• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Energie drank

DeletedUser

Gast
Drink het alleen omdat het 30 cent kost bij de C1000, ja, als je dorst hebt en je zoekt iets goedkoops -> energy.
Alhoewel ik laatst een pak ijsthee huismerk zag, anderhalve liter voor 45 cent. Denk dat ik daar naar overstap :p

Maar is energy echt zo slecht dan?

Zoob cola 4 live:p?

En een pak zoute stengels, complete middag maaltijd voor 50 cent.
 

DeletedUser

Gast
Ik drink het wel eens als ik een nacht slapen moet skippen, het is immers sneller dan koffie zetten. Of als ik na een wedstrijd snel energie nodig hebt, het werkt wel beter op korte termijn dan gewone frisdrank oid.
Hier is alleen mierzoet, en na twee blikjes is het wel genoeg geweest.
 

DeletedUser

Gast
Pff, ik leef van dat spul :confused: On the plus side, mijn koffieverslaving is de laatste 10 jaar daardoor wel minder erg geworden ;)

Het is alleen wel iets om serieus mee op te passen. Ik garandeer je dat het verslavend is, en bij mijn laatste nacht flink doorhalen (Masters of Hardcore) heb ik zeker 11 blikjes op. Kan je wel vertellen dat ik me waarschijnlijk een stuk beter had gevoeld als ik in plaats daarvan drugs had gepakt (weinig neiging toe overigens). Na een dergelijke absurde hoeveelheid heb je nauwelijks nog in de gaten dat je leeft...
 

DeletedUser

Gast
Als het zo slecht is snap ik niet waarom de gezondsheids zorg van nederland een dagelijkse hoeveelheid aanbeveelt? Het kan wel zijn dat dit enkel geld voor de energie dranken waar weinig tot geen cafeine in zit maar toch blijft het energie drank!
Ikzelf drink minimaal 1 blikje per dag, ik vind het gewoon super lekker :D
 

DeletedUser

Gast
Nee niet doen elke mogelijkheid om legaal te kunnen spammen moet aangegrepen worden ;)
 

DeletedUser

Gast
Sluit dit nutteloze topic, please!:(

Wie heeft je het recht gegeven te bepalen of een topic nuttig is of niet?

"Als het zo slecht is snap ik niet waarom de gezondsheids zorg van nederland een dagelijkse hoeveelheid aanbeveelt? Het kan wel zijn dat dit enkel geld voor de energie dranken waar weinig tot geen cafeine in zit maar toch blijft het energie drank!"

Ik geloof neit dat voor energydrinks een ADH gegeven wordt, maar voor bepaalde ingrediënten ervan. Dan gaat het om bepaalde vitaminen die (naast in vele andere producten) ook in dit drankje zitten, zoals nicotinamide, B6 en B12.
 

DeletedUser

Gast
ralf86 zei:
Wie heeft je het recht gegeven te bepalen of een topic nuttig is of niet?

Niemand hoeft mij het recht te verstrekken om te zeggen dat dit topic nutteloos is, als je de gehele discussie bekijkt is er amper iets nuttigs uitgekomen en wees eerlijk;"energie drank", dat onderwerp is niet breed genoeg om een uitgebreide discussie over te voeren( Oh, voordat het Milly, Milly en nog is Milly topic erbij wordt gehaald, die inderdaad ook niet. Het had eigenlijk moeten veranderd worden in;"De invloed van de media op de burger").
 

DeletedUser

Gast
Dat onderwerp is niet breed genoeg? Het heeft een sociaal-cultureel, een biochemisch, en een psychologische kant, en ik vergeet er ongetwijfeld nog. Dat er niet veel zinnigs uitgekomen is (toegegeven) is niet het gevolg van een te smal topic, maar van een te weinig serieuze respons, met veel herhaling en off topic reacties.

Over het onderwerp Milly ga ik niet eens beginnen ;) Maar ik moet zeggen dat "De invloed van de media op de burger" een interessante discussie is, waar ik me graag in zou mengen.
 

DeletedUser

Gast
Dat onderwerp is niet breed genoeg? Het heeft een sociaal-cultureel, een biochemisch, en een psychologische kant, en ik vergeet er ongetwijfeld nog. Dat er niet veel zinnigs uitgekomen is (toegegeven) is niet het gevolg van een te smal topic, maar van een te weinig serieuze respons, met veel herhaling en off topic reacties.

Over het onderwerp Milly ga ik niet eens beginnen ;) Maar ik moet zeggen dat "De invloed van de media op de burger" een interessante discussie is, waar ik me graag in zou mengen.

Achter (bijna) alles is misschien veel te vinden en kan een breed onderwerp worden, maar aan het intellect te zien van vele forum lezers is dat niet boven gemiddeld en kan zo'n discussie amper van de grond komen en is zo'n topic dus nutteloos.

Verder, ga je gang met het topic te openen, ik zal er met liefde in mee discussiëren.
 

DeletedUser

Gast
Wie heeft je het recht gegeven te bepalen of een topic nuttig is of niet?

"Als het zo slecht is snap ik niet waarom de gezondsheids zorg van nederland een dagelijkse hoeveelheid aanbeveelt? Het kan wel zijn dat dit enkel geld voor de energie dranken waar weinig tot geen cafeine in zit maar toch blijft het energie drank!"

Ik geloof neit dat voor energydrinks een ADH gegeven wordt, maar voor bepaalde ingrediënten ervan. Dan gaat het om bepaalde vitaminen die (naast in vele andere producten) ook in dit drankje zitten, zoals nicotinamide, B6 en B12.

Toch word er een dagelijkse hoeveelheid aangeraden, het gaat dan misschien om 1 blikje maar dan valt het gebruik ervan misschien ook nog wel ;)
 

DeletedUser

Gast
Drink het alleen omdat het 30 cent kost bij de C1000, ja, als je dorst hebt en je zoekt iets goedkoops -> energy.
Alhoewel ik laatst een pak ijsthee huismerk zag, anderhalve liter voor 45 cent. Denk dat ik daar naar overstap :p

Maar is energy echt zo slecht dan?

Nog eens om hier op terug te komen.

Bij de jumbo kan je voor 50 cent 3 flesjes gazeuse van 0.75 liter each kopen.
 

DeletedUser

Gast
Sommige dingen zijn wel weer gezond, maar zo gezond is het nou ook weer niet:

Combinatie met alcohol, drugs of medicijnen
Het mixen van energiedrank met alcohol kan iemand het gevoel geven minder gedronken te hebben dan het geval is, waardoor men meer gaat drinken dan de bedoeling is aangezien cafeïne een oppeppende werking en alcohol een dempende werking op het zenuwstelsel heeft. Echter vermindert cafeïne de werking van alcohol niet en alcohol vermindert de werking van cafeïne niet. De combinatie in hoge doseringen is wel af te raden omdat het lijkt alsof men minder alcohol geconsumeerd heeft dan het geval is. Daardoor kan men meer alcohol gaan consumeren omdat het gewenste effect nog niet bereikt is of lijkt. Beide stoffen drijven ook vocht af en putten het lichaam uit met een vitamine B-tekort als gevolg en een mogelijk verhoogd katergevoel. In discotheken is de combinatie Wodka Red Bull sterk verbreid. Het tussendoor nuttigen van water, liefst koud, en een verhoogd gebruik van thiamine (vitamine b1) kunnen mogelijke katerverschijnselen weer verminderen, echter zeker niet wegnemen.

Ook zijn er mensen die bewust middelen nemen die het centrale zenuwstelsel dempen zoals kalmerende middelen of zelfs harddrugs en daarbij enorme hoeveelheden energiedrink nemen om zodoende een amfetamine-achtig effect te krijgen zonder amfetamine te gebruiken.

Deze vormen van misbruik kunnen het lichaam uitputten met enorme vermoeidheid of zelfs depressie en schimmelinfecties als gevolg.

Uitdroging
Er wordt gezegd dat de combinatie van energiedrank met alcohol gevaarlijk is omdat de cafeïne en de alcohol samen zorgen voor sterke uitdrogingsverschijnselen. In theorie is het inderdaad mogelijk uitgedroogd te raken van te grote hoeveelheden alcohol en cafeïne in combinatie, in de praktijk is vooral de kater het probleem.

Hart- en bloedvaten
Over energiedrank wordt vaak gezegd dat het een aanslag is op de gezondheid (hart en bloedvaten). Uit Australisch onderzoek bleek dat al na één suikervrij blikje van 250 ml Red Bull de "kleverigheid" van de bloedplaatjes toenam, waardoor het risico van stolselvorming toeneemt. In een publicatie over energiedrankjes van het Duitse Rijksinstituut voor Risicobepaling worden hartritmestoornissen, toevallen, nierfalen en overlijden genoemd na het drinken van energiedrankjes. Hoewel een oorzakelijk verband met het drinken van energiedrankjes onduidelijk is, raadt dit instituut mensen met hoge bloeddruk en hartvaatziekten voorzichtigheid aan bij het drinken van energiedrankjes totdat er grotere studies naar dit mogelijke verband zijn uitgevoerd. Door het National Poisons Information Centre in Ierland zijn in de jaren 1999-2005 zeventien gevallen geregistreerd van verwardheid, tachycardie (versnelde pols) en insulten na het drinken van energiedrankjes, waaronder twee met dodelijke afloop.

Daarentegen zitten er ook veel b-vitamines en taurine in energiedranken die een positief effect op de gezondheid kunnen hebben en mogelijk een prestatieverhogend effect hebben, dat echter te verwaarlozen is vergeleken met de werking van de cafeïne. Het is niet zo dat de toegevoegde vitamines het nadelige effect van de cafeïne en de suiker compenseren. Opvallend is dat thiamine (vitamine b1) in de drankjes ontbreekt. Waarschijnlijk wordt dit niet toegevoegd omdat thiamine bekend staat als een rustgevende vitamine en energiedranken gebruikt worden om op te peppen. Thiamine is wel essentieel bij het metabolisme van koolhydraten. Dit is het verwerken van suikers door het lichaam. Veelvuldig gebruik van energiedranken, koffie en of alcohol kan zorgen voor uitdroging en voor een tekort aan thiamine. Bij de apotheker en drogist is thiamine of vitamine-b complex zonder recept verkrijgbaar.

Tanderosie
Ook zijn de drankjes vanwege het suikergehalte, maar vooral ook vanwege de zuurgraad, een aanslag op het gebit. De grote hoeveelheid voedingszuren veroorzaakt tanderosie (het afslijten van de glazuurlaag van de tanden).

Verslaving
Verslaving komt voor, vergelijkbaar met verslaving aan koffie. Zelfs kinderen zijn soms verslaafd aan deze energiedrankjes, waarvan de B-merken relatief goedkoop zijn.

Bij verslaving zijn de ontwenningsverschijnselen vaak na 5-10 dagen voorbij. Ze bestaan vooral uit hoofdpijn, concentratiestoornissen, lichte depressie, het gemis van het middel, vermoeidheid en persoonsgebonden symptomen. De genoemde symptomen hoeven niet altijd op te treden. Bij extreem hoog gebruik is het verstandig de blikjes af te bouwen, door elke dag een blikje minder te nemen. Verslaving aan energiedrank is overigens niet helemaal hetzelfde als verslaving aan cafeïne. Bij energiedrank speelt suiker waarschijnlijk ook een rol.
Bron: Wikipedia
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
Toch word er een dagelijkse hoeveelheid aangeraden, het gaat dan misschien om 1 blikje maar dan valt het gebruik ervan misschien ook nog wel ;)

Is dat een advies van de producent, of van het ministerie o.i.d.? Of is het misschien een aanbevolen maximum?

EDIT: "
Wat is taurine?
Taurine is een conditioneel essentieel aminozuur. Taurine komt van nature

in ons lichaam voor, met name in de spieren, de hersenen, het hart en

het bloed. Taurine is een geheel synthetische stof die wordt geproduceerd

door farmaceutische bedrijven en is niet afkomstig van dieren of van

dierlijk materiaal.


