• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

God bestaat...!!

DeletedUser

Gast
Ik denk niet dat de mens van nature slecht is, maar een grote verleiding heeft tot het doen van slechte dingen. Een mens kan dan alsnog kiezen om het goede te doen.

Ok, dit is een inkopper. De mens is ban nature niet slecht maar heeft de neiging om slechte zaken te doen...Ja, de mens is dus door een alwetend en oppermachtig wezen gemaakt maar bezit wel fouten.

Wij zijn dus een maandagochtendproductje?
 

DeletedUser

Gast
Veel mensen doen slechte dingen terwijl ze denken dat ze goed bezig zijn. Vraag maar aan soldaten hoe ze achteraf op hun "goede" missies terugkijken.
 

DeletedUser14965

Gast
Ok, dit is een inkopper. De mens is ban nature niet slecht maar heeft de neiging om slechte zaken te doen...Ja, de mens is dus door een alwetend en oppermachtig wezen gemaakt maar bezit wel fouten.

Wij zijn dus een maandagochtendproductje?

Ja, wij mensen zijn niet perfect. Wij zijn geen robots die geen fouten kunnen maken.
Nogmaals: De mens is niet van nature slecht, maar heeft de verleiding (dus niet neiging) het slechte te doen. Maar die verleiding komt niet van God, maar komt van alles wat op de wereld is. Hoe je daar als mens mee om gaat is je eigen keuze en daar komt het stukje 'eigen wil' bij kijken.
 

DeletedUser

Gast
Veel mensen doen slechte dingen terwijl ze denken dat ze goed bezig zijn. Vraag maar aan soldaten hoe ze achteraf op hun "goede" missies terugkijken.

Uitgaande van mijn militaire ervaringen kijk ik daar zeer positief op terug en ben ik ervan overtuigd dat ik wel degelijk heb gestreden voor de internationale vrede en veiligheid.
 

DeletedUser

Gast
Ja, wij mensen zijn niet perfect. Wij zijn geen robots die geen fouten kunnen maken.
Nogmaals: De mens is niet van nature slecht, maar heeft de verleiding (dus niet neiging) het slechte te doen. Maar die verleiding komt niet van God, maar komt van alles wat op de wereld is. Hoe je daar als mens mee om gaat is je eigen keuze en daar komt het stukje 'eigen wil' bij kijken.

Een alwetend en almachtig wezen zou beter moeten weten anders is zij ook niet alwetend. Wij zijn dus nog steeds een slecht maandagochtendproduct.
 

DeletedUser

Gast
Uitgaande van mijn militaire ervaringen kijk ik daar zeer positief op terug en ben ik ervan overtuigd dat ik wel degelijk heb gestreden voor de internationale vrede en veiligheid.

Ik weet niet waar je gestreden hebt en wat je daar gedaan hebt, maar heb je ook nagedacht wat internationale vrede en veiligheid betekent, en vooral voor wie?
 

DeletedUser14965

Gast
Een alwetend en almachtig wezen zou beter moeten weten anders is zij ook niet alwetend. Wij zijn dus nog steeds een slecht maandagochtendproduct.

Goed, dat is dan jouw mening. Ik zie het anders. En zoals ik al in mijn post zei waar ik deze discussie vanmorgen mee begon, ga ik niet mijn best doen mijn mening te proberen overtuigen.
Ik wil je alleen nog één, on-originele vraag meegeven: Waarom bestaan we volgens jou? Wat is het doel van de aarde? Alleen maar toeval of zit er meer achter?
 

DeletedUser

Gast
Goed, dat is dan jouw mening. Ik zie het anders. En zoals ik al in mijn post zei waar ik deze discussie vanmorgen mee begon, ga ik niet mijn best doen mijn mening te proberen overtuigen.
Ik wil je alleen nog één, on-originele vraag meegeven: Waarom bestaan we volgens jou? Wat is het doel van de aarde? Alleen maar toeval of zit er meer achter?

Wij hebben maar 1 doel in het leven en dat is sterven :) (en als je in Nederland woont komt daar belasting betalen bij)

Dat de mensheid, aarde en zelfs het universum bestaat is allemaal louter toeval. Hadden wij niet bestaan was er namelijk ook niets aan de hand geweest over een godje meer of minder. Overigens hoef je hier niet voor te vrezen, de mensheid zal vanzelf uitsterven en meer superieure soorten zullen onze plaats vanzelf innemen. Totdat de aarde een paar miljoen jaar verder is en de zon zal sterven. Dan zal ook de gehele aarde sterven. Jammer dat ik dat niet meemaak. Had mij geweldig geleken om zoiets in den lijve te ondervinden, het zien sterven van een ster.

Ik ben overtuigd Atheïst juist doordat ik mij heb verdiept in diverse geloven. Mijn oordeel is dat ze allemaal de plank volledig misslaan en allemaal slechts dienen ter volksvermaak voor mensen die niet sterk genoeg zijn hun eigen nietigheid niet willen inzien. Door puur toeval zijn wij allen onbeduidend geboren en nog onbeduidender zal de mensheid verdwijnen.

Probeer dat als gelovige maar eens onder ogen te zien. Lukt je niet :)
 

DeletedUser

Gast
Ik weet niet waar je gestreden hebt en wat je daar gedaan hebt, maar heb je ook nagedacht wat internationale vrede en veiligheid betekent, en vooral voor wie?

Heb jij onder de wapenen gezeten?

Ter aanvulling: Als jij een onderdrukte gemeenschap die in ellende leeft, door jouw acties, militair of niet, weer ziet opbloeien en kinder weer veilig kunnen spelen op straat. Zou jij dit dan strijden voor de internationale vrede en veiligheid noemen?

Ik in ieder geval wel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
Heb jij onder de wapenen gezeten?

Ter aanvulling: Als jij een onderdrukte gemeenschap die in ellende leeft, door jouw acties, militair of niet, weer ziet opbloeien en kinder weer veilig kunnen spelen op straat. Zou jij dit dan strijden voor de internationale vrede en veiligheid noemen?

Ik in ieder geval wel.

Nee, en dat wou ik graag zo houden. Een van de nadelen van soldaat zijn is dat je je individuele verantwoordelijkheid tot op zekere hoogte aan een ander weg geeft.

Je voorbeeld is te vaag. Hulp kan een onderdeel zijn van een verraderlijk geheel.
 

DeletedUser14965

Gast
Heb jij onder de wapenen gezeten?

Ter aanvulling: Als jij een onderdrukte gemeenschap die in ellende leeft, door jouw acties, militair of niet, weer ziet opbloeien en kinder weer veilig kunnen spelen op straat. Zou jij dit dan strijden voor de internationale vrede en veiligheid noemen?

Ik in ieder geval wel.

Dit hoort misschien meer thuis in een ander topic? :p
 

DeletedUser

Gast
Dit hoort misschien meer thuis in een ander topic? :p

Misschien wel. In principe ging het over goed en slecht, een fenomeen dat in religies niet onbekend is. Het ging mij erom dat het soms nogal lastig is om te bepalen wat goed en slecht is en dat mensen er soms 180 graden naast zitten zonder dat ze het door hebben.
 

DeletedUser

Gast
Definieer 'goed' eens :p ik geloof niet echt in goed of slecht, hoor want wat voor mij goed is is slecht voor jou, voor op z'n minst 1 iemands gezondheid en waarschijnlijk ook voor het milieu
 

Araluen

Manticore
Ok, dit is een inkopper. De mens is van nature niet slecht maar heeft de neiging om slechte zaken te doen...Ja, de mens is dus door een alwetend en oppermachtig wezen gemaakt maar bezit wel fouten.

Wij zijn dus een maandagochtendproductje?

wat wil je nu eigenlijk zeggen? dit is een topic over of god bestaat of niet, achter elke argument zou je dus in zekere zin moeten kunnen zetten 'dus god bestaat niet'. je gaat er nu vanuit dat als god oppermachtig is al zijn creaties ook oppermachtig zouden moeten zijn. dit is in geen enkel opzicht een argument voor iets.

en dit:

Definieer 'goed' eens :p ik geloof niet echt in goed of slecht, hoor want wat voor mij goed is is slecht voor jou, voor op z'n minst 1 iemands gezondheid en waarschijnlijk ook voor het milieu
 

DeletedUser

Gast
Lekker subtiel. . .

En je overdrijft, bijna geen enkele gelovige verwijt je iets, omdat je niet gelooft. Dat accepteren ze wel, ze vinden alleen dat hun keuze om te geloven beter is dan jouw keuze om niet te geloven, maar iets dergelijks kun je van jou ook verwijten.
Dat het geloof je helpt om beter of gelukkiger te leven betekent niet dat de gelovigen dat 'nodig' hebben, of dat ze niet zonder kunnen. das een drogredenering en dus ontzettend FOUT.
wees wat aardiger voor hen die nog steeds in staat zijn om te geloven, ondanks alle haat.


Wachttt ff... Dit word n raar verhaal zo... Geloven is niet iets waar je voor kiest! Als ik geloof dat jij kaal bent, dan kies ik daar toch niet voor om het te geloven?! Ik geloof het gewoon! Dat gelovigen en atheisten het niet goed kunnen vinden is omdat een atheist gewoon ongeloooffflijkk naief is. Maar niet n klein beetje naief, echt behoorlijk naief. Je kan net zo goed geloven dat sinterklaas bestaat en dat de ooievaar kinderen brengt.
 
ik ben prakiserend boedhist, een god in mijn ogen bestaat niet, ik geloof in reincarnatie, een ieder heeft het recht om te geloven wat hij/zij wil daar heb ik respect voor, echter heb ik geen respect in mensen die in naam van god oorlogen beginnen en elkaar uitroeien, val mij niet lastig met wat je gelooft dan doe ik t omgekeerd ok?
 

DeletedUser

Gast
ik ben prakiserend boedhist, een god in mijn ogen bestaat niet, ik geloof in reincarnatie, een ieder heeft het recht om te geloven wat hij/zij wil daar heb ik respect voor, echter heb ik geen respect in mensen die in naam van god oorlogen beginnen en elkaar uitroeien, val mij niet lastig met wat je gelooft dan doe ik t omgekeerd ok?

Oorlogen zijn in mijn ogen ook niet nodig.
Echter als je echt gelooft, ontstaat er bij veel menssn een soort drang als de Jehova's hebben.
Je wilt anderen er over vertellen hoe geweldig het is!
Gelukkig hebben we de Jehova's en zien we door hen dat het over de daken schreeuwen van je geloof vrij weinig zin heeft. En zelfs voor een soort afschuw zorgt. Niemand heeft graag Jehova's aan de deur
 

Araluen

Manticore
Wachttt ff... Dit word n raar verhaal zo... Geloven is niet iets waar je voor kiest! Als ik geloof dat jij kaal bent, dan kies ik daar toch niet voor om het te geloven?! Ik geloof het gewoon! Dat gelovigen en atheisten het niet goed kunnen vinden is omdat een atheist gewoon ongeloooffflijkk naief is. Maar niet n klein beetje naief, echt behoorlijk naief. Je kan net zo goed geloven dat sinterklaas bestaat en dat de ooievaar kinderen brengt.

ik denk dat geloven in een god wel net iets anders werkt dan geloven of iemand kaal is. onder andere omdat het bewijs of iemand kaal is een stuk makkelijker is.
en in welke zin zijn atheïsten naïef?
 

DeletedUser

Gast
ik denk dat geloven in een god wel net iets anders werkt dan geloven of iemand kaal is. onder andere omdat het bewijs of iemand kaal is een stuk makkelijker is.
en in welke zin zijn atheïsten naïef?

klopt, er zit zeker verschil in. Maar het gaat me om de betekenis van het woord geloven... Bij geloven komt geen twijfel kijken, komt geen keuze kijken. Je gelooft, of je gelooft het niet.
Ik vind het zeer naief om te denken dat deze aarde en het heelal niet bestuurd word door goddelijke hand. En dan dus nog erger, je gelooft helemaal niks. Dus ook niet hoe deze aarde hier komt ofzo. Dat kan toch helemaal niet?! Iedereen heeft toch wel een idee hoe de aarde ontstaan is?
Of vergis ik me? Kan je evolutionist en atheist tegelijk zijn tegenwoordig?
 

Araluen

Manticore
klopt, er zit zeker verschil in. Maar het gaat me om de betekenis van het woord geloven... Bij geloven komt geen twijfel kijken, komt geen keuze kijken. Je gelooft, of je gelooft het niet.
Ik vind het zeer naief om te denken dat deze aarde en het heelal niet bestuurd word door goddelijke hand. En dan dus nog erger, je gelooft helemaal niks. Dus ook niet hoe deze aarde hier komt ofzo. Dat kan toch helemaal niet?! Iedereen heeft toch wel een idee hoe de aarde ontstaan is?
Of vergis ik me? Kan je evolutionist en atheist tegelijk zijn tegenwoordig?

Ik houd veel mogelijkheden open. . .
 
Bovenaan