je zeggen dat religie mensen vaak een veilig gevoel biedt.
Een vals veilig gevoel. ze worden voorgelogen en lekker gemaakt met dingen die er niet zijn.

De wetenschap heeft gezorgd voor ziekenhuizen, zeer kundige medici, en Röntgen apparatuur, MRI scanners en wat al niet meer.
Dát geeft pas een veilig gevoel.

Maar als mensen zich veilig willen voelen bij gebedsgenezing of exorcisme, be my guest.

Maar het blijft valse hoop geven, en dat is liegen.
 

DeletedUser

Gast
De wetenschap heeft gezorgd voor ziekenhuizen, zeer kundige medici, en Röntgen apparatuur, MRI scanners en wat al niet meer.
Dát geeft pas een veilig gevoel.

Atoombommen, drones, Agent Orange, Monsanto-voedsel....nou, da's een eindeloze horror-lijst die ik hier kan opnoemen. Ook de wetenschap kan het veilige gevoel niet garanderen.

Maar oke, altijd mooie woorden op een eerste werkdag, een moderne Paus die voor de armen opkomt. Dat is zoiets als de PVDA die zegt dat ze voor de arbeiders opkomt. Ofwel dat lijkt me een klein leugentje.
 

DeletedUser11561

Gast
Atoombommen, drones, Agent Orange, Monsanto-voedsel....nou, da's een eindeloze horror-lijst die ik hier kan opnoemen. Ook de wetenschap kan het veilige gevoel niet garanderen.

Maar oke, altijd mooie woorden op een eerste werkdag, een moderne Paus die voor de armen opkomt. Dat is zoiets als de PVDA die zegt dat ze voor de arbeiders opkomt. Ofwel dat lijkt me een klein leugentje.
nogmaals: de wetenschap heeft niet de keuze gemaakt ze te gebruiken.

Dat zijn de leiders, die zich vaak door hun religie laten leiden.

Bush sprak met god om oorlogen te beginnen in het midden-oosten, Ahmahdinedjad wil de islam verspreiden door israel van de kaart te vegen, enzovoort.

Er is nog nooit een wetenschapper geweest die besloot een andere natie aan te vallen. je vergelijking gaat geheel scheef.
 

DeletedUser

Gast
nogmaals: de wetenschap heeft niet de keuze gemaakt ze te gebruiken.
Er is nog nooit een wetenschapper geweest die besloot een andere natie aan te vallen. je vergelijking gaat geheel scheef.

Dat klopt niet helemaal wat je zegt. Je doet nu alsof wetenschappers in een andere wereld leven dan de rest van de mensheid.

Om een voorbeeld te geven: momenteel wordt bijna 75% (vraag me niet waar ik dit percentage vandaan heb, het is in ieder geval erg hoog) van alle onderzoeken door het bedrijfsleven gesubsidieerd, betaald, gesponsord, etc.. Er wordt geknoeid met onderzoeken, resultaten worden vervalst of onderzoeken met slechte resultaten verdwijnen in de prullenbak. Controlerende instanties, zoals bijvoorbeeld de FDA in de VS geven deze bedrijven met hun valse onderzoeksresultaten ook ruim baan.
Monsanto kan door de ontwikkeling van allerlei gen-tec-voedsel om deze reden puur gif (en dat wordt voedsel genoemd) verbouwen en verspreiden over de mensheid. De wetenschap is in deze zeker geen onschuldige participant.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser11561

Gast
Dat klopt niet helemaal wat je zegt. Je doet nu alsof wetenschappers in een andere wereld leven dan de rest van de mensheid.
je schept het beeld van de "evil scientist". alsof ze willens en wetens eropuit zijn de mensheid te vernietigen.
in hun zoektocht naar het onbekende komen ze inderdaad zaken tegen waarvan we achteraf zeggen "hadden we dat maar nooit ontdekt".

het blijft de verantwoordelijkheid van de persoon die ervoor kiest het wél te gebruiken, niet de persoon die er toevallig tegenaan liep.

ook voor gen-tech voedsel heeft de consument de verantwoordelijkheid producten te kopen die verantwoord zijn voor het milieu.
maar aangezien het leeuwedeel van de consument naar de kiloknaller gaat, of voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, wordt er een markt geboden voor de producten die slecht zijn voor gezondheid & milieu.

