• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Het filosofe topic

DeletedUser

Gast
Christelijk maar niet gelovend in God, zoals onlangs die dominee in het nieuws

dat vind ik toch zo'n onzinnige uitspraak, ik moet er wel op reageren.
je zegt dat je christelijk bent,maar niet in God gelooft.
daarmee vergeet je wel dat "christelijk zijn" in feite betekent een volgeling van Jezus Christus te zijn. Als je een volgeling van Jezus Christus bent, houdt dat weer in dat je gelooft dat Jezus de zoon van God en daarmee gelijk staat aan God.
Christelijk zijn maar niet in God geloven is dus per definitie al een onmogelijke uitspraak.
 

DeletedUser

Gast
En dat is een kwestie van interpretatie.
Begrijp me niet verkeerd, mn ma is dominee, ik weet wel waar ik het over heb.
In zekere zin gaat dat wel over Jezus, maar een realistische, moderne christen kijkt al meer naar het goddelijke overal, en niet naar zo'n gast 21 eeuwen geleden
 

DeletedUser

Gast
Daar zegt Frankos het al..
Je hoeft om een volgeling van Christus te zijn niet alles te geloven waar hij in geloofde ;)
Vandaag zijn veel mensen niet echt meer gelovig op vlak van "God, de almachtige daar boven in de hemel" maar men geeft wel nog om waarden en ethiek, en op dat vlak vinden veel mensen zich nog steeds (deels) terug in het Christendom (of dit nu katholicisme, protestantisme of orthodox is..)
 

DeletedUser

Gast
Kan iemand de titel van dit topic nog een beetje veranderen.
Want dit kan niet, maar goed, wat denken jullie van de Hermeneutiek.
 

DeletedUser

Gast
Een andere stelling dan,

Het oud-katholicisme moet afgeschaft worden
 

DeletedUser

Gast
Beetje een slappe stelling naar mijn mening wat dacht je van de stelling:

Religie moet onder de 18 verboden worden.
 

DeletedUser

Gast
Dan hier een vraag voor jullie:

Waarom creëren volmaakte goden, een onvolmaakte wereld?
 

DeletedUser

Gast
Dan hier een vraag voor jullie:

Waarom creëren volmaakte goden, een onvolmaakte wereld?

- Waarom zou God volmaakt zijn?
- Waarom zou dit over de christelijke God gaan?
- Waarom is deze wereld onvolmaakt?
- Waarom zou een willekeurige God een volmaakte wereld scheppen?
- Als een God een volmaakte wereld schept, is hij dan niet op gelijke hoogte met die wereld en dus geen God?

Zo, lekker diep
 

DeletedUser

Gast
eigenlijk is de christelijke 'God' net zoals Alah eigenlijk alleen een andere naam,
Maar vroeger dachten mensen dat God volmaakt was omdat hij alles 'perfect' had gemaakt.
En ook strafde hij ( dachten ze ) daarom dachten ze dat God volmaakt was
 

DeletedUser

Gast
eigenlijk is de christelijke 'God' net zoals Alah eigenlijk alleen een andere naam,
Maar vroeger dachten mensen dat God volmaakt was omdat hij alles 'perfect' had gemaakt.
En ook strafde hij ( dachten ze ) daarom dachten ze dat God volmaakt was

Niet echt heel duidelijk antwoord he.
Als God volmaakt zou zijn, zou hij toch ook wel degelijk een volmaakte wereld moeten scheppen? De mens was toch geschapen uit God, die dan volmaakt zou zijn? Waarom is de wereld dat dan niet? (fill in the gap, zeg niet duivel stomme middeleeuwer)
 

DeletedUser

Gast
God maakte de mens in zijn beeld. Als ik een schilderij maak van een cirkel, is dat geen perfecte cirkel, terwijl ik wel in het beeld van iets perfects werk... :)

Dat je perfect bent hoeft nog niet te betekenen dat je verplicht bent om iets perfects te maken; je kunt altijd iets maken dat minder goed is dan je het had kunnen maken.

Waarom een wezen dat schijnbaar de ultieme liefde voorstelt dan weer iets maakt dat inherent flawed is, is een tweede vraag...
 

DeletedUser

Gast
Dit is geen filosofie... :rolleyes:

Klopt, maar dit topic is een beetje onzinnig naar mijn mening dus ik probeerde er een politiek / psychologische / filosofische draai aan te geven ;).


De laatste pagina van dit topic past veel beter thuis in het godsdiensten topic waar op het eind ook al de imperfectie van de wereld aangekaart werd.
 

DeletedUser

Gast
God maakte de mens in zijn beeld. Als ik een schilderij maak van een cirkel, is dat geen perfecte cirkel, terwijl ik wel in het beeld van iets perfects werk... :)

Dat je perfect bent hoeft nog niet te betekenen dat je verplicht bent om iets perfects te maken; je kunt altijd iets maken dat minder goed is dan je het had kunnen maken.

Waarom een wezen dat schijnbaar de ultieme liefde voorstelt dan weer iets maakt dat inherent flawed is, is een tweede vraag...
Dit vind ik interessant. Mij immers is bekend dat de onvolmaaktheid van je cirkel, het direct gevolg van diverse andere onvolmaaktheden, welke je tekenen zowel mee- als tegenzitten. Neem als voorbeeld het papier, op welke een duidelijk reliëf te kennen is - of neem de pen, het potlood, welke beslist óók niet perfect functioneert (is). Mijn conclusie luidt dan ook dat er - naast het Volmaakte - altijd het Onvolmaakte zal zijn (uitgaande van het eindresultaat - die methode druist wel ietwat tegen mijn algemene opvattingen in; dit terzijde). Dit ondersteunt dan ook weer het idee dat het goede (Volmaaktheid, in dit geval), niet kan bestaan zonder het bestaan van een tegenhanger of medestander (Onvolmaaktheid - in dit geval toevalligerwijze ook niet anders mogelijk, daar Volmaaktheid absoluut is) - zonder verschil geen verschil, wel? (:p)

Klopt, maar dit topic is een beetje onzinnig naar mijn mening dus ik probeerde er een politiek / psychologische / filosofische draai aan te geven ;).
Als je een topic onzinnig acht, post je er niet in en onderneem je al helemaal geen pogingen het onderwerp van het topic drastisch te verleggen.

De laatste pagina van dit topic past veel beter thuis in het godsdiensten topic waar op het eind ook al de imperfectie van de wereld aangekaart werd.
Als je wat verder had doorgedacht, had je geconcludeerd dat dit topic er juist is de gewoonlijk onder de noemer "off-topic" geschaarde serieuze posts in andere (serieuze) topics op te vangen.
 

DeletedUser

Gast
Veel dingen kunnen niet bestaan zonder tegenhanger (goed en kwaad, licht en donker, hard en zacht) omdat ze relatief zijn.

Perfectie (of Volmaaktheid) is er daar niet een van, want het betekend simpelweg "Het best mogelijke". Als er maar 1 mogelijke manier is om iets te doen, is dat automatisch de perfecte manier omdat er gewoon geen alternatieven zijn.

Dus iets kan Volmaakt zijn zonder een Onvolmaakte tegenhanger te hebben.
 

DeletedUser

Gast
Veel dingen kunnen niet bestaan zonder tegenhanger (goed en kwaad, licht en donker, hard en zacht) omdat ze relatief zijn.

Perfectie (of Volmaaktheid) is er daar niet een van, want het betekend simpelweg "Het best mogelijke". Als er maar 1 mogelijke manier is om iets te doen, is dat automatisch de perfecte manier omdat er gewoon geen alternatieven zijn.

Dus iets kan Volmaakt zijn zonder een Onvolmaakte tegenhanger te hebben.

Als er slechts één wijze iets te doen zou zijn, zou die ene wijze geen benaming hebben gekregen - ze zou ons niet zijn opgevallen en dus simpelweg niet hebben bestaan (andere tak van de filosofie :O).

Wat ik wil zeggen is dat je, als "iets" slechts als enige is, men niet van dat ene "iets" uit kan gaan, daar men het niet zal opmerken. Met zaken die je niet kent, kun je niet rekenen.
 
Bovenaan