• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Godsdiensten.

DeletedUser

Gast
Als cristen heb je geen bewijs nodig, alhoewel er wel enkele bewijzen tegengekomen zijn. Op een berg in irak was het geloof ik zijn er sporen van de ark van noach gevonden. Ook zijn er daar sporen van "de hof van eden" gevonden dus er zijn zeker nog wel enige bewijzen gevonden.
 

DeletedUser

Gast
Als cristen heb je geen bewijs nodig, alhoewel er wel enkele bewijzen tegengekomen zijn. Op een berg in irak was het geloof ik zijn er sporen van de ark van noach gevonden. Ook zijn er daar sporen van "de hof van eden" gevonden dus er zijn zeker nog wel enige bewijzen gevonden.

:D Beste stukje comedy vandaag.

Als cristen heb je geen bewijs nodig

Dat zegt een hoop over christenen net zoals over jou grammatica. Je snapt dat deze opmerking dus de volgende gevolgen heeft met betrekking tot christenen:

- Christen zijn dom omdat ze de waarde van bewijs niet snappen.
- Christen zijn bekrompen omdat ze overtuigingen met betrekking tot hun eigen wereldbeeld zonder bewijs accepteren.
- Als de christelijke geloofsovertuiging voortkomt uit het onvoorwaardelijk accepteren van teksten / verhaaltjes waar geen enkele vorm van bewijs voor is. Is het dus per definitie niet rationeel, onlogisch en heeft dus geen enkele waarde voor degenen die wel nadenken over hun eigen denkbeelden en visie op de wereld.

Op een berg in irak was het geloof ik zijn er sporen van de ark van noach gevonden. Ook zijn er daar sporen van "de hof van eden" gevonden dus er zijn zeker nog wel enige bewijzen gevonden.

Dit is jou bewijs ? Een vage statement van het niveau :' ik geloof dat er ooit een keer iets gevonden is" en ter verduidelijking nee er zijn geen sporen van de ark of het hof van eden gevonden.
 

DeletedUser1966

Gast
hey en de grand canyon is door een mega worm gemaakt! Staat in mijn heilige boek de Wormia
 

DeletedUser

Gast
Er zijn meer dan genoeg tegenstrijdigheden in de bijbel te vinden maar laten we dat voor later bewaren. Ik zeg dat ik het als "fantasie" zie volgens jou maar laat ik het zo stellen jij ziet het dus als de waarheid ? Dan zeg ik bewijs het maar. Ik wil graag als begin van deze discussie bewijs zien van:

1- Jesus Christus (niet alleen dat ie echt bestaan heeft maar dat ie ook nog eens wonderen heeft uitgevoerd)
2- Een hiernamaals
3- God
4- Dat de bijbel het ware woord is van god, daar is namelijk net zomin bewijs voor dan dat ik jou nu vertel dat ik god ben. (bewijs maar dat ik dat niet ben).

Jij weet net zo goed als ik dat de Bijbel niet te bewijzen is, niet op een manier die jij zult accepteren in ieder geval. God heeft mij echter letterlijk ervan overtuigd dat Zijn Woord waarheid is. Ik krijg dagelijks aanwijzingen van God en merk dagelijks zijn aanwezigheid. Maar als ik dat zeg ben ik voor veel mensen schizofreen of iets dergelijks :(

Nog een leuke gelijkenis:
Een man zit bij de kapper, die hem vertelt dat God niet kan bestaan, want er is zo veel ellende op de wereld. De man loopt later de kapperszaak uit en ziet een man met lang haar lopen. Hij gaat terug naar de kapper en zegt: "Er bestaan geen kappers! Daar loopt een man met lang haar." Waarop de kapper zegt dat die man naar een kapper moet gaan.

zo is het ook met God, zolang je niet naar Hem toe wilt zul je hem nooit ervaren.
 

DeletedUser1966

Gast
WOW! alleen omdat je het al hebt gezegd betekent het niet dat het minder waar is. Als je "letterlijk" stemmen in je hoofd hoort moet je je iPod uitdoen!

Voegt dit iets toe aan een discussie?
Ik houd van discussiëren, maar dit vind ik niet respectvol.

Misschien niet respectvol of serieus maar je kan geloof toch ook niet serieus nemen...
 

DeletedUser

Gast
Dus iemand dom noemen is wel respectvol?

Ik denk dat je een vergissing maakt;) Ik heb niemand dom genoemd, dat doet Core.

Aan alle mensen die geloof niet serieus nemen: Ga eens uitzoeken wat het inhoud, zorg dat je er gedegen kennis over vergaart, denk erover na, laat je niet leiden door vooroordelen en kom dan nog eens terug.

ps. als geloven dom is, dan is het grootste gedeelte van de mensen dom.
Een beetje hoogmoedig om dat als niet gelovige te zeggen dunkt mij.
 

DeletedUser

Gast
Jij weet net zo goed als ik dat de Bijbel niet te bewijzen is,

En vertel me nog eens waarom mensen dingen moeten geloven die niet te bewijzen / rationeel fatsoenlijk te verklaren zijn ?

Maar goed we hebben in ieder geval vast gesteld dat de bijbel niet te bewijzen is dat is al een hele stap voor een gelovige. Goed zo !:)

niet op een manier die jij zult accepteren in ieder geval.

Er zijn genoeg manieren om mij van "god" te overtuigen. Helaas zijn al deze manier gebaseerd op bewijs aangezien ik niet zomaar dingen ga geloven die niet te bewijzen zijn en helemaal niet als ze zulke extravagante claims als het christendom maken. Dat zou mij namelijk dom maken.

God heeft mij echter letterlijk ervan overtuigd dat Zijn Woord waarheid is. Ik krijg dagelijks aanwijzingen van God en merk dagelijks zijn aanwezigheid. Maar als ik dat zeg ben ik voor veel mensen schizofreen of iets dergelijks :(

In dat geval zou ik hem vragen wat de lotto nummers voor volgende maand zijn heb je er misschien iets aan. Overigens als god mij de lotto nummers voor volgende maand via een onverklaarbaar stemmetje in mijn hoofd influistert zijn we al weer stap dichter bij mijn bekering :D

Nog een leuke gelijkenis:
Een man zit bij de kapper, die hem vertelt dat God niet kan bestaan, want er is zo veel ellende op de wereld. De man loopt later de kapperszaak uit en ziet een man met lang haar lopen. Hij gaat terug naar de kapper en zegt: "Er bestaan geen kappers! Daar loopt een man met lang haar." Waarop de kapper zegt dat die man naar een kapper moet gaan.

zo is het ook met God, zolang je niet naar Hem toe wilt zul je hem nooit ervaren.

Juist............ een slecht verhaaltje met compleet onjuiste vergelijkingen en conclusies is jou manier van iemand van god overtuigen ? Dat gaat hem dus niet worden.

Maar ik zal het voor je proberen te verduidelijken wat het probleem met God en de ellende in de wereld is op een manier zodat zelfs jij het misschien snapt.

- God is almachtig toch ?
Ik ga ervan uit dat je ja zegt.

- Almachtig is een absoluut gegeven je kan namelijk niet "een beetje" almachtig zijn dan ben je namelijk niet almachtig maar gewoon een beetje machtig.

- Iets of iemand die Almachtig is over iets heeft de totale controle of dat iets waar hij of zij almachtig over is toch ?
Ik ga er weer vanuit dat je het met me eens bent.

- God is almachtig over het universum en alles wat zich daarin bevind toch ?
Ik ga er weer vanuit dat je het met me eens bent.

-Indien God dus almachtig is kan hij alle ellende op de wereld (denk daarbij aan alle duizenden mensen per dag die volledig onschuldig sterven aids kindjes in afrika bijv.) met een knip van zijn vinger oplossen. Hij is immers almachtig.

Iets of iemand (God) die de macht heeft om al dit leed in een keer te verhelpen en dit niet doet is naar mijn mening een ongelofelijke klootzak en een sadist (met name omdat hij al het leed in de eerste plaats zelf gecrëeerd heeft).

Dit is slechts 1 van de vele problemen met het denkbeeld van de christelijke god.
 

DeletedUser

Gast
Aan alle mensen die geloof niet serieus nemen: Ga eens uitzoeken wat het inhoud, zorg dat je er gedegen kennis over vergaart, denk erover na, laat je niet leiden door vooroordelen en kom dan nog eens terug.

Daarom zijn we hier aan het discussiëren toch ?

ps. als geloven dom is, dan is het grootste gedeelte van de mensen dom.
Een beetje hoogmoedig om dat als niet gelovige te zeggen dunkt mij.

Een groot gedeelte van de mensen zou je dom kunnen noemen. Maar ik heb meer vertrouwen in de mensheid en wijt het geloof voornamelijk aan traditie en slechte opvoeding. Een stukje culturele bagage die we in de westerse wereld langzaam aan het afwerpen zijn. Godzijdank :p
 

DeletedUser

Gast
Ja, grootste deel van de mensen zijn dom. Gemiddelde IQ van NL ligt tussen de 100 en de 110.
Wanneer het onder de 100 komt ben je zwak begaaft en onder de 70 zeer zwak begaaft.
Dat zou betekenen dat een gigantisch deel van nederland gewoon zwak begaaft is...


Maargoed daar gaat het nu niet om. Even tegen 'Core', ik zei al eerder dat geloof er is voor mensen die er behoefte aan hebben. Het doet verschrikkelijk veel goeds naar die mensen toe. Zo krijgen ze antwoord op de vraag waarom ze nou eigelijk leven, of waar ze na dit leven naartoe gaan. Sommige mensen vinden dat erg belangrijk om te weten en kunnen dit in het geloof vinden. Ik vind het daarom erg kortzichtig van jou wanneer je er over spreekt dat mensen die geloven dom zijn en het gewoon bij het verkeerde eind zijn. Terwijl ze eigelijk gewoon hun leven op een goede manier willen leven door wat ontspanning en rust in geloof te vinden.
Nu ben ik zelf zo atheïst als de tyfus en geloof ik zelf echt totaal nergens in. Maar ik kan best goed begrijpen dat je een antwoord zoekt in je leven, dat heeft niets met domheid te maken. Het is juist slim als je naar dat antwoord opzoek gaat en iets vind wat dat beantwoord. Ookal is het waar of niet waar, no one will ever really know...
Ik vind eigelijk dat je zelf dom bent als je niet het respect voor die gelovigen kan opbrengen, dit mag dan wel een discussie punt zijn. Maar de ingang van de discussie is altijd het respect naar andermans waarden en normen.
 

DeletedUser

Gast
Juist............ een slecht verhaaltje met compleet onjuiste vergelijkingen en conclusies is jou manier van iemand van god overtuigen ? Dat gaat hem dus niet worden.

Als je op deze manier over de gelijkenis praat heb je hem blijkbaar niet eens begrepen. Het zit hem namelijk hierin: God wil wel helpen in de ellende, maar de mens moet naar hem toekomen. Net zoals mensen met te lang haar zelf naar de kapper moeten gaan. Als je dat verband niet kunt leggen ligt dat niet aan de gelijkenis, maar eerder aan jou. (waarbij ik je niet wil uitmaken voor dom;))

Misschien is het zo dat je mij bij voorbaat dom vindt omdat ik Christen ben, en dat je daarom daarom niets wat ik zeg serieus wil nemen, maar waarom discussiëren we dan nog? Op die manier heeft discussiëren geen enkel nut.

@Alestorm bedankt voor je steun ;)
 

DeletedUser

Gast
Mag ik je erop wijzen dat dit dikke onzin is?:O Ik heb de bijbel wel weet ik niet hoe vaak gehoord/gelezen en dat staat er dus ABSOLUUT niet in :eek:.
Lees de Bijbel nog maar eens, daarna de Koran en vergelijk - in de Bijbel wordt in nog iets over het bedekken van het hoofd gezegd; ik de Koran niet.

Het staat er toevallig wel;), in Timotheus meen ik, maar ook dit moet je in de juiste context lezen, het gaat hier namelijk om de erediensten. Voor het gewone dagelijkse leven gaat dat niet op.
Ah, zie je nu wel :)
Heb je het zelf nog opgezocht of moet ik dat zelf nog doen?

Nee dan gaat het over een hoed geen hoofdoek ;), en dit is nog wel aan de dagelijkse orde in "ouderwetse kerken".
Inderdaad - het hoofddoekje dragen gaat niet om de hoofddoek, maar om het bedekken van het hoofd. Als het om het hoofddoekje ging, was de boerka niet eens toegestaan ;):p

Jij weet net zo goed als ik dat de Bijbel niet te bewijzen is, niet op een manier die jij zult accepteren in ieder geval. God heeft mij echter letterlijk ervan overtuigd dat Zijn Woord waarheid is. Ik krijg dagelijks aanwijzingen van God en merk dagelijks zijn aanwezigheid. Maar als ik dat zeg ben ik voor veel mensen schizofreen of iets dergelijks :(

Nog een leuke gelijkenis:
Een man zit bij de kapper, die hem vertelt dat God niet kan bestaan, want er is zo veel ellende op de wereld. De man loopt later de kapperszaak uit en ziet een man met lang haar lopen. Hij gaat terug naar de kapper en zegt: "Er bestaan geen kappers! Daar loopt een man met lang haar." Waarop de kapper zegt dat die man naar een kapper moet gaan.

zo is het ook met God, zolang je niet naar Hem toe wilt zul je hem nooit ervaren.
Goede gelijkenis, echter - in mijn ogen, als jouw ogen die het weer anders zien - met een verkeerde conclusie. Je gaat er nu vanuit dat er een God bestaat - de beste bewijzen zijn nog altijd die vanuit het standpunt 0 (dat definieer ik graag als een plek waar niets vaststaat, waar je van niets uit kunt gaan) uit gaan. Ik zou hier eerder concluderen dat God pas voor iemand bestaat, als diegene wil dat die God bestaat. Ik beweer dan ook niet dat God niet bestaat - ik ga er vanuit dat alles wat bedacht of benoemd wordt (ingewikkeld, PM me als je diepere stof, mijn bron immers, verlangt), bestaat.

Ja, grootste deel van de mensen zijn dom. Gemiddelde IQ van NL ligt tussen de 100 en de 110.
Wanneer het onder de 100 komt ben je zwak begaaft en onder de 70 zeer zwak begaaft.
Dat zou betekenen dat een gigantisch deel van nederland gewoon zwak begaaft is...
Dit is echt onzin. 100 Is het wereldwijd gemiddelde; iedereen die daar onder zit kan onmogelijk zwakbegaafd zijn. Zie voor in ieder geval de Grote Vergissing omtrent lagere begaafdheid Wikipedia - Zwakbegaafdheid #Verwarring.

Maargoed daar gaat het nu niet om. Even tegen 'Core', ik zei al eerder dat geloof er is voor mensen die er behoefte aan hebben. Het doet verschrikkelijk veel goeds naar die mensen toe. Zo krijgen ze antwoord op de vraag waarom ze nou eigelijk leven, of waar ze na dit leven naartoe gaan. Sommige mensen vinden dat erg belangrijk om te weten en kunnen dit in het geloof vinden. Ik vind het daarom erg kortzichtig van jou wanneer je er over spreekt dat mensen die geloven dom zijn en het gewoon bij het verkeerde eind zijn. Terwijl ze eigelijk gewoon hun leven op een goede manier willen leven door wat ontspanning en rust in geloof te vinden.
Nu ben ik zelf zo atheïst als de tyfus en geloof ik zelf echt totaal nergens in. Maar ik kan best goed begrijpen dat je een antwoord zoekt in je leven, dat heeft niets met domheid te maken. Het is juist slim als je naar dat antwoord opzoek gaat en iets vind wat dat beantwoord. Ookal is het waar of niet waar, no one will ever really know...
Ik vind eigelijk dat je zelf dom bent als je niet het respect voor die gelovigen kan opbrengen, dit mag dan wel een discussie punt zijn. Maar de ingang van de discussie is altijd het respect naar andermans waarden en normen.
Grotendeels mee eens.

Als je op deze manier over de gelijkenis praat heb je hem blijkbaar niet eens begrepen. Het zit hem namelijk hierin: God wil wel helpen in de ellende, maar de mens moet naar hem toekomen. Net zoals mensen met te lang haar zelf naar de kapper moeten gaan. Als je dat verband niet kunt leggen ligt dat niet aan de gelijkenis, maar eerder aan jou. (waarbij ik je niet wil uitmaken voor dom;))
Dit precies bedoel ik nu. Gelovigen achten hun waarheid de enige en ware; sommige atheïsten (de niet-blinde atheïsten - die zijn schrikbarend genoeg zeer zeldzaam) zien in dat er meerdere of juist helemaal geen waarheden zijn, dat waarheden door de geest zelf geschapen worden.

Misschien is het zo dat je mij bij voorbaat dom vindt omdat ik Christen ben, en dat je daarom daarom niets wat ik zeg serieus wil nemen, maar waarom discussiëren we dan nog? Op die manier heeft discussiëren geen enkel nut.

@Alestorm bedankt voor je steun ;)
Ook dit acht ik een zeer onprettige eigenschap van gelovigen - ze voelen zich zo verschrikkelijk snel aangevallen en roepen dit dan ook zodra ze de schijn (ik zeg hier dus niet dat het zo is...) niets meer te kunnen zeggen geven.
Mij valt het dus op dat de gelovigen nagenoeg altijd het zielige, belaagde beestje spelen en daarmee de niet-gelovigen bombarderen tot boosaardige belagers (alias: heidenen - niet genoemd hier). Ik zou graag zien dat de gelovigen de niet-gelovigen er nu eens op zouden wijzen hoe absurd het is dat zij de waarheid niet inzien - met juiste argumenten. Doe dit met argumenten waarvan de atheïsten bij voorbaat en als het argument op zichzelf staat niet zullen (let wel - ik zeg níet kunnen) zeggen dat het onwaarheid is; het is mogelijk atheïsten via hun eigen denkwijze aan te zetten tot geloof - in wat dan ook.

Betreffende "domme gelovigen") Er zijn zat astronomen die spontaan christen zijn geworden, omdat ze niet konden bevatten dat dat wat ze bestuderen, zo ongelooflijk groot is. Deze vorm van geloof vind ik persoonlijk behoorlijk geweldig - die mensen hebben er immers over nagedacht :)
 

DeletedUser

Gast
Dat van die kapper vind ik wel een mooie vergelijking, eigenlijk ;)
Die heb ik nog niet eerder gehoord.

---

Wat betreft de reactie op de Wormia van Aeltje; wat precies is hier niet respectvol aan? Hij gelooft in iets wat niet rationeel te verklaren is, net als jij. Buiten het feit dat hij het misschien (maar dat weet je niet eens) bedacht heeft gewoon om jou te laten zien hoe vreemd het is om te geloven, zou hij dat best wel eens serieus kunnen denken. Is het werkelijk een vreemdere gedachte dan geloven in een god?

Het grote verschil tussen iemand die godsdienstig is, en iemand die ze in een gekkenhuis stoppen, is het aantal mensen de gedachten met hem deelt.

Als ik zeg dat ik geloof in God, dan moet iedereen daar maar rekening mee houden. Als ik zeg dat ik geloof in Zeus, dan gaat iedereen zeggen dat ik waanideeën heb, dat Zeus niet bestaat en dat dat verhaaltjes waren waar mensen honderden jaren geleden in geloofden.
Denk je dat ik ook maar een schijntje respect krijg als ik zeg dat ik een aanhanger ben van Ra, de zonnegod?

Waarom is God echt, en Lhug niet? Waarom is het scheppingsverhaal uit de bijbel een symbolische vertelling van het ontstaan van de wereld, en het Babylonische scheppingsverhaal niet meer dan een leuk verhaaltje?

Wie bepaald wat "je moet het ervaren, anders is het niet te bewijzen" is, en wat "je reinste onzin" is? Waarom zou ik mogen geloven in God, maar niet in het Vliegend Spaghettimonster? Waarom wordt een van de twee gezien als een religie, en de andere als een mockery?

Als je al dat soort dingen uit kunt leggen... dan heb je misschien een basis voor een goede discussie. Tot die tijd moet je denk ik gewoon lekker geloven waar jij in wilt geloven, en het mensen niet kwalijk nemen als ze denken dat je domme dingen gelooft, want in essentie doe je dat ook. Ik heb geen problemen met mensen die rare dingen geloven (doe ik zelf ook) maar wel met mensen die boos worden als iemand ze wijst op hun ongeloofwaardig hun verhalen eigenlijk zijn.
 

DeletedUser1966

Gast
Ja maar we gaan hier toch niet uitkomen dus heel simpel. Ik zal mensen in hun waarde laten, als ze troost en kracht uit hun geloof halen prima. Als je mensen vermoord of als minder beschouwt omdat ze niet in je god geloven zoek dan alsjeblieft een brug en spring eraf. En kom ook niet met verhalen en raadsels die eventueel bewijzen dat er een god bestaat, want er zijn zoveel dingen die we nog niet kunnen uitleggen. Dan kan ik dus inderdaad ook zeggen dat ik in gigantische wormen geloof die door de ruimte vliegen en er een sprookjesboek bij schrijven. Daarbij dus deze 2 filmpjes van geenstijl, wat aantoont dat religie tegenwoordig niet meer iets is wat in jezelf zit maar een bedrijf is geworden:
http://www.geenstijl.tv/2010/03/rutger_voert_gesprekken_met_ge.html
http://www.geenstijl.tv/2009/12/rutger_bij_geheim_gereformeerd.html
Nogmaals ja het is geenstijl bla bla bla luister gewoon naar wat er gezegd wordt
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
Ja maar we gaan hier toch niet uitkomen dus heel simpel. Ik zal mensen in hun waarde laten, als ze troost en kracht uit hun geloof halen prima. Als je mensen vermoord of als minder beschouwt omdat ze niet in je god geloven zoek dan alsjeblieft een brug en spring eraf. En kom ook niet met verhalen en raadsels die eventueel bewijzen dat er een god bestaat, want er zijn zoveel dingen die we nog niet kunnen uitleggen. Dan kan ik dus inderdaad ook zeggen dat ik in gigantische wormen geloof die door de ruimte vliegen en er een sprookjesboek bij schrijven. Daarbij dus deze 2 filmpjes van geenstijl, wat aantoont dat religie tegenwoordig niet meer iets is wat in jezelf zit maar een bedrijf is geworden:
http://www.geenstijl.tv/2010/03/rutger_voert_gesprekken_met_ge.html
http://www.geenstijl.tv/2009/12/rutger_bij_geheim_gereformeerd.html
Nogmaals ja het is geenstijl bla bla bla luister gewoon naar wat er gezegd wordt
Ik zie niet in wat een smeerlap die enkel denkt aan pedoseksualiteit denkt op een beurs voor gelovigen heb ook ik, als atheïst, geen enkele boodschap. Geenstijl is uiterst rechtlijnig in populaire (lees: populaire) opvattingen, bekijkt niets van twee kanten. Daarmee is ook het tweede filmpje onbetrouwbaar.
 

DeletedUser

Gast
Ja, grootste deel van de mensen zijn dom. Gemiddelde IQ van NL ligt tussen de 100 en de 110.
Wanneer het onder de 100 komt ben je zwak begaaft en onder de 70 zeer zwak begaaft.
Dat zou betekenen dat een gigantisch deel van nederland gewoon zwak begaaft is...

Dat is dus helemaal fout maar dat heeft spartacus ook al aangestipt dus zal ik verder achterwege laten.


Maargoed daar gaat het nu niet om. Even tegen 'Core', ik zei al eerder dat geloof er is voor mensen die er behoefte aan hebben.

Daar hebben we in principe allemaal behoefte aan, sinds wij mensen nieuwsgierig zijn willen we antwoord op zo veel mogelijk vragen. De vraag of er een hiernamaals is, is dan ook interessant. Maar in plaats van daar zelf over nadenk accepteren gelovigen een waarheid waarvan de oorsprong onduidelijk is en die gedateerd wordt op zo'n 2000 jaar geleden. Het is bizar om te denken dat een groep primitieve mensen 2000 jaar geleden antwoorden weet die niet met moderne wetenschap te bewijzen zijn.

Uiteraard komt het ook voor een groot deel uit de angst voor de dood en de hoop op een hiernamaals.

Het doet verschrikkelijk veel goeds naar die mensen toe.

Vertel dat maar aan de mensen die op het treinstation waren in Moskou afgelopen maandag. Of de kinderen die jarenlang misbruikt zijn door die goeie ouwe rooms katholieke kerk (jaja ik gebruik actuele voorbeelden ;))

Zo krijgen ze antwoord op de vraag waarom ze nou eigelijk leven,

Of je gaat daar zelf over na denken en komt tot een rationeel antwoord voor jezelf. Natuurlijk kan je ook zoals gelovigen lekker je verstand op 0 zetten en voorgekauwde onzin van 2000 jaar oud geloven alsof die het beter wisten :D.

of waar ze na dit leven naartoe gaan.

Nergens naartoe behalve een paar meter onder de grond of de verbrandingsoven in. Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs te vinden voor een leven na de dood.

Sommige mensen vinden dat erg belangrijk om te weten en kunnen dit in het geloof vinden.

Laten we weten en geloven niet met elkaar vermengen alsjeblieft. Sommige mensen zijn gewoon te lui om er daadwerkelijk rationeel over na te denken en geloven liever een fantasy boekje van 2000 jaar geleden dan dat ze op hun eigen gezonde verstand vertrouwen. Al komt het bij de meeste geloof ook voort uit slechte opvoeding / traditie / culturele dwang.

Ik vind het daarom erg kortzichtig van jou wanneer je er over spreekt dat mensen die geloven dom zijn en het gewoon bij het verkeerde eind zijn.

Nee kortzichtig is ongefundeerde conclusies (geloof) accepteren zonder hier degelijke onderbouwing en bewijs voor te zien. Oftewel geloven.

Terwijl ze eigelijk gewoon hun leven op een goede manier willen leven door wat ontspanning en rust in geloof te vinden.

Alsof een goede manier van leven een gelovige zou zijn ? En nogmaals geen rust en ontspanning maar luiheid er zelf over na te denken. En een ongefundeerde hoop in een hiernamaals indien je op manier x en y leeft :rolleyes:

Nu ben ik zelf zo atheïst als de tyfus en geloof ik zelf echt totaal nergens in.

Gefeliciteerd zelf ben ik een agnostische atheïst en geloof ik wel degelijk in een hoop dingen waaronder mijn eigen rationaliteit.

Maar ik kan best goed begrijpen dat je een antwoord zoekt in je leven, dat heeft niets met domheid te maken.

Nee maar een 2000 jaar oud antwoord accepteren wat ongefundeerd, geen bewijs kent, tegenstrijdig en aanzet tot een heel scala aan erge dingen (genocide, discriminatie, geweld, onderdrukking, etc etc) is wel degelijk dom te noemen.

Het is juist slim als je naar dat antwoord opzoek gaat en iets vind wat dat beantwoord.

Als je naar een antwoord opzoek gaat en geloof vind heb je duidelijk niet goed gezocht :p

Ookal is het waar of niet waar, no one will ever really know...

En daarom is het dan ook uitermate dom om vrijwel willekeurig een in een ongefundeerd wereldbeeld te gaan geloven.

Ik vind eigelijk dat je zelf dom bent als je niet het respect voor die gelovigen kan opbrengen, dit mag dan wel een discussie punt zijn. Maar de ingang van de discussie is altijd het respect naar andermans waarden en normen.

Ik heb zeker wel respect voor gelovigen als mensen en personen. Ik vind alleen hun geloofsovertuiging dom, dan ben je zeker niet meteen respectloos. Maar heb je gewoon een mening gebaseerd op rationele argumenten.

Als je op deze manier over de gelijkenis praat heb je hem blijkbaar niet eens begrepen. Het zit hem namelijk hierin: God wil wel helpen in de ellende, maar de mens moet naar hem toekomen. Net zoals mensen met te lang haar zelf naar de kapper moeten gaan. Als je dat verband niet kunt leggen ligt dat niet aan de gelijkenis, maar eerder aan jou. (waarbij ik je niet wil uitmaken voor dom;))

Aha de kinderen in Afrika die voor hun eerste levensjaar sterven aan honger of andere afschuwelijke dingen stonden gewoon niet open voor god............................

Je snapt zelf hopelijk hoe ongelofelijk dom en bot dit argument is ? Ik kan nu wel verder gaan op de tegenstrijdigheid van een god die zich verstopt voor zijn eigen creatie en vervolgens zegt als je me zoekt zul je me vinden :rolleyes: maar als je bovenstaande niet snapt ga je dit hoogstwaarschijnlijk ook niet snappen.

Misschien is het zo dat je mij bij voorbaat dom vindt omdat ik Christen ben,

Ik vind alleen je geloofsovertuiging dom. Waar ik dan ook rationele argumenten voor heb.

en dat je daarom daarom niets wat ik zeg serieus wil nemen,

Ik neem de dingen die je zegt uiterst serieus anders zou ik niet de moeite nemen erop te reageren. Maar als de dingen die je zegt gewoonweg fout zijn dan zal ik dat zeker benoemen. Omdat je Christen bent betekent dat niet dat je zomaar onlogische en inhoudelijk waardeloze argumenten kan aandragen en verwacht dat de ander ze accepteert.

maar waarom discussiëren we dan nog? Op die manier heeft discussiëren geen enkel nut.

@Alestorm bedankt voor je steun ;)

Ik denk dat het wel degelijk nu heeft, vind het alleen jammer dat jij je meteen zo persoonlijk aangevallen voelt.
 

DeletedUser

Gast
Over geloof en godsdiensten valt per definitie niet te discuteren. Omdat geloof en godsdienst persoonlijk is.
Accepteer gewoon dat er ook mensen zijn die geloven en een godsdienst aanhangen.
Het enige probleem dat is er mee heb is dat ze er anderen mee lastig vallen.
Ik ben niet gelovig of hang geen godsdienst aan maar ik ben wel religieus.

Godsdiensten of geloven trekken altijd mensen aan en dat zal altijd zo blijven.
Ik heb in mijn 52 jarig leven veel gezien of meegemaakt binnen kerkgemeenschappen en heb veel over de verschillende geloven gelezen en er met aanhangers over gepraat.

en je kan eigenlijk maar tot 1 conclusie komen. Het komt allemaal op hetzelfde neer. Of het nu jezus, Mohammed, Boedha, Lao Tjsee, krisna of wie dan ook is. ze hebben het allemaal over het goddelijke. En het goddelijke is niet te benoemen, te verklaren of wat dan ook. Je kan alleen maar zeggen dat het goddelijke of hoe je het ook noemen wilt, er altijd is, overal aanwezig is in alles en iedereen, dat het geen onderscheid maakt, dat het niet te vernietigen is en dat het er altijd zal zijn.

Probeer het dan ook niet te benoemen, te verklaren of wat dan ook. Ervaar het en ineens wordt het allemaal veel makkelijker.
 

DeletedUser

Gast
tja leg de varantwoordelijkheid en alles bij een onzichtbaar en ongrijpbaar iets en speel de struisvogel, dat is de manier, kom op, een beetje realiteitszin op jouw leeftijd mag wel. Geloof is iets uit het verleden en mensen die nu nog aanhanger zijn, zijn dat door indoctrinatie of door gebrek aan eigenwaarde of zelfstandigheid.

zo simpel is het in mijn visie ;)
 

DeletedUser

Gast
ik leg de verantwoording niet bij het onzichtbare maar bij jezelf. Jijzelf bent verantwoordelijk.
Jij laat toe dat anderen je gevoel, emoties en denkwijzen beinvloeden. Je hebt de vrijheid een keuze te maken. Als je dit beseft heb je vrijheid in de meest ruime zin van het woord.
 
Bovenaan