• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Jodendom, Christendom en Islam...

DeletedUser13633

Gast
AW: Jodendom, Christendom en Islam...

Zolang het bewijs van een god/allah/jaweh of hoe je hem (haar?) ook noemt alleen bestaat uit een boek van een paar duizend jaar oud is dit opperwezen net zo relevant als elfjes en kabouters.

Als religie je gelukkig maakt dan ben ik blij voor je maar verwacht niet dat ik je serieuzer neem dan iemand die in Sinterklaas gelooft. ;)
 

DeletedUser

Gast
AW: Jodendom, Christendom en Islam...

Als we evolutie mochten uitgaan zouden we geen enkel doel in ons leven hebben.

Dit is toch wel een van de meeste vreemde uitspraken tot nu toe hier gelezen. Dit zou volgens jou betekenen dat alleen gelovigen een doel in het leven zouden hebben. Volgens mij is het eerder het tegenovergestelde. Als jij je in het leven ten doel stelt om een imaginair iets, dat is pas doelloos leven.
Mijn doel in het leven (op dit moment) is het op een knappe manier afleveren van mijn kleine meid aan de maatschappij, zodat zij later als ze groot is van toegevoegde waarde kan zijn voor de maatschappij. En of dat nou als kassière bij de Aldi is, moeder van een gezin of als geniaal wetenschapper is mij om het even.
 

DeletedUser

Gast
AW: Jodendom, Christendom en Islam...

Dit is toch wel een van de meeste vreemde uitspraken tot nu toe hier gelezen. Dit zou volgens jou betekenen dat alleen gelovigen een doel in het leven zouden hebben. Volgens mij is het eerder het tegenovergestelde. Als jij je in het leven ten doel stelt om een imaginair iets, dat is pas doelloos leven.
Mijn doel in het leven (op dit moment) is het op een knappe manier afleveren van mijn kleine meid aan de maatschappij, zodat zij later als ze groot is van toegevoegde waarde kan zijn voor de maatschappij. En of dat nou als kassière bij de Aldi is, moeder van een gezin of als geniaal wetenschapper is mij om het even.

Jouw een van de meeste vreemde uitspraken veranderd wel vaker :)
Ik heb tijdens het schrijven van dit bericht stukken weggehaald (na lang nadenken :p ) en stukken bijgevoegd, wat ik letterlijk wilde zeggen was: mocht het christendom / islam / jodendom waar zijn dan zou hun beloning vele male groter zijn met als doel in hun leven mensen tot hun geloof brengen.

zoals je bij mijn bericht kon zien heb ik hem al eens bijgewerkt
 

DeletedUser

Gast
AW: Jodendom, Christendom en Islam...

Paranormale gebeurtenissen zijn er wel als je verder kijkt.

Natuurlijk valt een god niet te bewijzen, maar een god bewijzen met wetenschap is ( sowieso ) onmogelijk dat we daar dus nog onze tijd verspillen snap ik niet!

Het lastig te kiezen wat juist is, God geeft je tenminste hoop op het ''hiernamaals'' maar de evolutie theorie bevat wetenschappelijke feiten

Of er een God is dat is de vraag, maar zij die geloven hopen op iets nieuws waar er geen oorlog, pijn of honger is en waar men allemaal gelijk staat. Want ja wij mensen gaan alzo goed met de wereld om!

Als we evolutie mochten uitgaan zouden we geen enkel doel in ons leven hebben.

Mijn mening ;)

nou ik heb genoeg doelen in mijn leven hoor, zoals een goede baan vinden, trouwen, vader worden
 

DeletedUser6887

Gast
AW: Jodendom, Christendom en Islam...

Klopt, een gelovige heeft misschien wel meer doelen in het leven maar of deze iets betekenen in het leven, dat is iets anders.

Kan me niet voorstellen dat wanneer je je leven wijd aan het steeds verkondigen van de boodschap om zoveel mogelijk mensen te laten bekeren, je dit een zinsvol doel kan noemen in het leven.

Kan me ook niet voorstellen dat wanneer je je leven wijd en laat bepalen door wat in een boek staat, dit ook echt een zinloos doel is.

Ik geef mezelf als niet gelovige verschillende doelen in mijn leven en moet zeggen dat ik deze toch meer zinsvol kan noemen.
 

DeletedUser

Gast
AW: Jodendom, Christendom en Islam...

t'is maar hoe snel je iets gelooft. en hoe en wat je gelooft.
 

DeletedUser10567

Gast
AW: Jodendom, Christendom en Islam...

Ik geloof niet in het Jodendom, christendom, islam, boeddishme etc.
Maar ik geloof wel dat er een hogere kracht bestaat, want het universum moet toch ergens door zijn gemaakt?
 

DeletedUser

Gast
AW: Jodendom, Christendom en Islam...

Ik geloof niet in het Jodendom, christendom, islam, boeddishme etc.
Maar ik geloof wel dat er een hogere kracht bestaat, want het universum moet toch ergens door zijn gemaakt?


Weer een typisch geval van: "Ik weet het niet, dus is er een hogere kracht." Slechtste argument ooit om in een hogere macht te geloven.
 

DeletedUser

Gast
AW: Jodendom, Christendom en Islam...

waar denk je dat wat ze vroeger dachten, :OWO, dat kennen we niet, het zal wel van een hogere macht komen :O
 

DeletedUser11507

Gast
AW: Jodendom, Christendom en Islam...

Als je de bijbel niet letterlijk moet nemen, waarom hem dan überhaupt gebruiken? Waarom zijn er toch zovelen die hem wel letterlijk nemen? Als je de bijbel niet letterlijk moet nemen, waar baseer je dan het christelijke geloof op? Waarom zou je in feite gelovig zijn als je zegt dat je de bijbel niet letterlijk moet nemen?

Het erkennen dat de bijbel niet klopt en toch blijven geloven, is vluchten voor de realiteit en bang zijn om geconfronteerd te worden met hoe de wereld daadwerkelijk in elkaar steekt.

Begrijp je het gewoon niet? of wil je het niet begrijpen?
Denk dat je wel met wat meer respect mag praten. Zo trek je geen volle zalen hoe je nu doet. Maar ontopic. De bijbel staat:

- Voor het geloof Christendom.
- Let op! Is gebasseert op de realiteit uit het verleden!
(Dit wilt niet zeggen, dat het zo exact is gegaan)

De bijbel is ook maar door een mens geschreven, die het zo in zijn belevenis heeft ervaren. Zijn vast wel bij zaken vergeten of toegevoegt.

Het principe van de bijbel is alleen dat je er een beeld van krijgt, hoe het geloof tot stand is gekomen en waar je in gelooft ect.
Dit geldt ook voor de koran, zou ook niet 100% kloppen.

Zie het als de dag als vandaag. De media geeft je leuke verhaaltjes, bijv over Kadaffi ect. Maar vertellen ze het hele verhaal? Neej, maar wat ze vertellen is er wel op gebasseert en eventueel bijzaken bij verzonnen om zo deze kadaffi nog meer zwart te maken.

Begrijp je het een beetje? Het is een boek die is gebaseert op het desbetreffende geloof, zodat men weet waar men in geloof. Ik kan je wel leuk zeggen ja god is een geest. Maarja dan wil je de details er ook van weten he en waarom ect. Dat staat dus in de bijbel beschreven. Igg zelfde als de bing bang theorie, hier zijn ook bijzaken in vernoemt en de sappige detailtje bij vertelt.

Als ik tegen jou zeg, ja de wereld is ontstaan uit een explosie zonder er wat bij te zeggen. Dan denk jij ook die gozer is gek, hij is zelf zeker ge-explodeert. Is het zelfde principe met de bijbel waar God in voor komt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
AW: Jodendom, Christendom en Islam...

1. Waar zie je mij respectloos zijn? Ik geef slechts mijn mening, als dat volgens jou respectloos is, komt dat waarschijnlijk omdat mijn mening niet strookt met de jouwe.

2. Je geeft aan: "Het principe van de bijbel is alleen dat je er een beeld van krijgt, hoe het geloof tot stand is gekomen en waar je in gelooft ect.".
Je geeft het zelf al aan. De bijbel geeft aan waar je in gelooft, maar als je dit niet letterlijk moet nemen, waar geloof je dan in?

3. Khadaffi.....I rest my case. Als jij denkt dat er verhalen bij verzonnen zijn om hem zwart te maken, dan mis je een flink deel geschiedkundige kennis.

4. Dat ik van mening ben dat de Big Bang theorie klopt, komt niet omdat iemand tegen mij gezegd heeft dat de wereld uit een explosie is ontstaan, maar door het gehele verhaal. En dat is nou precies wat ik mis bij gelovigen, zij baseren zich alleen maar op een oud boek. Bij navraag wordt je steeds weer terug verwezen naar datzelfde boek, dat is cirkelredenatie. Dat heeft op geen enkele manier overredingskracht op mij.

Als er dan eens niet verwezen wordt naar de bijbel is het argument meestal: "Dit is zo speciaal, dat moet wel door een opperwezen komen" of "De wereld is zo ingericht dat er mensen kunnen wonen, zo heeft het opperwezen het gemaakt". Dat is een vorm van foute terug redenatie. De wereld is niet zo gemaakt dat er mensen kunnen wonen, de wereld ziet er zoals hij eruit ziet en is per toeval geschikt voor het soort leven zoals wij op aarde kennen.
 

DeletedUser

Gast
AW: Jodendom, Christendom en Islam...

de mens zal zich zelf altijd beter willen schetsen.

in de bijbel staan zoveel geweldige mensen die nooit iets kwaad hebben gedaan.

niet dus. koning favod heeft heel wat bloed aan zijn handen gehad. waar weinig tot niks van is verteld. hij heeft heus niet een iemand vermoord. onze prachtige david heeft trouwens de bijbel gescheven. om god te eren, nee om te laten zien hoe goed hij wel niet was. ach david wat ben jij toch goed. maar als er geen andere mensen waren geweest als geweldige david. dan had dat er alleen nog maar in gestaan. de verhalen van de bijbel, zijn grote deels voorbeelden. de boot van noach denk je dat hij op een boot alle diersoorten kon meenemen en dat de twee dieren altijd wouden paren. niet dus de dieren zouden dan zijn uitgestorven. het gaat om het idee. om het slechte weg te spoelen. en het goede mee te nemen. wat het hedendaags dopen is geworden.

en ja ik geloof in god
 

DeletedUser

Gast
AW: Jodendom, Christendom en Islam...

de mens zal zich zelf altijd beter willen schetsen.

in de bijbel staan zoveel geweldige mensen die nooit iets kwaad hebben gedaan.

niet dus. koning favod heeft heel wat bloed aan zijn handen gehad. waar weinig tot niks van is verteld. hij heeft heus niet een iemand vermoord. onze prachtige david heeft trouwens de bijbel gescheven. om god te eren, nee om te laten zien hoe goed hij wel niet was. ach david wat ben jij toch goed. maar als er geen andere mensen waren geweest als geweldige david. dan had dat er alleen nog maar in gestaan. de verhalen van de bijbel, zijn grote deels voorbeelden. de boot van noach denk je dat hij op een boot alle diersoorten kon meenemen en dat de twee dieren altijd wouden paren. niet dus de dieren zouden dan zijn uitgestorven. het gaat om het idee. om het slechte weg te spoelen. en het goede mee te nemen. wat het hedendaags dopen is geworden.

en ja ik geloof in god

En daar heb ik nou moeite mee om te begrijpen. Je bent zo kritisch op de bijbel, en toch ben je gelovig. Wat heeft de bijbel dan voor betekenis in jouw geloofsbeleving? Of misschien moet ik het andersom formuleren. Hoe past jouw geloof dan in de bijbel, en is de bijbel dan voor jou geen leidraad in je geloof?
 

DeletedUser

Gast
AW: Jodendom, Christendom en Islam...

als je de bijbel leest zonder er bij na te denken geloof je eigelijk niet. de bijbel is gemaakt als boek om te helpen en niet als boek van perfectie. het is het boek van het voorbeeld in het boek staat hoe je moet leven en niet zoals hun hebben geleefd. denk je als alle zonden erin zouden staan dat mensen het boek nog zouden lezen? de reden dat er zonden in staan is om te laten zien dat het niet perfect is.

als je denkt dat alles dat in de bijbel staat klopt. ben je niet goed bij je hoofd. als je geloofd dat de bijbel een leefmanier is dan denk je na over je geloof. en dat is wat ik doe elke keer als ik de bijbel lees of in de kerk wordt voorgelezen. de bijbel is een denk manier andere mensen zullen er anders over denken. vergeet niet dat het te maken heeft wat je geloofd en hoe je dat geloofd je achtergrond is hoe jij hebt geleefd. als er arme zijn in het cristendom geloven ze meestal minder dan de rijken. in arme landen is dit juist andersom.
 

DeletedUser

Gast
AW: Jodendom, Christendom en Islam...

Als je een boek wil dat je helpt met hoe je moet denken en leven kan ik er een paar aanraden die een stuk beter zijn. Sommige zelfs nog ouder dan de bijbel. De Tao Te Tjing bijvoorbeeld.

Die pretenderen verder ook niet de waarheid te hebben, en dat maakt ze een heel stuk leesbaarder en makkelijker te volgen. Als je een beetje tegen satire kunt raad ik ook "The gospel of the flying spaghetti monster" aan.
 

DeletedUser11507

Gast
AW: Jodendom, Christendom en Islam...

Als je een boek wil dat je helpt met hoe je moet denken en leven kan ik er een paar aanraden die een stuk beter zijn. Sommige zelfs nog ouder dan de bijbel. De Tao Te Tjing bijvoorbeeld.

Die pretenderen verder ook niet de waarheid te hebben, en dat maakt ze een heel stuk leesbaarder en makkelijker te volgen. Als je een beetje tegen satire kunt raad ik ook "The gospel of the flying spaghetti monster" aan.

:O

Jij moet wel op Wilders hebben gestemt. Die is ook zo goed in het belachelijk maken van stellingen/meningen. Dat kan, als dat jou manier is om je gelijk te halen en of je zin te krijgen. Je weet dat je fout bezig bent, om geloven belachelijk te maken mag ik hopen...

igg, wat Aart123. zegt klopt als een bus. In simpelere taal kan het niet worden gezegt. Het is simpelweg een Richtlijn dat boekje. Ik ga niet elke dag braaf naar de kerk. Eigelijk ben ik maar 20x in me leven miss in de kerk geweest, als het niet minder is. Maar toch geloof ik.

Ik houd me aan deze levenstijl en ik neem het ook niet te letterlijk. Hoe ik het uit het boekje intrepeteer:

1. Behandel je naaste, hoe jezelf ook zou behandelen.
(ieder gezond mens, zal dat dus met respect doen)
2. Heb plezier in je leven (inplaats van een carierre tijger te zijn) Doe ook iets voor je mede mens. Wees gelukkig.

Natuurlijk zijn in het 1ste punt de tien geboden verwerkt. Ik zou niet weten hoe je ze precies beschrijft. Maar spreekt voor zich toch:

Zij zult niet doden (Zal voor de meeste ongelovige ook wel gelden)
Zij zult niet stelen ect.

en dan het mooiste van het christendom vind ik, je kan doen en laten wat je wild, er zijn geen strenge regels aan verbonden. Die je moet doen.
Alleen dingen die je moet laten, maar die spreken voorzich.

Wat bij de Islaam dan wel weer het geval is.....
- Hoofdoekjes
- Ramadam
- Mensen overtuigen (staat in de Qoraan dat dat moet)
- Ect.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
AW: Jodendom, Christendom en Islam...

Een uitstekend voorbeeld van een reactie door iemand die het niet begrepen heeft, wederom bedankt voor je toevoegingen. Wat zouden we zonder je moeten.
 

DeletedUser

Gast
AW: Jodendom, Christendom en Islam...

Schiet me nu niet dood maar heeft iemand anders dit misschien ook al gehoord. Het was op discovery. Een proffesor die een theorie had die God verklaarde. God zou een eigen productie zijn van onze hersenen. Maar dat is alles behalve negatief. Het werd geproduceerd door een aanwezigheidsdeel van de hersenen. Een mens heeft dit naar het schijnt nodig om geen gevoel van "er alleen voor te staan" te krijgen.

Zelf weet ik niet goed wat ik er van moet denken. Wat denken jullie?
 
Bovenaan