• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Tijdreizen: mogelijk of onzin?

DeletedUser

Gast
AW: Tijdreizen: mogelijk of onzin?

ik ook! lijkt me wel cool om terug in de tij dte gaan:p
 

DeletedUser

Gast
AW: Tijdreizen: mogelijk of onzin?

ik denk dat tijdreizen als in zo'n machine of door een portaal in een kartonnen doos zeer onwaarschijnlijk is, maar ik weet niet of jullie het verhaal "de wereld rond in tachtig dagen" kennen? ik ook niet maar volgens mij gaat het over iemand die in tachtig dagen de wereld rond wilt reizen, en hij houdt een dagboek bij, en op wat hij denkt de 81ste dag komt hij aan, maar dan blijkt dat hij maar 80 dagen onderweg is geweest!
dit kwam volgens mij door de draaiing van de aarde, maar meer weet ik er ook niet over...

ik denk dat je het mis hebt
ik heb het boek gelezen en er staat een verklaring in
de aarde is verdeeld in 360 delen
goed ,als men de wereld rondreist van het westen naar het oosten wint men 4 minuten per deeltje
vervolgens zou je per deeltje de klok 4 minuten terug moeten zetten
als je dan een reis rond de aarde maakt moet je 360 keer 4 minuten de klok terug draaien
dat betekent dat je een dag extra hebt
 

DeletedUser

Gast
AW: Tijdreizen: mogelijk of onzin?

Over de mogelijk van tijdreizen:

Als we ooit tijdreizen zouden kunnen ontdekken zullen we niet écht terug in de tijd gaan. Waarschijnlijk zouden we in een paralel universum terecht komen die eruit ziet als onze planeet jaren geleden. Als we ECHT terug in de tijd zouden kunnen zou tijd en ruimte in de knoop raken en worden we met z`n alle verzwolgen in een gat in tijd en ruimte.

Samengevat.

-Paralel universum
-Tijdstroom in de war
-Iedereen dood

:p
 

DeletedUser11507

Gast
AW: Tijdreizen: mogelijk of onzin?

uh neej :) Verleden kan zoiezo niet. Zie je dan opeens 2x jij ofsow :D Toekomst zou wel kunnen misschien ooit. Maar dan kan je niet meer terug. Van waar je vandaan kwam en dan ben je er ook 2x :p Lijkt me best wel vaag :)

Tijdreizen naar het verleden zou in theorie mogelijk zijn met behulp van de volgende methoden: [1]
Reizen met een snelheid die de snelheid van het licht overtreft
Het gebruik van kosmische snaren [2]
Wormgaten en warp Alcubierre aandrijving [3]
In de moderne natuurkunde worden vaak gedachte-experimenten uitgevoerd over tijdreizen. Er bestaan modellen waarmee tijdreizen mogelijk zouden zijn, maar volledig ontwikkeld zijn deze momenteel nog niet. Er bestaat bovendien geen experimenteel bewijs dat deze modellen juist zouden zijn, terwijl een experimenteel bewijs de enige manier is in de natuurkunde om de juistheid van een theorie vast te stellen. Om deze modellen te testen zou men een zwart gat of een wormgat moeten manipuleren om de tijd-ruimtestructuur te vervormen. Het praktische bezwaar hiertegen is dat men hier astronomische hoeveelheden energie voor nodig heeft (in de grootteorde van de jaarlijkse energieproductie van de zon), althans volgens de huidige stand van kennis. Wellicht zijn er nog andere methoden om dit te testen maar heden (2011) is hierover nog niets bekend. Serieuze natuurkundigen als Paul Davies en Kip Thorne denken ondanks deze moeilijkheden dat tijdreizen toch mogelijk is. Andere geleerden vinden van niet omdat het strijdig zou zijn met het belangrijke causaliteitsprincipe.
'Voorwaarts' reizen in de tijd is dan weer wel mogelijk volgens de relativiteitstheorie. De tijd tikt immers trager voor een bewegende waarnemer (een feit dat ook experimenteel bevestigd is). Van dit fenomeen merken we in het dagelijks leven niets, doordat het alleen meetbaar is voor objecten die zich verplaatsen met een snelheid nabij die van het licht. Op die manier kan (in theorie) een waarnemer zijn tijd 'bevriezen' en zo op een later tijdstip terugkeren. Praktisch gesproken is dit soort tijdreizen echter nog veraf: geen van de huidige ruimteschepen haalt immers een snelheid die vergelijkbaar is met die van het licht. Het snelste voertuig dat ooit door mensen vervaardigd is (Voyager 1) haalt een snelheid van 17,07 km/s, een fractie van de 300.000 km/s.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
dan nog, zoals al gezegd is, dat denken wij nu.
200 jaar geleden dachten we dat ons zonnestelsel tot saturnus liep.
100 jaaar geleden was vliegen een grote droom
nog niet eens 20 jaar geleden was het ondenkbaar dat internet zo'n grote impact op ons zou hebben.
misschien lachen ze ons over 100 jaar uit:
hahaha, wist je, dat 100 jaar geleden de mensen dachten dat je niet kon tijdreizen?
whahahaha.

alles kan.
 

DeletedUser20586

Gast
dan nog, zoals al gezegd is, dat denken wij nu.
200 jaar geleden dachten we dat ons zonnestelsel tot saturnus liep.
100 jaaar geleden was vliegen een grote droom
nog niet eens 20 jaar geleden was het ondenkbaar dat internet zo'n grote impact op ons zou hebben.
misschien lachen ze ons over 100 jaar uit:
hahaha, wist je, dat 100 jaar geleden de mensen dachten dat je niet kon tijdreizen?
whahahaha.

alles kan.

helemaal mee eens. alles verandert heel snel, ik denk dat ze idd over 100 jaar wel kunnen tijdreizen.
 

DeletedUser

Gast
helemaal mee eens. alles verandert heel snel, ik denk dat ze idd over 100 jaar wel kunnen tijdreizen.
Zouden we dan niet mensen uit de toekomst moeten zien? Of zouden ze zich 200.000 jaar verstopt hebben achter hoekjes? Of hebben ze Men in Black flitsertjes :p
 

DeletedUser20586

Gast
mijn idee: mensen uit de toekomst gaan waarschijnlijk niet 100 jaar terug. ze gaan veel verder de toekomst in om te zien wat er nog gaat gebeuren, het verleden is dan voor hen gewoon een saai iets.

men in Black flitsertjes zijn wel echt vet :p
 

DeletedUser

Gast
Tijdreizen is gewoon onmogelijk. Het gaat namelijk tegen de heersende natuurwetten in. Punt.
 

DeletedUser

Gast
Tijdreizen is gewoon onmogelijk. Het gaat namelijk tegen de heersende natuurwetten in. Punt.

Ja, want mensen maken nooit fouten.


Ik heb wel eens ergens gelezen dat tijd niet alleen afhankelijk is van de snelheid, maar ook van de zwaartekracht. Misschien is het wel mogelijk om de tijd veel langzamer te laten gaan door de zwaartekracht heel groot te maken.
 

DeletedUser20586

Gast
natuurwetten zijn misschien wel goed bedacht en goed beargumenteerd, maar kunnen nog steeds fout zijn.
 

DeletedUser18363

Gast
Onmogelijk, lijkt me.
Ten eerste moet je weten wat tijd eigenlijk is.
Het is niet tastbaar en het gaat altijd door.
Je zou dan de tijd moeten doorbreken, maar hoe doe je dat?

Het is nu niet haalbaar, maar over 10 jaar weten we misschien wel meer.
 

DeletedUser

Gast
Zouden we dan niet mensen uit de toekomst moeten zien? Of zouden ze zich 200.000 jaar verstopt hebben achter hoekjes? Of hebben ze Men in Black flitsertjes :p
Ik dacht dat het goed uitgelegd werd in Terra Nova, je reist naar een andere dimensie. Daardoor kan je niets veranderen aan het verleden waardoor het heden ook hetzelfde blijft :)
 

Araluen

Manticore
terug in de tijd reizen kan niet omdat er dingen door zouden ontstaan die niet mogelijk zijn.

vooruit reizen zou eventueel wel kunnen, denk ik, maar niet heel ver de toekomst in en niet op grote schaal of zo.
 

DeletedUser11561

Gast
Vanuit een wetenschappelijk perspectief is het hoogst onwaarschijnlijk, maar het kan niet met 100% zekerheid uitgesloten worden.

Het zou mogelijk kunnen zijn, maar we weten het nu nog niet.

Onmogelijk, lijkt me.
Ten eerste moet je weten wat tijd eigenlijk is.
Daar heeft men al een redelijk goed beeld van. Ruimte en tijd zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, er wordt in de fysica dan ook over ruimte-tijd gesproken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
tijdreizen is relatief, zo moeilijk is het niet.

het is zo simpel als jij zag die lichtflits 3 seconde eerder dan persoon x. je was 3 seconden vooruit op person x
maar dat is nog steeds wel in de zelfde tijd.
 

DeletedUser11561

Gast
Voor alle duidelijkheid: Ik ben hier sceptisch over maar voor de wetenschap zou het mogelijk 'kunnen' zijn.
Het aannemen van wetenschappelijke theorieën is inderdaad omgekeerd evenredig met geloven in een mythische entiteit. Hoe sterker het geloof, hoe lager de waardering van de wetenschap.
 

DeletedUser

Gast
Het aannemen van wetenschappelijke theorieën is inderdaad omgekeerd evenredig met geloven in een mythische entiteit. Hoe sterker het geloof, hoe lager de waardering van de wetenschap.

Allee dan.... Duim omhoog voor jouw en je
ziplogo.png
 

DeletedUser20717

Gast
Is niet elke seconde (of het kleinste deeltje daarvan) een stap voorwaarts in de tijd en dus naar de toekomst? Eigenlijk reist alles dus continu (met de zelfde snelheid) door de "tijd".

Om naar de toekomst te "reizen" zou je er dus voor moeten zorgen dat de "tijd" die verstrijkt geen invloed op je heeft. Misschien is dit te bereiken door iemand in coma te brengen en in te vriezen waardoor de lichaamsfuncties nagenoeg stilstaan? Op het moment dat je de persoon die dit ondergaat na 10 jaar weer "wakker" zou maken maar zijn/haar lichaam is maar 1 jaar "ouder" zou deze persoon het dan niet ervaren alsof hij/zij door de tijd gereisd heeft?

In het begin van dit topic las ik iets over een kogel afvuren in een vliegtuig. Het vliegtuig ging 1000km/uur en de kogel 3000km/uur. De schrijver beweerde dat de snelheid van de kogel daarom 1000 x 3000km/uur zou zijn maar moet dat niet 1000 + 3000km/uur zijn?
 
Bovenaan