• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

School en fatsoenlijk leven? onmogelijk

DeletedUser

Gast
AW: School en fatsoenlijk leven? onmogelijk

Droog dat een paar mensen zeiken, en een aantal niet.
Natuurlijk zijn er momenten op school dat je hard moet werken, maar dat zal niet vaker zijn dan 3 weken per jaar.
Zelf zit ik ook vrij kort aan mijn huiswerk en haal ik alleen maar 7ens en 8en, het is een kwestie van wat jij wilt staan en een balans vinden tussen werken en vrije tijd. (Het scheelt wel bij ons op school want je mag niet meer dan 1 repetitie en 3 SO's op een dag, de 2 repetitie weken per jaar bieden ook een uitkomst.).
En mensen die zeggen dat ze 3 uur per dag aan hun huiswerk zitten, zitten of op een te hoog niveau, of ze kunnen niet plannen, of ze doen niks in de les (Als de leraar daar dan de tijd voor geeft want er bestaan inderdaad leraren die denken dat je alleen maar aan hun vak denkt :p). Voor het geval je denkt, die gast doet vrij weinig en zal wel Praktijkonderwijs doen (Daar heb je geloof ik geen HW), nee ik zit in 3 Gym. :).



Zo, nu weer verder met het spelletje
 

DeletedUser

Gast
AW: School en fatsoenlijk leven? onmogelijk

Wacht maar tot je van school af bent, dan pas begint het.. Op t vwo heb ik nooit zoveel gedaan, hield me bezig met andere dingen. Maar als student en echtgenote, en nu als mama van een kleintje.. Dan pas heb je weinig tijd voor jezelf, dan pas heb je het druk.
Geniet van je schooltijd! Je hebt gewoon tijd om te ontbijten, om te dineren zelfs!
 

DeletedUser

Gast
AW: Re: School en fatsoenlijk leven? onmogelijk

Heb het eerste jaar best wat huiswerk gehad vooral van wiskunde....
Moet je gewoon het juiste schrift voor kopen.

Eén van southpark met daarop "homework is bulls**t" bijvoorbeeld.
 

DeletedUser

Gast
AW: Re: School en fatsoenlijk leven? onmogelijk

Heb het eerste jaar best wat huiswerk gehad vooral van wiskunde....
Moet je gewoon het juiste schrift voor kopen.

Eén van southpark met daarop "homework is bulls**t" bijvoorbeeld.

Wiskunde moet je vooral maken, uit je verhaal leid ik af dat jij gewoon geen huiswerk maakt en bij een overhoring o.i.d kijk je de stof pas over. Maar bij wiskunde is dit anders, dat valt imo niet makkelijk uit de theorie te halen, het grootste deel uit haal je uit het werken met de opgaven. Natuurlijk is dit ook voor alle andere vakken zo, maar bij wiskunde merk ik dit het meest. (Ik vermoed anderen ook?) Maar waarschijnlijk is dit meer stoerdoenerij, al weerhoud me dat er niet van er toch serieus op in te gaan.
 

DeletedUser

Gast
AW: School en fatsoenlijk leven? onmogelijk

Lol, Studeren en lol hebben zijn twee verschillende dingen

Zoek balans, en je komt er wel door ;)
 

DeletedUser

Gast
AW: School en fatsoenlijk leven? onmogelijk

Als je het goed aanpakt zijn studeren en lol hebben hetzelfde. Dan heb je pas lol in je leven. En wordt je nog slim ook.
 

DeletedUser

Gast
AW: School en fatsoenlijk leven? onmogelijk

Als je het goed aanpakt zijn studeren en lol hebben hetzelfde. Dan heb je pas lol in je leven. En wordt je nog slim ook.

Hmmm, Slim worden (Voorzover dat kan en dat niet al is 'vastgesteld' / Genetisch bepaald bij je geboorte) en kennis vergaren is niet hetzelfde volgensmij
 

DeletedUser

Gast
AW: School en fatsoenlijk leven? onmogelijk

Slim worden is niet genetisch bepaalt. Sommige mensen hebben het makkelijker dan anderen maar het enige wat je nodig hebt om slim te worden is nieuwsgierigheid en ervaring. En die kan iedereen op doen.

Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om een verstandig mens te worden.
 

DeletedUser

Gast
AW: School en fatsoenlijk leven? onmogelijk

Als het zoveel is, wat doe je hier dan nog?



Wat is 'toets' in Belgie? Indien je elke dag een toets hebt zullen ze afzonderlijk niet zo zwaar meetellen, en kun je er denk ik gerust een paar ernstig verknallen. Kan me niet voorstellen dat je elke dag een toets hebt zoals je die in Nederland hebt in proefwerkweken.

Hij zit in het eerste middelbaar, hij weet nog niet wat veel is. Trouwens in Belgie heb je wel meer huiswerk/testen dan in Nederland. Daar ben ik van overtuigd.
 

DeletedUser

Gast
AW: School en fatsoenlijk leven? onmogelijk

Ik leer nooit en haal nooit onvoldoendes :)
 

DeletedUser

Gast
AW: School en fatsoenlijk leven? onmogelijk

Ik snap nooit dat mensen op middelbare scholen klagen.

Ik zit op het HBO, sta elke dag om half 6 op om maar op tijd op school te kunnen zijn ivm openbaar vervoer.
Daarbij ligt ook nog eens de werkdruk op de hogeschool vele male hoger dan de middelbare school (die feitelijk met je ogen dicht nog te halen is voor de meesten).
Mijn lesdagen duren meestal tot half 6 's avonds, dat maakt mijn aankomst thuis rond half 8. Eer ik klaar ben met eten is het 8 uur en moet ik nog aan verschillende vakken en projecten werken om de nodige punten te halen.

Dit erbij gerekend dat ik om 10-11 uur weer in bed moet liggen om de hele week op tijd op te kunnen staan (en zelfs dat lukt me niet. Zo vermoeiend is het reizen en de lange schooldagen)

Dat ik er op een dag +- 1 uur aan vrije tijd overhoud.

(ook nog meegeteld dat ik zaterdags moet werken laat mij dit maar 1 enkele weekend-dag over waarop ik überhaupt een beetje uit kan slapen en weer vroeg in bed lig)

En ik weet zeker dat ik niet de enigste ben die dit moet doormaken.

Dus waarom al die klachten om de middelbare school.
Geniet ervan, geloof me, het is de beste tijd van je leven.
 

DeletedUser

Gast
AW: School en fatsoenlijk leven? onmogelijk

Haha de middelbare stelt inderdaad geen bal voor, ik ben ook slapend mijn eindexamens door gekomen. Ik zag en hoorde dat mensen daarvoor nog hard gingen leren, maar eigenlijk zou dat niet moeten. Een beetje ophalen is te begrijpen, maar er nog voor hard gaan lopen blokken... nah

Een vervolg opleiding (MBO, HBO, Uni), ook dat hoeft niet altijd zwaar/veel te zijn. Dat hangt eigenlijk van je soort opleiding af. En hoeveel tijd je er zelf in wil steken. Uiteraard heb je opleidingen waarbij je volle dagen maakt, maar er zijn ook opleidingen waarbij je maar halve dagen maakt of afwisselend.
 

DeletedUser

Gast
AW: School en fatsoenlijk leven? onmogelijk

klopt inderdaad ook.
Er zijn HBO opleidingen waarbij je maar 2-3 x in de week les hebt. Wel wordt dan van je verwacht dat je alles verder bijhoud.
(voornamelijk opleidingen zoals 'rechten')

Technische opleidingen zijn over het algemeen de opleidingen met de meeste les uren, en de meeste verschillende vakken, gezien er van je verwacht wordt verschillende disciplines te kunnen toepassen en te kunnen combineren.

Uni en MBO doe ik geen uitspraken over gezien ik daar de situaties niet ken.
Zover ik weet richt MBO zich vooral op praktijkgerichte opleidingen, waarbij ook veel stage aan te pas komt.
 

DeletedUser

Gast
AW: School en fatsoenlijk leven? onmogelijk

Beste,

Alle respect voor jullie inzet om te slagen op het HBO.

Waar ik minder respect voor heb is jullie houding over mensen op het Middelbare Onderwijs. Niet iedereen heeft de capaciteiten om op het HBO te studeren of zo ie zo door te leren.

Sommige jongeren moeten alle zeilen bijzetten om daar hun diploma te halen. Het is een beetje arrogant om te stellen dat, omdat jullie het met beide vingers in de neus hebben gehaald, dat voor iedereen geld.

Ik ken jongeren die met heel veel hard werken en leren hun Middelbare School halen. Zij zij daarom minder...In mijn ogen niet.

Ik bespeur wel vaker een vorm van minachting van studerende jongeren naar andere jongeren die, om welke reden dan ook, niet studeren. Vaak hoor of lees je dan een soort minachting voor deze jongeren. Het is jammer dat sommige studenten niet doorhebben dat zij in een situatie zitten die niet alleen komt door hun inzet, maar ook wordt bepaald door aangeboren aspecten of door het feit dat ouders een financiele inbreng kunnen hebben.

Maar het neemt niet weg dat ik ook veel respect heb voor de enorme inzet die je toont om je studie af te ronden, want het is hard werken geloof ik.

Groet benstijn
 

DeletedUser

Gast
AW: School en fatsoenlijk leven? onmogelijk

Beste,

Alle respect voor jullie inzet om te slagen op het HBO.

Waar ik minder respect voor heb is jullie houding over mensen op het Middelbare Onderwijs. Niet iedereen heeft de capaciteiten om op het HBO te studeren of zo ie zo door te leren.

Sommige jongeren moeten alle zeilen bijzetten om daar hun diploma te halen. Het is een beetje arrogant om te stellen dat, omdat jullie het met beide vingers in de neus hebben gehaald, dat voor iedereen geld.

Ik ken jongeren die met heel veel hard werken en leren hun Middelbare School halen. Zij zij daarom minder...In mijn ogen niet.

Ik bespeur wel vaker een vorm van minachting van studerende jongeren naar andere jongeren die, om welke reden dan ook, niet studeren. Vaak hoor of lees je dan een soort minachting voor deze jongeren. Het is jammer dat sommige studenten niet doorhebben dat zij in een situatie zitten die niet alleen komt door hun inzet, maar ook wordt bepaald door aangeboren aspecten of door het feit dat ouders een financiele inbreng kunnen hebben.

Maar het neemt niet weg dat ik ook veel respect heb voor de enorme inzet die je toont om je studie af te ronden, want het is hard werken geloof ik.

Groet benstijn

Dat heeft niets te maken met HBO versus middelbaar onderwijs. Dit is iets van alle tijden. Als je in de derde klas zit zijn die brugpiepers ineens super irritant, en op het schoolplein van de basisschool worden de groep 2 kinderen geminacht door de kinderen in groep 3 omdat ze nog niet kunnen schrijven.
Dit heeft niets te maken echt minachting hebben voor een ander, maar een gevoel van zelfwaardering. Dit is een van de redenen waarom de mens zover is door geëvolueerd. Als de mens dit niet zou bezitten hadden we met zijn allen nog in een grot gewoond.
Neemt niet weg dat het zeer irritant gedrag is :}
 

DeletedUser

Gast
AW: School en fatsoenlijk leven? onmogelijk

Er is een verschil tussen waarderen wat je kunt en neerkijken op anderen omdat ze het nog niet kunnen. Zeker als ze het alleen nog niet kunnen omdat ze te jong zijn.

Beetje hetzelfde als neerkijken op kinderen in Afrika omdat ze "niet eens stromend water hebben".

Je eigen talent herkennen en waarderen is een ding, maar dit is wat anders.
 

DeletedUser

Gast
AW: School en fatsoenlijk leven? onmogelijk

Er is een verschil tussen waarderen wat je kunt en neerkijken op anderen omdat ze het nog niet kunnen. Zeker als ze het alleen nog niet kunnen omdat ze te jong zijn.

Beetje hetzelfde als neerkijken op kinderen in Afrika omdat ze "niet eens stromend water hebben".

Je eigen talent herkennen en waarderen is een ding, maar dit is wat anders.

Ik keur het ook niet goed, ik constateer alleen dat het van alle tijden is en op alle niveaus voorkomt.
Zelf maak ik het ook bijna dagelijks mee. Mijn vrouw en ik hebben samen besloten dat het in onze situatie het handigste is dat ik huisman ben en de zorg voor ons kind en het huishouden op mij neem.

Je moest eens weten wat voor opmerkingen ik daarover al naar mijn hoofd geslingerd heb gekregen. Het ergste wat ik gehoord heb is dat ik geen echte man zou zijn omdat mijn vrouw kostwinnaar is, als man ben ik dan minderwaardig. Het verschil is alleen dat ik dat soort opmerkingen over mijn rug laat glijden omdat ik beter weet.

Die opmerkingen worden meestal geplaatst door mensen die zelf in hun zielige leventje geen complimenten krijgen over hun "prestaties" en zich dan zelf maar wat omhoog schroeven en zich verheven voelen boven een ander.
 

DeletedUser

Gast
AW: School en fatsoenlijk leven? onmogelijk

Al deze opmerkingen worden vanuit een ander standpunt bekeken.
De één is al op de universiteit bezig en de ander is net begonnen op het VWO.

Nu kan je wel zeggen: "het was makkelijk" maar wie weet is de lesstof wel veranderd/methode.

Of je wil gewoon niet meer aan je vroegere schooltijd denken, kan ook.
 

DeletedUser3159

Gast
AW: School en fatsoenlijk leven? onmogelijk

Ik ben het er helemaal mee eens met mijn nieuwe rooster ben ik 2x kwart over 4. En de rest kwart over 3.
Dat valt natuurlijk nu nog wel mee, maar met het Huiswerk erbij en sport heb je het al meteen best druk :O


Maar oke, het is niet anders 8-)
 

DeletedUser

Gast
AW: School en fatsoenlijk leven? onmogelijk

Ik ben het er helemaal mee eens met mijn nieuwe rooster ben ik 2x kwart over 4. En de rest kwart over 3.
Dat valt natuurlijk nu nog wel mee, maar met het Huiswerk erbij en sport heb je het al meteen best druk :O


Maar oke, het is niet anders 8-)

Probeer eens een full-time baan, kijken hoe je rooster dan is.
 
Bovenaan