En daar spelen de producenten dan weer op in.
 

DeletedUser

Gast
Ik ben het eens met Automaatje, het is een grote leugen.
Naar mij mening zijn mensen die geloven in een soort god te lui om voor zichzelf te denken.
Het geloof is in mijn ogen gewoon een sprookje die steeds moderner wordt.
 

DeletedUser

Gast
@automaatje: Als ik jou een zelfgefabriceerde bom geef en jij blaast daarmee een bus met passagiers op, ben ik dan vrij van elke vorm van verantwoordelijkheid?
 

DeletedUser

Gast
@automaatje: Als ik jou een zelfgefabriceerde bom geef en jij blaast daarmee een bus met passagiers op, ben ik dan vrij van elke vorm van verantwoordelijkheid?

Je draait om het verhaal heen.
Het gaat hier over de Paus / Geloven in een god.

Planeet Aarde is een planeet met veel soorten stoffen en andere materialen,
De mens is geëvolueerd naar een hele lang tijd ( weet niet exact hoeveel miljoenen jaren het zijn ) vanuit kleine bacteriën.
Naar mate de tijd werd de eens steeds intelligenter en begon dingen te ontdekken ( zo dus ook hoe je atoombommen maakt )

En als er een "God" zou zijn waarom zijn er dan al die oorlogen over het geloof? dan zou die goede god er toch wel iets aan doen?
Er is nog nooit wetenschappelijk bewijs geweest van een "god"

Het is en blijft naar mijn mening een goed sprookje voor de simpele mensen op deze planeet.
 

DeletedUser11561

Gast
@automaatje: Als ik jou een zelfgefabriceerde bom geef en jij blaast daarmee een bus met passagiers op, ben ik dan vrij van elke vorm van verantwoordelijkheid?
je haalt echt de gekste dingen erbij om de verantwoordelijkheid af te schuiven.

Maar goed, hypothetisch:
misschien was die bom wel om een slooppand neer te halen, als ik hem dan anders gebruik is het niet jouw schuld.
als je mij er echter toe overhaalt om er mensen mee te doden, ben jij zelfs de hoofdverantwoordelijke!

Wat jij hier probeert te insinueren is zelfs expliciet in het strafrecht vastgelegd.
Als iemand iets mogelijk maakt zonder dat hij van slechte bedoelingen weet, gaat hij geheel vrijuit.
Als iemand iets mogelijk maakt met de intentie van slechte bedoelingen, is hij minimaal medeverantwoordelijk, en vaak zelfs hoofdverantwoordelijk.
 

DeletedUser

Gast
je haalt echt de gekste dingen erbij om de verantwoordelijkheid af te schuiven.
Volgens mij ben jij de enige die verantwoordelijkheid afschuift. De verantwoordelijkheid van de wetenschappers.

j
Als iemand iets mogelijk maakt zonder dat hij van slechte bedoelingen weet, gaat hij geheel vrijuit.

Je doet nu net alsof wetenschappers naïeve mensen zijn. De wetenschappers ontwikkelen een product en geven dat aan de maatschappij die het product pardoes op een enorm destructieve manier gebruikt. Kom op zeg, dat is niet de realiteit. Als wetenschappers een atoombom kunnen maken weten ze donders goed wat ze maken. En dat maakt ze medeverantwoordelijk als de atoombom in gebruik wordt genomen.

Om terug te komen op je eerste statement. Je zegt dat de wetenschap een veilig gevoel geeft. Ik beweer dat de wetenschap ook/juist voor een hoop ellende heeft gezorgd waardoor we ons minder veilig voelen. Drones en Nucleair Power, mede mogelijk gemaakt door (naïeve haha) wetenschappers, en bedankt.
 
Bovenaan