• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.
  • Heb je een vraag over het spel? Kijk dan eerst op onze wiki (hulp) pagina's!
    Op onze wiki is veel informatie over Grepolis te vinden. Wellicht vind je het antwoord op je vraag daar wel! Zo niet, aarzel dan niet om het hier te vragen.

Vraag Het melden van cheaters op het forum

Kroenuh


Community Manager
Grepolis Team
...
Gisteren heb ik weer een melding gedaan bij support. Toen ik vroeg of ik mocht weten wat er uit het onderzoek kwam kreeg ik het antwoord, 'uit privacy mogen we geen info doorspelen aan derden'. Dat dit antwoord kwam wist ik, vindt het gewoon elke keer weer grappig om te horen hoe men een valsspeler een handje boven het hoofd houdt.
...
Deze redenatie begrijp ik niet helemaal. Dus omdat wij informatie omwille van privacy wetgeving niet met derden delen, houden wij een handje boven hun hoofd?
 

DeletedUser24549

Gast
Ze worden zo wel in bescherming genomen. Wij weten toch niet dat ze een straf hebben gekregen? Dan kunnen we er ook niet van profiteren, wat imo wel terecht zou zijn aangezien de cheater heeft geprofiteerd van het cheaten VS de gedupeerden.
 

Kroenuh


Community Manager
Grepolis Team
Het is in het spel prima te merken of iemand al dan niet geblokkeerd is. Van de daken gaan schreeuwen dat de kust veilig is en je met volle vaart op een speler af kan om te 'profiteren', is inderdaad totaal geen sfeer waar wij naartoe willen (en kunnen).

Daarnaast: sommige spelers (vijanden) komen dat vragen, anderen niet. Dus sommigen zullen het dan weten en anderen weer niet. Niet echt eerlijk, wel dan? Waarom zou jij er meer van mogen 'profiteren' dan iemand die er toevallig niet naar informeerde?
 

DeletedUser24549

Gast
Het is in het spel prima te merken of iemand al dan niet geblokkeerd is. Van de daken gaan schreeuwen dat de kust veilig is en je met volle vaart op een speler af kan om te 'profiteren', is inderdaad totaal geen sfeer waar wij naartoe willen (en kunnen).

Dan neem je de cheater toch in bescherming? En als iemand bijvoorbeeld een aanvalsban heeft, hoe kan je dit dan prima merken? Juist, dat kan je niet.
De cheater heeft door zn spel vele slachtoffers gemaakt qua spel en plezier. Maar je hebt gelijk, hij mag daarom zn troepen niet verliezen omdat hij gepakt is. De cheater heeft geprofiteerd van 'wat hij dan ook maar verkeerd deed', maar op de blaren zit hoeft hij dan weer niet.

Daarnaast: sommige spelers (vijanden) komen dat vragen, anderen niet. Dus sommigen zullen het dan weten en anderen weer niet. Niet echt eerlijk, wel dan? Waarom zou jij er meer van mogen 'profiteren' dan iemand die er toevallig niet naar informeerde?

Misschien hebben sommige spelers er zich al wel bij neer gelegd dat er niet veel aan toe doen is.
En waarom zou een gedupeerde speler of ally er niet van mogen profiteren? Die hebben de lasten wel gehad (en krijgen die na 2 a 3 dagen wss weer), maar de lusten mogen ze niet hebben.

Vandaar dat ik ook in mn eerste bericht heb aangegeven, 'het melden van cheaters op het forum'. Een soort van schandpaal, dat iedereen kan zien wie wat heeft gedaan, en wat voor straf ze hebben. Heeft iedereen wat aan. Daarbij is het voor recruters makkelijk, want deze spelers wil je niet aannemen als de vraag komt. (Ik weet dat dit niet kan door jullie privacy policy, dit is meer een reactie op je 2e quote)
 

DeletedUser23442

Gast
Dus jullie willen het houden zoals het nu is qua straf. Je gebruikt VPn voor dubbelaccount, gebruikt bots. Maar als je een raar swetsverhaal als reden geeft, kan je met 2 dagen gewoon weer op je account en gaat gewoon verder met hetgeen je deed.

Als je cheat en je wordt gepakt moet je ook maar op de blaren zitten, dat is simpelweg het risico als je wordt gepakt! Bij andere online spellen wordt je account gewoon 'bevroren' tot dat de onschuld is bewezen. En als het overduidelijk is dat je vals speelt wordt je 'gekilled'. Dat zou betekenen dat je hier gewoon gaat spoken. En dat lijk me niet meer dan terecht.

(...)

En ja, er zullen onschuldige tussenkomen. Vandaar dat het ook belangrijk is om een goed opsporingsysteem te hebben. Persoonlijk vindt ik bovengenoemd voorbeeld van een speler die snachts premiumscherm aan het staan prima dat ze daarom je account ff bevriezen. Dat betekent dat ze er toch wel scherp op zijn. Hoop wel dat ze na een vals beschuldiging een vergoeding geven aan de betreffende persoon.

Ik begrijp je theorie. En als het in de praktijk zo (goed) zou werken, was ik ook helemaal voor je idee.
Maar het grote probleem is dat het zo in de praktijk niet werkt.

Wat er gebeurt nu, is dat wanneer de support een vermoeden heeft van dat je vals speelt, je gebant wordt.
Als je daar dan zelf achteraan gaat via de support vertellen ze je ongeveer/een beetje/heel slecht waarvoor je geband bent. Vervolgens is de enige manier dat ze je ban opheffen en je 'strafblad' schoonvegen als je zelf kunt bewijzen dat je niet vals gespeelt hebt.

In sommige gevallen kan dat, zoals in dat voorbeeld hierboven dat je uitlegt dat je computer s nachts gewoon aan staat.

Maar in andere gevallen kan dat niet, als de fout bijvoorbeeld is veroorzaakt door een bug of een andere reden waarvan je geen idee hebt wat deze is. Je kan jezelf dan onmogelijk bewijzen.
(als deze situatie niet duidelijk is heb ik evt een concreter voorbeeld hiervan)

Maar dat tweede gebeurt zo vaak, en daarbij worden zoveel onschuldige mensen onterecht bestraft dat het onzin zou zijn als ze die allemaal maar meteen op spook zetten.

Dus ja, zwaardere straffen voor valsspelers zijn helemaal prima en goed.
Maar dan moeten ze eerst zorgen dat ze het verschil tussen valsspelers en niet-valsspelers beter kunnen zien want dat gaat nu nog volkomen mis
 

DeletedUser26399

Gast
Ik begrijp je theorie. En als het in de praktijk zo (goed) zou werken, was ik ook helemaal voor je idee.
Maar het grote probleem is dat het zo in de praktijk niet werkt.

Wat er gebeurt nu, is dat wanneer de support een vermoeden heeft van dat je vals speelt, je gebant wordt.
Als je daar dan zelf achteraan gaat via de support vertellen ze je ongeveer/een beetje/heel slecht waarvoor je geband bent. Vervolgens is de enige manier dat ze je ban opheffen en je 'strafblad' schoonvegen als je zelf kunt bewijzen dat je niet vals gespeelt hebt.

In sommige gevallen kan dat, zoals in dat voorbeeld hierboven dat je uitlegt dat je computer s nachts gewoon aan staat.

Maar in andere gevallen kan dat niet, als de fout bijvoorbeeld is veroorzaakt door een bug of een andere reden waarvan je geen idee hebt wat deze is. Je kan jezelf dan onmogelijk bewijzen.
(als deze situatie niet duidelijk is heb ik evt een concreter voorbeeld hiervan)

Maar dat tweede gebeurt zo vaak, en daarbij worden zoveel onschuldige mensen onterecht bestraft dat het onzin zou zijn als ze die allemaal maar meteen op spook zetten.

Dus ja, zwaardere straffen voor valsspelers zijn helemaal prima en goed.
Maar dan moeten ze eerst zorgen dat ze het verschil tussen valsspelers en niet-valsspelers beter kunnen zien want dat gaat nu nog volkomen mis


Wat zou je concreter voorbeeld dan zijn, ik vraag me af hoe een bug zoiets kan veroorzaken, ik heb zelf, ik wil dat gerust eerlijk toegeven.

Ik heb heel in het begin ergens dat ik Grepolis speelde 2 account gehad(moet ergen in de herfst geweest zijn, beide accounts hadden ongeveer dezelfde naam als mijn forum acc) Ik was mijn wachtwoord vergeten en geraakte niet meer op mijn acc en heb toen een nieuwe aangemaakt en ben in de buurt van die oude terechtgekomen. Een week later kreeg ik op mijn eigen e-mail een bericht dat ik lang inactief was op mijn acc(de andere was op mijn ouders account, ondertussen op mijn speciaal voor Grepolis aangemaakt mailadres van mijn jongere broer). Ik ben echter op mijn nieuwe blijven spelen en heb die oude laten verwijderen, ik kan echter mijn eigen mail niet meer gebruiken voor mijn acc op de NL-server(dat is trouwens de reden dat mijn broer een maail heeft)

De support mag dat gerust uitzoeken, ik heb er 0 voordeel aan gehad, omdat ik een eerlijk iemand ben. Ik denk wel dat het zou kunnen dat ik toen die account een paar keer heb aangevallen, maar je farmt iedereen in je buurt (meestal toch) ik ben daar zelfs eenheden aan verloren, ik speel daar trouwens niet meer, als ik mijn wachtwoord voor dat account zou herinneren(ik weet het nog ondertussen(althans dat denk ik toch, ik zou kunnen kijken of ik er nog op kan en daarmee ergens starten))

Maar de support is daar nooit achter gekomen, omdat ik er maar een keer op ben geweest nadat ik die mail kreeg
 

DeletedUser26399

Gast
Juist ja, vraag me af of een modje dit nu gaat uitpluizen, tof als ik nu een ban krijg, denk er toch over om te stoppen, maar eerst nog wat klooien(
smiley_emoticons_skullhaufen.gif
wat mensen meenemen in je graf kan geen kwaad(is op een wereld dat ik stop))
 

DeletedUser12913

Gast
Juist ja, vraag me af of een modje dit nu gaat uitpluizen, tof als ik nu een ban krijg, denk er toch over om te stoppen, maar eerst nog wat klooien(
smiley_emoticons_skullhaufen.gif
wat mensen meenemen in je graf kan geen kwaad(is op een wereld dat ik stop))

Er is specifieke regelgeving omtrent het verbannen van multi-accounts. De controle op multi-accounts gebeurt niet willekeurig. Het game team besluit enkel over te gaan tot een ban wegens multi-accounting als dit duidelijk uit de gegevens blijkt (niet erg moeilijk om te ontdekken dus 99% van de spelers die aan multi-accounting doen, zullen gevat worden).

In jouw geval heb je maar 1 keer kort en waarschijnlijk onopzettelijk ingelogd en aan multi-accounting gedaan (althans, volgens jouw eigen tekst). Omdat dit een ongelukje kan zijn (blijkt uit het feit dat er maar 1 keer is ingelogd en niet meerdere keren), gaan wij niet meteen over tot een ban en wordt dit nauwkeurig opgevolgd. Als dan blijkt dat de inbreuk niet meer voorvalt, valt dit door de vingers te zien omdat hier geen sprake is van opzettelijke en bewuste regelschending.
 

DeletedUser24549

Gast
Ik doelde meer op de berichten die geplaatst waren voordat Graecus 001 zn post deed.
 

DeletedUser26636

Gast
wat ik niet helemaal snap is, jullie hebben een verplichting om de privacy van mensen te garanderen, echter kunnen jullie toch wel in de gebruiksvoorwaardendinges die niemand leest dat in geval van overtreding van regels gedupeerden informatie krijgen over je overtreding etc. want waarom zou iemand het recht hebben dat niemand iets weet van zijn overtreding.
 

DeletedUser21396

Gast
Deze redenatie begrijp ik niet helemaal. Dus omdat wij informatie omwille van privacy wetgeving niet met derden delen, houden wij een handje boven hun hoofd?

Nu ben ik een nieuwsgierig mens, ik ben erg benieuwd naar welke wetgeving hier wordt gerefereerd?
 

DeletedUser23782

Gast
Als ik het goed begrijp kan ik dus de eigenaren van gameforge (ikariam) aanklagen omdat ze mij op de schandpaal hebben geplaatst (die iedereen in kan zien) omdat ik 9 accounts had?
 

Kroenuh


Community Manager
Grepolis Team
Laat geen misverstand bestaan: het is feitelijk toegestaan om een schandpaal in te richten waarop staat aan gegeven dat speler X de regels heeft overtreden, zolang maar niet wordt aangegeven waar het om gaat.

Het is echter een bewuste keuze van InnoGames om dit niet te doen om verschillende redenen. Dit hebben wij dan ook opgenomen in onze policy. Het Grepolis.nl team staat hier achter, dus een dergelijke schandpaal gaat er niet komen.

Dat informatie over een schorsing niet mag worden gedeeld met andere spelers is simpelweg omdat wij conversaties tussen speler en support niet mogen delen. Hier komt dus inderdaad de privacywetgeving bij kijken. Dit geldt voor het communiceren dat iemand een schorsing heeft tot details (duur, reden en bewijs) over de schorsing.
 

