• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Zelfverdediging juweliers: strafbaar?

DeletedUser

Gast
Het kopen van een wapen zonder vergunning levert op zijn minst een fikse boete op. Plus twee onbedoelde moorden, hmm.. Jep, een paar jaar.

tumblr_m9ffnrV95U1r1vzzeo2_500.jpg


Boete, misschien, een paar jaar cel, absoluut niet.
 

DeletedUser20586

Gast
Oh kom op zeg. Die vrouw verdient serieus straf. Je kan toch niet iemand die twee mensen neerknalt vrijuit laten gaan?
 

DeletedUser

Gast
Oh kom op zeg. Die vrouw verdient serieus straf. Je kan toch niet iemand die twee mensen neerknalt vrijuit laten gaan?

1. Het was hoogstwaarschijnlijk niet opzettelijk.
2. Die daders hadden daar gewoon niet moeten zijn. Beetje cru, maar wel eigen schuld. (hele dikke bult)
3. Die vrouw heeft er genoeg van te lijden dat dit gebeurt is, want ze loopt misschien wel de rest van haar leven met een schuldgevoel.
4. Wat schiet je er mee op om die vrouw te straffen?

Die vrouw verdient (op basis van wat ik nu weet) geen straf.
 

DeletedUser20586

Gast
1. Het was hoogstwaarschijnlijk niet opzettelijk.
2. Die daders hadden daar gewoon niet moeten zijn. Beetje cru, maar wel eigen schuld. (hele dikke bult)
3. Die vrouw heeft er genoeg van te lijden dat dit gebeurt is, want ze loopt misschien wel de rest van haar leven met een schuldgevoel.
4. Wat schiet je er mee op om die vrouw te straffen?
1. Feit blijft dat het neerknallen van 2 mensen is.
2. Mensen komen echt niet zo gemakkelijk aan een baan/geld, stelen is dan idd slecht, maar dit is wel een hele zware afstraffing.
3. Mooi.
 

DeletedUser19654

Gast
*zucht* iedereen kan hier wel liggen roepen dat de vrouw vervolgd moet worden en niet, maar ik vind dat je pas kan oordelen als je ook over alle feiten beschikt en de vrouw zelf gehoord hebt.

Het is 100% fout dat ze het leven van die 2 jongens nam. Dat kan gewoon niet vind ik!

Maar je weet niet wat de situatie was van de vrouw en van de jongens. Ik vind zelf dat ze een boete moet krijgen of taakstraf voor het doden van de jongens, want ik denk dat het waarschijnlijk ook niet eens nodig hun leven te nemen. Als ze gewoon een beetje op de benen mikt dan komen ze ook niet erg ver en rekent de politie ze wel in.

Maarja, makkelijker gezegd als je nie weet hoe het eraan toe ging. Misschien hadden de jongens zelf wel een vuurwapen.

Verder vind ik wat mark zegt ook totaal niet kunnen!!!
Eigen schuld dikke bult.

Ts... ik vraag me af wat er van de wereld gaat worden als we iedereen zonder pardon al mogen neerknallen voor diefstal.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
1. Feit blijft dat het neerknallen van 2 mensen is.
2. Mensen komen echt niet zo gemakkelijk aan een baan/geld, stelen is dan idd slecht, maar dit is wel een hele zware afstraffing.
3. Mooi.
1. Ja dus? Er gebeuren ook wel eens ongelukken. Als ik iemand volledig per ongeluk dood rijd krijg ik toch ook geen straf?
2. Het was een gewapende overval. Ze hadden ipv wapens ook best een brood kunnen kopen bij de Lidl. Een juwelier overvallen doe je niet omdat je honger hebt.
3. Barbaar.
 

DeletedUser19654

Gast
Ligt eraan wat je per ongeluk vind. Ik heb ooit op tv een verhaal gezien van een rijinstructeur die 3 keer dronken achter het stuur heeft gezeten en is gepakt. En daarmee heeft ze ook nog eens een dodelijk ongeluk veroorzaakt. Als je het op die manier bekijkt snap ik niet waarom die vrouw nog achter het stuur zit.

Dat zijn allemaal factoren die meespelen om tot een besluit te kunnen komen. Waarschijnlijk kun je er vanuit gaan dat ze er met een boete of iets dergelijks vanaf zal komen, maar heb nog geen strafrecht enzow gehad, dus weet niet zeker wat alle mogelijkheden precies zijn en in hoeverre die vrouw vervolgd kan worden.
 

DeletedUser20686

Gast
Wat doet zo iemand met een wapen, je kan het eens nalezen op internet. Maar ook als ze een vergunning had aangevraagd had ze die niet gekregen. Vuurwapens zijn nu eenmaal verboden in Nederland. Tenzij voor sport / jacht natuurlijk, maar dan heb je ze niet geladen onder je toonbank liggen (dat laatste is een aanname natuurlijk, maar je maakt me niet wijs dat ze uit 2 aparte kluizen de munitie en het pistool gehaald heeft gedurende de overval).

Als jij zo'n wapen aanschaft op de zwarte markt dan ben je in mijn ogen ook al heel wat ermee van plan. Een overval plegen is één ding, maar een dubbele moord vind ik een geheel andere categorie en dat moet bestraft worden. Ik zal niet hier op het forum moordenaar moordenaar scanderen, want dat vond ik dan ook weer een overdreven actie. Maar die vrouw heeft er zelf voor gekozen om een illegaal wapen te kopen, geladen voorhanden te hebben en zichzelf niet voldoende geïnstrueerd te hebben in de omgang daarvan. Als je het echt voor zelfverdediging wil gebruiken leer er dan mee omgaan?

Nu blijft het feit dat deze vrouw 2 mensen vermoord heeft. Waar dat (in mijn ogen) niet nodig was.

Natuurlijk maakt iedereen nu een hoop aannames en interpreteren we allemaal de feiten anders. Maar ik neem aan dat een juwelierszaak camerabeelden heeft, de politie kan er vast wel voldoende materiaal uithalen waaruit blijkt of ze gericht schoot, in een worsteling wat gebeurde en wat de noodzaak was.

Ik hoop alleen dat de de persvoorlichter de media nu ook op de hoogte houdt, aangezien dit nu zo'n publieke zaak is geworden.

1. Ja dus? Er gebeuren ook wel eens ongelukken. Als ik iemand volledig per ongeluk dood rijd krijg ik toch ook geen straf?

Als jij bewust op iemand inrijd met de bedoeling hem te verwonden zul jij ook gestraft worden hoor ;)
En je maakt me niet wijs dat die vrouw per ongeluk met een geladen pistool richting de overvallers gevallen is en ze daarmee allebei per ongeluk vermoorde (zoals dat in jouw voorbeeld met de auto gebeurd).
 

DeletedUser

Gast
Ligt eraan wat je per ongeluk vind. Ik heb ooit op tv een verhaal gezien van een rijinstructeur die 3 keer dronken achter het stuur heeft gezeten en is gepakt. En daarmee heeft ze ook nog eens een dodelijk ongeluk veroorzaakt. Als je het op die manier bekijkt snap ik niet waarom die vrouw nog achter het stuur zit.

Ja dan moet je ook maar een andere baan zoeken denk ik, en voortaan de fiets pakken.
Als jij bewust op iemand inrijd met de bedoeling hem te verwonden zul jij ook gestraft worden hoor ;)
En je maakt me niet wijs dat die vrouw per ongeluk met een geladen pistool richting de overvallers gevallen is en ze daarmee allebei per ongeluk vermoorde (zoals dat in jouw voorbeeld met de auto gebeurd).

Ja maar het was ook niet van 'He, wat doen die daar, die wil ik dood schieten oid'
gewooneenspartaan doet net alsof je automatisch straf krijgt als je iemand dood maakt, of het nou met opzet is of niet.

Maargoed, ik zal maar wat wachten tot we meer weten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser6742

Gast
Ik ben helemaal voor het juweliersechtpaar. Buiten dat meerdere overvallen op een juwelier al te gek voor woorden is, zijn er nog andere redenen genoeg. Dat het een voorbeeld is voor mogelijke volgende overvallers, is een reden die graag wordt doodgezwegen, maar dat is wel een mooie bonus bij wat er gebeurd is. Als je een juwelierszaak gewapend binnenstapt, kún je er toch niet op rekenen dat zoiets goed afloopt?

Het is arrogantie over de top om te denken zomaar iemand te kunnen overvallen omdat hij een mooie juwelierszaak heeft opgezet die je zelf ook wel zou willen. Zoals hierboven gezegd kun je dat geld voor een wapen ook gebruiken om eten voor te kopen, en de tijd kun je evengoed gebruiken om werk te zoeken of überhaupt te werken. Allemaal graag een uitkering willen, maar serieus een baan zoeken is te veel gevraagd. Als je echt wilt werken, kan dat echt wel. Je zult niet direct een rijke oliesjeik worden nee, maar gewoon brood verdienen, dat is echt niet onmogelijk hoor.

Het toeval wil ook nog dat één van de twee overvallers illegaal in Nederland was. Dat betekent dus dat die persoon al niet hier hoorde te zijn, maar om dat nog even te onderstrepen, gaat hij met een andere nietsnut mensen die wel werken proberen een poot uit te draaien. Wanneer ze dan wapens dreigen te gebruiken om dat te doen, hadden ook zij zich kunnen bedenken dat zoiets fout gaat. Je doet zoiets maar één keer fout, in GTA begin je gewoon opnieuw, maar niet hier.

