• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Autisme

DeletedUser

Gast
echt? scheld je er mee? ik vind het echt zielig als iemand met kanker scheld, een hééle goede vriend van mij is daaraan overleden...

Mijn vader is er aan overleden, leg ik de link kanker-->vader? Nee. Weet je waarom niet? Omdat ik mijn vader als een gezonde man in mijn hoofd wil houden en niet als een persoon die gestorven is aan kanker.
lol even posts maken :O
En iedereen die loopt te schelden met autist is zelf niet goed bij zijn hoofd.
Scheld niet met ziektes of aandoeningen :O

Ja, hier hebben we wat aan. Beargumenteer je mening, in plaats van te zeggen. Nee of ja or whatever, heeft geen nut.
 

DeletedUser

Gast
De magische vraag is "waarom schelden mensen." Als je dat weet, dan weet je waarom ze schelden met ziektes, stoornissen, afwijkingen, genitalia, geaardheden, en alle andere dingen die rondgegooid worden.

De antwoord op "waarom" is meestal "onmacht", "wens tot kwetsen" of "afreageren"
Ik ben het hiermee niet eens. Het fenomeen "schelden" is er slechts om sociale redenen. Zoals eerder opgemerkt maakt schelden een duidelijker soort communicatie mogelijk - speciaal in extreme gevallen.

Of je wenst iemand autisme toe, net zoals je met "kankerlijder" kunt constateren dat iemand lijdt aan kanker, dus ik snap je punt niet?
Onzin - men ziet autisme doorgaans in het geheel niet als ziekte. Men denkt er zelfs vrijwel nooit over na, wat te zeggen...

Nee, je wens helemaal niemand kanker toe. Als je kankerlijer zegt, dan uit je jouw haat met iets extreem, namelijk kanker(dat wordt namelijk als heel erg opgevat in onze maatschappij als ziekte, dus goed om iets mee te overdrijven/ te uiten).

Je zegt helemaal niet dat hij een autist is, je vat alles te letterlijk op. De boodschap is dan gewoon van;"je bent raar" of "je doet raar".
Kijk aan :)

@Pluisjen) Naar aanleiding van de twee posts hierboven meen ik de indruk te krijgen dat jij óók autisme hebt? Is dat zo, of ben ik mis?

nou de mensen die jij kent misschien niet. maar de oorsprongkelijke betekenis is dat zeker wel. ik gebruik het ook nooit als scheldwoord, maar 3/4 van mijn middelbare school wel. nu wordt het bijna alleen nog maar gebruikt als een scheldwoord met een kleine betekenis. maar zoals ik al zei, de oorsprong van het woord is dat je iemand kanker toewenst.
Ik weet zeker dat men vroeger ook met de Pest schold op voorwerpen. Voorwerpen wenst men doorgaans geen ziekte toe :rolleyes:

Schelden is slechts een sociale vorm van uiten.

BTW) Toch maar weer terug naar autisme zèlf?
 

DeletedUser

Gast
Ik heb geen autisme. Niet dat ik weet iig. Ik ben gewoon anders :)

En schelden maakt geen duidelijker communicatie mogelijk, aangezien alle scheldwoorden afgeleid zijn van woorden die een totaal andere betekenis hebben in die context.

Het enige wat je kunt doen is aangeven dat je iemand wilt kwetsen, want verder dragen de woorden geen betekenis.

Tenzij jij natuurlijk uit kunt leggen wat het verschil is tussen iemand een "oetlul" noemen en iemand een "kankerhond" noemen.
 

DeletedUser

Gast
Ik heb geen autisme. Niet dat ik weet iig. Ik ben gewoon anders :)

En schelden maakt geen duidelijker communicatie mogelijk, aangezien alle scheldwoorden afgeleid zijn van woorden die een totaal andere betekenis hebben in die context.

Het enige wat je kunt doen is aangeven dat je iemand wilt kwetsen, want verder dragen de woorden geen betekenis.

Tenzij jij natuurlijk uit kunt leggen wat het verschil is tussen iemand een "oetlul" noemen en iemand een "kankerhond" noemen.

Het gaat erom in welke mate ik iemand kwets. Stel jij hebt autisme en ik noem jou "hond", vind jij dat minder erg dan als ik jou "*** autist" noem. Bij "*** autist" zou jij je meer gekwetst voelen.

Daarnaast wil ik nog even wat ontkrachten. Het is niet altijd bedoeld om iets te kwetsen. "Dit doet *** pijn" of wat dan ook. Hier geef je aan dat het hele erge pijn doet, door middel van het woord "****". Daardoor komt hij bij jou, mij of wie dan ook over dat het echt hele erge pijn doet.

Daarnaast is het dus wel handig om scheldwoorden in je communicatie te gebruiken, het is veel simpeler in de omgang.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
Waarom zou je iemand uberhaubt willen kwetsen? Maakt het uit hoe erg ik gekwetst ben? Is het niet erg als ik jou in je gezicht mep, zolang je er geen blauwe plekken aan overhoudt?

Iemand uitschelden is gewoon fout, welk woord je ook gebruikt.

@"**** pijn", dat is afreageren, die had ik ook genoemd in een post iets verder terug. Maar daar is het een krachtterm, geen scheldwoord. (Zoals ik al zei; betekenisloze woorden)

@Simpeler in de omgang; hoe bedoel je dat? Ik zie niet in wat er "simpel" aan is, behalve dat je iemand duidelijk kunt maken dat je het ergens niet mee eens bent, zonder hem een optie of kans te geven om daar wat aan te doen of om zichzelf tegen je argumenten te verdedigen.

Dat is van hetzelfde niveau als dat iemand op straat staat en jij op em afloopt en em tegen de grond schopt, omdat je last heb van het feit dat ie staat te roken. Erg "simpel in de omgang" ja, maar niet echt een oplossing.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
Waarom zou je iemand uberhaubt willen kwetsen? Maakt het uit hoe erg ik gekwetst ben? Is het niet erg als ik jou in je gezicht mep, zolang je er geen blauwe plekken aan overhoudt?

Iemand uitschelden is gewoon fout, welk woord je ook gebruikt.

@"*** pijn", dat is afreageren, die had ik ook genoemd in een post iets verder terug. Maar daar is het een krachtterm, geen scheldwoord. (Zoals ik al zei; betekenisloze woorden)

@Simpeler in de omgang; hoe bedoel je dat? Ik zie niet in wat er "simpel" aan is, behalve dat je iemand duidelijk kunt maken dat je het ergens niet mee eens bent, zonder hem een optie of kans te geven om daar wat aan te doen of om zichzelf tegen je argumenten te verdedigen.

Dat is van hetzelfde niveau als dat iemand op straat staat en jij op em afloopt en em tegen de grond schopt, omdat je last heb van het feit dat ie staat te roken. Erg "simpel in de omgang" ja, maar niet echt een oplossing.

Wat is het nut van dat "afreageren" dan :confused:
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
Het gaat erom in welke mate ik iemand kwets. Stel jij hebt autisme en ik noem jou "hond", vind jij dat minder erg dan als ik jou "*** autist" noem. Bij "*** autist" zou jij je meer gekwetst voelen.

Als je iemand een klootzak noemt is ie niet gekwetst maar misschien beseft hij dan dat hij gewoon dom bezig is.
Als je mij een *** autist noemt ben ik gekwetst, daar reageert iedereen anders op.
Als iemand mij kwetst dan sla ik diegene gewoon, maar een ander kan gewoon zeggen waarom noem je mij zo.
Weer een ander begint te huilen etc.
Het effect van een scheldwoord is er pas als de persoon in kwestie reageert op wat jij zegt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
Wat is het nut van dat "afreageren" dan :confused:

Het leidt je gedachten af. Het maakt niet uit wat je roept, maar als je heel hard schreeuwt ben je je minder bewust van de pijn die je voelt.
Geeft je geest ook heel even de tijd om te verwerken wat er gebeurd is, bij minder fysieke dingen, tot het een gepaste reactie gevonden heeft.

Als je iemand een klootzak noemt is ie niet gekwetst maar misschien beseft hij dan dat hij gewoon dom bezig is.

Als je nou gewoon zegt: "Luister, ik vind dat je nogal dom bezig bent, zou je dat niet meer willen doen?" dan is het zeker weten duidelijk, en dan weet ie gelijk waarom je het hem vertelt. Is dat niet veel effectiever?
 

DeletedUser

Gast
Het leidt je gedachten af. Het maakt niet uit wat je roept, maar als je heel hard schreeuwt ben je je minder bewust van de pijn die je voelt.
Geeft je geest ook heel even de tijd om te verwerken wat er gebeurd is, bij minder fysieke dingen, tot het een gepaste reactie gevonden heeft.



Als je nou gewoon zegt: "Luister, ik vind dat je nogal dom bezig bent, zou je dat niet meer willen doen?" dan is het zeker weten duidelijk, en dan weet ie gelijk waarom je het hem vertelt. Is dat niet veel effectiever?

Negatieve gevoelens negeren is doorgaans een evolutionair niet al te nuttige eigenschap :rolleyes:
Sta er even bij stil waarom je precies hoofdpijn hebt als je je hoofd stoot - vooral ook waarom je die pijn als negatief ervaart ;)
 

DeletedUser

Gast
Waarom zou je iemand uberhaubt willen kwetsen? Maakt het uit hoe erg ik gekwetst ben? Is het niet erg als ik jou in je gezicht mep, zolang je er geen blauwe plekken aan overhoudt?

Iemand uitschelden is gewoon fout, welk woord je ook gebruikt.

@"***pijn", dat is afreageren, die had ik ook genoemd in een post iets verder terug. Maar daar is het een krachtterm, geen scheldwoord. (Zoals ik al zei; betekenisloze woorden)

@Simpeler in de omgang; hoe bedoel je dat? Ik zie niet in wat er "simpel" aan is, behalve dat je iemand duidelijk kunt maken dat je het ergens niet mee eens bent, zonder hem een optie of kans te geven om daar wat aan te doen of om zichzelf tegen je argumenten te verdedigen.

Dat is van hetzelfde niveau als dat iemand op straat staat en jij op em afloopt en em tegen de grond schopt, omdat je last heb van het feit dat ie staat te roken. Erg "simpel in de omgang" ja, maar niet echt een oplossing.

Oké, ik noem dat niet afreageren. Als ik pijn heb, dat zet ik er kanker voor, om duidelijk te maken dat het echt pijn doet. Niet dat ik er over na denkt, is gewoon automatisme. Dus het is niet specifiek afreageren, zoals jij graag wilt geloven of kwetsen. Het is een gewoon "woord", waarmee je iets versterkt. Inderdaad, een krachtterm. ;)

Krachttermen zijn makkelijker in de omgang, omdat jij met een woord/term al iets kan verduidelijken. "Dit is saai" of "dit is **** saai", dan zou jij eerder voor de "dit is saai" kiezen, omdat bij de andere een krachtterm is gebruikt en je duidelijk is gemaakt dat het saaier is.

Als je iemand een **** noemt is ie niet gekwetst maar misschien beseft hij dan dat hij gewoon dom bezig is.
Als je mij een *** autist noemt ben ik gekwetst, daar reageert iedereen anders op.
Als iemand mij kwetst dan sla ik diegene gewoon, maar een ander kan gewoon zeggen waarom noem je mij zo.
Weer een ander begint te huilen etc.
Het effect van een scheldwoord is er pas als de persoon in kwestie reageert op wat jij zegt.

Agh, man. Laat dat geweld toch is weg, internet gangster. Serieus, bloed irritant zo mannetje. "Dan sla ik hem wel is even op z'n bek, haha serieus" serieus, man. Je hebt waarschijnlijk kippen kracht, agh ja.

Als iemand mij *** noemt en bij jou ook, vind je dat niet echt prettig? Kwetsen hoeft niet perse heel erg te zijn, kan ook in lichte mate zijn. En waarom zou jij wel gekwetst zijn bij *** autist? Geef dat is aan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
Negatieve gevoelens negeren is doorgaans een evolutionair niet al te nuttige eigenschap :rolleyes:
Sta er even bij stil waarom je precies hoofdpijn hebt als je je hoofd stoot - vooral ook waarom je die pijn als negatief ervaart ;)

eeehm.. omdat het geen fijn gevoel is? (niet dat je stoned moet worden ofzo :p)
 

DeletedUser

Gast
Je negeert het niet, je laat je even afleiden tot je weer helder kunt denken ;)
 

DeletedUser

Gast
Oké, ik noem dat niet afreageren. Als ik pijn heb, dat zet ik er kanker voor, om duidelijk te maken dat het echt pijn doet. Niet dat ik er over na denkt, is gewoon automatisme. Dus het is niet specifiek afreageren, zoals jij graag wilt geloven of kwetsen. Het is een gewoon "woord", waarmee je iets versterkt. Inderdaad, een krachtterm. ;)

Zoals je al zegt; automatisme. Afleiding. Je brein laat je iets schreeuwen om je even af te leiden. Wat het is, dat bepaal je overigens wel degelijk zelf. Door je standaard kracht-termen te veranderen, verandert namelijk ook welke je automatisch kiest als je jezelf pijn doet.

Krachttermen zijn makkelijker in de omgang, omdat jij met een woord/term al iets kan verduidelijken. "Dit is saai" of "dit is *** saai", dan zou jij eerder voor de "dit is saai" kiezen, omdat bij de andere een krachtterm is gebruikt en je duidelijk is gemaakt dat het saaier is.

Wat is saaier; "*** saai" of "*** saai"? Kun je even een lijst maken van de "kracht" van elke krachtterm? Ze hebben geen betekenis. Je zou "arglblah saai" kunnen zeggen, en dan maak je evenveel duidelijk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
Zoals je al zegt; automatisme. Afleiding. Je brein laat je iets schreeuwen om je even af te leiden. Wat het is, dat bepaal je overigens wel degelijk zelf. Door je standaard kracht-termen te veranderen, verandert namelijk ook welke je automatisch kiest als je jezelf pijn doet.



Wat is saaier; "*** saai" of "*** saai"? Kun je even een lijst maken van de "kracht" van elke krachtterm? Ze hebben geen betekenis. Je zou "arglblah saai" kunnen zeggen, en dan maak je evenveel duidelijk.

Ze hebben dan wel geen betekenis in het woordenboek, maar iedereen weet dat kankersaai en saai, kanker saai, saaier is. Dat is gewoon, sociale ontwikkeling of hoe je het ook moet formuleren. Iemand die mijn argument(en) begrijpt, probeer dit even te formuleren, want mij gaat dit niet zo goed af.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
Wat is saaier; "*** saai" of "*** saai"? Kun je even een lijst maken van de "kracht" van elke krachtterm? Ze hebben geen betekenis. Je zou "arglblah saai" kunnen zeggen, en dan maak je evenveel duidelijk.

dan is mijn mening: waarom met ziektes iets aangeven (zoals jij zei) waarom niet gewoon: dit is heel erg saai. of: dit is supersaai. ? wat is het verschil? dat kan ik je vertellen. blijkbaar vindt het ene mens het leuker om er een ziekte bij te zetten als krachtterm, en het andere doet het op een "normale" (heb je hem weer :p) manier. dus. waarom niet gewoon heel erg saai?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
eeehm.. omdat het geen fijn gevoel is? (niet dat je stoned moet worden ofzo :p)
Alles heeft een reden ;)

Je negeert het niet, je laat je even afleiden tot je weer helder kunt denken ;)
Als je dit te ver doorvoert (dat gebeurt vooral hier nogal gemakkelijk), zou je kunnen stellen dat je helemaal niet hoeft te leren van die talloze keren dat je je hoofd stoot...

Pijn is een emotie die het wezen dat het heeft tracht te leren eerder handelen niet te herhalen. Als je je hoofd stoot, geven de zenuwen aldaar een signaal aan de hersenen, welke concluderen dat de boodschap negatief is. Resultaat is een gevoel dat negatief ervaren wordt. Komen de hersenen níet op het idee dat het een slecht bericht gaat (het gaat hier over exact hetzelfde signaal), zal de "pijn" niet als negatief ervaren worden.
Pijn dient ertoe te leren ;)
 

DeletedUser

Gast
Ze hebben dan wel geen betekenis in het woordenboek, maar iedereen weet dat kankersaai en saai, kanker saai, saaier is. Dat is gewoon, sociale ontwikkeling of hoe je het ook moet formuleren. Iemand die mijn argument(en) begrijpt, probeer dit even te formuleren, want mij gaat dit niet zo goed af.

zoiets? :p :

als je de krachtterm "kanker" voor een uitroep zegt, weet iedereen dat hem extreem is, want je zegt niet "zomaar' kanker. dit doe je alleen als het "sirieus" is.
 

DeletedUser

Gast
Ik weet wat het verschil is tussen "saai" en "kankersaai", dat was niet mijn vraag. Ik vroeg wat het verschil was tussen "teringsaai" en "kankersaai". Als je dat namelijk duidelijk aan kunt geven, dan voegt het woord "kanker" nog echt wat toe.

Anders kun je ook gewoon "erg saai" of "extreem saai" of "dodelijk saai" gebruiken; dingen die wel betekenis hebben, en dus nuttig zijn in deze context.

Als je dit te ver doorvoert (dat gebeurt vooral hier nogal gemakkelijk), zou je kunnen stellen dat je helemaal niet hoeft te leren van die talloze keren dat je je hoofd stoot...

Pijn is een emotie die het wezen dat het heeft tracht te leren eerder handelen niet te herhalen. Als je je hoofd stoot, geven de zenuwen aldaar een signaal aan de hersenen, welke concluderen dat de boodschap negatief is. Resultaat is een gevoel dat negatief ervaren wordt. Komen de hersenen níet op het idee dat het een slecht bericht gaat (het gaat hier over exact hetzelfde signaal), zal de "pijn" niet als negatief ervaren worden.
Pijn dient ertoe te leren

Je leert ook, want het doet nog steeds pijn ;) Het schreeuwen, gebruik van krachttermen, je hoofd bedekken, je hand wegtrekken van het fornuis, etc, zijn reflexen van je lichaam om het te beschermen.

De eerste stap is om het lichaam in veiligheid te brengen (en daarvoor moet de pijn heel even onderdrukt worden) en de tweede stap is om te leren van de pijn (vandaar dat je zenuwen gewoon lekker doorgaan met kloppen, terwijl je allang niet meer in contact bent met het ding waar je tegenaan stootte.
 

DeletedUser

Gast
zoiets? :p :

als je de krachtterm "kanker" voor een uitroep zegt, weet iedereen dat hem extreem is, want je zegt niet "zomaar' kanker. dit doe je alleen als het "sirieus" is.

Eh, heb jij weleens jongeren op straat gehoord?

"Kanker man, wat een kanker mooi shirt, en wat een kanker lekker ding loopt daar net langs en kanker wat is het kanker lekker weer."

En dan overdrijf ik nog niet eens. Het wordt echt overal tegenaan gegooid.
 

DeletedUser

Gast
Agh, man. Laat dat geweld toch is weg, internet gangster. Serieus, bloed irritant zo mannetje. "Dan sla ik hem wel is even op z'n bek, haha serieus" serieus, man. Je hebt waarschijnlijk kippen kracht, agh ja.

Als iemand mij klootzak noemt en bij jou ook, vind je dat niet echt prettig? Kwetsen hoeft niet perse heel erg te zijn, kan ook in lichte mate zijn. En waarom zou jij wel gekwetst zijn bij kut autist? Geef dat is aan.

Sinds wanneer ben ik een mannetje?
Hou gewoon je bek dicht!
Heb je me ooit IRL gezien? Nee dus wtf ben ik dan kippen kracht.
Dat is gewoon het teken dat iedereen anders reageert.
Maar noem mij maar eens voor mijn neus een autist in RL dan zullen we wel eens zien wie hier nu kippenkracht is. (klinkt vast heel irritant voor jullie en dan denken jullie wat een opschepper maar 't is wel zo)
Serieus er zijn zoveel mensen die gewoon pisst worden als je zoiets zegt maar als je op internet zegt dat je iemand mept die je zoiets flikt word je weer niet geloofd
 
Bovenaan