• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Jodendom, Christendom en Islam...

DeletedUser

Gast
AW: Jodendom, Christendom en Islam...

Schiet me nu niet dood maar heeft iemand anders dit misschien ook al gehoord. Het was op discovery. Een proffesor die een theorie had die God verklaarde. God zou een eigen productie zijn van onze hersenen. Maar dat is alles behalve negatief. Het werd geproduceerd door een aanwezigheidsdeel van de hersenen. Een mens heeft dit naar het schijnt nodig om geen gevoel van "er alleen voor te staan" te krijgen.

Zelf weet ik niet goed wat ik er van moet denken. Wat denken jullie?

Waarschijnlijk is dat professor Dick Swaab geweest, google die naam maar eens, de man is een wereldwijd gerespecteerde wetenschapper/onderzoeker die heel zinnige dingen te vertellen heeft.
 

DeletedUser

Gast
Re: AW: Jodendom, Christendom en Islam...

Waarschijnlijk is dat professor Dick Swaab geweest, google die naam maar eens, de man is een wereldwijd gerespecteerde wetenschapper/onderzoeker die heel zinnige dingen te vertellen heeft.

Daar twijfel ik niet aan. Wel aan wat de gevolgen zullen zijn als hij dit kan bewijzen.
 

DeletedUser

Gast
AW: Jodendom, Christendom en Islam...

Je doet nu net alsof het woord "bewijs" iets betekent voor een overtuigd gelovige.
 

DeletedUser

Gast
AW: Re: AW: Jodendom, Christendom en Islam...

Daar twijfel ik niet aan. Wel aan wat de gevolgen zullen zijn als hij dit kan bewijzen.

Hmmm dit heeft hij al tijden geleden bewezen, alleen wordt dit door gelovigen genegeerd. Zo heeft hij ook bewezen dat homofilie 100% aangeboren is, en dat niemand bewust beslissingen neemt. Als een mens zich bewust is van een beslissing, is de daadwerkelijke beslissing tot wel 10 seconden daarvoor onbewust door het brein genomen.

Hiermee heeft hij tevens aangetoond dat crimineel gedrag slechts gedeeltelijk bewust gedrag is, maar grotendeels ontstaat door genetische mix en zeer vroege ontwikkeling in de baarmoeder.

Ook geloven in een opperwezen wordt door zijn onderzoeken verklaard, dit heeft tot gevolg dat mensen zeer moeilijk van hun geloof te brengen zijn, omdat het diepgeworteld in het brein ligt, door inprenting gedurende de eerste levensjaren van het kind.

Bedenk je nu eens wat voor voorvallen je hebt meegemaakt, waarbij je het idee had dat er "iets meer is" en bedenk dan dat je brein dat tot wel 10 seconden eerder heeft besloten dan dat jij je bewust bent.
 

DeletedUser

Gast
AW: Re: AW: Jodendom, Christendom en Islam...

Hmmm dit heeft hij al tijden geleden bewezen, alleen wordt dit door gelovigen genegeerd. Zo heeft hij ook bewezen dat homofilie 100% aangeboren is, en dat niemand bewust beslissingen neemt. Als een mens zich bewust is van een beslissing, is de daadwerkelijke beslissing tot wel 10 seconden daarvoor onbewust door het brein genomen.

Hiermee heeft hij tevens aangetoond dat crimineel gedrag slechts gedeeltelijk bewust gedrag is, maar grotendeels ontstaat door genetische mix en zeer vroege ontwikkeling in de baarmoeder.

Ook geloven in een opperwezen wordt door zijn onderzoeken verklaard, dit heeft tot gevolg dat mensen zeer moeilijk van hun geloof te brengen zijn, omdat het diepgeworteld in het brein ligt, door inprenting gedurende de eerste levensjaren van het kind.

Bedenk je nu eens wat voor voorvallen je hebt meegemaakt, waarbij je het idee had dat er "iets meer is" en bedenk dan dat je brein dat tot wel 10 seconden eerder heeft besloten dan dat jij je bewust bent.

Volgens mij is het grote probleem dat men wetenschap en geloof nog te veel apart ziet. Dan is god een productie van onze eigen hersenen. Het zegt niet dat het fout is hem te vereren.

Geen enkele gelovige kon zeggen wat god is. Toch niet in de vorm van iets bekend. Wel, nu heeft een wetenschapper dat kunnen bewijzen.
Voor mij is dat zeker niets om te ontkennen. Het zegt niet dat God niet bestaat. Het zegt waar God is. Op dezelfde plaats als het geloof vermeld binnenin (en rondom) ons.
 

DeletedUser

Gast
AW: Re: AW: Jodendom, Christendom en Islam...

Volgens mij is het grote probleem dat men wetenschap en geloof nog te veel apart ziet. Dan is god een productie van onze eigen hersenen. Het zegt niet dat het fout is hem te vereren.

Geen enkele gelovige kon zeggen wat god is. Toch niet in de vorm van iets bekend. Wel, nu heeft een wetenschapper dat kunnen bewijzen.
Voor mij is dat zeker niets om te ontkennen. Het zegt niet dat God niet bestaat. Het zegt waar God is. Op dezelfde plaats als het geloof vermeld binnenin (en rondom) ons.

Dat is nou weer een typisch geval van te simplistisch redeneren, en valt precies in het plaatje dat ik geschetst heb. Een wetenschapper bewijst dat god een hersenspinsel van de mens is, en de eerste de beste die reageert maakt er een religieuze verklaring voor. God zou dus in onze hersenpan zitten.

Nogmaals, er is geen god, god is een hersenspinsel, hij bestaat niet, is er nog nooit geweest, bestaat in het onderbewuste van het menselijk brein en wordt door het bewuste gedeelte van het brein door bepaalde groepen als werkelijk ervaart.

Probeer nou niet om wetenschappelijk bewijs dat het tegendeel van jouw ideeën vaststelt, zo te draaien dat het wel in jouw straatje past. Dat wordt al teveel gedaan op deze aardkloot.
 

DeletedUser

Gast
AW: Re: AW: Jodendom, Christendom en Islam...

Dat is nou weer een typisch geval van te simplistisch redeneren, en valt precies in het plaatje dat ik geschetst heb. Een wetenschapper bewijst dat god een hersenspinsel van de mens is, en de eerste de beste die reageert maakt er een religieuze verklaring voor. God zou dus in onze hersenpan zitten.

Nogmaals, er is geen god, god is een hersenspinsel, hij bestaat niet, is er nog nooit geweest, bestaat in het onderbewuste van het menselijk brein en wordt door het bewuste gedeelte van het brein door bepaalde groepen als werkelijk ervaart.

Probeer nou niet om wetenschappelijk bewijs dat het tegendeel van jouw ideeën vaststelt, zo te draaien dat het wel in jouw straatje past. Dat wordt al teveel gedaan op deze aardkloot.

Mijn punt is dat mensen dit niet moeten aanzien als iets dat zegt dat wat ze nu doen fout is. Ik geef maar een enkel voorbeeld van hoe wat zij zeggen overeenkomt met de wetenschap. Men zegt god zit in ons. Is waar dat hersenspinsel dat wij god noemen zit in onze hersenen. Maar je mag dit niet zien als iets compleet negatiefs wat het heeft een nut. Anders zou het er hoogstwaarschijnlijk niet zijn.

BTW er zit een foutje in jouw gedachtengang. Ik ben niet gelovig dus kan ik het niet naar mijn hand zetten.
 

DeletedUser11507

Gast
AW: Jodendom, Christendom en Islam...

1. Waar zie je mij respectloos zijn? Ik geef slechts mijn mening, als dat volgens jou respectloos is, komt dat waarschijnlijk omdat mijn mening niet strookt met de jouwe.

2. Je geeft aan: "Het principe van de bijbel is alleen dat je er een beeld van krijgt, hoe het geloof tot stand is gekomen en waar je in gelooft ect.".
Je geeft het zelf al aan. De bijbel geeft aan waar je in gelooft, maar als je dit niet letterlijk moet nemen, waar geloof je dan in?

3. Khadaffi.....I rest my case. Als jij denkt dat er verhalen bij verzonnen zijn om hem zwart te maken, dan mis je een flink deel geschiedkundige kennis.

4. Dat ik van mening ben dat de Big Bang theorie klopt, komt niet omdat iemand tegen mij gezegd heeft dat de wereld uit een explosie is ontstaan, maar door het gehele verhaal. En dat is nou precies wat ik mis bij gelovigen, zij baseren zich alleen maar op een oud boek. Bij navraag wordt je steeds weer terug verwezen naar datzelfde boek, dat is cirkelredenatie. Dat heeft op geen enkele manier overredingskracht op mij.

Als er dan eens niet verwezen wordt naar de bijbel is het argument meestal: "Dit is zo speciaal, dat moet wel door een opperwezen komen" of "De wereld is zo ingericht dat er mensen kunnen wonen, zo heeft het opperwezen het gemaakt". Dat is een vorm van foute terug redenatie. De wereld is niet zo gemaakt dat er mensen kunnen wonen, de wereld ziet er zoals hij eruit ziet en is per toeval geschikt voor het soort leven zoals wij op aarde kennen.

Om effe op de volgende punten terug te komen.....

Je geeft aan: "Het principe van de bijbel is alleen dat je er een beeld van krijgt, hoe het geloof tot stand is gekomen en waar je in gelooft ect.".
Je geeft het zelf al aan. De bijbel geeft aan waar je in gelooft, maar als je dit niet letterlijk moet nemen, waar geloof je dan in?

]In hetgene wat in de bijbel staat? De verhalen in de bijbel zijn verkrachtigt (Om het zo heftiger te maken) Dat het eerder bij men in zijn koekenpan blijft hangen:) Jou hersenspinsel dus, drom zeg ik dat je het niet te letterlijk moet nemen. Bijbel gaat tevens over God toch? Dat is het onderwerp. Daar is geen twijfel aan mogelijk dacht ik zo?

Khadaffi.....I rest my case. Als jij denkt dat er verhalen bij verzonnen zijn om hem zwart te maken, dan mis je een flink deel geschiedkundige kennis.

Ik bedoel, dat verhalen in de media en overal altijd groter worden gemaakt dan het is. Idem in de bijbel, komen we wwer terug op het stukje niet te letterlijk nemen.

Dat ik van mening ben dat de Big Bang theorie klopt, komt niet omdat iemand tegen mij gezegd heeft dat de wereld uit een explosie is ontstaan, maar door het gehele verhaal. En dat is nou precies wat ik mis bij gelovigen, zij baseren zich alleen maar op een oud boek. Bij navraag wordt je steeds weer terug verwezen naar datzelfde boek, dat is cirkelredenatie. Dat heeft op geen enkele manier overredingskracht op mij.

Ja dat zeg ik door het hele verhaal. Het hele verhaal over god, staat in de bijbel beschreven en het hele verhaal van de bing bang theorie staat ook wel in een boek beschreven.

- Jij basseert je op een theorie die door een mens is verzonnen??
- Gelovigen basseert zich op het oude boek wat door men geschreven is??

Bij navraag over de bingbang word je doorverwezen naar de theorie hiervan, die in een presentatie word gegeven of in een boek staat beschreven.
Presentatie's heb je ook over het boek de bijbel, elke zondag in de kerk.

Dus nu kunnen we zeggen dat beide circelredenaties zijn, want je word altijd verwezen naar een boek of een presentatie.
 

DeletedUser

Gast
AW: Jodendom, Christendom en Islam...

BWAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA. Ik begon net een beetje verveeld te raken van mijn werk, maar jij maakt het weer helemaal goed :p
 

DeletedUser

Gast
AW: Jodendom, Christendom en Islam...

BWAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA. Ik begon net een beetje verveeld te raken van mijn werk, maar jij maakt het weer helemaal goed :p

+1, ennuh pluisjen kun je voor de volledigheid nog even facepalm plaatsen. Weet je wat, doe maar twee, dat is hier wel op zijn plaats.:D

@Gozilla: Het grote verschil tussen de Big Bangtheorie en God, is dat de Big Bangtheorie een wetenschappelijke basis heeft, en geloof in god in dezelfde categorie valt als vrijdag de dertiende, onder een ladder lopen en een zwarte kat die je pad kruist. Bijgeloof dus. Het jammere is alleen dat geloof in een opperwezen bij sommige mensen zo diepgeworteld zit, dat je het er met geen goed fatsoen of zelfs een voorhamer er uit geramd krijgt.
Daarom is de Big Bang een theorie en religie een geloof. De Big Bang kan eventueel met wetenschappelijk bewijs ontkent worden (en dan zal ik mijn standpunt wijzigen). Het niet bestaan van een god is al wetenschappelijk bewezen, maar nog geen gelovige die dit (durft) te erkennen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
AW: Jodendom, Christendom en Islam...

Double_Facepalm_by_ScotlandForLife.jpg
 

DeletedUser

Gast
AW: Jodendom, Christendom en Islam...

http://www.watchtower.org/o/bijbel/index.htm

de Bijbel van de Jehovahs online

http://www.statenvertaling.net

de Bijbel van de Christenen online

Als ze dan gelijk zijn lees dan even Johannus 1 in beide boeken even in, en kom tot de overtuiging dat Jehovah's leren dat er 2 goden zijn. En 1 Johannus 5 is ook een gemakkelijk ijkpunt om te lezen dat beide boeken niet overeenkomen.

Wetenschap is veelal gebasseerd op aannames, en geloven ook! Beiden kennen een bepaalde vorm van geloof, alleen worden ze op verschillende wijze uitgelegd. Daarentegen als men het geloof wetenschappelijk zou kunnen bewijzen.. waar blijft dan het geloof? Geloven kun je kort samenvatten 'Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet.'

het enige dat ik mee wil geven over de evolutie theorie is hoe kan uit niets... een oerknal ontstaan... dat is echt onmogelijk! En nog een klein wonder, dat de aarde precies op de juiste plaats om de zon heen draait, verder er vanaf zouden we sterven door de koude, en dichter naar de zon van de hitte sterven.

Overtuigen van geloof is onmogelijk, in beide zaken, niet voor de mensen die wetenschappelijk geloven en niet voor de mensen die in God geloven.

Met vriendelijke groet..
 

DeletedUser

Gast
AW: Jodendom, Christendom en Islam...

Wetenschap is veelal gebasseerd op aannames, en geloven ook!

Wetenschap is gebaseerd op het doen van een aanname en vervolgens aantonen dat die aanname correct is (of niet, en hem dan verwerpen). Geloof is als je een aanname doet en daar stopt.
 

DeletedUser

Gast
AW: Jodendom, Christendom en Islam...

En nog een klein wonder, dat de aarde precies op de juiste plaats om de zon heen draait, verder er vanaf zouden we sterven door de koude, en dichter naar de zon van de hitte sterven.

Je redeneert de verkeerde kant op. Jij beweert dat een hogere macht de aarde op deze plek neergezet heeft, zodat er leven kan ontstaan zoals nu op aarde aanwezig is.
Dat de aarde op deze plek in het heelal bivakkeert is puur toeval, had hij op een andere plek rondgehangen, dan was er of geen leven of een andere vorm van leven wellicht ontstaan.
Jouw redenatie komt voort uit een gedachtegang die al eeuwen rondwaart op onze aardkloot. Ik heb geen verklaring, ik snap het niet, ik kan het niet begrijpen. DUS moet het iets goddelijks zijn.

Asterix en Obelix konden bliksem niet verklaren, en dachten dus dat de goden boos waren. Probleem opgelost.
 

DeletedUser

Gast
AW: Jodendom, Christendom en Islam...

ha Peter,

dat is nu net denk ik waar het om draait en misschien voor de meesten hier een slap excuus, maar als je geloven kunt bewijzen... is geloven zinloos! En iedereen gelooft ergens in! Ook als je geloofd dat er niets is; geloof je in datgene waarvan je denkt dat het niet bestaat;)!

Geen van twee kan het bewijzen of God bestaat of niet, het geloof niet maar de mensen die niet geloven ook niet! En de andere kant als wetenschap God zou kunnen verklaren zou God geen God zijn, toch?

Groetjes
 

DeletedUser

Gast
AW: Jodendom, Christendom en Islam...

Klopt. Maar kom dan ook niet aan met opmerkingen waarvan je wel kunt bewijzen dat ze onzin zijn, zoals de jouwe. Als je wil geloven in iets onbewijsbaars moet je dat zelf weten, maar dan heb je dus ook gewoon geen argumenten en dat moet je dan ook maar gewoon toegeven.
 

DeletedUser

Gast
AW: Jodendom, Christendom en Islam...

En de andere kant als wetenschap God zou kunnen verklaren zou God geen God zijn, toch?

En dat is nou net hetgeen dat Swaab heeft aangetoond. God is een hersenspinsel dat vanaf zeer jonge leeftijd wordt opgedrongen. Denkbeelden die in de eerste jaren van de ontwikkeling van de mensen worden geïndoctrineerd, blijken dan ook zeer moeilijk om te draaien. Vandaar dat gelovigen zo halsstarrig zijn en niet bereid zijn om verder te kijken dan hun neus lang is.
 

DeletedUser

Gast
AW: Jodendom, Christendom en Islam...

Dat is wederzijds denk ik, zonder je aan te vallen.. jij kijkt niet verder dan de wetenschap en wij niet verder dan het geloof.. met andere woorden we doen het beiden gelijk maar de 1 kijkt vanaf de gelovige kant en de andere niet.

t Valt niet te bewijzen of ze onzin zijn pluisjen, niet de jouwe en niet de mijne. Jammer dat er zoveel mensen zijn die het geloof op willen dringen, ik geloof vast dat als mensen op een eerlijke manier hun geloof uit zouden dragen de meeste mensen er heel anders tegenaan zouden kijken. De mensen die het hardste hun geloof van de daken schreeuwen zijn vaak de meest achterbakse mensen die ik in mijn leven tegen ben gekomen. Laten zien waar je voor staat doet gewoon veel meer dan een forum vol met discussies.

mvg
 

DeletedUser

Gast
AW: Jodendom, Christendom en Islam...

Dat is wederzijds denk ik, zonder je aan te vallen.. jij kijkt niet verder dan de wetenschap en wij niet verder dan het geloof.. met andere woorden we doen het beiden gelijk maar de 1 kijkt vanaf de gelovige kant en de andere niet.

Als je denkt dat beide dingen het gelijk doen dan heb je inderdaad nog nooit verder gekeken dan je geloof. Geloof en wetenschap zijn fundamenteel anders. Dat heb ik in een voorgaande post ook al gezegd.
 

DeletedUser

Gast
AW: Jodendom, Christendom en Islam...

we doen beiden gelijk bedoelde ik in de zin van jij wijkt niet van jou standpunt, en ik niet van het mijne, en beiden zijn we halsstarrig want geen van twee is bereid om concessies te doen!

Mijn post had niets met de grondbeginselen van het geloof of de wetenschap te maken
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan