• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Het grote geloofsdiscussietopic

Araluen

Manticore
Religie en staat zijn 2 manieren om andere mensen jouw wil op te leggen en een blinddoek voor te hangen.
Tuurlijk, staat en religie zeggen beiden dat ze voor het welzijn van haar inwoners/aanhangers is, maar geloven moet je dat maar niet.
De reden dat voornamelijk het Christendom tegen vernieuwingen waren/zijn, is dat ze op deze manier hun geloofwaardigheid en dus hun macht verliezen. Als het Christendom vanaf het begin van de Wetenschappelijke Revolutie geen aanhangers verloor hadden ze zich waarschijnlijk nooit tegen wetenschap gekeerd, maar deze juist vooruit geholpen.
En als er opstanden ontstonden vanwege wetenschappelijke ontdekkingen hadden staten wetenschap waarschijnlijk ook afgekeurd en vervolgd. Maar de staat kreeg via wetenschap nieuwe kansen om bevolking te onderdrukken en zichzelf ten koste van anderen te verrijken.
Religie is een onderdrukkingsmiddel dat andere voor- en nadelen heeft dan Staten, door de omstandigheden is het voor de staten beter gegaan dan voor politiek.

De manier van onderdrukken bij religie is de onwetendheid van mensen op te vullen met 'god(en)' en de vragen over de dood op te vullen met Hemel en Hel, en zo hebben religies redelijk wat macht. wetenschap beantwoordt deze vragen en religie wordt zo overbodig.
Staten onderdrukken mensen door gerechtigheid en bescherming te geven aan haar burgers(dat gelooft het volk tenminste), doordat geweld nu eenmaal in de mensheid zit zul je deze bescherming altijd nodig hebben en de staat dus ook.
Dit is dan ook de reden waarom religie geen goede manier is, en een staat wel.

Als je zeer fel tegen religie aankijkt zou je eigenlijk de staat ook moeten zien als slecht, het zijn immers beiden manieren om anderen te onderdrukken. Atheïsten die geen Anarchisten zijn hebben meestal dan ook niet veel verstand van de echte situatie betreffende politiek.

ik ben niet verder gekomen dan regel 2, want daar staat al iets belachelijks.
geloof is niet ontstaan door corrupte mensen, de staat evenmin (in de meeste gevallen).
geloof is ontstaan doordat het langzaam zo gegroeid is. het wezen van de mens ligt erin.
daarna kwamen de corrupte leiders, die vonden dat ze nodig waren.
de mensen bleven gewoon doorgeloven met waar ze mee geboren waren, ze kwamen echter niet om het feit heen dat ze ook de leiders moesten gehoorzamen.
en het ging niet altijd zoals in het christendom, waar jij het nu over hebt.
 

DeletedUser12379

Gast
De wetenschap brengt een medicijn naar voren en tien jaar later raden ze datzelfde medicijn weer af om in te nemen omdat het kankerverwekkend of weet ik wat nog allemaal is. Soms twijfel ik meer aan de wetenschap dan aan het geloof (niet tegenstaande dat ikzelf ook wel veel voordelen zie in wetenschap), maar ook de wetenschappers maken soms zo hun fouten.
 

DeletedUser

Gast
Lijkt me niks, in een grot wonen zonder internet, ik ben blij met wetenschap, het is nu een onderdeel van ons leven geworden en ik zou niet weten hoe te leven zonder.
 

DeletedUser12379

Gast
Lijkt me niks, in een grot wonen zonder internet, ik ben blij met wetenschap, het is nu een onderdeel van ons leven geworden en ik zou niet weten hoe te leven zonder.

ik heb ook niet gezegd dat ik zonder zou kunnen, in tegendeel. Ik ben een behoorlijke voorstander van wetenschap. Maar ik heb het geloof als houvast. Wat sommigen daar dan ook van denken, ikzelf heb daar veel aan.
 

DeletedUser

Gast
ik heb ook niet gezegd dat ik zonder zou kunnen, in tegendeel. Ik ben een behoorlijke voorstander van wetenschap. Maar ik heb het geloof als houvast. Wat sommigen daar dan ook van denken, ikzelf heb daar veel aan.

Ok, klopt, las niet met mijn volle verstand,

Ik zelf heb ook zo mijn keuze in 'het geloof' gemaakt, maar ik ben ook voorstander van andere geloven, de basis is overal om een goed mens te zijn, dat is het belangrijkste en daar wordt je ook op geoordeeld. (Iig bij de islam)
 

DeletedUser

Gast
De wetenschap brengt een medicijn naar voren en tien jaar later raden ze datzelfde medicijn weer af om in te nemen omdat het kankerverwekkend of weet ik wat nog allemaal is. Soms twijfel ik meer aan de wetenschap dan aan het geloof (niet tegenstaande dat ikzelf ook wel veel voordelen zie in wetenschap), maar ook de wetenschappers maken soms zo hun fouten.

Als god bestaan had, waarom heeft hij dan ziektes in de wereld gezet?
 
Bovenaan