• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

God bestaat...!!

Araluen

Manticore
Je hoeft het toch ook niet te bewijzen? Als je gelooft dat hij niet bestaat, moet dat toch afdoende zijn?! ;)

klopt, het is alleen een beetje jammer dat veel niet-gelovigen de gelovigen op echt dommige manieren proberen te overtuigen van hun gelijk.

Voor iemand die niet in god geloofd, is dat voor hem/haar wel afdoende, maar daar kun je andere mensen niet mee overtuigen. Dit topic is dus een beetje zinloos omdat elkaar moeten overtuigen van zijn/haar gelijk, terwijl er geen harde bewijzen op tafel liggen

daarom is dit topic ook zo leuk!
 

DeletedUser18702

Gast
Ik wil niemand overtuigen en heb ook nooit gezegd dat ik niet gelovig ben, ik relativeer alleen dit onderwerp.
 

Araluen

Manticore
Ik wil niemand overtuigen en heb ook nooit gezegd dat ik niet gelovig ben, ik relativeer alleen dit onderwerp.

dat zeg ik ook niet, ik erger me alleen aan mensen die dat wel doen. op de vorige pagina heb je er twee.

Ikzelf geloof niet, maar ik kan mezelf ook geen atheïst noemen. ik geloof ook niet per se dat er 'iets' is, maar ik ontken het niet. Als het afwachtisme iets zou zijn, dan zou ik mezelf daaronder schikken.
 

DeletedUser18702

Gast
Dan ben je waarschijnlijk een Deist, je gelooft dat er een goddelijkheid de aarde schiep en zich er vervolgens niet meer mee bemoeide, net zoals een horlogemaker
 

Araluen

Manticore
Dan ben je waarschijnlijk een Deist, je gelooft dat er een goddelijkheid de aarde schiep en zich er vervolgens niet meer mee bemoeide, net zoals een horlogemaker

ik weet niet of een god de aarde schiep. . . of het heelal. maar dat weet eigenlijk niemand heel zeker.

je kan uitgaan van de oerknal. dat is een redelijk waarschijnlijke theorie, maar hoe de oerknal is ontstaan is eigenlijk niet heel duidelijk.
ik zie mezelf ook niet volledig als Deïst.
 

DeletedUser18702

Gast
Lastige aan de oerknal theorie is, is wat er daarvoor gebeurde, dat weet niemand
 

DeletedUser

Gast
De term "theorie" zegt eigenlijk al genoeg... keihard bewijzen kunnen we het niet en belangrijker nog "het bevatten" ook niet, dit maakt dat dit soort theorieën eigenlijk ook onder het kopje "geloof" kunnen worden geplaatst!
Het feit, dat de mens een "besef" kent van zichzelf en alles om hem heen heeft er voor gezorgd, dat wij altijd grote vragen hebben en moeite hebben met hetgeen wij niet kunnen bevatten.
De basis van welk geloof dan ook is dan ook antwoord op de vragen die wij niet kunnen beantwoorden en vooral een oplossing voor onze grootste angst... eindigheid/de dood! Dit is voor mij persoonlijk de reden om kritisch te zijn op elk geloof en steek ik mijn (beperkte) tijd liever in leven en vooral het accepteren, dat er dingen zijn die ik niet kan bevatten!
 

Araluen

Manticore
waarom niet?

maar dat terzijde, ik vind het belachelijk dat iedere atheïst of humanist zich zo fel tegen het christendom of welk ander geloof dan ook keert. laat ze gewoon geloven waar ze nog steeds zo dapper in geloven.
'er is geen bewijs'
dat is het belangrijkste argument tegen god. maar waarom moet overal bewijs voor zijn. atheïsten hebben, in tegenstelling tot christenen, niets meer om voor te geloven of om naar te streven, of ze zoeken dat in verkeerde dingen, zoals alcohol of games.

en waar ik in geloof? nou, ik geloof in mijn eigen beoordelingsvermogen en in het imrahilisme.

ik wil ook even hier op terugkomen :p
 

DeletedUser

Gast
Verklaar Afrika, rampen en andere narigheid. Allemaal van jouw oppermachtige god?

Deze wereld was mooi geschapen, echter was er de duivel, en die bracht het kwaad in de mensen...
Het is onze eigen schuld dat er zoveel rampen zijn in de wereld

Maar wie zijn "zij" dan?
Christenen die vanuit hun hele hart in God geloven

Ik heb in dit topic al duizend keer herhaald dat je met die instelling ook maar sprookjesboeken moet afschaffen omdat die kinderen een fout beeld van de realiteit geven -.- de bijbel is geen wetenschappelijk naslagwerk, dat weet je zelf ook wel -.-

God is wat je er zelf van maakt, maar in ieder geval geen oppermachtige watdanook. Eerder iets dat leeft in jezelf en je zou moeten aanzetten om goede dingen te doen en lief te hebben, de meeste mensen hebben dat, maar beroemen zichzelf er op.
Grappig dat je het zo zegt, ik denk namelijk dat de Bijbel wetenschappelijk erg sterk in elkaar zit.
Even een voorbeeld; in de tijd dat Mozes in Egypte aan het hof leefde, was hij volledig opgeleid in alle wetten en wetenschap van de Egyptenaren. Nou dat is echt niet mis, Egypte was namelijk op dat moment het verst ontwikkelde land op het gebied van de wetenschap.
Mozes had dit alles ter beschikking. Echter koos Mozes er niet voor om deze wetten enzo van de Egyptenaren te raadplegen toen hij met het hele volk de woestijn in trok. Mozes bad tot God, en met Gods aanwijzingen wist het volk de woestijn door te komen zonder ook maar enkele tegenslag op wetenschappelijk gebied.

Ook andere dingen uit de Bijbel zijn wetenschappelijk te verklaren, zie hiervoor het boek 'Moderne wetenschap in de Bijbel'

PS. sorry voor t lange verhaal :p
 

DeletedUser

Gast
De term "theorie" zegt eigenlijk al genoeg... keihard bewijzen kunnen we het niet en belangrijker nog "het bevatten" ook niet, dit maakt dat dit soort theorieën eigenlijk ook onder het kopje "geloof" kunnen worden geplaatst!
Het feit, dat de mens een "besef" kent van zichzelf en alles om hem heen heeft er voor gezorgd, dat wij altijd grote vragen hebben en moeite hebben met hetgeen wij niet kunnen bevatten.
De basis van welk geloof dan ook is dan ook antwoord op de vragen die wij niet kunnen beantwoorden en vooral een oplossing voor onze grootste angst... eindigheid/de dood! Dit is voor mij persoonlijk de reden om kritisch te zijn op elk geloof en steek ik mijn (beperkte) tijd liever in leven en vooral het accepteren, dat er dingen zijn die ik niet kan bevatten!
Hier ben ik het inderdaad sterk mee eens, er zijn dingen die niet te verklaren zijn, dit iets wat pijnlijker voor de evolutietheorie dan diegenen die in de Bijbel geloven.
Echter is het zo, dat zelfs diegenen die in het oerwoud geboren worden en nooit van evolutie of Bijbel te horen krijgen, zalig kunnen worden!
De mens heeft namelijk een 'ingeschapen Godskennis'! Hierdoor is het voor iedereen mogelijk zalig te worden.

En het geval dat niet alles te verklaren is wil ik nog anders uitleggen; Als christen kan je er rust in vinden dat God niet alles zo gemaakt heeft dat wij het kunnen snappen. God is zo groot daar kunnen wij met onze gedachten nog niet bij! Juist hierdoor s het niet een probleem voor christenen dat ze niet alles snappen.
Voor evolutionisten is het vaak lastiger, juist omdat het een theorie is willen ze zoveel mogelijk verklaren aan de hand van hun theorie. En ik ga deze theorie niet onderschatten, er zit namelijk echt wel een deel van waarheid in en het is ook erg geloofwaardig.
Echter kan je als evolutionist niet stoppen met denken bij 'het is onverklaarbaar voor de mens'. dit in tegenstelling tot de christenen die dan zien dat ze echt een God hebben, en het dus niet hoeven te verklaren!
 

DeletedUser

Gast
Deze wereld was mooi geschapen, echter was er de duivel, en die bracht het kwaad in de mensen...
Het is onze eigen schuld dat er zoveel rampen zijn in de wereld

Synoniemen voor duivel zijn Kapitalisme, IMF en privatisering :) Die brachten het kwaad in de mensen. En daarom is het in Afrika ook zo'n teringzooi.
 

DeletedUser

Gast
En het geval dat niet alles te verklaren is wil ik nog anders uitleggen; Als christen kan je er rust in vinden dat God niet alles zo gemaakt heeft dat wij het kunnen snappen. God is zo groot daar kunnen wij met onze gedachten nog niet bij! Juist hierdoor s het niet een probleem voor christenen dat ze niet alles snappen.
Voor evolutionisten is het vaak lastiger, juist omdat het een theorie is willen ze zoveel mogelijk verklaren aan de hand van hun theorie. En ik ga deze theorie niet onderschatten, er zit namelijk echt wel een deel van waarheid in en het is ook erg geloofwaardig.
Echter kan je als evolutionist niet stoppen met denken bij 'het is onverklaarbaar voor de mens'. dit in tegenstelling tot de christenen die dan zien dat ze echt een God hebben, en het dus niet hoeven te verklaren!
Nee zo werkt het niet.

Er is aangetoond dat de Aarde veel ouder is dan de Bijbel suggereert en dat er miljarden jaren van evolutie zijn geweest. Er is aangetoond dat het Heelal is begonnen bij de Oerknal. Sommige dingen kunnen 'evolutionisten'/wetenschappers (nog) niet verklaren; zo is er geen sluitend antwoord op de vraag, hoe de Oerknal er kwam. Maar dat dat niet te verklaren is, doet geen afbreuk aan de geloofwaardigheid van al die andere dingen die we wel kunnen aantonen en waarmee we wel veel kunnen verklaren.

Geloven hebben in hun argumentatie te kampen met grotere problemen. Hun 'heilige boeken' kunnen niet alleen niet alles verklaren, er zitten ook vaak tegenstrijdigheden in. Zoals: God is goed, en God is tegelijk almachtig. Gelovigen beargumenteren hun gelijk vaak met het feit, dat het zus of zo staat in een heilig boek. Maar als in dat heilige boek een tegenstrijdigheid is, klopt dat dus niet, is het geen heilig boek meer en is dus ook alle argumentatie weg.
Je zou het argument kunnen geven dat die boeken toch niet tegenstrijdig zijn en dat dat voor mensen gewoon te moeilijk is om in te zien (Gods wegen zijn ondoorgrondelijk voor de mens). Maar in dat geval zouden we die boeken dus blijkbaar helemaal niet begrijpen en zodoende geen uitspraken meer kunnen doen aan de hand van dat boek.

Kortom, gelovigen hebben, als er een tegenstrijdigheid in een heilig boek wordt gevonden, een groot probleem, en het probleem dat de wetenschap niet alles kan verklaren, wordt overschat.

(waarom discussier ik hier eigenlijk)
 

DeletedUser20586

Gast
Nee zo werkt het niet.

Er is aangetoond dat de Aarde veel ouder is dan de Bijbel suggereert en dat er miljarden jaren van evolutie zijn geweest. Er is aangetoond dat het Heelal is begonnen bij de Oerknal. Sommige dingen kunnen 'evolutionisten'/wetenschappers (nog) niet verklaren; zo is er geen sluitend antwoord op de vraag, hoe de Oerknal er kwam. Maar dat dat niet te verklaren is, doet geen afbreuk aan de geloofwaardigheid van al die andere dingen die we wel kunnen aantonen en waarmee we wel veel kunnen verklaren.

Geloven hebben in hun argumentatie te kampen met grotere problemen. Hun 'heilige boeken' kunnen niet alleen niet alles verklaren, er zitten ook vaak tegenstrijdigheden in. Zoals: God is goed, en God is tegelijk almachtig. Gelovigen beargumenteren hun gelijk vaak met het feit, dat het zus of zo staat in een heilig boek. Maar als in dat heilige boek een tegenstrijdigheid is, klopt dat dus niet, is het geen heilig boek meer en is dus ook alle argumentatie weg.
Je zou het argument kunnen geven dat die boeken toch niet tegenstrijdig zijn en dat dat voor mensen gewoon te moeilijk is om in te zien (Gods wegen zijn ondoorgrondelijk voor de mens). Maar in dat geval zouden we die boeken dus blijkbaar helemaal niet begrijpen en zodoende geen uitspraken meer kunnen doen aan de hand van dat boek.

Kortom, gelovigen hebben, als er een tegenstrijdigheid in een heilig boek wordt gevonden, een groot probleem, en het probleem dat de wetenschap niet alles kan verklaren, wordt overschat.

(waarom discussier ik hier eigenlijk)
Met gelovigen valt inderdaad niet te discussiëren.. Ze staan er nooit voor open x)
 

DeletedUser

Gast
Nee zo werkt het niet.

Er is aangetoond dat de Aarde veel ouder is dan de Bijbel suggereert en dat er miljarden jaren van evolutie zijn geweest. Er is aangetoond dat het Heelal is begonnen bij de Oerknal. Sommige dingen kunnen 'evolutionisten'/wetenschappers (nog) niet verklaren; zo is er geen sluitend antwoord op de vraag, hoe de Oerknal er kwam. Maar dat dat niet te verklaren is, doet geen afbreuk aan de geloofwaardigheid van al die andere dingen die we wel kunnen aantonen en waarmee we wel veel kunnen verklaren.

Geloven hebben in hun argumentatie te kampen met grotere problemen. Hun 'heilige boeken' kunnen niet alleen niet alles verklaren, er zitten ook vaak tegenstrijdigheden in. Zoals: God is goed, en God is tegelijk almachtig. Gelovigen beargumenteren hun gelijk vaak met het feit, dat het zus of zo staat in een heilig boek. Maar als in dat heilige boek een tegenstrijdigheid is, klopt dat dus niet, is het geen heilig boek meer en is dus ook alle argumentatie weg.
Je zou het argument kunnen geven dat die boeken toch niet tegenstrijdig zijn en dat dat voor mensen gewoon te moeilijk is om in te zien (Gods wegen zijn ondoorgrondelijk voor de mens). Maar in dat geval zouden we die boeken dus blijkbaar helemaal niet begrijpen en zodoende geen uitspraken meer kunnen doen aan de hand van dat boek.

Kortom, gelovigen hebben, als er een tegenstrijdigheid in een heilig boek wordt gevonden, een groot probleem, en het probleem dat de wetenschap niet alles kan verklaren, wordt overschat.

(waarom discussier ik hier eigenlijk)

Haha, ik snap wat je bedoelt, echter is het zo dat er geen tegenstrijdigheden in de Bijbel staan!
Soms lijkt dat zo, maar het zijn dingen die dan verkeerd worden begrepen, maar ze zijn uit te leggen!
Dat God goed en tegelijkertijd almachtig is? Sorry dat ik teveel in 'mijn kringetje met gelovigen zit' maar deze snap k ff niet... God is goed, Hij is er altijd voor diegene die in Hem geloven, en staat altijd te wachten tot je je bij hem aansluit. Dat is Zijn goedheid! Zijn almachtigheid houd in, dat Hij alles kan.
Graag leg ik het uit als een diamant; een diamant heeft verschillende kanten, zo is het ook bij God,
Voorbeelden zijn; Zijn goedheid, Zijn barmhartigheid, Zijn Alwetendheid en Zijn Rechtvaardigheid.
Ze horen allemaal bij God, als de vlakken van een diamant.

K probeer nog n beetje te discussieren zelf, maar k herken t wel, k zit vast in een wereldje met allemaal mensen die het met elkaar eens zijn. Valt niet echt mee te praten als ze teveel bij hun stuk blijven.
In kerken word er nooit echt over gepraat hoe te discussiëren over onderwerpen als dit, dus het kan goed dat ik (en andere gelovigen) er gewoon niet zo handig mee zijn...
 

DeletedUser

Gast
Nou GREGORIATOR mijn punt is dat als God zowel goed als almachtig is, het een beetje vreemd is dat niet alles in de wereld even goed loopt.
Maar dat was slechts een voorbeeld.
 

DeletedUser

Gast
Nou GREGORIATOR mijn punt is dat als God zowel goed als almachtig is, het een beetje vreemd is dat niet alles in de wereld even goed loopt.
Maar dat was slechts een voorbeeld.

Maar God heeft mensen een eigen wil gegeven, oorlogen, broeigassen die vrijkomen, armoede enzo zijn dat eigenlijk niet zijn fout.
 

DeletedUser

Gast
When God created men, she was only joking.

Ik interpreteer dit voor mijzelf dat zelfs al was er een god, dit wel de grootste saddist moet zijn zijn waar wij ooit mee kennis zouden gaan maken. Elke goede God had ons dat beetje eigen wil allang afgenomen en ons laten uitsterven om zodoende meer van zijn creatie, de aarde, te kunnen genieten. Dat hij/zij de vernietiging van de aarde toelaat bevestigt slechts dat dit een immense sadist is.

Hebben wij dus wel de juiste van de 2 gekozen om daar al de kerkjes voor te bouwen?
 

Araluen

Manticore
When God created men, she was only joking.

Ik interpreteer dit voor mijzelf dat zelfs al was er een god, dit wel de grootste saddist moet zijn zijn waar wij ooit mee kennis zouden gaan maken. Elke goede God had ons dat beetje eigen wil allang afgenomen en ons laten uitsterven om zodoende meer van zijn creatie, de aarde, te kunnen genieten. Dat hij/zij de vernietiging van de aarde toelaat bevestigt slechts dat dit een immense sadist is.

Hebben wij dus wel de juiste van de 2 gekozen om daar al de kerkjes voor te bouwen?

Wie weet wat god goed vindt? Misschien is zijn begrip voor goed en kwaad anders dan het onze.
 

DeletedUser

Gast
Nou GREGORIATOR mijn punt is dat als God zowel goed als almachtig is, het een beetje vreemd is dat niet alles in de wereld even goed loopt.
Maar dat was slechts een voorbeeld.
God heeft de mens een eigen wil gegeven. En de mens in van nature geneigd tot alle kwaad. Zolang wij ons niet tot hem bekeren blijven wij in dat kwaad. Bekeren we ons tot de goede God dan zal alles beter gaan.
 

DeletedUser

Gast
When God created men, she was only joking.

Ik interpreteer dit voor mijzelf dat zelfs al was er een god, dit wel de grootste saddist moet zijn zijn waar wij ooit mee kennis zouden gaan maken. Elke goede God had ons dat beetje eigen wil allang afgenomen en ons laten uitsterven om zodoende meer van zijn creatie, de aarde, te kunnen genieten. Dat hij/zij de vernietiging van de aarde toelaat bevestigt slechts dat dit een immense sadist is.

Hebben wij dus wel de juiste van de 2 gekozen om daar al de kerkjes voor te bouwen?
De mens is het kroonjuweel van de schepping! Juist dat God ons niet heeft laten uitsterven zegt dat Hij van de mens houd! Later zal God een nieuwe hemel en een nieuwe aarde maken waar alles goed zal zijn!
 
Bovenaan