• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Zwarte Piet racisme?

DeletedUser

Gast
Ik kan weinig artikelen vinden waarom Zwarte Piet niet racistisch is (op die racistische rotzooi van GeenStijl of PowNed na dan) Een goed onderbouwd artikel waarom Zwarte Piet niet racisitsch is zal er toch wel zijn? Wie heeft er iets?
Een paar dingen:

1: Zoals al eerder gezegd, zwarte pieten zijn oud-slaven die door Sint Nicolaas zijn bevrijd en in dienst genomen. Het was pas racistisch als hij ze niet had bevrijd en en niet in dienst genomen juist omdat ze zwart waren.

2: Wat betreft de VN: werkelijk... Kan de VN zich niet eerst beter gaan houden met Syrie? Afghanistan? Al-Qaida? Russische anti-homowetten? Spaanse stierengevechten? De Amerikaanse wapenwet? Volgens mij zijn er echt wel ergere dingen in de wereld dan een getinte knecht.

3: Het komt er dus op neer dat we zwarten gaan 'ontslaan', alleen omdat ze zwart zijn? Dat is pas racisme!

4: Zwarte piet wordt altijd afgebeeld als goed persoon: hij geeft cadeautjes, strooit met snoep, kortom: maakt kinderen blij. Of mogen zwarten zich volgens jou niet met (blanke) kinderen bemoeien?

5: Rode lippen, dus? Is het voor zwarten verboden om make-up te hebben?

6: Al-Qaida voelt zich in zekere zin ook onderdrukt omdat anderen niet naar hun luisteren. Is dat dan ook goed?

7: Volgens mij zijn degenen die zwarte piet racistisch vinden juist de racisten. Zij associeren zwart immers meteen met slavernij en andere slechte dingen.

8: Dit noem je nou emancipatie. Hier wordt juist laten zien dat ook zwarten een belangrijke rol kunnen spelen en goede dingen kunnen doen.

9: Zwarte piet afschaffen? Schaf eerst de zeurpiet maar af...

Echt triest dat mensen hier over kunnen zeuren...
 

DeletedUser

Gast
Een paar dingen:


2: Wat betreft de VN: werkelijk... Kan de VN zich niet eerst beter gaan houden met Syrie? Afghanistan? Al-Qaida? Russische anti-homowetten? Spaanse stierengevechten? De Amerikaanse wapenwet? Volgens mij zijn er echt wel ergere dingen in de wereld dan een getinte knecht.

ik ben vooral VOOR pieten, maar deze uitspraak vind ik wel zwaar hypocriet. Deze 3 die jij noemt, zijn net zoals de pietenkwestie, ontstaan door een klein (nu even groot) verschil in de cultuur. Ga maar na in Amerika. Ik wet dat 60% van de mensen daar VOOR de wapenwet is. en de russische anit-homo wet? echt waar, maar 10% van de bevolking vind het echt fout en niet goed. Tegen het stierenvechten zal je dan wel wat meer tegenstand krijgen, maar dat is omdat dit al zo lang in de schijnwerpers staat. In Nederland, is denk ik niet meer dan 70% voor ZP, ik denk eerder nog een stuk eerder
 

DeletedUser

Gast
Goed, het is enigzins hypocriet maar waar het op neerkomt is dat er grotere problemen in de wereld zijn dan zwarte piet.

Bovendien is in Nederland ook niet meer dan +-5% tegen zwarte piet
 

DeletedUser

Gast
niet meer dan 5% ^^ dat denk je maar. Helaas durven heel veel mensen door druk er niet onderuit te komen. Bijna iedereen in mijn omgevening vind dat er wel iets aan ZP kan worden gedaan/
 

DeletedUser

Gast
Goed, het is enigzins hypocriet maar waar het op neerkomt is dat er grotere problemen in de wereld zijn dan zwarte piet.

Bovendien is in Nederland ook niet meer dan +-5% tegen zwarte piet

Racisme is een van de grote problemen in de wereld. Blijkbaar zijn de meesten onder ons nog niet eens in staat om racisme te herkennen. Hoe moeten we er dan iets aan doen?
 

DeletedUser6887

Gast
Racisme is een van de grote problemen in de wereld. Blijkbaar zijn de meesten onder ons nog niet eens in staat om racisme te herkennen. Hoe moeten we er dan iets aan doen?


Zwarte piet is niet racistisch net zoals een smeermes geen wapen is.
Er zijn inderdaad mensen die zwarte piet als racistisch beschouwen maar er zijn ook mensen die een smeermes als wapen beschouwen. Moeten we dan alle smeermessen verbieden omdat die enkele het als wapen beschouwen ? Het is dus maar hoe je het bekijkt.

Verder snap ik niet waarom deze discussie gehouden wordt. Het is overgewaaid en er zal er toch niks veranderd worden.

Ik heb vandaag wel gezien en genoten bij het zien van allochtonen in de winkel, dat zij hun boodschappen kwamen doen voor sinterklaas ( zelfs moslims ). Die kinderen zagen er gelukkig uit. Toen ik vroeg zijn jullie wel braaf geweest, konden zij daar openlijk mee lachen. En dan gaat het hem niet over enkelen maar over velen.

Veel van deze mensen hadden er zelfs nog niet bij stil gestaan en worden zodanig opgefokt door de media en discussies dat men inderdaad van iets kleins , iets groots maakt. Zelfde doet men nu hier wat jammer is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser9170

Gast
"alles wat voor het goede dienen kan, kan zodanig gebruikt worden dat het ook voor het slechte dienen zal"
 

DeletedUser

Gast
Zwarte pieten discussie

Hallo,

Ik zag op het nieuws dat de VN zich ook weer met de zwartepieten bemoeit.

Wat vinden jullie van de zwartepieten discussie?
Ik vind dit zelf wel een redelijke onzinnige discussie ondanks dat ook ik ben opgegroeid met sinterklaas.

Maar waarom zou een traditie die voor dat de kolonisaties waren begonnen, dus niks met slaven handel te maken hebben toch worden veranderd..

Leg mij dat is uit?
Ik weet veel maar niet zoveel blijkbaar. Ik snap de hele discussie niet...

Geef hier jou mening. In Nederland en België is er vrijheid van meningsuiting. Je mag hier zeggen wat je wil.


Mvg,
Derek
 

DeletedUser

Gast
Mijn mening is: dat ik wel voor het niet veranderen ben van zwarte pieten. Het is een te oude traditie die we niet laten veranderen door een groep mensen die weinig met de "donkere" slavenhandel (Afrika) te maken hebben. Sommige wel. Maar sommige niet. Die het alleen doen om de aandacht(niet offensief tegen niemand!)
 

DeletedUser10470

Gast
Enkel je laatste reactie even deleten, owen :)

Ik vind dat zwarte piet moet blijven. Simpelweg omdat het al lang zo is en we niet alles kunnen veranderen. We kunnen alles wel vergelijken met negatieve dingen, maar we kunnen ook alles weer veranderen waar we uiteindelijk niks mee opschieten. Heb er geen moeite mee als er een paar andere kleuren doorheen lopen, als zwarte piet maar in overmate blijft.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser16233

Gast
ik vind de hele bemoeienis van de vn grote onzin. er is armoede in afrika, oorlog in Oekraïne en de terroristische dreiging is ongekend hoog maar de vn besluit dat dat allemaal onbelangrijk is en dat ze veeeeeeeeeeeel beter een kinderfeest kunnen vergallen.

misschien moeten ze zich ook iets beter verdiepen in het feest voor ze het racisme gaan noemen. ik weet niet hoe het met jullie zit maar ik heb vroeger te horen gekregen dat zwarte pieten eerst blank waren maar dat ze het roet dat ze op hun huid kregen van het door de schoorsteen klimmen op een gegeven moment niet meer van zich af gewassen kregen.

en al helemaal tegen clownspiet. die is gewoon eng:O
 

DeletedUser19428

Gast
ik vind de hele bemoeienis van de vn grote onzin. er is armoede in afrika, oorlog in Oekraïne en de terroristische dreiging is ongekend hoog maar de vn besluit dat dat allemaal onbelangrijk is en dat ze veeeeeeeeeeeel beter een kinderfeest kunnen vergallen.

misschien moeten ze zich ook iets beter verdiepen in het feest voor ze het racisme gaan noemen. ik weet niet hoe het met jullie zit maar ik heb vroeger te horen gekregen dat zwarte pieten eerst blank waren maar dat ze het roet dat ze op hun huid kregen van het door de schoorsteen klimmen op een gegeven moment niet meer van zich af gewassen kregen.

Dit is mij vroeger ook ooit verteld, echt jammer dat zelfs de VN zich hier druk over moet maken.
Dan moeten ze ook de kerstman gelijk af gaan schaffen want die heeft elfen aan het werk, wat in mijn ogen nog meer duid op slavernij.
 

DeletedUser

Gast
Aan de cultuur van onze streken mogen ze komen.
Maar aan bv het offerfeest waar velen dieren lijden iets aan doen dat durven ze natuurlijk niet.
 

DeletedUser12440

Gast
Dus van onze cultuur moeten ze afblijven maar die van andere mogen ze wel veranderen aanpassen ?

En die dieren die geslacht worden met offerfeest zullen echt niet veel meer leiden dan de dooie dieren in pakjes bij de appie.
 

DeletedUser

Gast
Dus van onze cultuur moeten ze afblijven maar die van andere mogen ze wel veranderen aanpassen ?

En die dieren die geslacht worden met offerfeest zullen echt niet veel meer leiden dan de dooie dieren in pakjes bij de appie.

Neen ik zeg dat ze aan onze cultuur prutsen omdat het niet religieus is, mocht dat zo zijn zouden ze dat zeker niet durven. Geen idee wat de appie is though maar normaal worden dieren geslacht met verdoving
 

DeletedUser13653

Gast
Neen ik zeg dat ze aan onze cultuur prutsen omdat het niet religieus is, mocht dat zo zijn zouden ze dat zeker niet durven. Geen idee wat de appie is though maar normaal worden dieren geslacht met verdoving

Hij bedoelt de vleeswaren bij de albert heijn (appie).

Ik kan me niet herinneren dat ik vroeger ooit nadacht over racisme, ik vond het gewoon een leuk feest.
Het zijn een aantal volwassenen, voor wie het feest niet eens bedoelt is en wie de achterliggende geschiedenis van sinterklaas kennelijk niet kennen die er een probleem van maken.
Het is een kinderfeest, laat de kinderen er dan ook van genieten.
 

DeletedUser12440

Gast
Dieren worden niet geslacht met verdoving gaat gewoon een pin door de kop en dan zijn ze dood heel simpel misschien bij het 'betere' vlees waar je meer voor betaalt dat er verdoving word gebruikt.


Ik zag vroeger ook niet het racisme gedeelte in zwarte piet maar als ik nu kijk met een neutrale blik snap ik wel dat je er wat in kan zien.
Ik denk dat gewoon doe en zwarte witte gele en blauwe piet probleem opgelost voor de kinderen gaat het uiteindelijk toch alleen om het snoepgoed en cadeaus.
 

DeletedUser16233

Gast
het volk zal gele paarse of andere soorten pieten nooit accepteren. zolang ze tegen de gekleurde pieten zijn zullen ze sinterklaas gewoon met zwarte piet blijven vieren. maakt niet uit wat de overheid doet.
 

DeletedUser12440

Gast
Als het volk dan als nog grote feesten er van maakt zal de overheid niks anders kunnen doen dan de ME er over heen te gooien en daar zit niemand op te wachten
 

DeletedUser22289

Gast
het volk zal gele paarse of andere soorten pieten nooit accepteren. zolang ze tegen de gekleurde pieten zijn zullen ze sinterklaas gewoon met zwarte piet blijven vieren. maakt niet uit wat de overheid doet.
Ik vind het zelf een beetje balchelijk, als ik het in België een beetje anders, daar is het al blijkbaar vriendelijker gemaakt om het zo te noemen.
 
Bovenaan