• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Dyslexie

DeletedUser

Gast
AW: Dyslexie

ik gebruik de progamma's niet omdat ik vin dat er meer nadelen dan voordelen aan zitten dat is mijn mening en dat heeft niets met luiheid of met disrespect temaken voor mijn vroegere leerkrachten temaken. ik vin ook dat iedereen recht heb op zijn of haar mening en dat ik alleen wel mag zeggen dat als iemand 5 min iets heeft ge googled en dan gelijk denkt dat hij weet dat het luiheid is ik vin dat ie daar geen gelijk in heeft.
 

DeletedUser

Gast
AW: Dyslexie

Ik zou dan graag eens een deftige verklaring zien over waarom het meer nadelen dan voordelen zou hebben? En kom niet weer af dat het nog meer fouten in de hand werkt, want dat is niet zo en je kan er zonder twijfel meer van leren dan van afleren.
En ja, je hebt recht op een eigen mening, maar waarom is het geen luiheid? Je kan met een minimum aan moeite je posts veel beter maken en toch doe je het niet.
 

DeletedUser

Gast
AW: Dyslexie

Je hebt recht op een eigen mening, maar dat hebben wij ook. En onze mening is dat jij lui en/of ongeïnteresseerd bent, en die houden we zolang je ons niet overtuigd ;)
 

DeletedUser5981

Gast
AW: Dyslexie

ik gebruik de progamma's niet omdat ik vin dat er meer nadelen dan voordelen aan zitten dat is mijn mening en dat heeft niets met luiheid of met disrespect temaken voor mijn vroegere leerkrachten temaken. ik vin ook dat iedereen recht heb op zijn of haar mening en dat ik alleen wel mag zeggen dat als iemand 5 min iets heeft ge googled en dan gelijk denkt dat hij weet dat het luiheid is ik vin dat ie daar geen gelijk in heeft.

Ja, ok.
Velen hier weten waarschijnlijk bijna niets over dyslexie. Dat is waar. Maar ik wel.
Kan je dan eens alle nadelen en voordelen opsommen?

Nadelen:
* Het duurt iets langer. Omgerekend waarschijnlijk ongeveer 2 minuten per bericht.

Voordelen:
* Als je er actief mee werkt kan je eruit leren.
* Het is een wereld van verschil voor anderen.

Daarnaast wil ik nog eens terugkomen op wat je daarnet zei: "die programma's maken je dom."
Dat hangt natuurlijk ook af van de manier waarop je ermee omgaat. Als je wil, kan je hier veel uit leren.

Pas op, ik zeg niet dat je opeens literaire volzinnen in proza moet kunnen schrijven met een foutloze taalbeheersing waar vele dichters nog een punt aan kunnen zuigen. Een minimum aan inspanning kan wel al heel wat fouten oplossen.

@ Pluisjen: Iemand bekritiseren om zijn spelling en dan een kanjer van een dt-fout schrijven :p
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
AW: Dyslexie

Argh, mijn zwakke plek :p

Anyway ik bekritiseer hem niet direct op zijn spelling, maar op het feit dat ie zich verstopt achter "dyslexie" terwijl dat niks met zijn probleem te maken heeft.
En dat hij liever heeft dat wij moeite steken in het ontcijferen van zijn bericht dan dat hij zelf even een paar minuten steekt in het leesbaar maken ervan.

En ik schrijf zeker niet foutloos, maar ik doe in ieder geval mijn best om zoveel mogelijk fouten eruit te halen.
 

DeletedUser

Gast
AW: Dyslexie

Nog een dyslect hier, ik let zo goed mogelijk op op wat ik schrijf maar nog sluipt er wel eens een foutje in. Als ik een woord echt niet weet google ik het gewoon even en dan krijg ik meestal wel te zien hoe je het wel schrijft. Maar ik ga echt niet al mijn berichten 3x doorlezen, dat duurt te lang en meestal helpt het toch niet, want ik haal mijn eigen fouten er niet uit. Maar ik ga echt niet alles laten controleren door een spellingsmachine, veel te veel werk. Ik heb het nou eenmaal en af en toe een foutje daar moeten mensen maar mee leren leven hoor. En durf niet te zeggen dat ik lui ben, want ik doe wel 6 gymnasium met mijn dyslexie, gewoon door er hard voor te werken. Maar ook mijn latijn leraar heeft er gewoon mee moeten leren leven dat mijn vertalingen (van latijn naar Nederlands) vol met fouten zitten. Ben het er wel mee eens dat zonder interpunctie schrijven vreselijk irritant is, daar zou je wel op kunnen letten.
 

DeletedUser

Gast
1 ik verschuil mij nergens achter ik had alleen aangegeven op jouw eerste kommentaar van dt dat ik spelfouten maak omdat ik dislecxie heb daar is niks aan te doen die spel fouten maak ik al heel mijn leven en zal ik waarschijnlijk ook wel blijven doen. jij heb er van gemaakt dat ik mij achter mijn dislecxie shulhoud en dat ik te lui zou zijn om gewoon foutloos nedelands teschijven.

2 ik heb er heel wat van die progama's geprobeerdt en ik von er niet 1 die ik ideaal von om tegebruiken. dus gebruik ik ze niet er zijn zat mensen die ze wel gebruiken en er wel baat bij hebben. ik ga niet alles lopen hakken en plakken om foutloos te kunnen schijven of typen als ik dat bij iedere bericht dat ik tik zou doen dan ben ik echt 3x zolang beezig.

3 ik heb bij meer dan 1 docktor geweest er voor en er is mijn verteld dat de voordelen zijn dat als je zoon progama gaat gebruiken dat er minder spelfouten in een bericht zitten maar uit de praktijk blijkt ook dat de mensen wie dat doen meer spelfouten gaan maken. ik maak er al meer dan genoeg dus heb ik geen zin dat ik straks altijd zoon progama nodig heb om leesbaar te kunnen tikken.

Nog een dyslect hier, ik let zo goed mogelijk op op wat ik schrijf maar nog sluipt er wel eens een foutje in. Als ik een woord echt niet weet google ik het gewoon even en dan krijg ik meestal wel te zien hoe je het wel schrijft. Maar ik ga echt niet al mijn berichten 3x doorlezen, dat duurt te lang en meestal helpt het toch niet, want ik haal mijn eigen fouten er niet uit. Maar ik ga echt niet alles laten controleren door een spellingsmachine, veel te veel werk. Ik heb het nou eenmaal en af en toe een foutje daar moeten mensen maar mee leren leven hoor. En durf niet te zeggen dat ik lui ben, want ik doe wel 6 gymnasium met mijn dyslexie, gewoon door er hard voor te werken. Maar ook mijn latijn leraar heeft er gewoon mee moeten leren leven dat mijn vertalingen (van latijn naar Nederlands) vol met fouten zitten. Ben het er wel mee eens dat zonder interpunctie schrijven vreselijk irritant is, daar zou je wel op kunnen letten.

oke daar kan ik meer op letten dat is zo:)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
AW: Dyslexie

1 ik verschuil mij nergens achter ik had alleen aangegeven op jouw eerste kommentaar van dt dat ik spelfouten maak omdat ik dislecxie heb daar is niks aan te doen die spel fouten maak ik al heel mijn leven en zal ik waarschijnlijk ook wel blijven doen. jij heb er van gemaakt dat ik mij achter mijn dislecxie shulhoud en dat ik te lui zou zijn om gewoon foutloos nedelands teschijven.

Je bent te lui om de ingebouwde spellings checker van alle (fatsoenlijke) browsers te gebruiken. Je zit niet toevallig of Internet Exploder? Zou me niks verbazen als die er geen heeft...

Ik zit op Chrome (http://www.google.com/chrome) en ik zie netjes de rode lijntjes onder alle foute woorden; tis echt geen moeite om ze even aan te klikken en te verbeteren als er een fout in het woord zit.
 

DeletedUser

Gast
AW: Dyslexie

Ik zit op Chrome (http://www.google.com/chrome) en ik zie netjes de rode lijntjes onder alle foute woorden; tis echt geen moeite om ze even aan te klikken en te verbeteren als er een fout in het woord zit.[/QUOTE]

als ik iets fout tik weet ik niet wat ik fout tik ik kan 100 rode balkie's hebben staan maar dat helpt mij niet. weet of waar je over praat of neem de moeite om te leren wat iets inhoud voor je comentaar geeft op iets.
 

DeletedUser

Gast
AW: Dyslexie

Nog een dyslect hier, ik let zo goed mogelijk op op wat ik schrijf maar nog sluipt er wel eens een foutje in. Als ik een woord echt niet weet google ik het gewoon even en dan krijg ik meestal wel te zien hoe je het wel schrijft. Maar ik ga echt niet al mijn berichten 3x doorlezen, dat duurt te lang en meestal helpt het toch niet, want ik haal mijn eigen fouten er niet uit. Maar ik ga echt niet alles laten controleren door een spellingsmachine, veel te veel werk. Ik heb het nou eenmaal en af en toe een foutje daar moeten mensen maar mee leren leven hoor. En durf niet te zeggen dat ik lui ben, want ik doe wel 6 gymnasium met mijn dyslexie, gewoon door er hard voor te werken. Maar ook mijn latijn leraar heeft er gewoon mee moeten leren leven dat mijn vertalingen (van latijn naar Nederlands) vol met fouten zitten. Ben het er wel mee eens dat zonder interpunctie schrijven vreselijk irritant is, daar zou je wel op kunnen letten.
Ja, maar merk eens het verschil op tussen jouw posts en die van henkie. Moest je mij niet gezegd hebben dat je dyslectisch bent, ik zou het niet gezien hebben. En ja er zijn verschillende gradaties in dyslexie, maar dit is toch wel een heel groot verschil.

2 ik heb er heel wat van die progama's geprobeerdt en ik von er niet 1 die ik ideaal von om tegebruiken. dus gebruik ik ze niet er zijn zat mensen die ze wel gebruiken en er wel baat bij hebben. ik ga niet alles lopen hakken en plakken om foutloos te kunnen schijven of typen als ik dat bij iedere bericht dat ik tik zou doen dan ben ik echt 3x zolang beezig.
Ik vind het ook niet ideaal dat ik op mijn microgolfoven op zoveel knopjes moet duwen om iets op te warmen, maar dat wil toch niet zeggen dat ik het niet gebruik? Het is toch niet omdat het niet ideaal is dat je het gewoon niet gebruikt.
En zoals al meerdere keren aangehaald: Door gewoon de eerste tool te gebruiken online, haal je er op 2 minuten al meer dan de helft van je fouten uit. Dus dat kost helemaal niet zoveel meer tijd.

als ik iets fout tik weet ik niet wat ik fout tik ik kan 100 rode balkie's hebben staan maar dat helpt mij niet. weet of waar je over praat of neem de moeite om te leren wat iets inhoud voor je comentaar geeft op iets.
Dat is waarschijnlijk een optie die je moet aanvinken ergens, ik gebruik het zelf niet dus weet het ook niet. Maar ik kan je wel vertellen dat als er een rood balkje onderstaat de kans vrij groot is dat het fout is, dus dan kan je het even goed eens proberen verbeteren...
 

DeletedUser

Gast
AW: Dyslexie

Ja, maar merk eens het verschil op tussen jouw posts en die van henkie. Moest je mij niet gezegd hebben dat je dyslectisch bent, ik zou het niet gezien hebben. En ja er zijn verschillende gradaties in dyslexie, maar dit is toch wel een heel groot verschil.


Ik vind het ook niet ideaal dat ik op mijn microgolfoven op zoveel knopjes moet duwen om iets op te warmen, maar dat wil toch niet zeggen dat ik het niet gebruik? Het is toch niet omdat het niet ideaal is dat je het gewoon niet gebruikt.
En zoals al meerdere keren aangehaald: Door gewoon de eerste tool te gebruiken online, haal je er op 2 minuten al meer dan de helft van je fouten uit. Dus dat kost helemaal niet zoveel meer tijd.


Dat is waarschijnlijk een optie die je moet aanvinken ergens, ik gebruik het zelf niet dus weet het ook niet. Maar ik kan je wel vertellen dat als er een rood balkje onderstaat de kans vrij groot is dat het fout is, dus dan kan je het even goed eens proberen verbeteren...

om mijn spelfouten er uit te halen moet ik ze wel eerst zien, anders werkt het niet. dus ook met zoon rood balkje zie ik dat er iets fout staat maar ik heb geen idee wat ik lees daar gewoon overheen. kan hem 10x doornemen maar zie het gewoon echt niet.
 

DeletedUser

Gast
AW: Dyslexie

Dan geeft ie de juiste spelling weer, als je rechts klikt op een woord.
 

DeletedUser199

Gast
AW: Dyslexie

Als er een rood balkje staat en je drukt op je rechtermuis knop staan er verbeteringen;)
 

DeletedUser

Gast
AW: Dyslexie

Ergens begrijp ik alle comotie niet.
De teksten die henkie schrijft zijn ondanks de spelfouten zeer goed leesbaar. Ik neem dan ook mijn petje diep voor hem af, er zijn genoeg mensen die hetzelfde probleem hebben en door schaamte zich niet eens op een forum durven te laten zien.

Waar ik meer een probleem mee heb is de taalverloedering die de laatste paar jaar optreedt. Ik lees regelmatig op fora berichten van mensen waarvan ik weet dat ze niet dislectisch zijn, maar die totaal niet leesbaar meer zijn door zogenaamde MSN taal.

Een voorbeeld van het Seafightforum:

heia mij kanonen wille nie meer sgieten ken een admn ff kijke want dit is sow iri. ik betal veel vor di spel en nou doet ie ut nie meer.

Dan toch liever de spelfouten van onze henkie.
 

DeletedUser

Gast
AW: Dyslexie

Ergens begrijp ik alle comotie niet.
De teksten die henkie schrijft zijn ondanks de spelfouten zeer goed leesbaar. Ik neem dan ook mijn petje diep voor hem af, er zijn genoeg mensen die hetzelfde probleem hebben en door schaamte zich niet eens op een forum durven te laten zien.

Waar ik meer een probleem mee heb is de taalverloedering die de laatste paar jaar optreedt. Ik lees regelmatig op fora berichten van mensen waarvan ik weet dat ze niet dislectisch zijn, maar die totaal niet leesbaar meer zijn door zogenaamde MSN taal.

Een voorbeeld van het Seafightforum:

heia mij kanonen wille nie meer sgieten ken een admn ff kijke want dit is sow iri. ik betal veel vor di spel en nou doet ie ut nie meer.

Dan toch liever de spelfouten van onze henkie.

bedankt voor je stuin :)
 

DeletedUser

Gast
AW: Dyslexie

Dyslexie is een specifiek leerprobleem, dat vooral betrekking heeft op het lezen en spellen (zie ook de officiële definitie van de Stichting Dyslexie Nederland).
Mensen met dyslexie leren op een andere manier dan mensen zonder dyslexie. Dit kan in het onderwijs, maar ook op het werk en in andere situaties, voor problemen zorgen. Met name het onderwijs is niet ingesteld op de manier waarop dyslectische leerlingen informatie verwerken.


Twee kernproblemen spelen een rol bij dyslexie


1. Een automatiseringsprobleem.


Mensen met dyslexie hebben grote moeite met het automatiseren van vaardigheden. Mensen die geen dyslexie hebben kunnen vrij gemakkelijk een handeling (bijv. technisch lezen) op de 'automatische piloot' zetten, zodat ze al hun aandacht aan een andere vaardigheid kunnen geven, bijvoorbeeld het begrijpen waar de tekst over gaat. Op die manier kunnen ze twee of meer dingen tegelijk doen, zoals lezen en begrijpen, autorijden en praten, luisteren en schrijven (bijv. bij het maken van aantekeningen).
Iemand met dyslexie kan dit niet zo gemakkelijk. Het lezen gaat niet automatisch, evenmin als het schrijven. Ook andere vaardigheden, die niets met taal te maken hebben, raken soms niet goed geautomatiseerd. Voorbeelden van vaardigheden die een hoge mate van automatisering vereisen:

klank-teken koppeling (letters herkennen en letters schrijven)
directe woordherkenning (technisch lezen)
het onthouden van woordbeelden (spelling)
het leren van splitsingen en tafels (rekenen)
complexe motorische vaardigheden, zoals zwemmen, fietsen en autorijden


2. Een probleem met het auditief verwerken van spraakklanken (fonologische verwerking).

De auditieve verwerking van klanken levert problemen op. Dat wil zeggen dat de verwerking van spraakklanken in de hersenen niet optimaal verloopt. Hierdoor kunnen mensen met dyslexie vaak moeilijk verschillen horen tussen klanken in woorden (bijv. heus/huis, schuur/scheur, hoor/hor, veel/vil). Dit wordt auditieve discriminatie genoemd.
Ook zijn er vaak problemen met het uiteenrafelen van een woord tot klanken of klankgroepen bij het spellen (herfst = h-e-r-f-s-t, fietsenmaker = fiet-sen-ma-ker) en het samenvoegen van klanken of klankgroepen tot een woord bij het lezen (h-e-r-f-s-t = herfst, fiet-sen-ma-ker = fietsenmaker). Dit wordt auditieve analyse en auditieve synthese genoemd.
Tenslotte is het letterlijk en in de juiste volgorde onthouden van klanken, woorden of zinnen vaak een probleem (auditief geheugen).

De combinatie van deze twee problemen maakt dat veel taken voor iemand met dyslexie moeilijk uit te voeren zijn. In de praktijk moeten immers vaak auditieve en andere vaardigheden tegelijk worden toegepast. Voorbeelden van dergelijke situaties zijn:

Het schrijven van een dictee: de leerling moet de dicteezin onthouden terwijl hij de woorden uiteenrafelt in klanken en klankgroepen. Hij moet nadenken over spellingregels en moeilijke woorden en ook nog op zijn handschrift letten. Intussen is de leerkracht alweer bezig met het voorlezen van de tweede zin... Voor een dyslectische leerling is het onmogelijk om snel, netjes én foutloos te schrijven.
Het maken van aantekeningen of notulen: de notulist maakt een samenvatting van wat de spreker zegt, die hij leesbaar moet opschrijven terwijl de spreker alweer verder praat.
Hardop voorlezen: de lezer moet de woorden van de tekst 'ontcijferen' (technisch lezen), tegelijkertijd op zijn uitspraak en intonatie letten en ook nog begrijpen waar het over gaat. En dat alles in een behoorlijk tempo.
Het lezen van ondertitels bij een film: de lezer moet in snel tempo (dus geautomatiseerd) lezen en tegelijkertijd de beelden van de film volgen.


Voorbeelden van andere problemen die bij dyslexie kunnen voorkomen:

Een gebrekkig tijdsbesef: weinig gevoel hebben voor de hoeveelheid tijd die verstrijkt en daardoor bijvoorbeeld vaak te laat komen. Leren klokkijken is vaak ook moeilijk omdat de kloktijden deze kinderen weinig zeggen.
Woordvindingsmoeilijkheden: vaak niet op een woord of een naam kunnen komen. Het woord of de naam is wel bekend, maar kan op dat moment niet gezegd worden ("het ligt op het puntje van mijn tong").
Problemen met het mondeling formuleren. Vaak heeft dit te maken met woordvindingsproblemen. Als de spreker niet op de juiste woorden kan komen, gaat hij andere woorden gebruiken en kan hij in de knoop komen met wat hij wilde zeggen.
Bij het spreken woorden verkeerd uitspreken of verhaspelen. Dit heeft te maken met de fonologische problemen (problemen met de auditieve verwerking van spraakklanken).
Bij het spreken slordig of onduidelijk articuleren. Dit heeft eveneens te maken met de fonologische problemen (problemen met de auditieve verwerking van spraakklanken).
Problemen met het onthouden van 'betekenisloze' informatie, dat wil zeggen: informatie waarbij in het hoofd geen beeld kan worden gevormd. Voorbeelden: telefoonnummers, pincodes, jaartallen, plaatsnamen, woorden in een vreemde taal ('woordjes leren').
Het leren van vreemde talen. In een nieuw te leren taal kunnen dezelfde problemen optreden als in de eerste taal. Op school zijn vaak vooral het 'woordjes leren' en soms het leren van de grammatica een probleem.
Motivatieproblemen, faalangst en/of vermijdingsgedrag. Deze zijn meestal geen oorzaak, maar juist een gevolg van de leerproblemen.

De definitie van dyslexie volgens de SDN (2003).


De Stichting Dyslexie Nederland (SDN) heeft, o.a. op grond van het werk van een commissie van de Gezondheidsraad, een definitie opgesteld waar nu in wetenschappelijke kring brede consensus over heerst. Deze definitie wordt nu door de meeste pedagogogen en psychologen gebruikt voor het stellen van de onderkennende diagnose dyslexie.
De definitie van de SDN luidt:

"Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door een hardnekkig probleem met het aanleren en het accuraat en/of vlot toepassen van het lezen en/of het spellen op woordniveau."

De onderkennende diagnose gebeurt op grond van objectief waarneembare kenmerken.
De SDN noemt twee criteria. Daaraan moet voldaan zijn om te kunnen spreken van dyslexie.

het vaardigheidsniveau van lezen op woordniveau en/of spelling ligt significant onder hetgeen van het individu, gegeven diens leeftijd en omstandigheden, gevraagd wordt (criterium van de achterstand)
het probleem in het aanleren en toepassen van het lezen en/of spellen op woordniveau blijft bestaan, ook wanneer voorzien wordt in adequate remediërende instructie en oefening (criterium van de didactische resistentie)
Onder omstandigheden wordt de situatie verstaan waarin de persoon zijn lees- en spellingvaardigheid functioneel moet toepassen, i.c. de leeromgeving in het onderwijs, de werkplek dan wel een andere situatie. De situatie waarin de betrokkene op basis van zijn aanleg en talent is terechtgekomen, vereist een beheersing van lezen op woordniveau en spellen waaraan hij/zij, qua accuratesse en/of vlotheid, duidelijk niet voldoet.
Onder adequate remediërende instructie wordt verstaan hetgeen het onderwijs kan bewerkstelligen aan op het individu toegesneden maatregelen op het gebied van instructie en begeleide oefening. Afgezien van een taakgerichte aanpak is zorgvuldige protocollering een belangrijke voorwaarde.

Uit: Diagnose van Dyslexie (brochure van de Stichting Dyslexie Nederland, herziene versie 2003). Te bestellen bij de Stichting Dyslexie Nederland, Postbus 93, 3720 AB Bilthoven.



Volwassenen.

Bij volwassenen kunnen deze criteria meestal niet objectief worden vastgesteld, bij gebrek aan genormeerde testmiddelen. De ernst en de hardnekkigheid van de achterstand moeten dan worden geschat aan de hand van een analyse van lees- en schrijftaken.
 

DeletedUser

Gast
AW: Dyslexie

Waarom kopieer je een tekst uit een of ander boek over Dyslexie hier?
 
Bovenaan