De schrijver Somerset Maugham leefde van einde 19de eeuw tot 1960. Een rumoerige tijd waarbij na de tweede wereldoorlog de wetenschap pas echt op gang kwam. Het is een mooi argument maar een mening. Daarbij is een constante twijfel, waarover hij sprak, niet een probleem voor mij of een wetenschapper. Ik denk eerder een probleem voor iemand dit dat niet wilt.
De eerste alinea van is weer een aanname met een neiging tot stereotypering. Ik probeer juist te leren van deze discussie en niet te laten zien dat ik het beter weet. Met uitzondering van het wetenschappelijk onderzoek verhaal. Daarnaast wil ik de discussie aangaan over de manier waarop gelovigen aannemen dat het geschrift de absolute waarheid is. Waardoor er voor een gelovige geen andere opties zijn en wat hen drijft om te geloven
In mijn vorige bericht stond duidelijk waar je deze kon terugvinden, dus ik wil je vragen om nauwkeuriger te lezen. 29-12-2010 2:24
Wat zegt de teksten over de oceanen en de embryonale ontwikkeling de 'gewone' mens? Wat is het nut voor hen en het doel van deze teksten?
Met deze vraag kom ik ook terug op het nut van onderzoeken van deze teksten. Aannemen dat het waar is, maar willen uitsluiten dat ze niet waar zijn. Dus wanneer alle teksten wetenschappelijk onderbouwt kunnen worden, wat is het nut dan van deze teksten. Ik lees deze teksten niet als wetenschappelijk bewijs, maar samen een ideologie vormen. Mooie voorbeelden staan hierin. Het ligt eraan hoe je ze interpreteer.
http://www.flw.ugent.be/cie/bogaert/bogaert5.htm
Daarbij heb ik aangegeven dat wanneer
1 onderzoeker uit zijn vakgebied beweert dat de koran goddelijke kennis bevat, betekend niet dat we daar allemaal eens over zijn. Dus je hebt een aantal wetenschappers die ook beweren dat er een verband is, maar geen algehele consensus. En als ze gaan roepen dat het goddelijk krachten waren, dan is dat een aanname. Heel interessant vind ik dan de manier waarop ze toen aan die informatie zijn gekomen, met het argument god weggelaten.
Wetenschap is van de waarschijnlijkheden omdat men denk dat de uitkomst niet definitief is. Wetenschap is ook geen geloof.Het is een proces waarbij er wordt getracht zo dicht mogelijk bij de waarheid te komen. Het is een manier van redeneren die gestandaardiseerd en systematisch is. Waarbij het resultaat meetbaar moet zijn(dat is bijvoorbeeld god niet). Fenomenen waarvan wel zeker is dat het zo is, hoeven niet worden onderzocht. Hieruit blijkt dat er geen duidelijk beeld bestaat hier van wetenschap.
Bij mijn weten bestaan hadith uit overleveringen over de where abouts and deeds of mohammed. Overleveringen zijn door de mens gemaakt en moeilijk te controleren. Dit geeft ruis en onzekerheid over de juist- of echtheid. Dit maakt het natuurlijk ook tevens een geloof. Maar wat doet die met een gelovigen?