• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Dyslexie

DeletedUser

Gast
1 als je goed had gelezen dan zie je dat ik in bijna ieder bericht spel fouten maak dat noemen ze dislektie.

Nee, dat noemen ze dyslexie.

Maar hoe ze het eigenlijk zouden moeten noemen is "lui" want je hebt niet voor niets een spellingschecker in je browser zitten. Ik ken genoeg mensen met dyslexie waar je het online echt niet aan af kunt zien om te weten dat jij gewoon niet de moeite doet om even je bericht te controleren :)
 

DeletedUser

Gast
AW: (Artikel) Hoe behulpzaam zijn topspelers?

Henkie maakt inderdaad door zijn dislexie flinke spelfouten, maar zijn berichten zijn wel gewoon leesbaar en begrijpbaar.
Verder offtopic:
Dat mag dan wel zijn, maar als je er nooit op wordt gewezen, waarom zou je dan je best willen doen. Jouw nonchalante houding werkt alleen maar taalluiheid in de hand...
 

DeletedUser

Gast
AW: (Artikel) Hoe behulpzaam zijn topspelers?

Ik zeg niet dat zijn berichten niet leesbaar zijn, ik zeg dat zijn dyslexie niet de oorzaak is van al zijn fouten, luiheid is de oorzaak van zijn fouten.

Hij moet zelf weten of ie daar wat veranderd maar het is nogal laf om je te verschuilen achter een handicap als die handicap absoluut niet het probleem is.
 

DeletedUser

Gast
AW: (Artikel) Hoe behulpzaam zijn topspelers?

Jij bent zeker iemand die voor iemand in een rolstoel de deur niet openhoudt. Er is namelijk een verschil tussen taalluiheid en een handicap.

Iemand met dyslexie die taalfouten maakt heb ik geen probleem mee, er zijn er genoeg die geen dyslexie hebben en geen fatsoenlijk stukje kunnen typen, maarja dan heet het ineens MSN taal. En daar hoeft dan weer geen spellingscontrole over gehaald te worden.

PS spellingschecker is geen nederlands woord

Maar genoeg off-topic nu, laten we gewoon bij het onderwerp blijven
 

DeletedUser

Gast
AW: (Artikel) Hoe behulpzaam zijn topspelers?

Ik hou met plezier de deur open voor iemand met een daadwerkelijke handicap, maar ik hou niet van mensen die verwachten dat ik de deur voor ze open houd omdat ze doen alsof ze er eentje hebben.

Geloof me ik ken genoeg mensen die onberispelijk Nederlands schrijven op het internet en in het echt moeite hebben met de kortste zin op papier om nog te geloven dat dyslexie een reden mag zijn om zoveel spelfouten te maken.

Als je niet wil spellen moet je dat lekker zelf weten, dat boeit me echt niet, maar geef dan ook gewoon toe dat je te lui bent om even op de woorden met een rood streepje te klikken om te zien hoe je het wel schrijft.

-EDIT- vorige bericht niet gezien, excuses :p
 

DeletedUser

Gast
AW: (Artikel) Hoe behulpzaam zijn topspelers?

Nee, dat noemen ze dyslexie.

Maar hoe ze het eigenlijk zouden moeten noemen is "lui" want je hebt niet voor niets een spellingschecker in je browser zitten. Ik ken genoeg mensen met dyslexie waar je het online echt niet aan af kunt zien om te weten dat jij gewoon niet de moeite doet om even je bericht te controleren :)


waarom zou ik een spellingschecker moeten gebruiken ik heb er geen problemen mee dat ik spel fouten maak en ik heb hem vroeger gebruikt maar ik vin hem niet vein werken dus ik kies er voor omhet niet tegebruiken en verders waarom zou ik dan lui zijn ik ben wie ik ben met al mijn gebreken en daar hoord mijn dislexie ook bij dus het is simpel leer er mee leven of anders ga jij als ik heb getickt alles heel netjes in het foutloos nederlands neer zetten voor me 8-)
 

DeletedUser199

Gast
AW: Dyslexie

Volgens mij heeft Distractor een paar berichten verplaatst:p.

On-topic
Ik ben het met pluisjen eens dat je altijd een spellingcontrole kan gebruiken.
Henkie zegt ook dat hij dat hij er geen zin in heeft.
Dan is hij inderdaad lui.
 

DeletedUser

Gast
AW: Dyslexie

Henkie ik heb er ook geen problemen mee dat jij spelfouten maakt, je moet zelf weten of je over wil komen als een klein kind.

Waar ik problemen mee heb zijn al die mensen die dyslexie gebruiken als excuus voor het feit dat ze te lui zijn om even op de onderstreepte woorden te klikken zodat ze verbeterd worden.

Dus als je gewoon zegt "ik ben te lui om mijn post te verbeteren" dan vind ik het best, maar dyslexie is niet de voornaamste oorzaak van de fouten in jouw berichten.
 

