• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

School en fatsoenlijk leven? onmogelijk

DeletedUser

Gast
School is de eerste stap naar een werkend leven waar je ook moet plannen en regelen...
Ik geef toe dat de overgang vanaf de basisschool wat hard is, want daar deed je moeder nog alle planning naast haar werk...
Wat een manager,
Watt een harde werker,
Wat een moordwijf dat zij dat allemaal kan....

En wat betaald het allemaal slecht....:zilver:
 

DeletedUser

Gast
Zorg eerst dat je in Havo 4, Vwo 4 of Vmbo 3 komt.
Kan je fijn een profielkeuze pakken en dump al de saaie en slechte vakken als het kan.

Zo ga ik volgende jaar alle vreemde talen en natuur- en scheikunde dumpen.

Jammer dat gym verplicht is :mad:

Gym is een van de weinige leuke lessen die je krijgt in een week.
 

DeletedUser

Gast
School is nou eenmaal nodig om een goed leven op te kunnen bouwen en later te kunnen doen wat je wilt. Ik heb ook nooit wat gedaan op school en heb maar net mijn gymnasium diploma behaalt(ook deels vanwege problemen met mijn gezondheid)

Nu kan ik eindelijk doen waar ik altijd van gedroomd heb, studeren in Antwerpen, om zo dierenarts te worden en uiteindelijk de wereld over te reizen om dieren te helpen.

De leraren hebben altijd wel vertrouwen in me gehad maar het enige probleem was dat ik slecht ben in talen en in exacte vakken. Ik mocht eigenlijk niet eens een profielkeuze maken omdat ik geen C&M, E&M, N&G en N&T mocht doen vanwege mijn cijfers voor Frans, Duits, natuurkunde en scheikunde.

Om N&G of N&T te kunnen kiezen moest je bij ons een toets doen, en ik had me daar voor aangemeld maar toen de docent niet kwam opdagen ondanks duidelijke afspraken. Toen hebben ze me gewoon laten kiezen wat ik graag wou, N&G met Grieks.
 

DeletedUser

Gast
Om N&G of N&T te kunnen kiezen moest je bij ons een toets doen, en ik had me daar voor aangemeld maar toen de docent niet kwam opdagen ondanks duidelijke afspraken. Toen hebben ze me gewoon laten kiezen wat ik graag wou, N&G met Grieks.

Is jouw school de enige die dat heeft, een toets maken voor N&G en N&T? Ik kreeg een geel A4'tje mee naar huis waar alle pakketten op stonden. Je hoefde dit alleen in te vullen en je ouders moesten het ondertekenen. Als dit gebeurt was, was je er vanaf...
 

DeletedUser

Gast
Dat weet ik niet, maar het was vooral om de mensen meer te scheiden, aangezien er toch vrij veel waren die de natuur kant op wilden in plaats van de maatschappij kant, en dus als je het toch wilde doen moest je of erg goede cijfers hebben voor de Bèta vakken of jezelf alsnog bewijzen via een toets. Voor N&T was de toets volgens mij wel verplicht ondanks je cijfers.
 

DeletedUser1966

Gast
als ik de meeste reacties lees, merk ik dat er veel jongeren bij zitten die nog op school zitten.
ik snap dat school veel "vrije tijd" kost,
maar in deze samenleving die berust is op kapitalisme, kun je geen FATSOENLIJK leven hebben, als je je school niet afmaakt, tenzij je het leuk vind om 12 of meer uur te werken in een fabriek

Dus loop niet te piepen, maak je school af, zodat ik hopelijk minder belasting moet betalen om jouw straks te moeten betalen als je in de ww of sociale dienst beland, omdat je geen werk kan vinden omdat je geen diploma hebt

of nog erger dat je door het geen diploma hebben, in de criminaliteit beland en dat je wordt opgepakt en dat ik en de rest van het land jouw verblijf moet betalen

Helemaal mee eens. Ik snap trouwens echt niet waar dit over gaat. Ik heb N&G met natuurkunde 2, grieks en latijn gedaan. Ik deed toneel en brugklasbegeleiding erbij en ik heb soms wekenlang mijn tas thuis niet eens opengedaan. Was de helft van de tijd niet op school en dan voor een toets even 2 dagen leren en dan had ik een 7 ofzo.
De helft van mijn huiswerk was grieks en latijn vertalen, wat ik wel af en toe deed. Maar bijvoorbeeld voor een toets daarover is het alleen de vertalingen uit je kop leren en de woorden hoor je wel te kennen. Verder zit ik nu op de universiteit en daar moet je dus voor elk tentamen ongeveer 3 boeken van 400 pagina's zo goed als uit je hoofd kennen. Elke week presentaties en opdrachten per week die net zo groot of groter dan je profielwerkstukje zijn, dus bereid je voor:p
Maar over wat cretan zei, als je dit erg vind dan moet je dus eens naar China en India enzo kijken, we zijn allemaal door welvaart lui geworden en miljarden mensen staan klaar om onze positie over te nemen, dus als je niet toevallig een pa hebt die miljonair is dan zou ik maar gewoon doorwerken! Hierbij nog even een bedankje aan mijn papa die dat gelukkig wel is!
 

DeletedUser

Gast
Ik ben na mijn middelbaar meteen gestopt met naar school gaan .
Ik heb dan even thuis gewerkt , dan ben ik als bedrijfsleider op een ander bedrijf begonnen , en nu ben ik 24 en zelf een bedrijf begonnen , en moet ik dus hard werken om mijn financiering van een paar miljoen euro'tjes terug te betalen .

Maar zo gaat het dus ook , als je ervaring kan aantonen en de wil om hard en goed te werken ipv een diploma .

Ik denk dat het voor iedereen geld , als je iets wil bereiken is het school of werk , je gaat er voor moeten werken .
 

DeletedUser

Gast
Goh wat vervelend, school. Wacht maar tot je gaat werken.

Altijd een leuk argument om hier tegenin te gooien:
Het werk kun je kiezen, de school níet.
En ach, hier zal men vast wel weer tegenin gooien: "Je kiest toch zeker je richting?!" - maar dat is niet waar ik op doel. Scholieren kunnen niet beslissen hoe het schoolsysteem werkt; werknemers kunnen dat wèl (let wel: ik zeg niet dat men dat volledig kan en ik bedoel ook niet dat scholieren het helemaal niet kunnen - het gaat mij om het verschil). Ik zie het in het geheel niet zitten ook maar één dag aan een bureau te gaan zitten om routinewerk te verrichten als ik later werk. Later verwacht ik iets in de exacte vakken te gaan doen - de diepere bèta, waaronder Scheikunde, Fysica en Biologie. Filosofie kan er ook nog wel bij. Mocht ik ooit iets moeten uitzoeken, in die richting, dan laat ik niet anderen voor mij het "vuile werk" opknappen, waarna ik achter een bureautje de berekeningen mag uitwerken. Ik doe dat "vuile werk" liever zèlf. Het gaat mij om deze vrijheid waarvoor je kunt kiezen.
 

DeletedUser

Gast
je hebt gelijk spartacus, je werk kun je kiezen. Maar voor de jongere die klagen dat school zoooo zwaar is, hier een beeld van het leven van een volwassenen.

Elke dag vroeg opstan om vervolgens naar je werk te moeten gaan. tegen de tijd dat je thuis komt is het donker. Als je dan ook nog kinderen ebt, dan moet je vroeg opstaan, de kinderen verzorgen, naar school brengen en weer halen. De rest van de kinderen die nog thuis zijn zeuren de hele tijd aan je kop, mag ik dit, mag ik dat. vervolgens moet je ook nog rennen en vliegenm de kids op tijd op het kinderdagverblijf te hebben, om darna zelf te gaan werken. Sávonds haal ze je de kids op. Kids moe, zeuren de hele tijd. Kom je thuis moet je gaan koken, kids eten geven, daarna naar bed brengen en tegen de tijd datje eindelijk rustig op de bank kunt gaan zitten begint man of vrouwlief om aandacht te zeuren. Je hebt pas tijd voor jezelf als je op het kleine kamertje zit en in bed ligt.

Dus goh, wat is het even van een scholier toch zwaar. Lekker leren voor een proefwerkje of tentamen. En als dat erop zit op een terrasje gaan zitten om gezellig met je vrienden te kletsen. Hmmmm.....
 

DeletedUser

Gast
Daarom ga ik dus liever voor leuk dan goedbetaald werk op zoek :)

Vind je je werk leuk, dan zal het ook niet zo snel zo zijn dat je er niet goed in bent. Zorg er dus vooral in dat je werk zo leuk mogelijk is en jij dus op je best bent - succes zal er zijn. Ik ben in dit geval geneigd de werkenden hier erop te wijzen dat ze, als ze hun werk te zwaar achten, het verkeerde werk hebben gekozen - no offence :O
 

DeletedUser

Gast
Inderdaad

Werk kun je kiezen. Op school heb je bijna geen keus. Je kunt pas na het 3de kiezen welke richting je neemt. Je kunt dan wel kiezen naar welke school je gaat. Maar oke ik heb keuze uit 5 à 6 scholen. En op maar 2 à 3 kun je VWO afmaken.

En nog iets waardoor school gewoon erg zwaar lijkt is dat je soms echt dingen hebt die onnozel lijken. Kijk maar eens wat we met de volgende vakken aan het doen zijn:
Nederlands: We zijn aan het leren wat hoofd- en bijzinnen zijn. Dus dat we weten dat in de volgende zin de eerste zin een hoofdzin is en de tweede een bijzin.
Ik zette de radio harder, omdat ik mijn favoriete liedje hoorde.
Wiskunde: Wat we aan het doen zijn is me nog steeds niet duidelijk (zijn al bijna een maand bezig). Maar je kunt het gene wat hieronder staat oplossen (ik kon kwadraat niet typen dus doe het maar zo):
Xkwadraat +1X-20 = 0
(X+5)(X-4) = 0
X+5 = 0 of X-4=0
X=-5 of X=20

Of deze som:

Xkwadraat = 9
X = wortel9
X = 3


En zo leren we nog een aantal van deze manieren. Maar ze weet zelf niet eens wat je er later aan hebt.
 

DeletedUser

Gast
Inderdaad

Werk kun je kiezen. Op school heb je bijna geen keus. Je kunt pas na het 3de kiezen welke richting je neemt. Je kunt dan wel kiezen naar welke school je gaat. Maar oke ik heb keuze uit 5 à 6 scholen. En op maar 2 à 3 kun je VWO afmaken.

En nog iets waardoor school gewoon erg zwaar lijkt is dat je soms echt dingen hebt die onnozel lijken. Kijk maar eens wat we met de volgende vakken aan het doen zijn:
Nederlands: We zijn aan het leren wat hoofd- en bijzinnen zijn. Dus dat we weten dat in de volgende zin de eerste zin een hoofdzin is en de tweede een bijzin.
Ik zette de radio harder, omdat ik mijn favoriete liedje hoorde.
Wiskunde: Wat we aan het doen zijn is me nog steeds niet duidelijk (zijn al bijna een maand bezig). Maar je kunt het gene wat hieronder staat oplossen (ik kon kwadraat niet typen dus doe het maar zo):
Xkwadraat +1X-20 = 0
(X+5)(X-4) = 0
X+5 = 0 of X-4=0
X=-5 of X=20

Of deze som:

Xkwadraat = 9
X = wortel9
X = 3


En zo leren we nog een aantal van deze manieren. Maar ze weet zelf niet eens wat je er later aan hebt.

Het probleem met de meeste scholieren - schokkend genoeg waarlijk tevens het grootste deel van het VWO en zelfs Gymnasium - is dat ze niet inzien dat wat ze leren, niet altijd is wat men werkelijk nodig heeft later; het is de "achterliggende gedachte". In het voorbeeld van Nederlands draait het helemaal niet om het al dan niet kunnen herkennen van hoofd- en bijzinnen - integendeel. Het draait erom dat je een zeker taalgevoel, welke bruikbaar is in zowel Nederlands als in andere talen, ontwikkeld.

Het tweede voorbeeld, betreffende Wiskunde, dient er - net zoals het voorbeeld uit Nederlands - in het geheel niet toe jou te leren hoe dit soort onbenullige vergelijkingen op te lossen. Men wil jou wederom een zeker gevoel voor logica bijbrengen. Dit werkt op nagenoeg dezelfde wijze als bij Nederlands en eigenlijk alle andere vakken die je ooit zult krijgen.
 

DeletedUser

Gast
Daarom ga ik dus liever voor leuk dan goedbetaald werk op zoek :)

Vind je je werk leuk, dan zal het ook niet zo snel zo zijn dat je er niet goed in bent. Zorg er dus vooral in dat je werk zo leuk mogelijk is en jij dus op je best bent - succes zal er zijn. Ik ben in dit geval geneigd de werkenden hier erop te wijzen dat ze, als ze hun werk te zwaar achten, het verkeerde werk hebben gekozen - no offence :O

Helemaal gelijk, en begrijp me niet verkeerd. Ik ben een van die werkenden en ik vind mijn werk leuk en ook mijn kinderen en alles wat erbij hoort vind ik leuk. Het is ook geen klaagzang voor de werkenden, alleen de jeugdigen onder ons moeten goed beseffen dat het leven van een volwassene vele malen zwaarder is dan het leven van scholieren. Heerlijk toch, geen zorgen, behalve dat ene proefwerk en het op tijd op school zijn. De werkenden, zeker die met kinderen hebben een enorme verantwoordelijkheid en moeten constant vooruit denken.
 

DeletedUser

Gast
Zorg eerst dat je in Havo 4, Vwo 4 of Vmbo 3 komt.
Kan je fijn een profielkeuze pakken en dump al de saaie en slechte vakken als het kan.

Zo ga ik volgende jaar alle vreemde talen en natuur- en scheikunde dumpen.

Jammer dat gym verplicht is :mad:

er is niets mis met natuur en scheikunde vind ik :p maar iedereen zijn smaak anders zouden we niet meer individueel zijn en ik blijf erbij, het leven als scholier is niet zo zwaar ;) en een goedbetaalde baan krijg je als je (over het algemeen) goede opleiding hebt gedaan dus met goede middelbare opleiding (hiermee wil ik niet beledigen of wat dan ook, doe op dit moment zelf mbo, en hoor ook slechte verhalen over bijv dierenarts, maar het is mij altijd zo geleerd vroeger dus t zit er nog beetje in)
 

DeletedUser

Gast
Helemaal gelijk, en begrijp me niet verkeerd. Ik ben een van die werkenden en ik vind mijn werk leuk en ook mijn kinderen en alles wat erbij hoort vind ik leuk. Het is ook geen klaagzang voor de werkenden, alleen de jeugdigen onder ons moeten goed beseffen dat het leven van een volwassene vele malen zwaarder is dan het leven van scholieren. Heerlijk toch, geen zorgen, behalve dat ene proefwerk en het op tijd op school zijn. De werkenden, zeker die met kinderen hebben een enorme verantwoordelijkheid en moeten constant vooruit denken.

Het leven is ook zo zwaar... Waarom zouden de jeugdigen dat moeten beseffen? Alsof jij dat deed toen jij een van hen was.
 

DeletedUser

Gast
Dat is dan een spijtige domme keuze van je ;) Het leven is wat je er zelf van maakt :D
 

DeletedUser

Gast
Dat is dan een spijtige domme keuze van je ;) Het leven is wat je er zelf van maakt :D

Zoals het jouw keuze homofiel te zijn niet is, zo is het mijn keuze niet een performale intelligentie ver onder mijn verbale intelligentie te heben.

Ik zie overigens graag dat je ook eens iets zinnigs aan topic toevoegt, in plaats van slechts te posten als je met één of andere tekst wederom iemand kan irriteren of indirect ronduit beledigen - dat is werkelijk het enige waar je op uit bent. Ik doel op wel meer dan deze ene post hierboven.
 

DeletedUser

Gast
mwah wat ik zeg is een waarheid als een koe, dat jij die waarheid niet onder ogen wenst te zien, komt geheel voor jouw rekening, maar mijn stelling is dat het leven is wat je er zelf van maakt en dat je zelf grote invloed hebt op nagenoeg alle aspecten van je leven, dat jij er voor kiest niet zelf de regie over je leven te voeren moet je niet projecteren op anderen!
 
Bovenaan