• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Godsdiensten.

DeletedUser

Gast
AW: Godsdiensten.

3 miljard is de halve wereldbevolking, daar kom je niet aan.

En ik betwijfel of er iets in stond over elektriciteit. Hoewel het zou kunnen, elecitriteit werd schijnbaar al door de oude Egyptenaren gebruikt (hoewel het niet echt duidelijk is waarvoor)

Overigens is er verschil tussen een "bewering" zoals die in de Koran staan over de baarmoeder en een "ontdekking" zoals de wetenschap die doet. Die twee dingen worden aan zeer verschillende eisen onderworpen.
 

DeletedUser

Gast
AW: Godsdiensten.

Uhh, jij hebt echt een bord voor je kop :rolleyes:


@Pluisjen, ongelukkig geformuleerd :p

Geef mij maar aan waar er een fout zit, dan bewijs je dat je gelijk hebt. Niet door iemand aan te vallen dat hij een bord voor zijn kop heeft.

3 miljard is de halve wereldbevolking, daar kom je niet aan.

En ik betwijfel of er iets in stond over elektriciteit. Hoewel het zou kunnen, elecitriteit werd schijnbaar al door de oude Egyptenaren gebruikt (hoewel het niet echt duidelijk is waarvoor)

Overigens is er verschil tussen een "bewering" zoals die in de Koran staan over de baarmoeder en een "ontdekking" zoals de wetenschap die doet. Die twee dingen worden aan zeer verschillende eisen onderworpen.
Het zijn er bijna 1 miljard ;)

Wat als een bewering, gestaafd wordt door een ontdekking?
 

DeletedUser

Gast
AW: Godsdiensten.

Als een willekeurige bewering gestaafd wordt door een ontdekking, kan dat betekenen dat er kennis in de Koran stond die nog niet bekend was en door goddelijke interventie daar gekomen is... het kan ook betekenen dat er vroeger dingen ontdekt waren die later weer vergeten zijn, of dat iemand heel veel fantasie en geluk had, of dat er een vermoeden was dat niet bewezen kon worden en dat het "we vermoeden dat" weggelaten is omdat het niet hoorde in een heilig boek of dat er eigenlijk iets heel anders stond en het in de loop van de tijd regelmatig is herschreven/hergeïnterpreteerd, of dat het later toegevoegd is toen de kennis in kwestie wel algemeen bekend was.

Kort gezegd: het bewijst eigenlijk helemaal niks.
 

DeletedUser

Gast
AW: Godsdiensten.

Als een willekeurige bewering gestaafd wordt door een ontdekking, kan dat betekenen dat er kennis in de Koran stond die nog niet bekend was en door goddelijke interventie daar gekomen is... het kan ook betekenen dat er vroeger dingen ontdekt waren die later weer vergeten zijn, of dat iemand heel veel fantasie en geluk had, of dat er een vermoeden was dat niet bewezen kon worden en dat het "we vermoeden dat" weggelaten is omdat het niet hoorde in een heilig boek of dat er eigenlijk iets heel anders stond en het in de loop van de tijd regelmatig is herschreven/hergeïnterpreteerd, of dat het later toegevoegd is toen de kennis in kwestie wel algemeen bekend was.

Kort gezegd: het bewijst eigenlijk helemaal niks.
En wat als er niet 1, maar verschillende zaken al 'beweerd' zijn, en die allemaal wetenschappelijk kloppen?
 

DeletedUser

Gast
AW: Godsdiensten.

Dan geldt bovenstaande meerdere malen ;)

Vergeet niet dat het veel makkelijker is om een gok te doen en in de goede richting te zitten dan om te bewijzen dat iets klopt, en dat je ook moet kijken naar alle dingen die er in staan die later niet bleken te kloppen (en of die niet stiekem veranderd zijn in de loop van de jaren)

Aannames zonder bewijs kan iedereen maken en ook een gebroken klok staat 2x per dag goed. Tenzij je aan kunt tonen dat de Koran vol staat met dingen die er 2000 jaar geleden ook al in stonden en die nu pas bewezen zijn én dat er geen foute aannames in gemaakt worden (ook niet in de versie van 2000 jaar geleden) is het nog niet echt overtuigend.

Daarnaast moet je ook niet vergeten dat de Arabische wereld vroeger technologisch veel verder was dan de Westerse en dat er veel oude kennis verloren is gegaan... zoals ik al zei, er heeft best een heleboel kennis vroeger al bekend kunnen zijn die pas honderden jaren later weer opnieuw herontdekt is.
 

DeletedUser

Gast
AW: Godsdiensten.

Dan geldt bovenstaande meerdere malen ;)

Vergeet niet dat het veel makkelijker is om een gok te doen en in de goede richting te zitten dan om te bewijzen dat iets klopt, en dat je ook moet kijken naar alle dingen die er in staan die later niet bleken te kloppen (en of die niet stiekem veranderd zijn in de loop van de jaren)

Aannames zonder bewijs kan iedereen maken en ook een gebroken klok staat 2x per dag goed. Tenzij je aan kunt tonen dat de Koran vol staat met dingen die er 2000 jaar geleden ook al in stonden en die nu pas bewezen zijn én dat er geen foute aannames in gemaakt worden (ook niet in de versie van 2000 jaar geleden) is het nog niet echt overtuigend.

Daarnaast moet je ook niet vergeten dat de Arabische wereld vroeger technologisch veel verder was dan de Westerse en dat er veel oude kennis verloren is gegaan... zoals ik al zei, er heeft best een heleboel kennis vroeger al bekend kunnen zijn die pas honderden jaren later weer opnieuw herontdekt is.
Tuurlijk is een gok doen naar het goede, altijd mogelijk. Maar het is niet mogelijk om zo gedetailleerd iets te beschrijven, en dat het allemaal een gok is. Bedenk eens hoe vaak je dat fout kan gokken met al die details? ;) Dat is niet dezelfde kans als een klok die twee keer per dag goed staat ;)

Het bewijs dat dit destijds al opgeschreven stond, wordt elk jaar geleverd. Dat is wanneer een groep geleerden de eerste mushaf (de bladzijdes van kaft tot kaft) opslaan en opnieuw alles overschrijven. Deze mushaf wordt bewaard in de Ka'bah.

Het feit dat er geen verkeerde aannames gemaakt worden, is door puur de overleveringen van de Profeet te lezen. Een grote groep overleveringen zijn zwak, maar een heel groot deel zijn ook authentiek verklaard. Hierin legt de Profeet precies uit.
 

DeletedUser

Gast
AW: Godsdiensten.

Het hoeft geen gok te zijn, het kan ook een onbewijsbare aanname zijn ;) In de wiskunde zijn er heel veel stellingen die aangenomen worden, met hele duidelijke uitleg en vol details, die toch niet bewezen zijn omdat het simpelweg veel lastiger is om een bewijs te leveren dan een goede aanname.

Daarnaast is het ook nog de vraag hoe gedetailleerd zo'n scriptuur is. Dat baby's groeien in een speciale ruimte in de moeder had ik ook nog wel kunnen bedenken namelijk, dat is niet echt een doorbraak. En als er een verwijzing in staat naar "hemellichamen die groter zijn dan de zon" getuigt dat ook niet van iets bijzonders.

Heb je een voorbeeld van zo'n aanname anders? Ik ben wel benieuwd wat er precies in staat.
 

DeletedUser

Gast
AW: Godsdiensten.

Het hoeft geen gok te zijn, het kan ook een onbewijsbare aanname zijn ;) In de wiskunde zijn er heel veel stellingen die aangenomen worden, met hele duidelijke uitleg en vol details, die toch niet bewezen zijn omdat het simpelweg veel lastiger is om een bewijs te leveren dan een goede aanname.

Daarnaast is het ook nog de vraag hoe gedetailleerd zo'n scriptuur is. Dat baby's groeien in een speciale ruimte in de moeder had ik ook nog wel kunnen bedenken namelijk, dat is niet echt een doorbraak. En als er een verwijzing in staat naar "hemellichamen die groter zijn dan de zon" getuigt dat ook niet van iets bijzonders.

Heb je een voorbeeld van zo'n aanname anders? Ik ben wel benieuwd wat er precies in staat.
Ik heb wel een voorbeeld. Het is lang, maar het geeft mooi duidelijk aan dat de Qor'aan niet gebaseerd is op wat giswerk.

Uit een boekje van Gary Miller, "De wonderbaarlijke Qor'aan"

Een wetenschappelijke benadering van de Qor’aan is ook mogelijk want de Qor’aan biedt iets wat andere Schriften en religies in het algemeen niet te bieden hebben. Maar dit is echter wel wat wetenschappers eisen. Vandaag de dag zijn er veel mensen die ideeën hebben over hoe het universum werkt. Deze mensen vindt je overal, maar de wetenschappelijke gemeenschap luistert niet eens naar hen, want sinds de laatste eeuw is er iets nieuws geïntroduceerd. De wetenschap eist een “acid test”, oftewel een manier waarop wetenschappers kunnen kijken of jouw theorie klopt of niet.

Zo’n “acid test” is de reden waarom de wetenschappelijke gemeenschap Einstein’s theorieën accepteerde aan het begin van de vorige eeuw (begin 1900). Hij kwam met een nieuwe theorie en hij zei “Ik denk dat het Universum zo en zo werkt, en er zijn 3 manieren om te bewijzen of ik het fout heb!”. Dus de wetenschappers begonnen zijn theorie te onderwerpen aan de test van de praktijk, en binnen 6 jaar bleek dat alle 3 de testen doorstaan waren. Dit bewees dat zijn theorieën het waard waren om verder te onderzoeken en het vestigde Einstein als een wetenschapper die het waard was om aan te horen. Dit had hij verdiend, alleen omdat hij zei “Dit is mijn idee, als je mijn idee wilt verwerpen probeer dit dan of bekijk dat.” Dit is precies wat de Qor’aan ook doet, “acid tests”. Sommigen zijn al wat ouder (Omdat ze al een tijdje geleden zijn bevestigd) maar sommige bestaan vandaag de dag nog. Het komt erop neer dat de Qor’aan zegt “Als dit boek niet is wat het claimt te zijn, dan moet je dit of dat doen om het te bewijzen”. Niemand heeft “dit of dat” natuurlijk kunnen doen de afgelopen 1400 jaar, en de Qor’aan wordt dus nog steeds als authentiek beschouwd. Ik raad iedereen aan dat de volgende keer dat je in een discussie raakt met iemand over Islam, en hij zegt dat hij de waarheid heeft en dat jij in dwaling bent, je dan niet antwoord maar begint met; “Is er een manier in jouw religie zodat ik kan bewijzen dat jij het fout hebt?”. Ik kan het antwoord je nu al geven. Deze mensen hebben niets. Geen test, geen bewijs, niks. De reden daarvoor is omdat zij alleen maar gewend zijn om te zeggen wat ze geloven, in plaats van de ander een kans te geven om hun ongelijk te bewijzen. Islam doet dit wel. Een perfect voorbeeld van hoe Islam de mensheid een manier geeft om uit te vinden of de Qor’aan van God is of niet, vindt men in Soerah (Hoofdstuk) 4. En om eerlijk te zijn, moet ik zeggen dat ik hier voor het eerst best verbaasd over was… Er staat;

“Denken zij niet na over de Qor’aan? Als het niet van Allah afkomstig was dan had men er zeker veel tegenstrijdigheden in gevonden…” (vertaling Soerat an-Nisaa, vers 82)

Dit is een duidelijke uitdaging voor de niet-moslim. Het nodigt hem letterlijk uit om een fout te vinden. De uitdaging zelf is best lastig moet ik toegeven, maar de uitdaging zelf is in strijd met de menselijke natuur, hoe een mens in elkaar zit. Niemand maakt een examen op school met onderaan het examen de opmerking “Dit examen is perfect, er zitten geen fouten in… Vind er maar een als je denkt dat je dat kunt!” Dat doet iemand gewoon niet, de leraar zou niet slapen tot hij een fout vindt! Toch is dit de manier waarop de Qor’aan mensen benadert. Een ander interessant kenmerk van de Qor’aan is dat het de mens advies geeft wat betreft de inhoud. De Qor’aan noemt bijvoorbeeld een aantal feiten en zegt dan als het ware “Als je hier meer van wilt weten, en als je twijfelt wat hier staat, dan moet je naar degenen met kennis gaan”. Dit is wederom een verassende benadering. Het is niet gebruikelijk dat iemand naar je toe komt zonder kennis van geografie, biologie, astronomie, etc en je vervolgens allerlei dingen hierover vertelt en hem zegt om naar de geleerden te gaan als je eraan twijfelt.

In elke eeuw zijn er wel Moslims geweest die dit advies hebben opgevolgd en daardoor bijzondere ontdekkingen hebben gedaan. Als iemand kijkt naar het werk van de Islamitische wetenschappers van een paar eeuwen geleden, dan zul je vele citaten uit de Qor’aan aantreffen. Deze werken zeggen bijvoorbeeld dat ze inderdaad het gebied hebben onderzocht wat de Qor’aan omschreef, omdat de Qor’aan hen vertelde om daar en daar te kijken. Het noemt bijvoorbeeld de oorsprong van de mens en voegt er min of meer aan toe “onderzoek het!” De lezer weet waar hij naar moet zoeken, en toch is dat iets wat de Moslim van vandaag de dag vaak vergeet – maar niet altijd! Het volgende voorbeeld gaat over een groep mannen in Riyadh, en een paar jaar geleden verzamelden zij alle ayat (verzen) in de Qor’aan die embryologie, oftewel de groei van een kind in zijn moeder, bespreken. Zij gingen naar een geleerde toe en zeiden “Dit is wat we hebben, dit staat in de Qor’aan, klopt het?” Ze pakten dus het advies uit de Qor’aan – “vraag het aan degenen met kennis.” Zij kozen een niet-moslim die lesgeeft op de Universiteit van Toronto. Zijn naam is Keith Moore, en hij is de auteur van het belangrijkste basisboek op het gebied van Embryologie. Hij wordt beschouwd als de grootste embryoloog op deze aardbol. Ze nodigden hem uit en zeiden “Dit is wat de Qor’aan zegt over jouw vakgebied, wat weet jij hierover?” Terwijl hij in Riyadh was gaven ze hem alle hulp die hij nodig had bij het vertalen van deze verzen en ze gaven hem alle medewerking waar hij om vroeg. Toen hij klaar was met zijn onderzoek was hij zo verbaasd dat hij zijn wereldberoemde boeken veranderde. In de tweede editie van zijn boek “Before We Are Born” had hij wat dingen toegevoegd die er in de eerst editie niet waren door wat hij was tegengekomen in de Qor’aan. Dit is een heel mooi voorbeeld dat de Qor’aan ver zijn tijd vooruit is, en dat degenen die in de Qor’aan geloven dingen weten die anderen nog niet weten.

Ik had het genoegen om Dr. Keith Moore voor een TV presentatie te interviewen, en we hebben dit onderwerp uitgebreid besproken. Hij had dia’s en van alles meegenomen. Hij noemde een aantal zaken met betrekking tot de groei van de mens die pas sinds een aantal jaar bekend zijn. Hij noemde de Qor’aanische beschrijving van een embryo in een bepaald stadium als een bloedzuigerachtige prop (het woord ‘alaqah wat in de Qor’aan gebruikt wordt is een Arabisch woord wat drie betekenissen heeft; bloedzuiger, klonterige bloedprop, en een object dat zich ergens aanvast klemt – zie Soerat al-‘Alaq). Toen hij dit had onderzocht bleek dat dit precies klopte, dus hij voegde dit toe aan zijn boek… “Ik had het nooit zo bekeken” zei hij, en hij ging naar de zoölogie afdeling waar hij een plaatje opvroeg van een bloedzuiger. Toen hij erachter kwam dat dit precies lijkt op een menselijk embryo besloot hij om deze foto’s allemaal in zijn boeken te stoppen. Hij schreef ook een heel nieuwe boek over klinische embryologie, en het was nog niet uitgebracht of een discussie stak de kop op. Meerdere grote kranten in Canada hadden grote koppen in hun kranten, en sommige waren best grappig, zoals “VERBAZINGWEKKEND FEIT ONTDEKT IN OUD BOEK!” Het bleek toen wel dat veel mensen niet helemaal snapten waar het over ging. Eén krant vroeg Dr. Moore zelfs “Denkt u niet dat die Arabieren dit al lang wisten, dat over die embryo, hoe het eruitziet en hoe het groeit? Misschien was er dan wel geen wetenschap, maar wellicht sneden ze hier en daar wat vrouwen open, gewoon lichamen opensnijden en verminken en dan kijken wat erin zit…”

De professor maakte hem echter gelijk duidelijk dat hem (de verslaggever) een cruciaal punt was ontgaan – Alle dia’s van de embryo die waren getoond waren foto’s die gemaakt waren door middel van een microscoop. Hij voegde hieraan toe dat het niks uitmaakt of je het 1400 eeuwen geleden wilde onderzoeken of niet, het is simpelweg onmogelijk om de embryo ook maar te zien in de genoemde stadia! Je hebt een microscoop nodig om het te zien, en we moeten niet vergeten dat zo’n apparaat slechts iets meer dan 200 jaar bestaat. Dr. Moore is een beetje sarcastisch, maar goed, hij had wel gelijk toen hij zei dat “Misschien sommige mensen in het geheim een microscoop hadden gemaakt en deze onderzoeken hadden gedaan zonder fouten te maken, en dat ze toen deze kennis aan Mohammed leerden en hem overtuigden dat dit in zijn boek moest komen… En dat ze daarna de microscoop weer hebben vernield zonder sporen achter te laten en het voor altijd een geheim te laten blijven. Zou je dat geloven? Dat zou je echt niet moeten doen want het is een belachelijk theorie!” Toen hem werd gevraagd “Dr. Moore, hoe leg jij dan deze ontdekkingen uit die men vindt in de Qor’aan?” Dr. Moore antwoordde met; “Het kan alleen maar door God geopenbaard zijn!”

Voor degene die niet willen lezen, maar wel engels kunnen:

http://www.youtube.com/watch?v=rdiHhV7F7W4
http://www.youtube.com/watch?v=8M7Ibydu1Bw&feature=related
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
Mooie discussies hier. Laat ik ook meedoen

Ik ben zelf een atheïst en kom met mijn studie in aanraking met wetenschappelijk onderzoek(klinische epidemiologie). Ik vind dat een geloof nog nut heeft in de moderne wereld. Geloof is nuttig omdat het bestaat uit vastgelegde normen, waarden en wetten. Deze dien je te volgen/aan te houden. Ik zou zeggen dat het geloof een maatschappij dient. Per individu kan ik mij wel wat voorstellen maar weet het eigenlijk niet. Wat betekent geloof voor een persoon, voor jouw?? Vertel eens!! Ben nieuwsgierig.

Het stuk hierboven van Adem (28-12-2010 00:35) geeft wel een zwakte aan van het soort onderzoek wat hier wordt beschreven, betreft het onderwerp geloof. Er wordt namelijk al vanuit uitgegaan dat de Qor’aan absolute feiten bevat. Deze zijn immers verkregen door Allah. De feiten worden getoetst op gegevens die nu aanwezig zijn d.m.v. wetenschappelijk onderzoek. Het gevaar van dit soort onderzoek is dat men argumenten gaat zoeken om het feit te bevestigen zonder andere mogelijkheden in acht te nemen. Bedoelde ze wellicht niet iets anders met deze tekst? Maar het zijn toch Allah's woorden... laten we aannemen dat tekst uit de Qor’aan klopt.

Wat er dus gezegd kan worden, is dat de tekst aangeeft dat er inderdaad iets in staat wat overeen komt met wetenschappelijk onderzoek.
Het bevestigd niet of deze kennis is verkregen d.m.v. Allah of onderzoek van mensen uit die tijd zelf. Misschien wel een andere manier (buitenaardse levensvormen in een didactische bui?). Daarnaast betekend niet dat de rest van de tekst ook op de waarheid berust.

Dus de grote vraag voor mij is dan:

Waarom/waardoor geloven men dan dat deze teksten geleverd/geschreven zijn door Allah? Is er geen andere optie? En wat maakt ze de waarheid?

En waag niet aan te komen met 'omdat het zo is' :p

Daarnaast moet je ook niet vergeten dat de Arabische wereld vroeger technologisch veel verder was dan de Westerse en dat er veel oude kennis verloren is gegaan... zoals ik al zei, er heeft best een heleboel kennis vroeger al bekend kunnen zijn die pas honderden jaren later weer opnieuw herontdekt is.

Ja daar weet ik ook nog een mooi voorbeeld van. Echt zonde, het wiel weer moeten uitvinden. :rolleyes:

Romeinen gebruikte namelijk vroeger al beton. Niet gewapend zoals nu, maar gewoon puur beton. Helaas ging de kennis hierover verloren nadat het rijk viel en werd het weer uitgevonden in de 20ste eeuw. Als het goed is, staat er nog een intacte betonnen koepel uit die tijd in Italie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
AW: Godsdiensten.

Mooie discussies hier. Laat ik ook meedoen

Ik ben zelf een atheïst en kom met mijn studie in aanraking met wetenschappelijk onderzoek(klinische epidemiologie). Ik vind dat een geloof nog nut heeft in de moderne wereld. Geloof is nuttig omdat het bestaat uit vastgelegde normen, waarden en wetten. Deze dien je te volgen/aan te houden. Ik zou zeggen dat het geloof een maatschappij dient. Per individu kan ik mij wel wat voorstellen maar weet het eigenlijk niet. Wat betekent geloof voor een persoon, voor jouw?? Vertel eens!! Ben nieuwsgierig.

Het stuk hierboven van Adem (28-12-2010 00:35) geeft wel een zwakte aan van het soort onderzoek wat hier wordt beschreven, betreft het onderwerp geloof. Er wordt namelijk al vanuit uitgegaan dat de Qor’aan absolute feiten bevat. Deze zijn immers verkregen door Allah. De feiten worden getoetst op gegevens die nu aanwezig zijn d.m.v. wetenschappelijk onderzoek. Het gevaar van dit soort onderzoek is dat men argumenten gaat zoeken om het feit te bevestigen zonder andere mogelijkheden in acht te nemen. Bedoelde ze wellicht niet iets anders met deze tekst? Maar het zijn toch Allah's woorden... laten we aannemen dat tekst uit de Qor’aan klopt.

Wat er dus gezegd kan worden, is dat de tekst aangeeft dat er inderdaad iets in staat wat overeen komt met wetenschappelijk onderzoek.
Het bevestigd niet of deze kennis is verkregen d.m.v. Allah of onderzoek van mensen uit die tijd zelf. Misschien wel een andere manier (buitenaardse levensvormen in een didactische bui?). Daarnaast betekend niet dat de rest van de tekst ook op de waarheid berust.

Dus de grote vraag voor mij is dan:

Waarom/waardoor geloven men dan dat deze teksten geleverd/geschreven zijn door Allah? Is er geen andere optie? En wat maakt ze de waarheid?

En waag niet aan te komen met 'omdat het zo is' :p
Als ik hier ga beschrijven wat Islaam voor mij betekent, dan wordt de post verwijderd door de moderator om dat het aantal tekens de servers belast =p

Het is natuurlijk altijd de vraag, of hetgeen wat in de Qor'aan staat, wel zo bedoeld is. Nu moeten ook rekening houden met het feit dat de Arabische taal breder is dan je je kan voorstellen. Om een voorbeeld te geven. Wij kennen het werkwoord 'gaan'. En met dat gaan maken wij verschillende combinaties. Naar huis gaan, van huis gaan etc. In het arabisch zijn daar aparte werkwoorden voor. Dit werkt in vrijwel alles door. Het geeft een kleine impressie hoe rijk die taal is.
Men moet echter ook rekening houden dat Islaam is gebaseerd op 2, en dus niet 1, onderdelen. Namelijk, de Qor'aan (de belangrijkste) en de Hadith (overleveringen van de Profeet Mohammed). Om het heel kort te formuleren, is de Hadith de uitleg van de Qor'aan. Om ervoor te zorgen dat de Qor'aan dus op de juiste manier begrepen wordt, moet een men kijken naar hoe Mohammed het heeft uitgelegd. Lijkt me niet meer dan logisch. Op die manier weten we, dat de Qor'aan op de desbetreffende manier moet worden uitgelegd.

De vraag waar deze kennis vandaan komt, is een goede. Is de kennis in de Qor'aan, er vanuit gaande dat het op waarheid berust, echt van Allaah? Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid heeft soortgelijke vraag een keer beantwoord. Hieronder de link met het (lange) antwoord. (In het Engels).
http://islam-qa.com/en/ref/13804/why quraan
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
AW: Godsdiensten.

Interessante uitleg die je daar gepost hebt, en het toont wat mij betreft zeker wel aan dat de Koran op sommige vlakken de Bijbel ver voorbij is, door mensen aan te raden wetenschappers op te zoeken in plaats van gelovigen als ze willen weten of iets klopt en ze actief aanspoort om te controleren of dingen kloppen.

Het enige nadeel echter is het woordgebruik blijkbaar...

(het woord ‘alaqah wat in de Qor’aan gebruikt wordt is een Arabisch woord wat drie betekenissen heeft; bloedzuiger, klonterige bloedprop, en een object dat zich ergens aanvast klemt – zie Soerat al-‘Alaq)

Die tweede is namelijk wel met het blote oog zichtbaar en zo zien embyro's er ook uit in een vroeg stadium en die derde is ook redelijk geloofwaardig.
Daarnaast zien alle embryo's er in een vroeg stadium vrijwel hetzelfde uit, dus het zou me niks verbazen als embyro's ook op een bloedzuiger lijken.

Zoals je hier kunt zien:
http://home.honolulu.hawaii.edu/~pine/book1qts/embryo-compare.jpg
zijn er nogal wat overeenkomsten tussen de verschillende dieren, en het is al langer bekend dat als je zegt dat twee dingen hetzelfde zijn mensen op zoek gaan naar overeenkomsten en verschillen vergeten ;)

Dat is ook het nadeel van antieke kennis, contexten en betekenissen veranderen zoveel dat zo'n boek steeds minder betrouwbaar wordt als je het letterlijk blijft nemen.
 

DeletedUser

Gast
AW: Godsdiensten.

Interessante uitleg die je daar gepost hebt, en het toont wat mij betreft zeker wel aan dat de Koran op sommige vlakken de Bijbel ver voorbij is, door mensen aan te raden wetenschappers op te zoeken in plaats van gelovigen als ze willen weten of iets klopt en ze actief aanspoort om te controleren of dingen kloppen.

Het enige nadeel echter is het woordgebruik blijkbaar...



Die tweede is namelijk wel met het blote oog zichtbaar en zo zien embyro's er ook uit in een vroeg stadium en die derde is ook redelijk geloofwaardig.
Daarnaast zien alle embryo's er in een vroeg stadium vrijwel hetzelfde uit, dus het zou me niks verbazen als embyro's ook op een bloedzuiger lijken.

Zoals je hier kunt zien:
http://home.honolulu.hawaii.edu/~pine/book1qts/embryo-compare.jpg
zijn er nogal wat overeenkomsten tussen de verschillende dieren, en het is al langer bekend dat als je zegt dat twee dingen hetzelfde zijn mensen op zoek gaan naar overeenkomsten en verschillen vergeten ;)

Dat is ook het nadeel van antieke kennis, contexten en betekenissen veranderen zoveel dat zo'n boek steeds minder betrouwbaar wordt als je het letterlijk blijft nemen.

Het leuke is dat niet alleen dat beschreven staat in de Qor'aan. Dit is namelijk slecht een vers. Als je de filmpjes bekijkt, zie je dat ook Keith Moore (ook een aanrader om zijn staat van dienst even onder de loep te nemen) meerdere verzen aanhaalt die het geheel vormen van de Qoranische beschrijving van de prenatale menselijke ontwikkeling.

Een ander klein voorbeeld.

In de Qor'aan komt het woord "zee" (Al-Bahr) 32 keer voor. Het woord "land" (Al-Bar) komt 13 keer voor. Samen is dit 45.

32/45 X 100% = 71.11111111%

en

13/45 X 100% = 28.88888888%

En laat dit nu net de juiste verhouding van zee en land op de wereld zijn ;)
 

DeletedUser

Gast
AW: Godsdiensten.

Gelukkig ben ik een atheïst :)

Mijn persoonlijke mening is dat gelovige nogal met oogkleppen oplopen
 

DeletedUser

Gast
AW: Godsdiensten.

Waar stoel je die bewering op dan?

Omdat de meeste gelovigen niet willen aan de wetenschappelijke aspecten van des levens.

Hoe wij ontstaan zijn, evolutie en dergelijke
Daar geloof ik in, omdat daar tastbaar bewijs van is.

En nog veel meer

En geloof brengt alleen maar oorlog, das al zo lang wij de beschaving kennen
 

DeletedUser

Gast
AW: Godsdiensten.

Omdat de meeste gelovigen niet willen aan de wetenschappelijke aspecten van des levens.

Hoe wij ontstaan zijn, evolutie en dergelijke
Daar geloof ik in, omdat daar tastbaar bewijs van is.

En nog veel meer

En geloof brengt alleen maar oorlog, das al zo lang wij de beschaving kennen

Maar zoals ik hierboven uiteen heb gezet, stimuleert de Qor'aan juist dat je de wetenschap opzoekt ;)
 

DeletedUser

Gast
AW: Godsdiensten.

Kan toeval zijn

Dat is wel heel, misschien wel te makkelijk gezegd.

Wat vind je van het feit dat de prenatale ontwikkeling van de mens in detail is beschreven en dat een van de hoogste geleerde op het gebied van embryologie, heeft bevestigd dat dit waar is, en dat ze dit in die tijd niet konden weten?

En dat de verhouding dat land en zee genoemd wordt in de Qor'aan, ook exact klopt met de werkelijk verhouding op aarde?

Dat de Qor'aan al heeft beschreven dat alles uit water bestaat? (remember, ze woonden praktisch gezien in de woestijn en dan 'bedenken' ze dat alles uit water bestaat?

De Qor'aan beschrijft zelfs de oerknal.

Dat de Qor'aan beschrijft hoe een berg is ten opzichte van de aarde?
Ik kan zo wel even doorgaan. Kan dat allemaal toeval zijn?

Je hebt een zak met 10 papiertjes. De kans dat je die zonder te kijken op volgorde van 1 t/m 10 eruit haalt is nihil. Hoe groot is dan de kans dat je de een van bovenstaande zaken goed beschrijft, laat staan allemaal?
 

DeletedUser

Gast
AW: Godsdiensten.

Dat de Qor'aan al heeft beschreven dat alles uit water bestaat? (remember, ze woonden praktisch gezien in de woestijn en dan 'bedenken' ze dat alles uit water bestaat?

Die is niet zo lastig ;) Water is leven, dat is al heel lang bekend.

In de Qor'aan komt het woord "zee" (Al-Bahr) 32 keer voor. Het woord "land" (Al-Bar) komt 13 keer voor. Samen is dit 45.

Deze zegt ook niks. Als je maar genoeg data verzamelt kun je altijd wel wat toevalligheden vinden. Tenzij er ook een vers is die zegt dat het aantal keren dat de woorden genoemd worden in verhouding staat met de verhoudingen op aarde.

Al met al stel je de Koran zeker in een positief licht, helaas heb ik op dit moment geen tijd om uitgebreid onderzoek te doen maar ik denk dat het wel tijd wordt om er eens een keer een vertaling van op te zoeken ;)
 

DeletedUser

Gast
AW: Godsdiensten.

Die is niet zo lastig ;) Water is leven, dat is al heel lang bekend.



Deze zegt ook niks. Als je maar genoeg data verzamelt kun je altijd wel wat toevalligheden vinden. Tenzij er ook een vers is die zegt dat het aantal keren dat de woorden genoemd worden in verhouding staat met de verhoudingen op aarde.

Al met al stel je de Koran zeker in een positief licht, helaas heb ik op dit moment geen tijd om uitgebreid onderzoek te doen maar ik denk dat het wel tijd wordt om er eens een keer een vertaling van op te zoeken ;)

Ik zou je graag meer willen vertellen, maar ik begrijp dat je niet altijd de tijd hebt. Bijvoorbeeld dat de Qoraan beschrijft hoe berg ontstaat.

Ik ga jullie niet proberen te overtuigen dat Allaah bestaat of dat de Qor'aan het woord is van Allaah. Wat ik wil duidelijk maken is dat de Qor'aan niet te vergelijken is met de Bijbel, geschiedenisboeken en consorten. Het is een boek die het zeker waard is om verder te bestuderen. De Qor'aan is meer dan men denkt, alleen al op wetenschappelijk gebied.

Grote westerse geleerden nemen ook de tijd om de Qor'aan te bestuderen. Waarom de 'gewone' mens niet?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan