• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Zelfmoord

DeletedUser

Gast
Psychologisch gezien probeert een depressief persoon iets te onderdrukke met mede mogelijke reden om door middel van depressieviteit de aandacht te trekken van anderen, om vervolgens zijn probleem niet te durven delen of er toch aan vast te blijven houden, om bijvoorbeeld de reden dat diegene niet beter meer weet.

En ik geloof niet in zoiets als een depressie in de vorm van ziekte, tenzij het te maken heeft met bijvoorbeeld vitamine tekort of onvoldoende aanmaak van stoffen in de hersens.
 

DeletedUser

Gast
Psychologisch gezien probeert een depressief persoon iets te onderdrukke met mede mogelijke reden om door middel van depressieviteit de aandacht te trekken van anderen, om vervolgens zijn probleem niet te durven delen of er toch aan vast te blijven houden, om bijvoorbeeld de reden dat diegene niet beter meer weet.

En ik geloof niet in zoiets als een depressie in de vorm van ziekte, tenzij het te maken heeft met bijvoorbeeld vitamine tekort of onvoldoende aanmaak van stoffen in de hersens.

Beter bronnen goed na te trekken; van je theorie klopt nagenoeg niets. Depressieven zijn dat in het geheel niet met de bedoeling de aandacht van anderen te trekken. Depressieven zijn zo laf nog helemaal niet. Depressiviteit is absoluut geen teken van zwakte. Natuurlijk weet een depressief persoon beter - hoe kan men ongelukkig zijn, als men niet beter weet? Daarnaast is een depressie wél chemisch - alles in het lichaam is chemisch.

Lees dit eens helemaal door ;)
Jammer dat ik geen middelen die tot depressieve toestanden leiden kan vinden; ik had je graag geadviseerd gewoon eens te voelen waar je het nu over meent te hebben.
 

DeletedUser

Gast
Hm ja, de stoffen in de hersenen waar ik het over had, die zijn chemisch, best logisch ook. Dus volgens mij lees jij maar de helft.
Maar goed als jij denkt dat je er onder geen enkel beding af kan komen, dan niet he.
Ik heb trouwens wel het idee dat je een materialist bent.
Ik vind dat er wel degelijk een verschil is tussen de ziekte zelf en wat mensen zichzelf aanpraten. Welke van de 2 het bij jou is weet ik niet, maar een dokter zal zonder intens onderzoek ook niet weten welke van de 2 het is.
Misschien heb je gelijk, misschien niet. Ik ga daar ook verder niet op in, omdat mij het verder ook niet intresseert. Het ging mij meer om het feit dat duizende mensen op internet zogenaamd erg zielig zijn en daar irriteer ik me mateloos aan. Vandaar dat ik ook geen verdere conclussies trek dan dat ik nu al gedaan heb.

P.S.: Men spreekt echter pas van klinische depressie wanneer aan een uitgebreid aantal criteria wordt voldaan. Dit zegt wikipedia en geloof me veel 'depressieve' komen niet eens aan 2 criteria. Dat is gewoon sneu.

Aangezien jij het had over geen enkele reden om verder te leven behalve je naaste, dan zou ik toch nog maares wat verder kijken als ik jou was. Want uiteindelijk zijn je naaste ook het enige wat je hebt in het leven, dus zoveel mis je verder niet, lijkt me.
Je wint wat je verliest wat.
Als je zelfmoord pleegt puur om het feit dat je niet kan acceptere dat het leven kut is dan moet je dat gewoon doen, zoals ik al zei, als ik de troep maar niet hoef op te ruime.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
Één ding staat vast: het zit allemaal in de hersenen en dat orgaan kan maar werken zoals het werkt.
Hoe zelfmoordneigingen en depressiviteit precies in hun werk gaan weet ik niet, ik ga er dus ook geen zware uitspraken over doen maar het is toch wel duidelijk dat het met de chemie van de hersenen (en dus het lichaam) te maken heeft.
Denk maar aan de Griekse mythen en legenden waarbij de achtergebleven geliefde zelfmoord pleegt. Dat is puur chemisch net als verliefdheid zelf chemie is :) Alles hangt af van omstandigheden en er zijn zoveel verschillende (oneindig veel) omstandigheden.
 

DeletedUser1966

Gast
Ik weet nog wel iets dat vaststaat, als je geen vrienden hebt en dus echte gesprekken moet hebben op fora is de kans op zelfmoord veel groter
 

DeletedUser

Gast
Ik weet nog wel iets dat vaststaat, als je geen vrienden hebt en dus echte gesprekken moet hebben op fora is de kans op zelfmoord veel groter

Nu voel ik mij aangesproken om te reageren;

Het leeuwendeel van mijn communicatie gaat bewust via internet en waar ik depressief van word is het feit dat de maatschappij je werkelijk dwingt sociaal contact te hebben.
Moest ik niet naar school moeten,en mijn eigen leven kunnen leiden zonder die gedwongen sociale contacten,zou ik veel gelukkiger leven.
Maar natuurlijk is en minimum aan contacten nodig,die contacten hoe ik via internet.
Hoe je omgaat met sociaal contact en vrienden kies jezelf,maar zeg niet dat iedere "loner" direct zelfmoord wil plegen.
 

DeletedUser

Gast
Ik moet zeggen dat ik zelfmoord nooit goed zal keuren.
Ik kan het wel soms goed begrijpen, dat is een ander verhaal.

Ik vind het erg zorgelijk dat het zelfmoordcijfer de laatste jaren flink is gestegen en dat de gemiddelde leeftijd ook steeds jonger wordt. Dat komt denk ik deels ook de media-aandacht die het krijgt en door het hoeveelheid gepraat op internet erover. Natuurlijk is dan wel de vraag... wat was er eerder, het ei of de kip.(de aandacht of de stijging in cijfers).
Tegenwoordig is het zo dat iedereen anders moet zijn, zich moet aanpassen maar toch zichzelf moet blijven. Vooral jongeren en tieners moeten zeker ergens bijhoren op school of op de sport. En als je dat niet doet hoor je bij de groep die dat niet doet en zit je er toch bij. Er ligt tegenwoordig al vanaf je tienerjaren zoveel emotionele druk op je. Dat gekomen is doordat wij in deze westerse cultuur leven. Ga ik verder niet te veel op in.
De emotionele druk kunnen jongeren op een dergelijke jonge leeftijd niet dragen, kunnen zich nog niet goed uiten, komen er moeilijker tussen. Kan allemaal reden zijn tot depressiviteit. En natuurlijk is het een gigantische schreeuw om aandacht wanneer je depressief bent, totaal begrijpelijk. Je begrijpt het allemaal niet meer en wil er hulp voor maar kan het niet opbrengen om het te zoeken. Zelfmoord en zelfsnijdenis onder jongeren is ook vooral een gigantische vraag voor aandacht.
 

DeletedUser

Gast
Ik moet zeggen dat ik zelfmoord nooit goed zal keuren.
Ik kan het wel soms goed begrijpen, dat is een ander verhaal.

Ik vind het erg zorgelijk dat het zelfmoordcijfer de laatste jaren flink is gestegen en dat de gemiddelde leeftijd ook steeds jonger wordt.
De gemiddelde leeftijd stijgt juist explosief,te wijten aan de wetenschap.

Dat komt denk ik deels ook de media-aandacht die het krijgt en door het hoeveelheid gepraat op internet erover. Natuurlijk is dan wel de vraag... wat was er eerder, het ei of de kip.(de aandacht of de stijging in cijfers).
Ik heb anders liever dat er veel aandacht voor is dan dat zo'n dingen verzwegen worden,maakt het stukken moeilijker suïcidale mensen te helpen

Tegenwoordig is het zo dat iedereen anders moet zijn, zich moet aanpassen maar toch zichzelf moet blijven. Vooral jongeren en tieners moeten zeker ergens bijhoren op school of op de sport. En als je dat niet doet hoor je bij de groep die dat niet doet en zit je er toch bij. Er ligt tegenwoordig al vanaf je tienerjaren zoveel emotionele druk op je.
De druk op tiener in deze moderne maatschappij kan je inderdaad als ondraaglijk bestempelen.