DeletedUser

Gast
AW: Dyslexie

Ik ben het met pluisjen eens dat je altijd een spellingcontrole kan gebruiken.
Henkie zegt ook dat hij dat hij er geen zin in heeft.
Dan is hij inderdaad lui.
Sterker nog, je kan heel veel op dyslexie steken, maar het vergeten van interpunctie is gewoon luiheid (zie Henkie zijn antwoord).

Jij bent zeker iemand die voor iemand in een rolstoel de deur niet openhoudt. Er is namelijk een verschil tussen taalluiheid en een handicap.
Die vergelijking slaat feitelijk nergens op. De vergelijking zou kloppen als je zou vragen of pluisjen zou weigeren die man/vrouw in een rolstoel een appel te geven die juist buiten handbereik ligt en waar hij/zij perfect aan zou kunnen door zich uit te rekken.
 

DeletedUser

Gast
AW: Dyslexie

Zelf heb ik ook dislextie en ik maak ook veel spellingfouten maar je kan spellingcheker over alles halen maar dan ben je wel een uur bezig met een berichht als je alles wilt nachecken en lui?
Dislextie is juist met school helemaal niet handig en het is ook wetenschappelijk bewezen dat kinderen met dislextie beter zijn in techniek en andere vakken waar je je handen voor moet gebruiken
 

DeletedUser

Gast
AW: Dyslexie

ik ben wie ik ben en schaam mij nergens voor dus ik ga me niet lopen verbergen achter een progamma waar door ik nog minder hoeft op teletten met hoe ik spel daar wordt je juist lui van wand dan maakt het helemaal niet meer uit hoe je spelt als je er echt verstand van had dan had je geweten dat het een ziekte is waar de gene wie er last van heb er niks aan kan doen en dat het geneties is bepaalt ( komt hier op neer ik heb iets met me gromensomen waardoor ik dislexie heb ) en ik verberg mij nergens achter ik legde je alleen uit waardoor ik spelfouten maak
 

DeletedUser

Gast
AW: Dyslexie

ik ben wie ik ben en schaam mij nergens voor dus ik ga me niet lopen verbergen achter een progamma waar door ik nog minder hoeft op teletten met hoe ik spel daar wordt je juist lui van wand dan maakt het helemaal niet meer uit hoe je spelt als je er echt verstand van had dan had je geweten dat het een ziekte is waar de gene wie er last van heb er niks aan kan doen en dat het geneties is bepaalt ( komt hier op neer ik heb iets met me gromensomen waardoor ik dislexie heb ) en ik verberg mij nergens achter ik legde je alleen uit waardoor ik spelfouten maak
Je weet wat je er kan aan doen en toch doe je het niet, dat is gewoon luiheid. Dat heeft niets te maken met je ergens achter verbergen, dat is gewoon op voorhand opgeven en er niet naar streven beter te worden in iets, al dan niet met hulpmiddelen.
 

DeletedUser

Gast
AW: (Artikel) Hoe behulpzaam zijn topspelers?

Eigenlijk is pluisjes visie over dyslexie en luiheid niet zo ver off topic. De meeste noobs die bij de start gaan aankloppen bij topspelers zijn ook gewoon te lui om het zelf uit te vissen.

Dat gezegd... spelling checker helpt niet bepaald bij dt fouten. Die kijkt enkel of een woord op zich correct geschreven is.

edit:
henkie, je hebt gelijk als je zegt dat puur op spelcheck afgaan je lui maakt. Op dezelfde manier zorgt een rekenmachine er ook voor dat bij te vaak gebruiken hoofdrekenen niet zo vlot meer gaat.
Echter, als er zo'n rood streepje onder je woord komt te staan is de kans er wel dat het fout geschreven is.

Nu aan al die hier critiek spuien over henkie en zijn manier van omgaan met zijn handicap: zolang je het zelf niet hebt is het makkelijk praten.
Ik vind de manier waarop henkie zich uitdrukt duizenden malen beter dan al dat zootjesvolk dat volcontinu chattaal zit te typen.
En als henkie effectief dyslexie heeft, dan zal hij hiervoor ook wel behandeling voor gehad hebben van professionelen die hem de juiste raad gegeven hebben om zo goed mogelijk met zijn handicap om te gaan. Wie zijn wij om te beweren dat hij het anders moet doen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
AW: Dyslexie

Je weet wat je er kan aan doen en toch doe je het niet, dat is gewoon luiheid. Dat heeft niets te maken met je ergens achter verbergen, dat is gewoon op voorhand opgeven en er niet naar streven beter te worden in iets, al dan niet met hulpmiddelen.

het heeft niks met lui zijn temaken je heb verschillende gradatie's en vormen van dislekxie en je heb denk ik 1001 hulp middelen die je zou kunnen gebruiken als ik zou willen kan ik ook en progamma aanschaffen waar door ik kan praten en hij voor mij zouw typen maar waarom ik vind dat ik dat niet nodig heb dus het is geen luiheid maar een keuze die ik heb gemaakt
 

DeletedUser

Gast
AW: Dyslexie

het heeft niks met lui zijn temaken je heb verschillende gradatie's en vormen van dislekxie en je heb denk ik 1001 hulp middelen die je zou kunnen gebruiken als ik zou willen kan ik ook en progamma aanschaffen waar door ik kan praten en hij voor mij zouw typen maar waarom ik vind dat ik dat niet nodig heb dus het is geen luiheid maar een keuze die ik heb gemaakt
Uiteraard, heeft het wel met luiheid te maken:
1) Er zijn (gratis) programma's die je spelling nakijken
2) Het kost iets meer werk om je tekst door zo'n programma na te laten kijken (ik heb het daarjuist even op google gezocht en geprobeerd +/- 3min meer werk voor jouw post.)
3) Jij kiest ervoor dit allemaal niet te doen en gewoon een post te maken vol met fouten
Conclusie: Jouw keuze is luiheid...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
AW: Dyslexie

Ok, je draagt een alternatieve reden aan voor je slechte spelling, dat mag ook. In jouw geval is dus de reden dat je berichten slecht te lezen zijn en vol fouten zitten, desinteresse.

Het mag best dat het je niet boeit dat je fouten maakt, maar zeg dan ook gewoon "ik doe niet de moeite om mijn berichten te verbeteren, jullie mogen gewoon extra moeite doen om ze te lezen."

Maar nog steeds is jouw probleem niet dyslexie.
 

DeletedUser

Gast
AW: Dyslexie

Uiteraard, heeft het wel met luiheid te maken:
1) Er zijn (gratis) programma's die je spelling nakijken
2) Het kost iets meer werk om je tekst door zo'n programma na te laten kijken (ik heb het daarjuist even op google gezocht en geprobeerd +/- 3min meer werk voor jouw post.)
3) Jij kiest ervoor dit allemaal niet te doen en gewoon een post te maken vol met fouten
Conclusie: Jouw keuze is luiheid...

en heb je er ook na gekeken dat als je al die progama's gaat gebruiken dat het helemal niks meer uit maakt wat je typt en dat de helft er van niet goed werkt en dat je daarna alleen maar nog meer fouten gaat maken omdat het progamma voor je naadenkt en dat ik weet niet of jij dislecxie heb zo niet probeer dan aub niet te doen of je weet hoe of wat wel werkt en wat niet ik heb het nu 20 jaar al last van en geloof me als ik zeg dat ik genoeg progamma's heb geprobeerd maar het werkt of niet lekker of je ben 10x zo lang bezich om een bericht te typen of de hele zins opbouw klopt niet en moet je dat weer veranderen het heeft niks met luiheid temaken en omdat een progamma voor de een wel werkt wil nog niet zeggen dat het voor de ander wel lekker werkt ik vin dat er meer nadelen aan zitten dan voor delen dus gebruik ik ze niet dus dat is dan een keus die niks met luiheid temaken heb
 

DeletedUser

Gast
AW: Dyslexie

Ik weet niet hoe dat bij jullie zit, maar in mijn browser (Google chrome) zit gewoon een automatische checker, zodra er woorden in komen die hij niet kent komt er een lijntje onder, je klikt er op en hebt alternatieven. Grammaticale fouten herkent hij inderdaad (meestal) niet, net als zinsbouw, maar het zorgt er in elk geval voor dat je woorden gewoon kloppen. Kost je heus niet zo heel veel tijd lijkt me. Maar ok, het is jouw keuze.
 

DeletedUser

Gast
AW: Dyslexie

...maar het werkt of niet lekker of je ben 10x zo lang bezich om een bericht te typen...
Ik heb het geprobeerd, het kostte mij nog geen 3 min om het grootste deel van de fouten uit jouw reactie te halen door gewoon telkens de eerste verbetering aan te klikken, dus ik zie niet goed waar het niet lekker werkt of waar het zo lang duurt.
En ik probeer niets te minimaliseren over het feit over hoe moeilijk het is om daar mee te leven, ik zeg gewoon dat jij overduidelijk niet de minste moeite meer doet om iets te verbeteren...
 

DeletedUser5981

Gast
AW: Dyslexie

Als leerkracht Nederlands ben ik bekend met dyslexie en de programma's die er ondertussen op de markt zijn. Programma's die echt wel al ver staan en die serieuze hulp kunnen bieden voor mensen met spellingsproblemen.

Aan de ene kant kan ik begrijpen dat henkie zegt dat zo'n programma "voor hem denkt" en hij het daarom niet wil gebruiken, maar wanneer je zoiets zegt, henkie, bedoel je daar meestal mee dat je zelf bereid bent inspanningen te leveren..
Aan de andere kant dus, kan iedereen zien dat je enorm veel fouten maakt (no offence) en dat je geen inspanning levert om hier iets aan te doen.
Een van de eerste dingen die je leert is dat je interpunctie helemaal fout loopt en dat je daarop moet letten, toch gebruik je geen enkele punt of komma.
Het grootste punt dat ik wil maken is dat je zelf zegt dat je niet lui wil worden door zo een programma en dat je ondertussen te lui bent om iets langer stil te staan bij bepaalde woorden en je interpunctie.
Mensen doen inspanningen en maken dingen zoals spellingscontrole, programma's, onderwijzen je... Lever dan zelf ook een inspanning.
 
Bovenaan