• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Jodendom, Christendom en Islam...

DeletedUser

Gast
AW: Jodendom, Christendom en Islam...

Ik wijk altijd van mijn standpunten als iemand mij kan aantonen dat een ander standpunt beter is.

Dat is het fundamentele verschil.
 

DeletedUser

Gast
AW: Jodendom, Christendom en Islam...

ik wil niets op dringen, k vond de disussie (voor zover je t discussie kunt noemen) wel interessant,

en je hebt gelijk, ik zou t ook alleen doen als mensen mij zouden kunnen overtuigen dat hun standpunten de betere zouden zijn.

Als je geloof op een eerlijke manier beoefend moet het een goede richtlijn zijn voor je leven. Zolang er mensen zijn die zeggen dat de Bijbel het Woord van God is en er hun leven haaks op zetten, is het zinloos met mensen buiten het geloof over te discusseren, je kunt niets uitdragen omdat er zoveel negatieve zaken zijn die gedaan worden onder het kopje geloof, een beetje te vergelijken met voetbal supporters en hooligans, 2 verschillende werelden, en beiden zeggen voor de voetbal te komen. Maar wel met twee verschillende uitgangspunten.
 

DeletedUser

Gast
AW: Jodendom, Christendom en Islam...

Als je geloof op een eerlijke manier beoefend moet het een goede richtlijn zijn voor je leven.

Volgensmij, als je iets uit geloof krijgt wat de noemer "goede richtlijn" verdient, zit je al veel dichter aan de wetenschap kant als je zelf toegeeft. Want de bijbel staat vol met dingen die in de huidige maatschappij totaal onacceptabel zijn en een heleboel dingen waar de meeste gelovigen nog nooit van gehoord hebben.

Zodra je in staat bent de "goede richtlijnen" te scheiden van de "antieke onzin", ben je al praktisch wetenschap aan het beoefenen...
 

DeletedUser

Gast
AW: Jodendom, Christendom en Islam...

benoem dan eens wat voor jou de antieke onzin uit de Bijbel is? Daar ben ik best nieuwsgierig naar.
 

DeletedUser

Gast
AW: Jodendom, Christendom en Islam...

Take your pick. Ik heb expres een paar hele tamme voorbeelden genomen. Er staan er ook genoeg in die al vaak genoeg langsgekomen zijn en die, als je je er aan zou houden, betekenen dat je in de cel terecht komt. Maar dit zijn dingen waar je gewoon aan kunt houden zonder dat de overheid er problemen van maakt. Ze staan allemaal in de bijbel.

- Het is verboden om kleding te dragen van verschillende stoffen
- Het is niet toegestaan varkens te eten
- Het is niet toegestaan je lichaam te piercen of te be-tattooeren
- Het is niet toegestaan te werken op zondag
 

DeletedUser

Gast
AW: Jodendom, Christendom en Islam...

de eerste; daar heb je een punt

de tweede; is de helft, er waren reine en onreine dieren in Israel, en die wezen erop dat er onderscheid was net als de inkepingen om enig dood vlees met de mensen om Israël heen, er was onderscheid tussen de volken. Overigens is het niet alleen omdat het niet mag maar wist je ook dat de dieren die aangeduidt worden als onreine dieren wel vaak ziektebrengers zijn? (Hand 11:6)


de derde; daar staat iets bij, ter gedachtenis om een dood wezen, en dit wees enkel op het onderscheid wat er lag tussen Israël en de volken daarom heen (lev 19:28)

de vierde; is in de Bijbel officieel de sabbatdag en die is op zaterdag, maar goed het is een mens nodig te rusten, en de dieren ook! Voor Christenen is het een bemoediging, de sabbat was de laatste dag van de week en was een heenwijzing naar de rust die in Christus zou worden aangebracht, nu is het een troost; omdat de rust reeds is aangebracht. Vroeger zeiden ze wel eens; nu de visserij op de zondag plaats vind gaat de visserij op zijn gat, en waarom; de vissen hadden 1 dag in de week om te herstellen, zou het niet met alle dingen zo zijn? Er was 1 vaste dag in de week dat het gezin thuis was, dat ze samen waren, dat schept een band.. en uit de band die men schepte kwam liefde voort!
 

DeletedUser

Gast
AW: Jodendom, Christendom en Islam...

Kijk, nu probeer je wetenschappelijke argumenten te zoeken om je geloof te onderbouwen. De tweede kloptr inderdaad ook. Niet meer, echter. Vroeger waren het ziekteverspreiders, maar tegenwoordig wordt dat allemaal in de gaten gehouden. Vandaar: antieke regels.