Dat gekomen is doordat wij in deze westerse cultuur leven.
Dat is anders overal zo hoor.
Ga ik verder niet te veel op in.
De emotionele druk kunnen jongeren op een dergelijke jonge leeftijd niet dragen, kunnen zich nog niet goed uiten, komen er moeilijker tussen. Kan allemaal reden zijn tot depressiviteit.
Je spreekt precies uit ervaring?
En natuurlijk is het een gigantische schreeuw om aandacht wanneer je depressief bent, totaal begrijpelijk. Je begrijpt het allemaal niet meer en wil er hulp voor maar kan het niet opbrengen om het te zoeken.
Ik raad je toch aan de vorige posts,met name die van Spartacus te herlezen,want wat jij zegt slaat nergens op.

Zelfmoord en zelfsnijdenis onder jongeren is ook vooral een gigantische vraag voor aandacht.
Automutilatie is geen schreeuw om aandacht,het is een manier om psychische problemen om te zetten naar fysieke,een veel draaglijkere pijn:)
 

DeletedUser2057

Gast
Zelfmoord en zelfsnijdenis onder jongeren is ook vooral een gigantische vraag voor aandacht.
Automutilatie is geen schreeuw om aandacht,het is een manier om psychische problemen om te zetten naar fysieke,een veel draaglijkere pijn

hier spreek jij precies uit ervaring?
 

DeletedUser

Gast
met andere woorden: je spreekt uit ervaring maar alleen spartacus mag het weten?

Waarom probeer jij lotrfanaat op dit soort (emotionele) vlakke te raken? Ik vind dit diep triest. Ik weet niet of lotrfanaat aan zelf pijniging heeft gedaan, maar dat doet er totaal niet toe? Laat mensen in hun waarden en ga niet over dit soort zaken spreken op het forum, diep, diep, diep triest.
 

DeletedUser

Gast
met andere woorden: je spreekt uit ervaring maar alleen spartacus mag het weten?

:mad:

Kijk,als jij mij een Pm had gestuurd was ik hier met plezier verder op in gegaan,maar aangezien je kwestie's aanhaalt die niet relevant zijn,en daarbij helemaal niets toevoegt aan de discussie,moet je van mij alleen een gesloten deur verwachten.
Terwijl die daarvoor nog wijd open stond:(

Waarom probeer jij lotrfanaat op dit soort (emotionele) vlakke te raken? Ik vind dit diep triest. Ik weet niet of lotrfanaat aan zelf pijniging heeft gedaan, maar dat doet er totaal niet toe? Laat mensen in hun waarden en ga niet over dit soort zaken spreken op het forum, diep, diep, diep triest.

Bedankt Madara om u aan mijn zijde te scharen:)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
Ik spreek uit dusdanige ervaring dat ik er genoeg over heb gelezen. Ik tijdens de studie genoeg te weten kom over de ontwikkelingskenmerken van de mens en de psychologie van de mens.
Uiteindelijk is de wetenschap ook deels de schuldige, maar je slaat daarmee een paar stapjes over eerlijk gezegd.

Ik ga verder niet in over die vraag naar aandacht, dat is een erg gevoelig onderwerp. Erg begrijpelijk. Maar ik praat zeker geen grote onzin. :)

Ben blij dat je het op meerder vlakken met mij eens bent, alleen moet ik nog een keer terug komen op het feit dat het vooral toch in de westerse cultuur heerst. Wij leven in een emotionele cultuur(het gaat er heel erg om hoe iemand voelt en of je wel blij bent, dat heb je in afrika bijv. veel minder) en daardat iedereen zich zo goed moet voelen maar er zoveel druk ligt en onduidelijkheid is in deze zaken kunnen ze niet goed in de cultuur komen. Vallen ze buiten de boot en wordt het vanzelf allemaal erger. Al is er weer natuurlijk de vraag wat er eerder was... Het buiten de boot vallen of de druk.
 

DeletedUser

Gast
Ik spreek uit dusdanige ervaring dat ik er genoeg over heb gelezen. Ik tijdens de studie genoeg te weten kom over de ontwikkelingskenmerken van de mens en de psychologie van de mens.
Uiteindelijk is de wetenschap ook deels de schuldige, maar je slaat daarmee een paar stapjes over eerlijk gezegd.

Ik ga verder niet in over die vraag naar aandacht, dat is een erg gevoelig onderwerp. Erg begrijpelijk. Maar ik praat zeker geen grote onzin. :)

Ben blij dat je het op meerder vlakken met mij eens bent, alleen moet ik nog een keer terug komen op het feit dat het vooral toch in de westerse cultuur heerst. Wij leven in een emotionele cultuur(het gaat er heel erg om hoe iemand voelt en of je wel blij bent, dat heb je in afrika bijv. veel minder) en daardat iedereen zich zo goed moet voelen maar er zoveel druk ligt en onduidelijkheid is in deze zaken kunnen ze niet goed in de cultuur komen. Vallen ze buiten de boot en wordt het vanzelf allemaal erger. Al is er weer natuurlijk de vraag wat er eerder was... Het buiten de boot vallen of de druk.

Uhmp, ik wil je 'theorie' over de westerse cultuur niet in twijfel trekken en dat wil ik dan ook niet met mijn reactie doen, maar in Japan is het aantal zelfmoorden extreem hoog en dat beschouw ik niet als een Westerse cultuur. Het is daar 'gewoon' als mensen zelfmoord plegen.
 

DeletedUser

Gast
Japan is een verhaal apart. ;)
Niets tegen de jappaners verder hoor. Maar ik geloof ook zo als je dit zo zegt. In Japan is het tegenwoordig nog veel belangrijker om bij een groep te horen, om helemaal up-to-date te zijn en om je zo goed en snel mogelijk te ontwikkelen als tiener. (Komt die druk waar ik het over had weer bij terug ;) )
 

DeletedUser

Gast
Japan is een verhaal apart. ;)
Niets tegen de jappaners verder hoor. Maar ik geloof ook zo als je dit zo zegt. In Japan is het tegenwoordig nog veel belangrijker om bij een groep te horen, om helemaal up-to-date te zijn en om je zo goed en snel mogelijk te ontwikkelen als tiener. (Komt die druk waar ik het over had weer bij terug ;) )

...Ofwel, het zelfmoord-cijfer is niet zozeer afhankelijk van de cultuur van, maar van de stress onder volkeren. Het is niet zo dat stress gerekend kan worden als kenmerk van de Westerse en Japanse samenlevingsvormen, maar juist andersom; samenlevingsvormen grotendeels berust op stress zijn bijvoorbeeld de Westerse en Japanse.
 

DeletedUser

Gast
Nou, onze samenlevingsvormen(oftewel cultuur) zorgt voor stress/druk wanneer er niet volgens deze normen wordt geleefd.
En dat komt (bij de westerse) doordat het zo belangrijk is dat je je goed voelt en je gelukkig bent en het goed hebt.(oftewel dat het emotioneel allemaal op een rijtje zit) En wanneer dat niet zo is, of als je niet weet hoe dat moet. Dan kan dat tot erge dingen uiteindelijk leiden. Zoals stress en druk. Wat weer tot psychische problemen kan leiden.

Dus ja... ben het aardig met je eens ;)
 

DeletedUser1966

Gast


Nu voel ik mij aangesproken om te reageren;

Het leeuwendeel van mijn communicatie gaat bewust via internet en waar ik depressief van word is het feit dat de maatschappij je werkelijk dwingt sociaal contact te hebben.
Moest ik niet naar school moeten,en mijn eigen leven kunnen leiden zonder die gedwongen sociale contacten,zou ik veel gelukkiger leven.
Maar natuurlijk is en minimum aan contacten nodig,die contacten hoe ik via internet.
Hoe je omgaat met sociaal contact en vrienden kies jezelf,maar zeg niet dat iedere "loner" direct zelfmoord wil plegen.

Ik zeg niet iedere loner, ik zeg dat wel het percentage zelfmoord hoger ligt onder de loners. Maar het is best wel ernstig als je zo bent vervreemd van de maatschappij dat je het als een plicht ziet om in de "normale" wereld buiten internet met mensen om te gaan. Waar zijn je internetvriendjes als er echt iets is???
 
Bovenaan