DeletedUser26399

Gast
Dat valt op te lossen, als de speler die iemand aanklaagt voor cheaten er bij zet dat het resultaat algemeen mag gepubliceerd worden geeft hij zelf toestemming en is de privacywet niet meer van toepassing, dus blijft je antwoord hol, want iedereen die cheaters meld zou graag hebben dat de e-mail aan de support openbaar wordt gemaakt.
 

DeletedUser19428

Gast
Laat geen misverstand bestaan: het is feitelijk toegestaan om een schandpaal in te richten waarop staat aan gegeven dat speler X de regels heeft overtreden, zolang maar niet wordt aangegeven waar het om gaat.

Het is echter een bewuste keuze van InnoGames om dit niet te doen om verschillende redenen. Dit hebben wij dan ook opgenomen in onze policy. Het Grepolis.nl team staat hier achter, dus een dergelijke schandpaal gaat er niet komen.

Dat informatie over een schorsing niet mag worden gedeeld met andere spelers is simpelweg omdat wij conversaties tussen speler en support niet mogen delen. Hier komt dus inderdaad de privacywetgeving bij kijken. Dit geldt voor het communiceren dat iemand een schorsing heeft tot details (duur, reden en bewijs) over de schorsing.

Dus met andere woorden dan zijn game mods die het spel ook spelen in het voordeel die weten dan precies hoe lang een schorsing duurt en waarom iemand geschorst is.
Dit vind ik dus persoonlijk niet kunnen.

Mijn mening is dan ook dat de game mods buitengesloten moeten worden van elke wereld uit de cm waaruit ze afkomstig zijn.
een Nederlandse mod mag dan niet op de Nederlandse werelden spelen maar wel op de buitenlandse servers.
 

DeletedUser10470

Gast
Dus met andere woorden dan zijn game mods die het spel ook spelen in het voordeel die weten dan precies hoe lang een schorsing duurt en waarom iemand geschorst is.
Dit vind ik dus persoonlijk niet kunnen.

Mijn mening is dan ook dat de game mods buitengesloten moeten worden van elke wereld uit de cm waaruit ze afkomstig zijn.
een Nederlandse mod mag dan niet op de Nederlandse werelden spelen maar wel op de buitenlandse servers.

Een moderator van een wereld mag niet spelen op dezelfde wereld, juist wegens het bovenstaande wat je aankaart. Het zou oneerlijk zijn wanneer een moderator iemand verbant en vervolgens die persoon aan gaat vallen. Dat is uitgesloten doordat de moderator niet op de wereld mag spelen waar hij modereert.
 

DeletedUser21396

Gast
Laat geen misverstand bestaan: het is feitelijk toegestaan om een schandpaal in te richten waarop staat aan gegeven dat speler X de regels heeft overtreden, zolang maar niet wordt aangegeven waar het om gaat.

Het kan een schandpaal worden genoemd en om die reden worden afgewezen. Aan de andere kant mag ook best worden gesteld dat openheid en duidelijkheid een preventieve werking heeft. Ook wordt er dan recht gedaan aan degenen die effort gestoken hebben in het aan de kaak stellen van overtredingen. Het is nl niet zo motiverend om effort ergens in te steken en vervolgens compleet geen zicht te hebben op de verdere uitkomsten. Deze uitkomsten worden nu verborgen, een oude volkswijsheid is dat mensen die iets verbergen ook iets te verbergen hebben.

Het is echter een bewuste keuze van InnoGames om dit niet te doen om verschillende redenen. Dit hebben wij dan ook opgenomen in onze policy. Het Grepolis.nl team staat hier achter, dus een dergelijke schandpaal gaat er niet komen.

Is de hier aangehaalde policy ergens na te lezen?

omdat wij conversaties tussen speler en support niet mogen delen.

Dat hoeft toch ook niet? Daar wordt ook niet om gevraagd.

Hier komt dus inderdaad de privacywetgeving bij kijken.

Nogmaals de vraag op welke wetgeving dit gebaseerd is?



Een moderator van een wereld mag niet spelen op dezelfde wereld, juist wegens het bovenstaande wat je aankaart. Het zou oneerlijk zijn wanneer een moderator iemand verbant en vervolgens die persoon aan gaat vallen. Dat is uitgesloten doordat de moderator niet op de wereld mag spelen waar hij modereert.

Voor de community is dit lastig controleerbaar. Immers spelmods spelen onder een andere naam dan waaronder zij modereren. Daarnaast, voor het aanvallen van gebande spelers hebben ze dan wel hun vriendjes, die dat op de seconde getimed uitvoeren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan