• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Dyslexie

DeletedUser

Gast
AW: Dyslexie

Ja, maar wat mij opvalt in het vorige bericht: akcpeteren
Ik dacht dat dyslexie gebaseerd was op klankverwarring, dus k met c, d met t en dt, f met v
Dus een vergissing in een dubbele c vervangen door kc, lijkt mij niet logisch (omdat dit een dubbele klank is die je dus niet zou verwarren door verschillende letters te nemen in 1 klank).
Maar verbeter mij als ik fout ben...
 

DeletedUser

Gast
AW: Dyslexie

ja maar de 1 is de ander niet, je hebt zoveel verschillende vormen.

Dat neemt niet weg dat we allemaal de moeite kunnen nemen om onze berichten te controleren op spelfouten ook dyslectici. De algemene afkeer van hoofdletters van een aantal mensen hier snap ik ook echt niet. Het is echt totaal geen moeite en maakt je hele post een stuk duidelijker waarom zou je het dan niet doen ?
 

DeletedUser

Gast
AW: Dyslexie

ikzelf heb een stiefdochter die ook met da probleem zit. niet enkel het schrijven maar ook het lezen. als persoon hou je daar gewoon rekening mee zonder een vooroordeel te vellen over iemand. ook al heb je die spellingschecker je maakt nog fouten. ik kan heel goed begrijpen dat iemand da beu is om te gebruiken. ik heb geen dyslectie en mis zelf ook nog heel veel. op school deden ze er alles aan opdat ze toch 1 zin zonder fouten schreef maar da lukte niet. nu is ze 18 en schrijft nog vol fouten. ze studeert zelf verder. zo zie je maar. leer ne keer iedereen aanvaarden zoals ze zijn en denk niet altijd da ze 'lui' zijn. het is voor hen zo al niet gemakkelijk laat staan om er steeds kritiek op te krijgen. soms wil een mens 'gewoon' ne keer gewoon doen zonder hulpmiddelen. is da zoveel gevraagd. en vooral zonder vooroordeel
 

DeletedUser

Gast
AW: Dyslexie

ik heb nog nooit gemerkt dat mensen mij niet serieus nemen bij mijn post omdat ik geen hooft letters gebruik. dus zie de nootzaak er niet echt van als je nou zecht dat ik te lui ben om hooft letters te gebruiken heb je ook is een keer gelijk.

Dan bij deze zal ik het even duidelijk vermelden, ik neem jouw posts niet meer serieus ;)

Elke post met meer dan 3 regels skip ik gewoon omdat het een onleesbare brij van letters is.
Dus het zou ook best kunnen dat ik een paar argumenten van je gemist heb omdat ik er gewoon niet doorheen kom.

Je zou op zijn minst hoofdletters, punten, en paragrafen kunnen gebruiken om je post leesbaar te houden. Dat heeft niks met dyslexie te maken voor zover ik weet.
 

DeletedUser

Gast
AW: Dyslexie

Je zou op zijn minst hoofdletters, punten, en paragrafen kunnen gebruiken om je post leesbaar te houden. Dat heeft niks met dyslexie te maken voor zover ik weet.

Precies, dit geldt overigens niet alleen voor dyslectici maar ook voor andere forum gebruikers!

ikzelf heb een stiefdochter die ook met da probleem zit. niet enkel het schrijven maar ook het lezen. als persoon hou je daar gewoon rekening mee zonder een vooroordeel te vellen over iemand. ook al heb je die spellingschecker je maakt nog fouten. ik kan heel goed begrijpen dat iemand da beu is om te gebruiken. ik heb geen dyslectie en mis zelf ook nog heel veel. op school deden ze er alles aan opdat ze toch 1 zin zonder fouten schreef maar da lukte niet. nu is ze 18 en schrijft nog vol fouten. ze studeert zelf verder. zo zie je maar. leer ne keer iedereen aanvaarden zoals ze zijn en denk niet altijd da ze 'lui' zijn. het is voor hen zo al niet gemakkelijk laat staan om er steeds kritiek op te krijgen. soms wil een mens 'gewoon' ne keer gewoon doen zonder hulpmiddelen. is da zoveel gevraagd. en vooral zonder vooroordeel

Uit jouw post blijkt wel degelijk dat je gewoon te lui bent om je fouten eruit te halen. Je zegt dat je goed kan begrijpen dat mensen het beu zijn om dingen zoals de spellingscontrole te gebruiken ?
Maar toch kan je je niet inleven in die groep mensen die het beu is om vrijwel onleesbare lappen tekst (zoals dit gequoteerde bericht van jou) zonder interpunctie en met spelfouten die je met 2 klikken van de muis eruit had kunnen halen te lezen ?

Je dochter werkt hard om zo goed mogelijk te schrijven en jij bent nog te laks om de naam van haar aandoening goed te schrijven ? Dat is geen vooroordeel van onze kant maar een logisch gevolg van jouw onbeschoftheid en dat is waarom we jou niet serieus kunnen nemen.

Ik heb niks tegen mensen die graag willen schrijven als een kind van 8 maar doe het dan alsjeblieft gewoon op een chat of iets dergelijks. Dit is toch geen manier van communiceren en wederzijds respect op een forum ?
 

DeletedUser

Gast
AW: Dyslexie

Uit jouw post blijkt wel degelijk dat je gewoon te lui bent om je fouten eruit te halen. Je zegt dat je goed kan begrijpen dat mensen het beu zijn om dingen zoals de spellingscontrole te gebruiken ?
Maar toch kan je je niet inleven in die groep mensen die het beu is om vrijwel onleesbare lappen tekst (zoals dit gequoteerde bericht van jou) zonder interpunctie en met spelfouten die je met 2 klikken van de muis eruit had kunnen halen te lezen ?

Je dochter werkt hard om zo goed mogelijk te schrijven en jij bent nog te laks om de naam van haar aandoening goed te schrijven ? Dat is geen vooroordeel van onze kant maar een logisch gevolg van jouw onbeschoftheid en dat is waarom we jou niet serieus kunnen nemen.

Ik heb niks tegen mensen die graag willen schrijven als een kind van 8 maar doe het dan alsjeblieft gewoon op een chat of iets dergelijks. Dit is toch geen manier van communiceren en wederzijds respect op een forum ?
Helaas lijkt het onmogelijk om het bij sommige mensen in hun hoofd te krijgen dat wij niet protesteren tegen dyslexie, maar tegen de luiheid daaromtrent en het goedpraten ervan door alles op dyslexie te steken.
Alsof wij niet elke post minstens één keer nalezen op fouten om zeker te zijn dat we er geen maken (en zelfs dan missen we er nog)...

Voetnoot: het is wel gequote ipv gequoteerde denk ik, gequoteerd is immers een punt geven aan een tekst (op 10), maar daar ben ik niet zeker van
 

DeletedUser

Gast
AW: Dyslexie

Je hebt gelijk gequoteerde is fout, maar gequote is ook niet goed hm............ Ik denk dat quote geen verleden tijd vorm heeft in het Nederlands maar dat de beste woordkeuze in dit geval zou zijn geweest:
(zoals dit geciteerde bericht van jou)
 

DeletedUser

Gast
AW: Dyslexie

Dyslexie heeft niets met luiheid te maken. Woorden komen niet op papier (computerscherm) zoals je dat wilt. Als je dan eindelijk met veel moeite iets hebt opgeschreven waar je tevreden mee bent, en je moet dat dan nog gaan controleren. Ik zou ook gek worden hoor, groot gelijk dat hij dat niet doet.
 

DeletedUser

Gast
AW: Dyslexie

Ik zou graag met de auto rijden, en ik kan het ook wel ongeveer, maar ik wil niet de moeite doen om mijn rijbewijs te halen...

Dyslexie heeft zoals al 100 keer gezegd inderdaad niets met luiheid te maken. Slechte berichten zonder hoofdletters en met tientallen spellingsfouten in wel. Een dyslect heeft geen moeite met iets op te schrijven, wel met het juist schrijven, en aan dat juist schrijven (denk ik) kan je vrij goed iets doen. Je bericht niet willen controleren is pure luiheid. Alsof ik mijn berichten niet nakijk op spellingsfouten (en ik doe het dan wel zelf, maar je kan het dus even goed met een tool in de browser doen)...
 

DeletedUser

Gast
AW: Dyslexie

Dyslexie heeft niets met luiheid te maken. Woorden komen niet op papier (computerscherm) zoals je dat wilt. Als je dan eindelijk met veel moeite iets hebt opgeschreven waar je tevreden mee bent, en je moet dat dan nog gaan controleren. Ik zou ook gek worden hoor, groot gelijk dat hij dat niet doet.

Je schrijft het niet voor jezelf.............. Wat ik dus al meerdere malen heb gezegd je post omdat je wil dat anderen het lezen. Als jij van een ander verwacht dat diegene de moeite moet nemen om het te lezen neem dan zelf ook de moeite om het zo goed mogelijk op te schrijven. Het slaat echt nergens op dat je dat niet doet.
 

DeletedUser

Gast
AW: Dyslexie

Ja daar heb je wel gelijk in als je het zo zegt. Maar het woord lui klinkt zo beschuldigend. Ik vind het eerder onzorgvuldig.
 

DeletedUser

Gast
AW: Dyslexie

Ja daar heb je wel gelijk in als je het zo zegt. Maar het woord lui klinkt zo beschuldigend. Ik vind het eerder onzorgvuldig.
een mens kan er blijven over discussieren. de een vind het zo en een ander zo. over wat ik gezegd heb blijf ik zo. trouwens ik mag een mening hebben over mijn stiefdochter en zij geeft er zo over ik maar da wil niet zeggen dat ik geen respect en liefde voor haar heb dat is iets heel anders!! als een mens dan ne keer zijn mening zegd word die al meteen aangevallen!! ik vind da pas kleingeestig. al 12 bladzijden ver zijn jullie al aan het discusieren over bepaalde fouten en jullie zijn nog geen stap verder. ik schrijf ook fouten en ik zal zeker niet zeggen dat de dezen of den dienen daardoor lui of minderwaardig of wat dan ook is. niemand is perfect, ook 'core' niet trouwens.
 

DeletedUser

Gast
AW: Dyslexie

een mens kan er blijven over discussieren. de een vind het zo en een ander zo. over wat ik gezegd heb blijf ik zo. trouwens ik mag een mening hebben over mijn stiefdochter en zij geeft er zo over ik maar da wil niet zeggen dat ik geen respect en liefde voor haar heb dat is iets heel anders!! als een mens dan ne keer zijn mening zegd word die al meteen aangevallen!! ik vind da pas kleingeestig. al 12 bladzijden ver zijn jullie al aan het discusieren over bepaalde fouten en jullie zijn nog geen stap verder. ik schrijf ook fouten en ik zal zeker niet zeggen dat de dezen of den dienen daardoor lui of minderwaardig of wat dan ook is. niemand is perfect, ook 'core' niet trouwens.

Toch vind ik het lui van jou dat jij weigert hoofdletters, standaard browser spellingscontrole en fatsoenlijke tekstindeling te gebruiken. Hierdoor kan ik jou post dan ook niet serieus nemen, je kan niet van mensen verwachten dat ze je serieus nemen als je zelf niet eens je eigen post serieus genoeg kan nemen om hem fatsoenlijk te schrijven.

Nu kan je weer een hoop onzin over je eigen mening dit en dat hebben, dat betekent nog niet dat wij geen kritiek op jou mening mogen uiten. Nu mag jij mij uitleggen waarom ik en andere een hoop extra moeite moeten nemen om die waardeloos geschreven post van jou te lezen, in plaats van dat jij zelf een beetje moeite steekt in het schrijven van je post.

edit: Ook heb ik allerminst ergens vermeldt dat ik perfect of iets dergelijks, dat zul je mij ook nooit horen zeggen. Wel neem ik net zoals een hoop mensen de tijd om mijn berichten zo goed mogelijk uit te typen zodat het makkelijk is voor anderen om hem te lezen. Dat fatsoen en respect tegenover mede fora gebruikers heb ik namelijk wel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
AW: Dyslexie

ik heb geen dyslectie, dat is al 1 punt
ik lees nog eens na, dat is 2
en bij u staan er ook fouten. dat is 3
en zoveel vind je er bij mij nu ook weer niet en het is leesbaar of er is iets mis met je ogen. dat is 4. ik hoop dat het nu genoeg leesbaar is. en voor de rest iedereen mag een mening hebben, ik heb daar niets optegen maar de manier waarop er terug gereageerd wordt, is iets anders. ik ga daar eigenlijk geen spellingswoorden meer aan vuil maken. ik heb de mijn mening en jij jou mening. ik maak me daar niet druk over maar jij wel. een mens kan zo doorgaan tegen 2012.
 

DeletedUser

Gast
AW: Dyslexie

Inderdaad, bij Core staan er ook fouten in. Maar hij besteedt tenminste aandacht aan zijn post (dat kan je zien, op de edit na dan, daar staan een paar serieuze fouten in:)), in tegenstelling tot jou.
Jij geeft gewoon toe dat je te lui bent om een deftige post op te stellen...
En of een post al dan niet deftig is, is geen mening. Er bestaan regels voor het opstellen van een tekst in het Nederlands. Onder meer het gebruik van hoofdletters en hoe je een deftige opsomming maakt...

Je post is weliswaar leesbaar (want dit is een minimale beoordeling, namelijk of je al dan niet begrijpt wat er staat), maar het is gewoon irritant om te lezen, vind ik.
Dit is dan wel weer een mening, maar wel een gefundeerde mening (afgaande op de regels van de Nederlandse taal, die zijn er niet voor niets). Dit in tegenstelling tot gewoon zelf zeggen dat je je post goed genoeg vindt en je dan niets meer aantrekken van wat anderen zeggen. Zoals Core al aanhaalde, getuigt dit eigenlijk van geen respect voor andere mensen die je bericht moeten lezen.

edit: En ja, ik maak ook schrijffouten, maar ik heb deze post wel 2 keer nagelezen en voorzien van deftige interpunctie en hoofdletters.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
AW: Dyslexie

Sorry ksanne ik heb je posts niet gelezen wegens gebrek aan interpunctie. Ga er de moeite gewoon niet insteken.

Misschien als mensen wat vaker aangeven dat ze iemand bewust negeren vanwege zijn slechte spelling dat ze erachter komen dat het wel degelijk invloed heeft op hoe ze op het forum ervaren worden?
 

DeletedUser6728

Gast
AW: Dyslexie

Mijn beste maat heeft dyslexie. Ik doe VWO TTO, en hij ook. Ik vind dat je dyslecten gewoon normaal moet behandelen, en niet zo dom doen over spellingsfouten (al moet je inderdaad op interpunctie letten, anders wordt het nogal onduidelijk en lees ik het ook niet).
 

DeletedUser13380

Gast
Ik ga dit topic weer wat leven in blazen. :)

Dyslexie vind ik niet erg. Een taal is gemaakt om te communiceren. Als je elkaar begrijpt is dat communicatie. Bij deze is een hoofdletter, -dt fout ofzo niet zo heel erg. Als je elkaar verstaat, is het normaal goed. Natuurlijk mag je wel je best doen. Dat is een ander gegeven. Maar dat je even een -dt fout hebt overzien, kan mij eigenlijk niets schelen. Daaraantegen is interpunctie wel belangrijk. Dat is het enige (ook heel soms hoofdletters) waar ik iemand op wijs. Zonder interpunctie is het namelijk meestal niet te begrijpen en is er dus geen communicatie.
 

DeletedUser

Gast
Dyslexie is net als autisme en adhd een bijwerkend van de o zo gezonden vaccins die we hier krijgen.
 
Bovenaan