• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.
  • Heb je een vraag over het spel? Kijk dan eerst op onze wiki (hulp) pagina's!
    Op onze wiki is veel informatie over Grepolis te vinden. Wellicht vind je het antwoord op je vraag daar wel! Zo niet, aarzel dan niet om het hier te vragen.

Vraag Het melden van cheaters op het forum

DeletedUser19428

Gast
Een moderator van een wereld mag niet spelen op dezelfde wereld, juist wegens het bovenstaande wat je aankaart. Het zou oneerlijk zijn wanneer een moderator iemand verbant en vervolgens die persoon aan gaat vallen. Dat is uitgesloten doordat de moderator niet op de wereld mag spelen waar hij modereert.

Nou ik ken wel gevallen dat het een global ban was dus een ban op alle werelden dus een mod is dus wel degelijk bevoorrecht in dit geval.
Ook weet ik dat sommige mods ook wel eens hun mond voorbij praten tegenover anderen dus zo vreemd is mijn beredenering niet.
smiley_emoticons_confusednew.gif
 

DeletedUser19428

Gast
Laat geen misverstand bestaan: het is feitelijk toegestaan om een schandpaal in te richten waarop staat aan gegeven dat speler X de regels heeft overtreden, zolang maar niet wordt aangegeven waar het om gaat.

Het is echter een bewuste keuze van InnoGames om dit niet te doen om verschillende redenen. Dit hebben wij dan ook opgenomen in onze policy. Het Grepolis.nl team staat hier achter, dus een dergelijke schandpaal gaat er niet komen.

Dat informatie over een schorsing niet mag worden gedeeld met andere spelers is simpelweg omdat wij conversaties tussen speler en support niet mogen delen. Hier komt dus inderdaad de privacywetgeving bij kijken. Dit geldt voor het communiceren dat iemand een schorsing heeft tot details (duur, reden en bewijs) over de schorsing.
In het verleden is het wel anders geweest dan werd iemand die iets had aangeven op de hoogte gehouden met een berichtje dat zijn of haar aangifte klopte of onjuist was, ik vind het vreemd dat dit nu niet meer gebeurd. Je kan altijd laten weten of iets klopt of niet over straffen die worden uitgedeeld kom ik niet dit is een aangelegenheid tussen de speler en support.

Nu krijg je een belachelijk berichtje dat hierover geen uitspraken worden gedaan.
 

Kroenuh


Community Manager
Grepolis Team
Dat valt op te lossen, als de speler die iemand aanklaagt voor cheaten er bij zet dat het resultaat algemeen mag gepubliceerd worden geeft hij zelf toestemming en is de privacywet niet meer van toepassing, dus blijft je antwoord hol, want iedereen die cheaters meld zou graag hebben dat de e-mail aan de support openbaar wordt gemaakt.
Nee je begrijpt het verkeerd. Het gaat om de communicatie tussen regelschender en support wat niet openbaar gemaakt mag worden. Niet communicatie tussen melder en support. Het doorspelen aan de melder is eveneens openbaar maken.

Het kan een schandpaal worden genoemd en om die reden worden afgewezen. Aan de andere kant mag ook best worden gesteld dat openheid en duidelijkheid een preventieve werking heeft. Ook wordt er dan recht gedaan aan degenen die effort gestoken hebben in het aan de kaak stellen van overtredingen. Het is nl niet zo motiverend om effort ergens in te steken en vervolgens compleet geen zicht te hebben op de verdere uitkomsten. Deze uitkomsten worden nu verborgen, een oude volkswijsheid is dat mensen die iets verbergen ook iets te verbergen hebben.
Wat betreft je effort kan ik heel goed begrijpen echter is dat toch ergens het beetje goodwill en gerechtigheid wat je voor het spel over wilt/moet hebben denk ik.

Je zou een regelschending (naar mijn mening) moeten melden om mee te helpen aan een eerlijk spel. Dit helpt jezelf in die zin dus zeker ook. Het zou niet moeten gaan om de regelschender in de spotlights zetten. Dat klinkt misschien leuk en rechtvaardig maar dat is niet waar het in de essentie om gaat.

Supportmedewerkers zetten zich dagelijks ook keihard vrijwillig in om het spel zo leuk mogelijk voor iedereen te maken en houden. Ook wanneer zij een melding van een speler maken (wat op dezelfde manier gebeurt als elke andere speler) dient een collega dit op te pakken en mag verdere informatie daarover niet doorgespeeld worden.

Hier kunnen en mogen we helaas niets aan veranderen.

Mocht je melding over een regelschending terecht zijn, zal de speler in kwestie normaliter vrij snel daarop aangesproken worden of een schorsing ontvangen. In dat geval krijg je dus altijd iets terug voor je effort.

Is de hier aangehaalde policy ergens na te lezen?
Dit betreft een interne policy over hoe InnoGames hun bedrijf en spellen wenst te voeren.

Voor de community is dit lastig controleerbaar. Immers spelmods spelen onder een andere naam dan waaronder zij modereren. Daarnaast, voor het aanvallen van gebande spelers hebben ze dan wel hun vriendjes, die dat op de seconde getimed uitvoeren.
Ook spelmods ondergaan periodieke controles, net zoals onze spelers. Zij kunnen tevens, zoals eerder aangegeven, blokkades van spelers op andere werelden niet te weten komen.

Nou ik ken wel gevallen dat het een global ban was dus een ban op alle werelden dus een mod is dus wel degelijk bevoorrecht in dit geval.
Ook weet ik dat sommige mods ook wel eens hun mond voorbij praten tegenover anderen dus zo vreemd is mijn beredenering niet.
smiley_emoticons_confusednew.gif
Het is noodzaak dat je dergelijke gevallen komt melden zodat wij hier onderzoek naar kunnen doen. Gezien we hier nu geen zicht op hebben is het erg moeilijk hier op in te gaan.

In het verleden is het wel anders geweest dan werd iemand die iets had aangeven op de hoogte gehouden met een berichtje dat zijn of haar aangifte klopte of onjuist was, ik vind het vreemd dat dit nu niet meer gebeurd. Je kan altijd laten weten of iets klopt of niet over straffen die worden uitgedeeld kom ik niet dit is een aangelegenheid tussen de speler en support.

Nu krijg je een belachelijk berichtje dat hierover geen uitspraken worden gedaan.
Je praat dan over jaren geleden, hoelang precies zou ik moeten terugzoeken. Deze policy heb ik in ieder geval jaren geleden vanuit InnoGames moeten doorvoeren en wordt al enkele jaren zo toegepast.


Begrijp me niet verkeerd; ik begrijp jullie mening omtrent transparantie en eerlijkheid in het spel ten opzichte van valsspelers absoluut. Dat is dan ook één van de redenen waarom wij ons elke dag keihard inzetten om valsspel zo goed mogelijk tegen te gaan. Echter zijn ook wij gebonden aan regels en richtlijnen, dus we kunnen en mogen niet zomaar een ban zetten.

Hetzelfde geldt voor het delen van de opvolging van een melding van regelbreuk. Dit mogen we simpelweg niet delen en daar komen wij ook niet onderuit helaas. Dus in die zin kunnen wij daar nog lang en breed over discussiëren, maar daar kan ik jullie niet in positieve zin mee helpen.
 

DeletedUser24549

Gast
Ik begrijp dat jullie niet heel veel kunnen en gebonden zijn aan de regels van inno.
Maar is er niet een mogelijkheid om de regels en richtlijnen aan te passen? Het 'lijntje iets strakker zetten'?

In mijn vorige support heb ik aangegeven hoe je na kan gaan wat een speler doet. Maar de mods kunnen niet eens kijken op een account (lees inloggen) om na te gaan wat ze doen?

In mijn ogen slaan jullie de plank nogal mis. Jullie zijn de baas over het spel en de regelgeving! En ja het is allemaal (of veel) vrijwilligerswerk, maar daarom kan de gespenteerde tijd wel goed gebruikt worden?
Imo kan een speler nu gratis cheaten. Het wordt niet geconstateerd door support, simpel omdat ze niet mogelijkheden hebben of mogen hebben.
Cheater wordt gepakt, 3 dagen erna gaat hij vrolijk verder.

Het is gewoon jammer, dit kost zo veel spelplezier...
 

DeletedUser9104

Gast
Dus met andere woorden dan zijn game mods die het spel ook spelen in het voordeel die weten dan precies hoe lang een schorsing duurt en waarom iemand geschorst is.
Dit vind ik dus persoonlijk niet kunnen.

Het enige wat een gm als "voordeel" heeft is dat hij weet bij welke regelschending welke straf hoort. Verder kan het zo zijn dat sommige gevallen als anonieme casus besproken worden, maar meer ook niet. Dus stel hij/zij speelt op wereld x en krijgt via via ter oren dat een speler geschorst is wegens een multi-account. Dan weet hij hoelang die straf zal duren. That's it.

Mijn mening is dan ook dat de game mods buitengesloten moeten worden van elke wereld uit de cm waaruit ze afkomstig zijn.
een Nederlandse mod mag dan niet op de Nederlandse werelden spelen maar wel op de buitenlandse servers.

Dit gaat erg ver. Zeker ook omdat gm's juist moeten spelen. Je kunt ze moeilijk verplichten om bijvoorbeeld op de Engelse server te spelen (dat zou namelijk betekenen dat ze de Engelse taal ook machtig moeten zijn. Dat is wel een erg harde eis voor een sollicitatie voor de Nederlandse server). Daarom ook wat DonFrank noemt.

Een moderator van een wereld mag niet spelen op dezelfde wereld, juist wegens het bovenstaande wat je aankaart. Het zou oneerlijk zijn wanneer een moderator iemand verbant en vervolgens die persoon aan gaat vallen. Dat is uitgesloten doordat de moderator niet op de wereld mag spelen waar hij modereert.


Verder wat betreft het eigenlijk onderwerp van deze discussie. Het zou toch fijn zijn als je na het melden van een regelschending iets meer te horen of er daadwerkelijk een regelschending heeft plaatsgevonden ja of nee.
Maargoed, als dat vanuit Inno niet mag, dan zullen we ons daar toch aan moeten houden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser21396

Gast
@ Signlady: Zoals je de procedures omschrijft zou het idd moeten gaan. Helaas heeft de praktijk anders uitgewezen.

@ Kroenuh: Ik snap dat je gebonden bent door voorschriften van InnoGames. Er ligt nu wel een duidelijk signaal dat de community, of althans een deel daarvan, meer openheid en duidelijkheid verlangt. Het zou mooi zijn als dit signaal wordt doorgegeven aan InnoGames, nog mooier is dat we in de lijn van deze discussie hierover geïnformeerd worden.
 

Kroenuh


Community Manager
Grepolis Team
...
@ Kroenuh: Ik snap dat je gebonden bent door voorschriften van InnoGames. Er ligt nu wel een duidelijk signaal dat de community, of althans een deel daarvan, meer openheid en duidelijkheid verlangt. Het zou mooi zijn als dit signaal wordt doorgegeven aan InnoGames, nog mooier is dat we in de lijn van deze discussie hierover geïnformeerd worden.
Uiteraard, geen zorgen! Wij spelen elke week de lopende gespreksonderwerpen door die vervolgens telkens besproken zullen worden. Dit specifieke onderwerp hoort daar uiteraard bij!
 

DeletedUser9104

Gast
@ Signlady: Zoals je de procedures omschrijft zou het idd moeten gaan. Helaas heeft de praktijk anders uitgewezen.

Als dit gebeurt kun je daar melding van maken bij support, dan komt het bij Kroenuh terecht (of misschien eerst bij Kleiduif? Dat weet ik niet zeker.)
In ieder geval heb ik nog niet meegemaakt/ gehoord dat er gamemods op werelden speelden waar ze zelf gamemod zijn.
 

DeletedUser19428

Gast
Als dit gebeurt kun je daar melding van maken bij support, dan komt het bij Kroenuh terecht (of misschien eerst bij Kleiduif? Dat weet ik niet zeker.)
In ieder geval heb ik nog niet meegemaakt/ gehoord dat er gamemods op werelden speelden waar ze zelf gamemod zijn.

Dat heb ik zelf ook nog nooit meegemaakt maar ik weet wel dat er in het verleden game mods. waren die wel eens hun mond voorbij hebben gepraat.
 

DeletedUser21396

Gast
Als dit gebeurt kun je daar melding van maken bij support, dan komt het bij Kroenuh terecht (of misschien eerst bij Kleiduif? Dat weet ik niet zeker.)
In ieder geval heb ik nog niet meegemaakt/ gehoord dat er gamemods op werelden speelden waar ze zelf gamemod zijn.

Ik weet niet van gamemods die spelen op de wereld die ze ook modereren, dat kan ook niet, want ze spelen onder een andere naam....

Overigens reageerde ik meer op het lekken van info door support, dat gebeurt helaas wel. Daar een melding over maken, dat heb ooit eens gedaan. Wat een deceptie. Hierin schuilt ook de reden waarom men binnen support sterk gekant is tegen een zgn schandpaal. Er moeten nl wat mods aan.....
 

DeletedUser26502

Gast
Een paar weken geleden een speler aangegeven die een dubbel-account had via de support. Vriendelijk berichtje gehad en ik zag na een tijdje dat beide accounts geschorst waren. Lijkt prima te werken dus.
 

DeletedUser26399

Gast
ik heb er vanochtend ook eentje gestuurd betreffende dubbelaccount, maar was een speciaal geval, dat moeilijk te merken was. Maar wegens privacy wetboek zoveel, hoofdstuk zoveel, alinea zoveel, paragraaf zoveel mag ik hier niet zeggen wat voor soort dubbelaccount. Eén iets ga ik er wel over zeggen, de dubbelaccount was niet altijd op dezelfde internet verbinding.
 

DeletedUser24549

Gast
Uiteraard, geen zorgen! Wij spelen elke week de lopende gespreksonderwerpen door die vervolgens telkens besproken zullen worden. Dit specifieke onderwerp hoort daar uiteraard bij!

Is het onderwerp goed gevallen?
 

DeletedUser26399

Gast
ik heb er vanochtend ook eentje gestuurd betreffende dubbelaccount, maar was een speciaal geval, dat moeilijk te merken was. Maar wegens privacy wetboek zoveel, hoofdstuk zoveel, alinea zoveel, paragraaf zoveel mag ik hier niet zeggen wat voor soort dubbelaccount. Eén iets ga ik er wel over zeggen, de dubbelaccount was niet altijd op dezelfde internet verbinding.

Bij mij niet en de accounts bestaan nog steeds

-----
Speler(s) is/zijn wel al overgenomen
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Kroenuh


Community Manager
Grepolis Team
Kleine update: collega CM's voelen nog niet veel voor dit voorstel, dus in die zin is deze discussie nog gaande.
 

DeletedUser23782

Gast
Ik wil best wel op het Noorse forum hier ook een discussie over beginnen... Dan heb je er weer een CM bij die een discussie op het forum heeft over dit :D

Misschien zorgt dat voor een beetje schot in de zaak :)

En dan bedoel ik niet deze schot:
Schotindezaak.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser24549

Gast
Kleine update: collega CM's voelen nog niet veel voor dit voorstel, dus in die zin is deze discussie nog gaande.

Wat heb je precies aangedragen? Er zijn namelijk erg veel verschillende 'onderwerpen' aangedragen in dit topic door verschillende spelers.
 

DeletedUser24549

Gast
Joehoe! Geen doofpotje graag. Cheaters hebben het al veels te makkelijk!
 

DeletedUser26399

Gast
Is gewoon geen nieuws, daar stopt het

--------------------------

Is eigenlijk logisch, er zijn 2 manieren om vals te spelen in mijn ogen, de ene vindt INNO tof, de andere erg(, maar niet dramatisch).
Als je deze zin niet begrijpt, de uitleg:

Manier 1 :
Cheaten en alle andere niet toegestane praktijken
Manier 2 :
Goud kopen in extreme vorm(degene die het doen moeten het zelf weten)

Efect: eenzelfde:
Spelbederf voor de anderen
Je kunt raden welke INNO leuk vindt en welke niet zo plezant
Op manier 2 verdienen ze er grof geld aan, op manier 1 verdienen ze er geen geld aan*

*= Onrechtstreeks verdienen ze aan bepaalde manieren van cheaten geld, namelijk als slachtoffers eenzelfde terug willen doen, maar niet weten hoe ze die bot's moeten afstellen en waar die te vinden zijn(als ze het al door hebben dat het cheaters zijn), want dan gaan ze goud kopen om ook betere troepen te hebben, allerlei voordelen.

Vals spelen is dus in dit opzicht niet erg voor INNO, al kunnen ze ook niet valsspelers niet ongestraft laten, vandaar deze lakse houding
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan