Nee zo werkt het niet.
Er is aangetoond dat de Aarde veel ouder is dan de Bijbel suggereert en dat er miljarden jaren van evolutie zijn geweest. Er is aangetoond dat het Heelal is begonnen bij de Oerknal. Sommige dingen kunnen 'evolutionisten'/wetenschappers (nog) niet verklaren; zo is er geen sluitend antwoord op de vraag, hoe de Oerknal er kwam. Maar dat dat niet te verklaren is, doet geen afbreuk aan de geloofwaardigheid van al die andere dingen die we wel kunnen aantonen en waarmee we wel veel kunnen verklaren.
Geloven hebben in hun argumentatie te kampen met grotere problemen. Hun 'heilige boeken' kunnen niet alleen niet alles verklaren, er zitten ook vaak tegenstrijdigheden in. Zoals: God is goed, en God is tegelijk almachtig. Gelovigen beargumenteren hun gelijk vaak met het feit, dat het zus of zo staat in een heilig boek. Maar als in dat heilige boek een tegenstrijdigheid is, klopt dat dus niet, is het geen heilig boek meer en is dus ook alle argumentatie weg.
Je zou het argument kunnen geven dat die boeken toch niet tegenstrijdig zijn en dat dat voor mensen gewoon te moeilijk is om in te zien (Gods wegen zijn ondoorgrondelijk voor de mens). Maar in dat geval zouden we die boeken dus blijkbaar helemaal niet begrijpen en zodoende geen uitspraken meer kunnen doen aan de hand van dat boek.
Kortom, gelovigen hebben, als er een tegenstrijdigheid in een heilig boek wordt gevonden, een groot probleem, en het probleem dat de wetenschap niet alles kan verklaren, wordt overschat.
(waarom discussier ik hier eigenlijk)
Haha, ik snap wat je bedoelt, echter is het zo dat er geen tegenstrijdigheden in de Bijbel staan!
Soms lijkt dat zo, maar het zijn dingen die dan verkeerd worden begrepen, maar ze zijn uit te leggen!
Dat God goed en tegelijkertijd almachtig is? Sorry dat ik teveel in 'mijn kringetje met gelovigen zit' maar deze snap k ff niet... God is goed, Hij is er altijd voor diegene die in Hem geloven, en staat altijd te wachten tot je je bij hem aansluit. Dat is Zijn goedheid! Zijn almachtigheid houd in, dat Hij alles kan.
Graag leg ik het uit als een diamant; een diamant heeft verschillende kanten, zo is het ook bij God,
Voorbeelden zijn; Zijn goedheid, Zijn barmhartigheid, Zijn Alwetendheid en Zijn Rechtvaardigheid.
Ze horen allemaal bij God, als de vlakken van een diamant.
K probeer nog n beetje te discussieren zelf, maar k herken t wel, k zit vast in een wereldje met allemaal mensen die het met elkaar eens zijn. Valt niet echt mee te praten als ze teveel bij hun stuk blijven.
In kerken word er nooit echt over gepraat hoe te discussiëren over onderwerpen als dit, dus het kan goed dat ik (en andere gelovigen) er gewoon niet zo handig mee zijn...