De derde heeft ook niet echt een basis. Er was vast een reden voor, maar echt onderbouwen kun je het niet.

De vierde is ook een onzinnige regel met een ooit goede regel. Het is goed om te rusten. Maar op zondag rusten is niet beter dan op welke andere dag rusten. Wederom; een antieke regel die ooit een wetenschappelijke basis had, maar nu ook gewoon aangepast kan worden naar het relevante deel: neem rust. Niet: werk niet op zondag.

Door deze regels niet klakkeloos te volgen, maar uit te zoeken waarom ze ooit bedacht zijn, kun je het belangrijkste deel van de regel overnemen en de overige bagage laten voor wat het is. En misschien zelfs verbeteren. Ipv alleen rusten op zondag is het namelijk tegenwoordig duidelijk dat je beter elke paar uur kunt rusten... door uit te zoeken waar de regel vandaan kwam en hoe we hem wetenschappelijk beter konden maken, heb je tegenwoordig meer pauzes ;)
 

DeletedUser

Gast
AW: Jodendom, Christendom en Islam...

Er staat ook in het NT dat die regel over reine en onreine dieren niet meer geldt, daarom vermelde ik een tekstverwijzing.

Onderbouwen van die derde valt inderdaad niet mee, nu denk ik zelf dat het twee redenen zou kunnen hebben; de ene zou kunnen zijn omdat je door een verwonding aan te brengen infectie zou kunnen veroorzaken, en de tweede is wat lastiger uit te leggen maar denk dat het verband zou kunnen hebben met het vereren van de doden, niet per definitie dat dat zo zou moeten zijn. Overigens was dood vlees in Israël onrein.

Het is niet echt zo dat ik wetenschappelijk wil onderbouwen, maar er zijn wel veel dingen die mensen kunnen relativeren omdat de wetenschap best ver gevorderd is in veel zaken.

Feit blijft staan als iedereen een vaste dag rust, dat de dieren wel tijd krijgen om te herstellen!

je bent overigens best wel een klein beetje thuis in t Christelijke, leuk om met je te discusseren
 

DeletedUser

Gast
AW: Jodendom, Christendom en Islam...

Er staat ook in het NT dat die regel over reine en onreine dieren niet meer geldt, daarom vermelde ik een tekstverwijzing.

Oei :p Wetenschap ten tijde van het nieuwe testament, het zou verboden moeten worden.

Feit blijft staan als iedereen een vaste dag rust, dat de dieren wel tijd krijgen om te herstellen!

Mwah, daar is een dag niet genoeg voor. De visserij gaat kapot omdat er veeeeeeeeel te veel vis gevangen wordt. Niet perse omdat ze het 7 dagen per week doen, maar omdat ze het in overvloed doen. Als ze net zoveel vis vangen in 6 dagen als nu in 7, blijft het net zo erg.

je bent overigens best wel een klein beetje thuis in t Christelijke, leuk om met je te discusseren
Ik ben in een heel aantal geloven wel een beetje thuis. Beetje brede opvoeding is wel goed :)
 

DeletedUser

Gast
AW: Jodendom, Christendom en Islam...

hahaha, ja sorry;), t is overigens niet echt wetenschap, t ging er daarover dat het verder verteld moest worden dan alleen bij de Joden;), nn de Grieken kenden natuurlijk ook betrekkelijk veel wetenschap voor oude tijden!

daar heb je gelijk in, als ze die 6 dagen net zoveel zouden vangen maakt t nog niet zoveel uit, vroeger vingen ze dat wat ze nodig hadden, en nu gaat het eigenlijk alleen nog om het geld, begrijpelijk! Maar het sloopt de natuur. Nn ik lust wel een visje hoor;).. of twee!

Mvg
 

DeletedUser

Gast
AW: Jodendom, Christendom en Islam...

t is overigens niet echt wetenschap,

Als je een aanname doet, die onderzoekt en onderbouwt, en vervolgens je aanname houdt, verwerpt, of bijstelt, dan doe je aan wetenschap :p

over vis enzo

Het is niet zozeer dat het vooral om het geld gaat, het heeft er meer mee te maken dat we nu 7 miljard mensen moeten voeden en zelfs 200 jaar geleden nog maar 1 miljard, laat staan 2000 jaar geleden.

Zie grafiekje:
World-Population-development.JPG


Er is simpelweg niet genoeg vis om aan de vraag te voldoen op dit moment. We hebben nou eenmaal vele malen meer nodig tegenwoordig.
 

DeletedUser

Gast
AW: Jodendom, Christendom en Islam...

ja dat is waar, er leven wat meer mensen tegenwoordig.. zeker waar hoor. Maar het is echt krankzinnig dat schepen vissen van de bodem afschrapen en ze weer terug kiepen omdat het de verkeerde vis is en het quota het niet toelaat deze te vangen, die vis die je terug kiept de zee in gaat zonder pardon dood omdat de organen kapot gaan doordat de druk op deze organen veranderd is. En dat gebeurt echt.
Ik vind t zowiezo een foute inslag om meningen niet te onderbouwen, je hebt pas een eigen mening als je die op grond van 'iets' kunt onderbouwen, dan ga jij waarschijnlijk zeggen en de Bijbel dan, maar jah, als je de Bijbel geloofd is dat wezenlijk het fundament van je spreken... en ook het eindpunt van alle discussies voor iemand die geloofd, en op het moment dat wij er niet meer uitkomen verwijzen we inderdaad zoals je eerder zei dat God deze dingen voor wijzen en verstandigen verborgen heeft gehouden. Misschien slap voor iemand die alle dingen bewezen wil hebben. Misschien wel!
Nn k ben wel een beetje thuis in de wetenschap hoor, t is niet dat we helemaal achterlopen als we in de Bijbel geloven:p
 

DeletedUser

Gast
AW: Jodendom, Christendom en Islam...

Nn k ben wel een beetje thuis in de wetenschap hoor, t is niet dat we helemaal achterlopen als we in de Bijbel geloven:p

Ik durf te beweren dat hoeveel je achterloopt en hoe weinig je in wetenschap gelooft lineair verbonden zijn. De hele reden dat je niet achterloopt is dat je in wetenschap gelooft, en niet klakkeloos dingen overneemt.

Het is die stap waarbij je wil zien waarom iets is, dat je niet langer spreekt van geloof maar van wetenschap (van "weten"). En het is dat vermogen dat mensen in staat heeft gesteld vooruit te gaan als maatschappij.
 

DeletedUser

Gast
AW: Jodendom, Christendom en Islam...

Kijk, het is simpel gezegt dom om aan te nemen omdat iemand wat zegt, toch?

Een heel ander praatje misschien, iedereen zegt Bin Laden is slecht want hij deed zo en zo..., maar is dat ook zo?

Wij zien de twin towers als we denken aan Bin Laden.. en ben ik voorstander voor de man? Ook niet! Maar soms als je de verhalen van de andere kant hoort wordt het wel anders. Er werd mij verteld; dat Al Qaida werd opgezet door Amerika om te 'vechten' tegen Rusland ten tijde van de koude oorlog, omdat deze grootmachten elkaar niet konden bezetten.. na verloop van tijd luwde deze spanningen en toen hadden ze alleen nog last van Osama en zn aanhangers wacht zegt Amerika we sturen wat mensen om m op te ruimen.. gek dat je dan reactie terug krijgt van zo'n man? En dat maakt mij niet tot een voorstander.. maar het stemt wel tot nadenken, we veroordelen mensen zo gemakkelijk.. en waarom? Ook voor mezelf gesproken je hebt zoveel kwaad aan de man toebedacht maar was het eerlijk? Als je de achtergronden kent, kun je pas mee praten over iets dat gaande is,

en ik durf keihard te zeggen dat de grotere leugenaars in de wereld 'verslaggevers' genoemd worden! Uitgezonderd enkele goeden uiteraard
 

DeletedUser

Gast
AW: Jodendom, Christendom en Islam...

wel ik geloof niet ! uiteindelijk komt het alml op het zelfde neer.. en vind het alml zever in pakskes dat door de mens is verzonnen.

Nu Osama bin Laden was een agent van de CIA en zowel iedereen weet kom je daar niet zomaar binnen en wil dus zeggen dat hy zo slecht nog niet WAS !!
Wss is hy teveel teweten gekomen en wou de CIA hem daarom laten opruimen en is Osama gevlucht.. wat verwacht je dan? Vind het alleen erg laf om al die onschuldige mensen te doden ( wat bij hem ook ging gebeuren als hij gevat werd ) als je dan toch wraak wilt, doe het dan op de mensen die het op je gemund hebben of diegeen die je iets misdaan hebben ! Ben absoluut geen voorstander van hem.. Vind gewoon dat mensen niet zo snel moeten oordelen als ze niet weten wat er is gebeurt zoals niemand van ons want waren we erbij? nee.. hy is uiteindelijk toch vermoord .. wat ik niet vind als een straf, hy had een snelle dood en dat is het gemakelijkst !! zo iemand zouden ze jarenlang moeten folteren !
 
Bovenaan