Hoeveel blikjes Bullit Energy Drink kun je in één keer drinken?
Bullit Energy Drink is een functioneel drankje en 1 blikje is bij normale inspanningen genoeg om de werking te ervaren.

Is Bullit Energy Drink voor iedereen geschikt?
We weten dat gevoeligheid van persoon tot persoon kan verschillen. Daarom worden ook alle ingrediënten op de blikjes vermeld. Toch kunnen de volgende mensen beter geen Bullit Energy Drink drinken of eerst een arts raadplegen voordat ze Bullit Energy Drink gebruiken:

• Mensen die overgevoelig zijn voor cafeïne
• Zwangere vrouwen
• Kinderen tot 12 jaar
• Diabetici"

Bron: FAQ van Bullit

Natuurlijk is een producent niet scheutig met informatie die niet in hun straatje past ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
Is dat een advies van de producent, of van het ministerie o.i.d.? Of is het misschien een aanbevolen maximum?

EDIT: "
Wat is taurine?
Taurine is een conditioneel essentieel aminozuur. Taurine komt van nature

in ons lichaam voor, met name in de spieren, de hersenen, het hart en

het bloed. Taurine is een geheel synthetische stof die wordt geproduceerd

door farmaceutische bedrijven en is niet afkomstig van dieren of van

dierlijk materiaal.


Hoeveel blikjes Bullit Energy Drink kun je in één keer drinken?
Bullit Energy Drink is een functioneel drankje en 1 blikje is bij normale inspanningen genoeg om de werking te ervaren.

Is Bullit Energy Drink voor iedereen geschikt?
We weten dat gevoeligheid van persoon tot persoon kan verschillen. Daarom worden ook alle ingrediënten op de blikjes vermeld. Toch kunnen de volgende mensen beter geen Bullit Energy Drink drinken of eerst een arts raadplegen voordat ze Bullit Energy Drink gebruiken:

• Mensen die overgevoelig zijn voor cafeïne
• Zwangere vrouwen
• Kinderen tot 12 jaar
• Diabetici"

Bron: FAQ van Bullit

Natuurlijk is een producent niet scheutig met informatie die niet in hun straatje past ;)

Dat was van het bereau van gezondheis zorg geloof ik, die leveren ook het "verstandige keuze" logo dacht ik op gezonde producten. En ik neem dan aan dat dit om 1 blikje per dag gaat er stond een dagelijkse hoeveelheid word aangeraden maar niet hoeveel die dagelijkse hoeveelheid dan precies was.
 

DeletedUser

Gast
Weet je wat ongezond is? Leven...

Serieus, ik vind dit eigenlijk een vrij nutteloze discussie, nu krijg ik waarschijnlijk te horen dat ik dan gewoon kan opdonderen, maar goed, net zoals met roken; het is ongezond maar je kunt iemand niet verbieden het te doen.
 

DeletedUser

Gast
Weet je wat ongezond is? Leven...
De ergste ziekte ter wereld is het Leven; nagenoeg eenieder raakt besmet, men geneest nooit meer en men gaat er gegarandeerd aan dood.
Ach ja...

Serieus, ik vind dit eigenlijk een vrij nutteloze discussie, nu krijg ik waarschijnlijk te horen dat ik dan gewoon kan opdonderen, maar goed, net zoals met roken; het is ongezond maar je kunt iemand niet verbieden het te doen.

Ik geef je geen ongelijk.
Eens (tot maximaal enkele jaartjes geleden) overigens heeft een wetenschapper gesteld: "Als suiker nu uitgevonden zou worden, zou het per direct verboden en tot harddrug bestempeld worden."
 

DeletedUser

Gast
6+ blikjes energy drank per dag kan al je dood worden.
Ik heb een buurman die 7 blikjes ophad en die daardoor in coma lag.
 

DeletedUser

Gast
cola is ook niet goed

Het drinken van meer dan twee liter cola per dag kan chronische lage kaliumniveaus veroorzaken en leiden tot spierzwakte en zelfs tot verlamming.
 
Bovenaan