• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

de allochtonen

DeletedUser11507

Gast
Re: AW: de allochtonen

klikte verkeerd. Had de persoon boven je moeten hebben, heb het gecorrigeerd :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
AW: de allochtonen

Haha @ Gozzila: Ik ben geen rabbijn en geen priester! Wel grappig, waarom eigenlijk?

Gozilla zei:
Jezus is iemand die het geloof in de wereld bracht. Vandaar dat het Christendom hoofdzakelijk om het nieuwe testament gaat, waar ze altijd mij vertelde over op de basisschool en het oude testament eigelijk meerendeels achterwege lieten. Oude testament verteld het verhaal hoe het christendom tot stand kwam, door de verschillende zaken die er gebeurde. Nieuwe testament hoe het daadwerkelijk tot zijn kracht is gekomen. Het nieuwe testament is een vervolg op! Oude testament kan je opvatten als een eerdere proces.

Dus in de heilige bijbel staan geschriften (oude testament) die we beter achterwege horen te laten? Volgens veel Christenen is de bijbel God's woord en als de HELE bijbel God's woord is, dan kunnen we zelfs geen punt achterwege laten. Of zeggen we nu dat God bepaalde woorden van hem achterwege had kunnen laten. Dat betekend dat wij dan beter weten wat God wel en niet had moeten doen... De vraag luid dan, waarom vertellen ze je dat je het oude testament achterwege dient te laten? Zit er iets achter?

Gozilla zei:
Die hem ook heeft veraden aan de romeinen en wat ik eerder opmaakte judas was een moslim volgens jou(Zou dit de jaloezie van hem tegen jezus verklaren?Wat in de bijbel word beschreven)
Simpelweg de christendom was krachtiger dan de Islaam? Door de wonderen die Jezus verichtten? Denk hierbij, hij kon ook mensen genezen volgens de bijbel en nog veel meer.

Ik heb nooit gezegt dat Judas een moslim was. Noch was hij een profeet. Hij was volgens de Christenen een Apostel.
Wij moslims geloven:
In soerah Ma'idah, Hoofstuk 5, vers 110:
(Gedenk) toen Allah zei: "O 'Isa (Jezus), zoon van Maryam (Maria), gedenk Mijn gunst aan jou en aan jouw moeder toen ik jou versterkte met de Heilige Geest (Djibril) zodat jij met de mensen sprak toen jij in de wieg lag en toen jij volwassen was. En toen ik jou de Schrift en de Wijsheid en de Taurat en de Indjil onderwees. En toen jij uit klei de gelijkenis van een vogel schiep, met Mijn verlof, en jij blies erin en het werd een vogel, met Mijn verlof; en jij genas de blinden en de leprozen, met Mijn verlof. En toen Ik de Kinderen van Israel van jou afhield toen jij met duidelijke bewijzen tot hen kwam." En degenen onder hen die ongelovig waren, zeiden: "Dat is niets dan duidelijke tovernij?"

Zoals je boven ziet geloven wij in de vele wonderen van Jezus.

Gozilla zei:
Jezus moet daadwerkelijk de zoon van god zijn, want daar draaid het hele christendom om. Als dit niet het geval zou zijn? Zou er geen christendom zijn en als het geen geen zoon van god is. Waar baseer jij dit op dan? graag concreet uitgelegd

Dat heb je dus goed gezien. Het Christendom vandaag de dag draait om:
- Jezus zoon van God.
- Drie-eenheid
- Kruisiging van Jezus. Zo is iedereen verlost van hun "aangeboren" zonden.

Maar geen Christen kan mij aantonen dat Jezus heeft gezegd: "IK ben de zoon van God, geloof in mij".

De joden zeiden over iemand dat hij de zoon van God is. Wat in hun taal gewoon betekend dat diegene een rechtvaardige persoon is. Dus moet je hebreeuwse taal begrijpen wil je begrijpen waarom zo vaak het woord "zoon" voorkomt in de bijbel!

Boek van Genesis Hoofdstuk 6, vers 2:
De zonen van de goden zagen hoe mooi de dochters van de mensen waren, en ze kozen uit hen de vrouwen die ze maar wilden.

ZONEN zelfs! Betekend dit dat God zonen had? Nee! Het is de manier waarop men rechtvaardige personen benoemde. Mensen die gelovig waren dus.

Boek van Exodus, Hoofdstuk 4, vers 22:
En dan moet jij tegen de farao zeggen: “Dit zegt de HEER: Israël is mijn zoon, mijn eerstgeboren zoon.

Volgens de bijbel zegt God hier dat Jacob (Israel) dus zijn zoon is, zijn eerstgeboren zoon.
Oké, je zei dat je het oude testament achterwege kon laten volgens jou leraren, dan kijken we gewoon naar de nieuwe testament:

Boek van Lucas, Hoofdstuk 3, vers 38:
de zoon van Enos, de zoon van Set, de zoon van Adam, de zoon van God

Boek van Romeinen, Hoofdstuk 8, ver 14:
Allen die door de Geest van God worden geleid, zijn kinderen van God.

Weetje hoeveel Christenen tegenwoordig beweren geleid te worden door de geest van God? Duizenden! Dus zijn ze allemaal volgens de bijbel kinderen van God!
Dus we hebben hier zoveel zonen van God. Wat maakt Jezus anders dan deze zonen van God?


Gozilla zei:
Jezus werd god genoemt, omdat hij simpel weg de zoon van god was. Dus kan je hem ook beschouwen als een god als hij de zoon is van god(Goddelijk bestaan), is er maar 1 god. Want neem aan dat hij geen 3 vaders had, ja dan zou je het over 3 goden hebben.

Hahalachertje zei:
#1 Als je geen verstand van de bijbel hebt moet je er ook niks overzeggen. God, de heilige geest en zijn 1 god. Ook staat Samuel in het oude testament. Toen was er ook nog niet verkondigd dat Jezus kwam, dat werd pas later verkondigd. Maar nogmaals, God, Jezus en de heilige geest zijn 1 god. Lees de bijbel maar is door en je zal het exact lezen.

Ik begrijp dat de Christenen Jezus God noemen omdat Hij de zoon van God is!
Maar dan heb je dus God (Jezus) + God (vader) = 2 Goden!

Als Jezus 3 Vaders had dan was het dus:
Jezus (Zoon van God) + God (vader) + God (vader) + God (vader) = 4 Goden!

Dit is een grote struikelblok voor Christenen. Christenen hebben het zich extreem moeilijk gemaakt door te beweren dat God 3 is, maar tegelijker tijd ook 1 is. Geen enkele Christen kan het normaal uitleggen. Veel Christenen verlaten dan ook het Christendom om deze vage punt. En ook komt de drie-eenheid niet voor in de bijbel.

Dus de volgende 2 dingen die eigenlijk extreem belangrijk zijn voor een Christen komen niet voor in de bijbel:
- Jezus is God
- Drie-eenheid
Je zou zeggen als dit zo belangrijk is, waarom staat het niet in de bijbel?
Daarintegen zegt Jezus steeds dat God 1 is!

In 2 Samuel (oude testament), Hoofdstuk 7, vers 22:
Daarom bent u groot, HEER, mijn God. Het is zoals ons altijd is voorgehouden: zoals u is er geen, er bestaat geen andere god dan u.

In Johannes (nieuwe testament) Hoofdstuk 17, vers 3:
Het eeuwige leven, dat is dat zij u kennen, de enige ware God, en hem die u gezonden hebt, Jezus Christus.

Dit staat in het nieuwe testament.

Gozilla zei:
Tevens in de islaam staat dat Jezus ook de zoon van god is. Beetje tegenstrijdig dus.

Waar??? Dat is expleciet hetgene wat we juist NIET zeggen!

In de koraan staat: In Soerah Maryam, Hoofdstuk 19, verzen 88-92:
88. En zij zeiden: “De Barmhartige heeft Zich een zoon genomen.”
89. Voorzeker, jullie zijn met iets verwerpelijks gekomen.
90. De hemelen staan daardoor op het punt om open te barsten en de aarde om open te splijten en de bergen om uiteen te vallen!
91. Omdat zij een zoon toeschrijven aan de Barmhartige.
92. Het is niet passend voor de Barmhartige om Zich een zoon te nemen.

Hahalachertje zei:
Tevens is het islam een regeltjes geloof. Een regeltjes geloof is daarom ook geen echt geloof. Waarom? Dit geloof baseer je op regels.

Nu ben je gewoon dingen aan het uitkramen die nergens op slaan! Wil jij een paar voorbeelden van regels uit het Christendom?

In het Nieuwe testament, in Efeziers, Hoofdstuk 5, vers 18 staat:
Bedrink u niet, want dat leidt tot uitspattingen, maar laat de Geest u vervullen

In het Oude testament, in Leviticus, Hoofdstuk 11, vers 7-8:
7. Zwijnen hebben wel volledig gespleten hoeven maar herkauwen niet en gelden daarom voor jullie als onrein.
8. Eet geen vlees dat van zulke dieren afkomstig is en raak hun kadavers niet aan. Ze gelden voor jullie als onrein.


Elke boodschapper en profeet kwam met wetten.
 

DeletedUser

Gast
AW: de allochtonen

Ook het Christendom is een verzonnen geloof net als de Islam. Vele passages zijn uit de oorspronkelijke bijbel geschrapt en er zijn toevoegingen gedaan die de kerk goed uitkwamen tijdens het eerste concilie van Nicea.
Zo is onder ander een aantal evangeliën weggelaten.
Wat toegevoegd is, is dat Jezus de rechtstreekse afstammeling van God was en is geboren uit Maria door een onbevlekte ontvangenis.
Maria was namelijk nog niet getrouwd met Jozef toen Jezus werd geboren, en dat zou natuurlijk niet kunnen. De moeder van je grootste profeet die sex heeft gehad voor het huwelijk.
 

DeletedUser11507

Gast
Re: AW: de allochtonen

Haha @ Gozzila: Ik ben geen rabbijn en geen priester! Wel grappig, waarom eigenlijk?

Gozilla zei:


Dus in de heilige bijbel staan geschriften (oude testament) die we beter achterwege horen te laten? Volgens veel Christenen is de bijbel God's woord en als de HELE bijbel God's woord is, dan kunnen we zelfs geen punt achterwege laten. Of zeggen we nu dat God bepaalde woorden van hem achterwege had kunnen laten. Dat betekend dat wij dan beter weten wat God wel en niet had moeten doen... De vraag luid dan, waarom vertellen ze je dat je het oude testament achterwege dient te laten? Zit er iets achter?

Gozilla zei:


Ik heb nooit gezegt dat Judas een moslim was. Noch was hij een profeet. Hij was volgens de Christenen een Apostel.
Wij moslims geloven:
In soerah Ma'idah, Hoofstuk 5, vers 110:
(Gedenk) toen Allah zei: "O 'Isa (Jezus), zoon van Maryam (Maria), gedenk Mijn gunst aan jou en aan jouw moeder toen ik jou versterkte met de Heilige Geest (Djibril) zodat jij met de mensen sprak toen jij in de wieg lag en toen jij volwassen was. En toen ik jou de Schrift en de Wijsheid en de Taurat en de Indjil onderwees. En toen jij uit klei de gelijkenis van een vogel schiep, met Mijn verlof, en jij blies erin en het werd een vogel, met Mijn verlof; en jij genas de blinden en de leprozen, met Mijn verlof. En toen Ik de Kinderen van Israel van jou afhield toen jij met duidelijke bewijzen tot hen kwam." En degenen onder hen die ongelovig waren, zeiden: "Dat is niets dan duidelijke tovernij?"

Zoals je boven ziet geloven wij in de vele wonderen van Jezus.

Gozilla zei:


Dat heb je dus goed gezien. Het Christendom vandaag de dag draait om:
- Jezus zoon van God.
- Drie-eenheid
- Kruisiging van Jezus. Zo is iedereen verlost van hun "aangeboren" zonden.

Maar geen Christen kan mij aantonen dat Jezus heeft gezegd: "IK ben de zoon van God, geloof in mij".

De joden zeiden over iemand dat hij de zoon van God is. Wat in hun taal gewoon betekend dat diegene een rechtvaardige persoon is. Dus moet je hebreeuwse taal begrijpen wil je begrijpen waarom zo vaak het woord "zoon" voorkomt in de bijbel!

Boek van Genesis Hoofdstuk 6, vers 2:
De zonen van de goden zagen hoe mooi de dochters van de mensen waren, en ze kozen uit hen de vrouwen die ze maar wilden.

ZONEN zelfs! Betekend dit dat God zonen had? Nee! Het is de manier waarop men rechtvaardige personen benoemde. Mensen die gelovig waren dus.

Boek van Exodus, Hoofdstuk 4, vers 22:
En dan moet jij tegen de farao zeggen: “Dit zegt de HEER: Israël is mijn zoon, mijn eerstgeboren zoon.

Volgens de bijbel zegt God hier dat Jacob (Israel) dus zijn zoon is, zijn eerstgeboren zoon.
Oké, je zei dat je het oude testament achterwege kon laten volgens jou leraren, dan kijken we gewoon naar de nieuwe testament:

Boek van Lucas, Hoofdstuk 3, vers 38:
de zoon van Enos, de zoon van Set, de zoon van Adam, de zoon van God

Boek van Romeinen, Hoofdstuk 8, ver 14:
Allen die door de Geest van God worden geleid, zijn kinderen van God.

Weetje hoeveel Christenen tegenwoordig beweren geleid te worden door de geest van God? Duizenden! Dus zijn ze allemaal volgens de bijbel kinderen van God!
Dus we hebben hier zoveel zonen van God. Wat maakt Jezus anders dan deze zonen van God?


Gozilla zei:


Hahalachertje zei:


Ik begrijp dat de Christenen Jezus God noemen omdat Hij de zoon van God is!
Maar dan heb je dus God (Jezus) + God (vader) = 2 Goden!

Als Jezus 3 Vaders had dan was het dus:
Jezus (Zoon van God) + God (vader) + God (vader) + God (vader) = 4 Goden!

Dit is een grote struikelblok voor Christenen. Christenen hebben het zich extreem moeilijk gemaakt door te beweren dat God 3 is, maar tegelijker tijd ook 1 is. Geen enkele Christen kan het normaal uitleggen. Veel Christenen verlaten dan ook het Christendom om deze vage punt. En ook komt de drie-eenheid niet voor in de bijbel.

Dus de volgende 2 dingen die eigenlijk extreem belangrijk zijn voor een Christen komen niet voor in de bijbel:
- Jezus is God
- Drie-eenheid
Je zou zeggen als dit zo belangrijk is, waarom staat het niet in de bijbel?
Daarintegen zegt Jezus steeds dat God 1 is!

In 2 Samuel (oude testament), Hoofdstuk 7, vers 22:
Daarom bent u groot, HEER, mijn God. Het is zoals ons altijd is voorgehouden: zoals u is er geen, er bestaat geen andere god dan u.

In Johannes (nieuwe testament) Hoofdstuk 17, vers 3:
Het eeuwige leven, dat is dat zij u kennen, de enige ware God, en hem die u gezonden hebt, Jezus Christus.

Dit staat in het nieuwe testament.

Gozilla zei:
Tevens in de islaam staat dat Jezus ook de zoon van god is. Beetje tegenstrijdig dus.

Waar??? Dat is expleciet hetgene wat we juist NIET zeggen!

In de koraan staat: In Soerah Maryam, Hoofdstuk 19, verzen 88-92:
88. En zij zeiden: “De Barmhartige heeft Zich een zoon genomen.”
89. Voorzeker, jullie zijn met iets verwerpelijks gekomen.
90. De hemelen staan daardoor op het punt om open te barsten en de aarde om open te splijten en de bergen om uiteen te vallen!
91. Omdat zij een zoon toeschrijven aan de Barmhartige.
92. Het is niet passend voor de Barmhartige om Zich een zoon te nemen.

Hahalachertje zei:


Nu ben je gewoon dingen aan het uitkramen die nergens op slaan! Wil jij een paar voorbeelden van regels uit het Christendom?

In het Nieuwe testament, in Efeziers, Hoofdstuk 5, vers 18 staat:
Bedrink u niet, want dat leidt tot uitspattingen, maar laat de Geest u vervullen

In het Oude testament, in Leviticus, Hoofdstuk 11, vers 7-8:
7. Zwijnen hebben wel volledig gespleten hoeven maar herkauwen niet en gelden daarom voor jullie als onrein.
8. Eet geen vlees dat van zulke dieren afkomstig is en raak hun kadavers niet aan. Ze gelden voor jullie als onrein.


Elke boodschapper en profeet kwam met wetten.


de 3 eenheid komt inderdaad niet voor in de bijbel, Wat je ook uitlegt. Dit zijn de jahova getuigens, die hier niet in geloven omdat het niet in de bijbel staat.

Ik zei ook, ik ben tegen Jahova getuigens, deze kunnen we vergelijken met Radicale moslims, dit zijn extremisten. Wat ik ook al aangaf, ik ben niet gelovig in een godsdient,(Ik geloof alleen in een god, of geef het een leuk naampje). Wat de meeste verhalen kloppen niet in de bijbel. Maar als puntje bij paaltje komt kijken word het toch echt denk ik Christendom.

Ik ga ook niet naar de kerk ofsow, terwijl ik wel in Katwijk heb gewerkt en iedereen is daar zwaar gelovig in het christendom, zitten ook veel jahova's sommige zijn zelfs zo erg dat ze geen tv in huis mogen hebben van hun geloof of ze houden het op zondag geen tv kijken. Je ziet ze wel massaal zondag in de kerk zitten.
Katwijk is waar dirk kuyt woonde van het Nederlands elftal. Naast noordwijk waar het Hotel van oranje zich bevindt.

Jezus is de zoon van god, hierdoor is het christendom aan zijn kracht gekomen. Tevens hij is de hoofdrol speler in de hele bijbel. Hoe ik dit weet, ja niet! Waarom jij het denkt dat het niet zo is? Ja weet je ook niet, heb je het hem ooit horen zeggen dan? Heb je zijn wonderen meegemaakt of die van Mohammed?

En ja alle christenen worden als een zoon van god beschouwd. Zie het simpelweg als zijn kleinkinderen, zijn volgers.
Jezus had wel wat meer speciale gaves he, wat de normale mens niet heeft/had, neem aan dat jij niet uit de dood opstaat, of het eeuwige leven hebt?
Nieuwe testament komt pas Jezus in voor.

Daarom laten ze merendeels het oude testament achterwege. Dit komt natuurlijk ook van te pas. Hier ken ik alleen de verhalen van Adem en Eva van, met die leuke appel. Die adam toch opat :) en de ark van Noach word daar ook dacht ik in beschreven, omdat adem een fout beging. Was een zonde van de Mens.
Waarbij een profeet de opdracht kreeg om een boot te bouwen en wat beestjes daar op te zetten.

en je had ook nog zoiets van de 7 plagen. Wat weer met het verhaal mee gaat, de wereld is in 7 dagen geschapen.

Oude testament is een eerdere proces, en is ook niet zo uitgebreid als het nieuwe testament.

Waarom ik denk dat je een Priester of Rabijn bent. Omdat je al die verzen uit je hoofd weet, of dit opzoekt op internet?

Je kan jezelf ook afvragen waarom noemen we het god of allah, wat dan ook? Weet jij het, weet ik het.
Waarom noemen we een tafelpoot van een tavel, tavelpoot? Waarom geen aardappel?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
AW: de allochtonen

Dit is een grote struikelblok voor Christenen. Christenen hebben het zich extreem moeilijk gemaakt door te beweren dat God 3 is, maar tegelijker tijd ook 1 is. Geen enkele Christen kan het normaal uitleggen.

Gelukkig kunnen Christenen zich beroepen op hetzelfde argument dat jij gebruikt om moeilijke beweringen over je god waar te maken.

"God staat buiten de logica."

Klaar. Niks geen problemen met het Christendom.
 

DeletedUser6887

Gast
AW: de allochtonen

Volgens mij heeft men nooit beweerd dat Jezus een god is ?
Het is de eerste keer dat ik dit hoor en volgens mij is dit ook een verkeerde bewering. Men zegt steeds " Zoon van God "
En volgens mij is dit niet verkeerd omdat zowel in het christendom als in de islam man beweerd dat wij allen zonen zijn van God.

Waarom Jezus dan in de gehele bijbel staat : Hij was " de profeet " / " de Zoon " / " de Boodschapper " en heeft dus het geloof aangekondigd en aangeleerd aan de mensen. Net zoals mohamed dit gedaan heeft en ook hij in de koran staat.

Vervolgens zijn god en de heilige geest 1 en hetzelfde :

De Heilige Geest wordt binnen het christendom beschouwd als de Geest van God. Samen met God de Vader en de Zoon van God vormt de Heilige Geest de Heilige Drie-eenheid. Volgens de algemene opvatting werd deze leer officieel vastgesteld op het Concilie van Nicea in 325, maar de ideeën hieromtrent leefden al langer binnen de christelijke gemeenschap. De Heilige Geest wordt doorgaans gesymboliseerd in de vorm van een duif of een vuurvlam.

Met de heilige geest bedoelt men enkel de vorm waarin god zich toonbaar gesteld heeft naar de mens toe om zijn boodschap aan te kondigen.

Als het in de Bijbel om de Heilige Geest gaat worden daar soms ook andere benamingen voor gebruikt zoals de Geest des HE(E)REN/van de HEER of kortweg de Geest. Hoewel de Heilige Geest onder christenen vooral geassocieerd wordt met het Nieuwe Testament, is er in het Oude Testament ook op meerdere plaatsen sprake van de Geest van God. De Geest wordt in dat deel van de Bijbel steevast in verband gebracht met vooraanstaande personen uit het volk van Israël, zoals profeten en rechters.

Ook binnen de islam is er sprake van een heilige geest, de Roeh Al-Qoedoes (Arabisch: الروح القدس). Hier is sprake van het versterken van verschillende profeten, zoals Isa (Jezus), door God met de heilige geest. In Soera De Profeten 91 is sprake van het inblazen van de geest in Maryam (Maria). In de islamitische traditie wordt de heilige geest gebruikt voor de engel Djibriel (Gabriël).

Dus voor men hier discussieert over iets moet men wel de achtergrond kennen en niet zomaar in de wilde weg valse beweringen in het rond gooien.


Jezus : Zoon van god / Boodschapper / profeet
Heilige geest : De vorm van God waarin hij zichzelf aan de profeten toonde
God : Enige god


( Niet dat ik gelovig ben maar wou even de valse beweringen ontkrachten. )
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser11507

Gast
Re: AW: de allochtonen

Jezus : Zoon van god / Boodschapper / profeet
Heilige geest : De vorm van God waarin hij zichzelf aan de profeten toonde
God : Enige god


( Niet dat ik gelovig ben maar wou even de valse beweringen ontkrachten. )

hehe, maar jezus word niet als profeet betiteld:) Wel als de boodschapper.
 

DeletedUser6887

Gast
AW: Re: AW: de allochtonen

hehe, maar jezus word niet als profeet betiteld:) Wel als de boodschapper.

boodschapper en profeet zijn een synoniem voor elkaar.

Beide hebben dezelfde betekenis en dezelfde doelen.
 

DeletedUser11507

Gast
Re: AW: de allochtonen

Hier verschillen meningen over he. Zover ik weet in het Islaam word ie hij beschouwd als een profeet idd.


Jezus: het islami¬tisch perspectief
Lezing door drs. Izzet Özkan, 17-10-06
Er zijn grote verschillen tussen de Jezus (Iesa) in de Koran en de Jezus van het christen¬dom, zegt spreker Izzet Özkan van de Stichting Islam en Dialoog, maar er zijn ook grote overeenkomsten. Hij vindt het met het oog op de dialoog belangrijk dat christenen weten hoe er in de islam over Jezus gedacht wordt en hij is daarom ook blij met de uitnodiging om ons daarover te vertellen.
Jezus neemt in de islam een heel belangrijke positie in binnen de profeten (Jezus en Maria worden in de Koran vaker genoemd dan Mohammed...). Profeten zijn mensen die door God zijn uitverkozen om zijn woord en wetten te verkondigen. Profe¬ten representeren de volmaakte mens en heb¬ben daardoor een belangrijke voorbeeld¬functie. Jezus hoort tot de 28 profeten die in de Koran bij naam worden genoemd (van de 124.000 die er vanaf Adam zijn geweest), en daarvan nog weer tot de vijf die in de koran als de ‘grote profeten’ worden genoemd (de andere vier zijn Noach, Abraham, Mozes en Mo¬hammed). In de Koran heeft Jezus verschil¬lende titels: Nabie (profeet die geen nieuwe wetten heeft ontvangen maar zich moet houden aan de wetten van de profeet die voor hem kwam) en Rasoel (profeet die nieuwe wetten verkondigt), maar ook 'Geest van God', 'Woord van God' en 'Messias'. Het woord 'Messias' heeft een andere bete¬kenis dan in het chris¬tendom. Het betekent 'gezegende'. Moslims geloven dat Jezus terug zal keren aan het einde der tijden. Edoch, hierover doen zich wel verschillende interpretaties de ronde.

In de Koran vind je een aantal verzen waar¬in beschreven wordt hoe je moet denken over Jezus.
- Hij wordt beschouwd als profeet en die¬naar van God. In hfst. 19, vers 30, van de Koran staat: Hij (Jezus) zeide: Ik ben een dienaar van God. Hij heeft mij het boek gegeven en mij tot een profeet gemaakt.
- Een belangrijk verschil bestaat t.a.v. de kwestie 'Jezus, zoon van God'. Binnen het christendom zijn daarover trouwens ook discussies, maar de islam zegt: Hij is niet de zoon van God. Dat kun je niet interprete¬ren en bediscussiëren. Hfst. 19, vers 35, zegt: Het past niet bij God zich een zoon te verwekken, heilig is heilig. Als hij een beslissing neemt, zegt hij: Wees, en het is. In de Koran (hfst. 19) staat dat Maria maagd was en dat is gebleven tot haar dood. Zij is zwanger geworden door de wil van God. Volgens de spreker omdat de mensen in de tijd van Jezus (en de periode daarvoor) dachten God niet meer nodig te hebben en men vergat God te die¬nen. Daar¬om kwam er een wonder die leek op de eerste schepping (Adam en Eva). Wonde¬ren tonen de kracht van God. De schepping van Jezus kun je vergelijken met de schep-ping van Adam, die ook geboren is zonder vader en moeder. 'God is machtig', dat is de bood-schap. Zie ook hfst. 4, vs. 71: Het is ver van zijn heiligheid dat hij een zoon zou hebben, en hfdst. 112: God is de enige. Hij is zichzelf genoeg, hij verwekte niet noch werd hij verwekt en niemand is hem in enig opzicht gelijk. In hfdst. 9, vs. 20, zegt Maria '... terwijl geen man mij heeft aange¬raakt'. De figuur van Jozef kent men niet.
- Er is de kwestie van de kruisiging, de verlossing. Ook dat kennen moslims niet. Volgens de islam is Jezus niet gedood en niet gekruisigd, maar wel iemand anders (vol¬gens sommigen was het Judas). Jezus werd vóór de kruisiging door God verheven tot de hemel (dus geen opstanding, maar wel een soort hemelvaart).
- Profeten konden wonderen verrichten, om aan te tonen dat zij echt gezonden zijn door God. Zo verrichtte Jezus ook wonderen. Sommige staan in de Koran èn de Bijbel, andere niet. Volgens de Koran kon Jezus in de wieg al spreken (op de 3e dag na zijn ge¬boorte), hfst. 3, 45-46. Vóór zijn geboorte was dat al aangekondigd. Hij maakte van klei een vogel (hfst. 3, 49) en blies er de levensadem in. Hij liet een gedekte tafel met eten uit de hemel neerdalen (hfst. 5, 112-114). Het laatste Avondmaal kent de islam niet. Een aantal aspecten is dus verschil¬lend, maar er zijn ook veel overeenkomsten. 'Wij kunnen van elkaar leren en elkaar verster¬ken', zegt dhr. Özkan.
- Moslims achten Jezus heel belangrijk vanwege de mystieke kant. Hij heeft hele¬maal voor God geleefd, bezat niets, hij sliep op een baksteen en at nauwelijks. Mystici nemen Jezus vaak als voorbeeld.
- Zonde. De islam kent geen 'erfzonde'. 'Wij erven geen zonde', zegt de spreker, 'een mens is niet verantwoordelijk voor de daden van zijn (voor)ouders'. Als iemand om vergiffenis vraagt (waarbij hij zich recht¬streeks tot God moet wenden), dan vergeeft God hem. In de Koran staat 'God vergeeft alles'. Moslims hebben moeite met de chris¬telijke visie dat Jezus moest sterven om vergeving voor zonden te krijgen.
Zonde is verbonden aan de mens. Waarom? Dat komt voort uit het geloof dat de mens op aarde is om God te leren kennen en te dienen (precies wat katholieken vroeger uit de catechis-mus leerden). Hoe dien je God? Door je te houden aan de Koran. Daar hoort zonde bij. Je kunt altijd twee dingen doen: het goede of het kwade. Als je geen fouten kunt maken, heeft het goede doen geen waarde. Je moet ook jezelf ontwikkelen. Voor dingen die niet beschreven staan, heb je je geweten.

Was dit deel van de avond al buitengewoon leerzaam, ook het discussiegedeelte leverde veel belangwekkende informatie. Er waren veel vragen over de Koran: over de sterke verwevenheid met het dagelijks leven, of de Koran op evenveel manieren te interpreteren is als de Bijbel (nee dus, over veel aspecten is een¬duidigheid: er is geen discussie moge¬lijk over de eenheid van God, het geloof in God en de profeten, geloof in de Koran, in het hiernamaals en het lot). We spraken ook over de (on)mo¬gelijkheid van vertalingen. Ds. Bert Dicou herkent in de islam de visie dat Jezus leeft en dat hij wordt aangeduid als Geest van God en Woord van God (as¬pecten die bin¬nen de christelijke theologie nauw ver¬bon¬den zijn met het zoon-schap van Jezus). Ook het verschil tussen soennieten en sjiieten kwam aan de orde (volgens de spreker is dat een puur politiek verschil).
Boeiend was ook de toelichting op de ge¬noemde vergiffenis van zonden. God ver¬geeft alle zonden op twee na: 1) ongelovig sterven, en 2) het onrecht dat je anderen aandoet. Dat laatste moet je bij de persoon in kwestie goedmaken. Daarna pas kun je vergiffe¬nis vragen bij God.

Er werd ook gevraagd of er nog nieuwe profeten zouden kunnen komen. Dat blijkt niet te kunnen: in de Koran staat dat Mo¬ham¬med de laatste der profeten is. De Ko¬ran wordt beschouwd als een boek dat tot het einde der tijden geldig is. Mo¬ham¬med zegt wel dat er elke 100 jaar een ‘vernieuwer’ (moedjtehied) komt die de koran opnieuw interpreteert op pun-ten die van belang zijn. Izzet Özkan noemt in dit verband de naam van de islami¬tische theo-loog Fetullah Gülen, geboren in 1938, thans woonachtig in de VS, die in 1965 is begon¬nen met preken. Hij bezocht in 1996, ondanks weer¬stand in islamiti¬sche kring, de paus. Hij zegt: 'Om¬hels iedereen, vergeef ieder¬een.' Izzet be¬schouwt Fetullah Gülen als één van degenen die eens in de 100 jaar komt. Hij vormt ook een belangrijke bron van inspira¬tie voor de mensen van de stich¬ting Islam en dialoog . Niet de vrijzinnigheid is be¬langrijk, maar tole¬rantie en liefde voor de medemens.
Die boodschap is dankzij de boeiende inlei¬ding en de deskundige beantwoording van vragen duidelijk overgeko¬men bij het zeer geïnteresseerde publiek!
 

DeletedUser

Gast
AW: de allochtonen

Nu ben je gewoon dingen aan het uitkramen die nergens op slaan! Wil jij een paar voorbeelden van regels uit het Christendom?

In het Nieuwe testament, in Efeziers, Hoofdstuk 5, vers 18 staat:
Bedrink u niet, want dat leidt tot uitspattingen, maar laat de Geest u vervullen

In het Oude testament, in Leviticus, Hoofdstuk 11, vers 7-8:
7. Zwijnen hebben wel volledig gespleten hoeven maar herkauwen niet en gelden daarom voor jullie als onrein.
8. Eet geen vlees dat van zulke dieren afkomstig is en raak hun kadavers niet aan. Ze gelden voor jullie als onrein.


Elke boodschapper en profeet kwam met wetten.
Het Christendom heeft 10 regels. Al die 10 regels staan in de 10 geboden. Alle christenen dienen alleen de 10 geboden na te leven. Tevens zijn deze regels niet zoals de regels van de islam. Volgens de islam moeten vrouwen hoofddoekjes dragen(belachelijk trouwens). Volgens de Islam moet je 1 keer in je leven naar Mekka, als je een moslim bent. Volgens de Islam moet je altijd richting Mekka bidden. Een goede Moslim moet het aantal goede moslims te vermeerderen. Ga zo maar door. Dit zijn leefregels die je levensstijl totaal veranderd. De 10 geboden niet, want hoe kan je levensstijl veranderen door niet te moorden, je zinnen te zetten op een andermans huis of vrouw, eer voor je ouders hebben, geen andere god vereren dan God(niet Allah), de naam van God niet misbruiken, niet stelen, zondag rusten, geen valse getuiten en geen overspel.

En over je '3' vaders.. Ik weet niet wat jij nou allemaal zit uit te kramen. Maar er klopt niks van. Er is 1 vader, die vader is zowel God als de vader, dus dat is 1. Dan heb je nog Jezus en de helige geest die ook god zijn. Dus dat blijft op 1 staan. Dus God(God word ook wel vader genoemd), Jezus en de Helige geest is 1.

Trouwens.. Probeer jij hier mensen over te halen om in het Islam geloof te geloven ofzo? Ik vind je wel op zo'n profeet lijken.
 

DeletedUser

Gast
AW: de allochtonen

Ik vroeg ooit aan een moslima of zij geloofde in het Adem en eva verhaal. Haar antwoordt was dat ze er inderdaad in geloofde, sterker nog volgens haar waren het geen gewone mensen. Ze waren meters lang, en al dat soort kul.

Het is toch vreemd dat zowel christenen als moslims geloven in een incest verhaal. Was de mensheid serieus begonnen met adem en eva, dan waren we allang uitgestorven. Incest kan één keer goed gaan, maar niet generaties lang. En aangezien eva ontstond vanuit een rib van Adem, was hun ontmoeting al incestueus.
 

DeletedUser11507

Gast
Re: AW: de allochtonen

Ik vroeg ooit aan een moslima of zij geloofde in het Adem en eva verhaal. Haar antwoordt was dat ze er inderdaad in geloofde, sterker nog volgens haar waren het geen gewone mensen. Ze waren meters lang, en al dat soort kul.

Het is toch vreemd dat zowel christenen als moslims geloven in een incest verhaal. Was de mensheid serieus begonnen met adem en eva, dan waren we allang uitgestorven. Incest kan één keer goed gaan, maar niet generaties lang. En aangezien eva ontstond vanuit een rib van Adem, was hun ontmoeting al incestueus.

Je kan het ook zo bekijken, we zijn allemaal familie van elkaar :D
Eerste 2 mensen waren Adem en Eva. Die maken weer kindjes en dan die weer en ga zo maar door.

Dus het is dan onze overovergroot Vader x 200 . generatie terug.
 

DeletedUser

Gast
AW: Re: AW: de allochtonen

Je kan het ook zo bekijken, we zijn allemaal familie van elkaar :D
Eerste 2 mensen waren Adem en Eva. Die maken weer kindjes en dan die weer en ga zo maar door.

Dus het is dan onze overovergroot Vader x 200 . generatie terug.

Ik geloof daar niet in!
 

DeletedUser

Gast
AW: de allochtonen

Het Christendom heeft 10 regels. Al die 10 regels staan in de 10 geboden. Alle christenen dienen alleen de 10 geboden na te leven. Tevens zijn deze regels niet zoals de regels van de islam. Volgens de islam moeten vrouwen hoofddoekjes dragen(belachelijk trouwens). Volgens de Islam moet je 1 keer in je leven naar Mekka, als je een moslim bent. Volgens de Islam moet je altijd richting Mekka bidden. Een goede Moslim moet het aantal goede moslims te vermeerderen. Ga zo maar door. Dit zijn leefregels die je levensstijl totaal veranderd. De 10 geboden niet, want hoe kan je levensstijl veranderen door niet te moorden, je zinnen te zetten op een andermans huis of vrouw, eer voor je ouders hebben, geen andere god vereren dan God(niet Allah), de naam van God niet misbruiken, niet stelen, zondag rusten, geen valse getuiten en geen overspel.

En over je '3' vaders.. Ik weet niet wat jij nou allemaal zit uit te kramen. Maar er klopt niks van. Er is 1 vader, die vader is zowel God als de vader, dus dat is 1. Dan heb je nog Jezus en de helige geest die ook god zijn. Dus dat blijft op 1 staan. Dus God(God word ook wel vader genoemd), Jezus en de Helige geest is 1.

Trouwens.. Probeer jij hier mensen over te halen om in het Islam geloof te geloven ofzo? Ik vind je wel op zo'n profeet lijken.

Ik neem aan dat jij een Christen bent. Helaas heb jij je huiswerk niet goed gedaan. Je beweert dat de Christendom maar 10 regels heeft, dus de 10 geboden. En daarna beweer je dat wij moslims regels hebben die belachelijk zijn. Hoe je aan deze informatie komt is me een raadsel. Lees mijn vriend, lees.
Ik heb alleen informatie gehaald uit de bijbel.

Even over de hoofddoek:
In alle 3 monotheistische religies worden vrouwen opgedragen hoofddoek te dragen! Het enige verschil is dat wij onze religie nog steeds beoefenen. Waar veel Christenen zelf bepalen wat ze nemen uit de bijbel en wat niet. Zoals het eten van varkensvlees en het drinken van Alcohol. Of betreffende de nieuwe testament en het oude testament.

Nou we gaan even een kijkje nemen in de bijbel, zal daar wat staan over hoofddoek? En ja hoor in het nieuwe testament staat in I Korintiërs, hoofdstuk 11:
11:5 Maar een vrouw maakt haar hoofd te schande wanneer ze met onbedekt hoofd bidt of profeteert, want ze is in dat geval precies hetzelfde als een kaalgeschoren vrouw.
11:6 Een vrouw die haar hoofd niet bedekt, kan zich maar beter laten kaalknippen. Wanneer ze dat een schande vindt, moet ze haar hoofd bedekken.


Daarnaast, als we kijken naar Maria, hoe is zij altijd afgebeeld? Altijd met een hoofddoek!

Bezoek een keer de Vaticaan en kijk hoeveel vrouwen (nonnen) daar met een hoofddoek rondlopen!

In de Jodendom:
Volgens de Kethuboth, moet men van de vrouw scheiden en verliest de vrouw haar huwelijksdeel als zij buiten verschijnt met haar hoofd onbedekt.

De meeste van de 10 geboden komen ook voor in het islaam.

Je zei:
En over je '3' vaders.. Ik weet niet wat jij nou allemaal zit uit te kramen. Maar er klopt niks van. Er is 1 vader, die vader is zowel God als de vader, dus dat is 1. Dan heb je nog Jezus en de helige geest die ook god zijn. Dus dat blijft op 1 staan. Dus God(God word ook wel vader genoemd), Jezus en de Helige geest is 1.

Je noemt 3 verschillende personages:
1. Vader = God
2. Zoon = God
3. Heilige geest = God

Dit zijn dus 3 goden. Hoe kun je 3 verschillende personages 1 God noemen? Zelfs in je gedachte kun je ze niet in 3 personages in 1 God stoppen!
Maar laten we weer terug gaan naar de bijbel:

In het nieuwe testament, Metteus, Hoofdstuk 5, vers 17:
17. Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.
18. Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn.
19. Wie dus ook maar een van de kleinste van deze geboden afschaft en aan anderen leert datzelfde te doen, zal als de kleinste worden beschouwd in het koninkrijk van de hemel. Maar wie ze onderhoudt en dat aan anderen leert, zal in het koninkrijk van de hemel in hoog aanzien staan.


Jezus is er om de Wetten van de profeten te vervullen. Alle profeten kwamen dus met het zelfde boodschap en dezelfde wetten. Laten we kijken naar de 10 geboden dan:
1. Vereer naast mij geen andere goden.
Vereer naast God geen andere Goden. Elke profeet en boodschapper heeft die boodschap overgebracht. Mozes, David, Johannes, Abraham, Ishaaq, Ismail, Jacob, Job allemaal zeiden ze hetzelfde.

Als Jezus God zou zijn dan geeft hij de wetten dus geschaft! En zijn de wetten veranderd. Want was het eerst Vereer naast God geen goden! Nu hoort het dus: Vereer naast God de vader, Jezus de zoon en de heilige geest geen goden, te zijn.

En daarom zeggen we dus dat Jezus dit nooit zijn mensen heeft geleerd. Hij leerde ze dat God 1 is en dat er naast Hem geen goden aannbeden moeten worden! Ook heeft hij nooit gezegd aanbid mij. Sterker nog Jezus bad en smeekte God! Welke God smeekt en Bid naar God toe?

Jezus was één van de machtigste profeten en boodschappers ooit gestuurd naar de mensheid! Hij bracht de boodschap over net als elk andere profeet! Er is 1 God die aanbeden moet worden!
 

DeletedUser

Gast
AW: de allochtonen

Dit zijn dus 3 goden. Hoe kun je 3 verschillende personages 1 God noemen? Zelfs in je gedachte kun je ze niet in 3 personages in 1 God stoppen!

God staat buiten de logica. /argument.
 

DeletedUser

Gast
AW: de allochtonen

In alle 3 monotheistische religies worden vrouwen opgedragen hoofddoek te dragen! Het enige verschil is dat wij onze religie nog steeds beoefenen. Waar veel Christenen zelf bepalen wat ze nemen uit de bijbel en wat niet. Zoals het eten van varkensvlees en het drinken van Alcohol. Of betreffende de nieuwe testament en het oude testament.

Dat is niet het enige verschil. Er is nog een verschil. De westerse wereld is in 2000 jaar beschaving erachter dat god/jaweh/allah een seksistisch varken was en dat vrouwen net zoveel rechten hebben als een man.
Dat alcohol minder schadelijk is als nicotine (en toch drinken er een stapel moslims, dat mag enige naam hebben) en de meeste shoarmatenten door islamieten gerund worden en daar maar bar weinig schapenvlees in zit en vooral flink wat varkensvlees.

Zijn dat dan allemaal slechte moslims, of zijn moslims net zo hypocriet als alle joden en christenen.

Volgens jou is de definitie van een moslim, iemand die god aanbidt. Is dan een moslim die drjnkt, varkensvlees eet/verkoopt en/of geen hoofddoek draagt überhaupt wel een moslim zijn?
En als jij de keus had tussen sterven van de honger en dorst of overleven met een frikandel en een biertje. Zou je dan toch maar liever het loodje leggen?
 

DeletedUser11507

Gast
Re: AW: de allochtonen

Je vergeet de Swaorma! heerlijk met een biertje erbij, wel een echte heineken dan he :p
Graag wel een *koude* bier, stilt de dorst!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan