• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

God bestaat...!!

DeletedUser

Gast
Als de doctrine zo vast geworteld is als in dit geval, slaat mijn kritische insteek om in afkeer en walging....

Luister naar wat je zegt: De mens is het kroonjuweel en staat dus centraal in de schepping / het universum.
Als je hem niet volgt, verblijf je in het kwade. Later komt alles goed, want hij maakt alles opnieuw en dan zal alles miraculeus goed zijn.
Tegenstrijdigheden in het schrift bestaan niet... enkel verkeerde interpretatie? Wie kan mij dan de juiste interpretatie geven?
Hij is er enkel voor diegenen de hem (blind) volgen.
Je zegt, dat er binnen jullie gemeenschap weinig aandacht wordt gegeven aan discussiëren over dit onderwerp, maar eigenlijk is er dus gewoon geen discussie mogelijk!

Misschien moet die discussie wel eens aangegaan worden?

Begin is met deze: Heeft hij de mens geschapen naar zijn evenbeeld of heeft de mens hem geschapen naar zijn eigen evenbeeld?!
 

DeletedUser18702

Gast
God heeft de mens een eigen wil gegeven. En de mens in van nature geneigd tot alle kwaad. Zolang wij ons niet tot hem bekeren blijven wij in dat kwaad. Bekeren we ons tot de goede God dan zal alles beter gaan.

Waarom heeft God dan ons een eigen wil gegeven en de mens geschapen die van nature kwaad zijn?
 

DeletedUser

Gast
Grego, ik ben het niet echt met je eens :p maar zo zie je maar dat iedereen er zijn eigen ding van kan maken, en waar dat toe leidt. Ga iig nooit de grote groep veroordelen voor wat het individu doet xp
En er werd 2 pagina's geleden iets gezegd over Deïsten of zo: als je die metafoor met god als horlogemaker ook al te sterk vond ben je waarschijnlijk eerder een agnost. Die hebben de instelling nog te geloven of te ontkennen, omdat je geen van beiden zeker weet, en voor hen is atheïsme ook een religie, omdat het er eveneens om gaat dat je zonder zekerheid iets (niet) gelooft. Dat is een stroming waar ik me ook wel in kan vinden.
 

DeletedUser

Gast
Als de doctrine zo vast geworteld is als in dit geval, slaat mijn kritische insteek om in afkeer en walging....

Luister naar wat je zegt: De mens is het kroonjuweel en staat dus centraal in de schepping / het universum.
Als je hem niet volgt, verblijf je in het kwade. Later komt alles goed, want hij maakt alles opnieuw en dan zal alles miraculeus goed zijn.
Tegenstrijdigheden in het schrift bestaan niet... enkel verkeerde interpretatie? Wie kan mij dan de juiste interpretatie geven?
Hij is er enkel voor diegenen de hem (blind) volgen.
Je zegt, dat er binnen jullie gemeenschap weinig aandacht wordt gegeven aan discussiëren over dit onderwerp, maar eigenlijk is er dus gewoon geen discussie mogelijk!

Misschien moet die discussie wel eens aangegaan worden?

Begin is met deze: Heeft hij de mens geschapen naar zijn evenbeeld of heeft de mens hem
geschapen naar zijn eigen evenbeeld?!

Wie jou de goede interpretatie geeft? Dat is waarom gelovigen naar de kerk gaan en bidden om een goede uitleg!

Jezus is op aarde gekomen voor zondaren. Juist diegenen die in die tijd dachten het goed te hebben bleken fout te zitten. Als jij beseft dat je een zondaar bent is Jezus er voor jou, niet als je denkt dat je er zonder hem wel kan komen en dat jij eig ook best wel goed bent!

Dat is iets wat ik persoonlijk ook vind en waarom ik dit forum weer eens heb opgezocht, zonder prikkelende vragen en discussies zal je niet echt sterk op je voeten staan. En als je dan een vraag krijgt plotseling staan denk ik een heleboel mensen uit mijn omgeving best met een mond vol tanden ja... Iets wat ik ook niet het beste vind aan gelovigen hoor!

Zoals in de Bijbel staat, God heeft de mens naar zijn evenbeeld geschapen. Vind k wel n erg goede vraag btw. Maar ik blijf er idd bij dat God ons geschapen heeft.
 

DeletedUser

Gast
Grego, ik ben het niet echt met je eens :p maar zo zie je maar dat iedereen er zijn eigen ding van kan maken, en waar dat toe leidt. Ga iig nooit de grote groep veroordelen voor wat het individu doet xp
En er werd 2 pagina's geleden iets gezegd over Deïsten of zo: als je die metafoor met god als horlogemaker ook al te sterk vond ben je waarschijnlijk eerder een agnost. Die hebben de instelling nog te geloven of te ontkennen, omdat je geen van beiden zeker weet, en voor hen is atheïsme ook een religie, omdat het er eveneens
om gaat dat je zonder zekerheid iets (niet) gelooft. Dat is een stroming waar ik me ook wel in kan vinden.
Haha k geloof dat je niet de enige bent die t niet met me eens is hoor. :p

ik denk dat het in dit geval wel zo is dat er een grote groep mensen veroordeerd gaat worden.
In de Bijbel staat een tekst die ik zelf eigenlijk wel eng vind; over dat er vanuit elke stad 1 iemand zalig word, en vanuit elke familie ook maar 1 iemand... Zo is het toch een flinke groep die veroordeeld word en het individu niet.

Dus jij wilt eigenlijk een soort hand voor ogen houden? Of meerdere opties open houden? Dat zou hetzelfde zijn als ik denk; miss hebben de moslims gelijk, maar miss ook wel de bhoedisten... Ach laat ik boeddha en mohammed allebei maar aanbidden... Dan zit ik iig nog een beetje goed...
Dat vind ik dus wat krom, als je echt gelooft hoef je helemaal niet 'het zekere voor het onzekerete nemen'.
Bij echt geloven weet je namelijk al zeker dat je goed zit!
 

DeletedUser

Gast
Haha, ik snap wat je bedoelt, echter is het zo dat er geen tegenstrijdigheden in de Bijbel staan!
Soms lijkt dat zo, maar het zijn dingen die dan verkeerd worden begrepen, maar ze zijn uit te leggen!
Dat God goed en tegelijkertijd almachtig is? Sorry dat ik teveel in 'mijn kringetje met gelovigen zit' maar deze snap k ff niet... God is goed, Hij is er altijd voor diegene die in Hem geloven, en staat altijd te wachten tot je je bij hem aansluit. Dat is Zijn goedheid! Zijn almachtigheid houd in, dat Hij alles kan.
Graag leg ik het uit als een diamant; een diamant heeft verschillende kanten, zo is het ook bij God,
Voorbeelden zijn; Zijn goedheid, Zijn barmhartigheid, Zijn Alwetendheid en Zijn Rechtvaardigheid.
Ze horen allemaal bij God, als de vlakken van een diamant.

K probeer nog n beetje te discussieren zelf, maar k herken t wel, k zit vast in een wereldje met allemaal mensen die het met elkaar eens zijn. Valt niet echt mee te praten als ze teveel bij hun stuk blijven.
In kerken word er nooit echt over gepraat hoe te discussiëren over onderwerpen als dit, dus het kan goed dat ik (en andere gelovigen) er gewoon niet zo handig mee zijn...

Hierin geef je zelf al aan dat God niet bestond, maar gecreerd is door de mens zelf.

Een diamant is namelijk iets ruws, iets lelijks en heeft totaal geen waarde. Pas nadat de mens deze heeft bestudeerd en de facetten heeft geslepen is het een product geworden die het mooiste prismatisch effect bezit en een fonkeling die zijn weerga niet kent.

Kortom, God heeft ons niet gecreeerd maar wij, de mensheid, heeft God gecreeerd als antwoord op alle ruwe, lelijke zaken van het leven om ons lijden te verminderen door de kunstmatige schittering die wij er zelf aan hebben aangebracht.

Ik ben Atheist maar weet dat veel mensen dit niet aankunnen. Zij hebben de hulp nodig van een geloof om zo wel van het leven te kunnen genieten. Laat iedereen in hun waarde ongeacht wat of dat je uberhaubt gelooft. Maar hier staat wel tegenover dat juist veel gelovigen niet kunnen accepteren dat er mensen zijn die sterk genoeg zijn om zonder geloof door het leven te kunnen gaan.
 

DeletedUser

Gast
Men creëert al goden en religies sinds het ontstaan van een groter brein. Als geschiedkundige antwoordt zou geven zou hij zeggen dat dit komt omdat men dingen die onverklaarbaar zijn wel willen oplossen dit door 'de schuld' aan iemand zoals God te geven.

Maar wat is er zo slecht aan een religie, 3 van de 4 keer eisen religies de mens beter te leven voor (vooral) anderen. Tja dat er oorlogen zijn om religies is een feit maar dan kun je ook bedenken dat als iedereen Atheïst is er ook oorlogen zullen zijn over wetenschappelijke verklaringen van het ontstaan van verscheidene onverklaarbare verschijnselen.

Terug naar de hoofdvraag, bestaat god? Ik denk van niet maar hoe komt het Universum hier dan? Ik weet het niet, ja ik heb genoeg docu's op discovery gekeken waarin The Big Bang werd uitgelegd maar het is voor mij te moeilijk om te begrijpen dat er niks was. Als ik een geloof zou moeten kiezen kies ik trouwens het Boeddhisme omdat ik het een mooi idee vind dat men aan wedergeboortes doet.

Hallo trouwens ben weer terug :p
 

DeletedUser

Gast
Welkom terug :p
Ik geloof niet in wedergeboorte of zo, maar boeddhisme lijkt me ook interessant. Is strikt gezien geen godsdienst want ze geloven niet in een god, wel in 'de verlichting' :) het is hun doel dat te bereiken, en dat kan door je los te maken van het aardse. Het is niet de weg naar geluk, geluk ís de weg.
 

Araluen

Manticore
Ik ben Atheist maar weet dat veel mensen dit niet aankunnen. Zij hebben de hulp nodig van een geloof om zo wel van het leven te kunnen genieten. Laat iedereen in hun waarde ongeacht wat of dat je uberhaubt gelooft. Maar hier staat wel tegenover dat juist veel gelovigen niet kunnen accepteren dat er mensen zijn die sterk genoeg zijn om zonder geloof door het leven te kunnen gaan.

Lekker subtiel. . .

En je overdrijft, bijna geen enkele gelovige verwijt je iets, omdat je niet gelooft. Dat accepteren ze wel, ze vinden alleen dat hun keuze om te geloven beter is dan jouw keuze om niet te geloven, maar iets dergelijks kun je van jou ook verwijten.
Dat het geloof je helpt om beter of gelukkiger te leven betekent niet dat de gelovigen dat 'nodig' hebben, of dat ze niet zonder kunnen. das een drogredenering en dus ontzettend FOUT.
wees wat aardiger voor hen die nog steeds in staat zijn om te geloven, ondanks alle haat.
 

DeletedUser20586

Gast
Lekker subtiel. . .

En je overdrijft, bijna geen enkele gelovige verwijt je iets, omdat je niet gelooft. Dat accepteren ze wel, ze vinden alleen dat hun keuze om te geloven beter is dan jouw keuze om niet te geloven, maar iets dergelijks kun je van jou ook verwijten.
Dat het geloof je helpt om beter of gelukkiger te leven betekent niet dat de gelovigen dat 'nodig' hebben, of dat ze niet zonder kunnen. das een drogredenering en dus ontzettend FOUT.
wees wat aardiger voor hen die nog steeds in staat zijn om te geloven, ondanks alle haat.
Fruitvliegje heeft wel degelijk gelijk. Maar dat is dus net het probleem hier. Gelovigen staan nergens meer voor open en wijzen altijd naar hun oh zo machtige God. Nu kun je wel zeggen dat dat een beetje losjes is gezegd, en misschien is dat ook wel zo, maar het klopt wel.
 

DeletedUser

Gast
Fruitvliegje heeft wel degelijk gelijk. Maar dat is dus net het probleem hier. Gelovigen staan nergens meer voor open en wijzen altijd naar hun oh zo machtige God. Nu kun je wel zeggen dat dat een beetje losjes is gezegd, en misschien is dat ook wel zo, maar het klopt wel.
Vindt ik ook. Ik zit op vti een katolieke school, ze geven daar godsdienst en ik heb er geen intresse voor dus doe bijna nooit mee.
Tis altijd god dit en dat en das zo saai pffoe, maar vandaag deed ik tegenstrijdig tegen hem en ik moest langer nablijven.
En omdat de meeste in mijn klas niet gelovig is is dat precies een misdaad niet gelovig zijn :).
En dat wij pubers zijn dat we nog niet veel gemaakt hebben endat nog kan veranderen.
 

Araluen

Manticore
Fruitvliegje heeft wel degelijk gelijk. Maar dat is dus net het probleem hier. Gelovigen staan nergens meer voor open en wijzen altijd naar hun oh zo machtige God. Nu kun je wel zeggen dat dat een beetje losjes is gezegd, en misschien is dat ook wel zo, maar het klopt wel.

ik zie bijna nooit gelovigen die boos worden omdat iemand niet gelooft of iets dergelijks, anders om zie ik wel regelmatig, ook in dit topic.
 

DeletedUser

Gast
ik zie bijna nooit gelovigen die boos worden omdat iemand niet gelooft of iets dergelijks, anders om zie ik wel regelmatig, ook in dit topic.

Wat ik wel vaak merk in mijn omgeving is een zekere minachting van gelovigen jegens mij als ongelovige!
Moet er wel bij vermelden, dat dit met name de gereformeerde gemeenschap betreft.
Zij zien mij als minderwaardig en soms voel ik mij wel eens een beetje gedemoniseerd!

Die minachting zie je in dit topic ook wel jegens de gelovigen en ook die woede die je beschrijft herken ik wel.
Denk, dat dit een beetje met frustratie te maken heeft.... ongelovigen en gelovigen geven hier een pleidooi voor hun visie en dragen
daarbij (in hun ogen) vaak onomstotelijke feiten aan die vervolgens met (in hun ogen) nietszeggende uitleg wordt weerlegt. Als je niet in staat bent om iemand een inzicht te geven die in jouw ogen absoluut is en je vervolgens niet door kan dringen tot een persoon geeft dit wrevel en frustratie! Dit werkt dus zo aan beide zijden.

dus.... Ik stel voor dat we een oorlog beginnen!:D
 

DeletedUser20586

Gast
Hoho ik zei niet dat ze boos werden Ara, als je erover begint zijn ze kortaf en willen ze het er verder niet over hebben..
 

DeletedUser14965

Gast
Als je niet in staat bent om iemand een inzicht te geven die in jouw ogen absoluut is en je vervolgens niet door kan dringen tot een persoon geeft dit wrevel en frustratie! Dit werkt dus zo aan beide zijden.

Dat is ook waarom ik bijna nooit in dit topic reageer. Ik ben gelovig. Heb ik daarvoor redenen? Ja. Zijn dat echt argumenten die iedereen kan overtuigen? Nee. Dus het heeft voor mij ook niet veel zin om hier telkens te reageren, op nutteloze discussies overigens. Maar goed, nu ik hier toch ben, ga ik toch maar even inhoudelijk op de discussie reageren:

Misschien moet die discussie wel eens aangegaan worden?

Begin is met deze: Heeft hij de mens geschapen naar zijn evenbeeld of heeft de mens hem geschapen naar zijn eigen evenbeeld?!

God heeft de mens inderdaad geschapen naar zijn evenbeeld. Dat betekent niet dat we allemaal hetzelfde karakter hebben en er ook echt hetzelfde uitzien, maar wij zijn intelligent en hebben zoals Gregiator zei een eigen wil.

Waarom heeft God dan ons een eigen wil gegeven en de mens geschapen die van nature kwaad zijn?

Ik denk niet dat de mens van nature slecht is, maar een grote verleiding heeft tot het doen van slechte dingen. Een mens kan dan alsnog kiezen om het goede te doen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
Ik geloof in het Vliegend Spaghetti Monster en dat Hij ons geschapen heeft met zijn noedelige aanhangsels. En zijn gehaktbal-ogen waken over ons in ons leven.

Zullen we het hier maar bij houden? :p
Pastafarisme ftw!
 
Bovenaan