De redenen om een overval te plegen, die zijn er niet. Hebzucht, luiheid en kwaad, maar dat zijn natuurlijk geen acceptabele redenen. Het snelle geld zonder te werken? Ga maar gokken of handelen in aandelen, dan neem je een risico voor jezelf en beslis je niet over de risico's die anderen niet willen nemen. Niets te eten? Hoewel dit een zeer eigenaardige reden op zichzelf is, is dit natuurlijk ook niet aanvaardbaar. Laten we reëel blijven: Met het minimumloon van een 16-jarige kun je al iedere dag fatsoenlijk eten, we praten hier over zo'n €3,- tot €3,50 per uur. Daar koop je geen kaviaar voor, maar een brood heb je al voor een euro. Daarbij hoorde ik net op het journaal dat er in Nederland meerdere huisdierenvoedselbanken zijn!? Laat me niet lachen met de grap dat je geen eten krijgt van een gewone voedselbank. Diezelfde voedselbank waar mensen met de auto naartoe gaan en dan vrolijk uitstappen om naar binnen te lopen.

En natuurlijk komt daarna het protest van een aantal andere mensen die dan opeens nog nooit wat fout hebben gedaan. Allemaal de handjes in de lucht en klagen, want het plan voor de volgende overval is nu toch niet zo aantrekkelijk. Het is van de gekken om een overval te willen plegen en ik denk dat we hier een perfecte gelegenheid hebben gehad om de lijn te trekken. Ik zie liever de overvallen opgeruimd dan de juwelier of zijn vrouw, als die keuze op tafel komt te liggen. Vergeet ook niet dat de overvallers alle scenario's konden bedenken van tevoren en het echtpaar plotseling moest handelen.
 

DeletedUser

Gast
Ik ben helemaal voor het juweliersechtpaar. Buiten dat meerdere overvallen op een juwelier al te gek voor woorden is, zijn er nog andere redenen genoeg. Dat het een voorbeeld is voor mogelijke volgende overvallers, is een reden die graag wordt doodgezwegen, maar dat is wel een mooie bonus bij wat er gebeurd is. Als je een juwelierszaak gewapend binnenstapt, kún je er toch niet op rekenen dat zoiets goed afloopt?

Het is arrogantie over de top om te denken zomaar iemand te kunnen overvallen omdat hij een mooie juwelierszaak heeft opgezet die je zelf ook wel zou willen. Zoals hierboven gezegd kun je dat geld voor een wapen ook gebruiken om eten voor te kopen, en de tijd kun je evengoed gebruiken om werk te zoeken of überhaupt te werken. Allemaal graag een uitkering willen, maar serieus een baan zoeken is te veel gevraagd. Als je echt wilt werken, kan dat echt wel. Je zult niet direct een rijke oliesjeik worden nee, maar gewoon brood verdienen, dat is echt niet onmogelijk hoor.

Het toeval wil ook nog dat één van de twee overvallers illegaal in Nederland was. Dat betekent dus dat die persoon al niet hier hoorde te zijn, maar om dat nog even te onderstrepen, gaat hij met een andere nietsnut mensen die wel werken proberen een poot uit te draaien. Wanneer ze dan wapens dreigen te gebruiken om dat te doen, hadden ook zij zich kunnen bedenken dat zoiets fout gaat. Je doet zoiets maar één keer fout, in GTA begin je gewoon opnieuw, maar niet hier.

De redenen om een overval te plegen, die zijn er niet. Hebzucht, luiheid en kwaad, maar dat zijn natuurlijk geen acceptabele redenen. Het snelle geld zonder te werken? Ga maar gokken of handelen in aandelen, dan neem je een risico voor jezelf en beslis je niet over de risico's die anderen niet willen nemen. Niets te eten? Hoewel dit een zeer eigenaardige reden op zichzelf is, is dit natuurlijk ook niet aanvaardbaar. Laten we reëel blijven: Met het minimumloon van een 16-jarige kun je al iedere dag fatsoenlijk eten, we praten hier over zo'n €3,- tot €3,50 per uur. Daar koop je geen kaviaar voor, maar een brood heb je al voor een euro. Daarbij hoorde ik net op het journaal dat er in Nederland meerdere huisdierenvoedselbanken zijn!? Laat me niet lachen met de grap dat je geen eten krijgt van een gewone voedselbank. Diezelfde voedselbank waar mensen met de auto naartoe gaan en dan vrolijk uitstappen om naar binnen te lopen.

En natuurlijk komt daarna het protest van een aantal andere mensen die dan opeens nog nooit wat fout hebben gedaan. Allemaal de handjes in de lucht en klagen, want het plan voor de volgende overval is nu toch niet zo aantrekkelijk. Het is van de gekken om een overval te willen plegen en ik denk dat we hier een perfecte gelegenheid hebben gehad om de lijn te trekken. Ik zie liever de overvallen opgeruimd dan de juwelier of zijn vrouw, als die keuze op tafel komt te liggen. Vergeet ook niet dat de overvallers alle scenario's konden bedenken van tevoren en het echtpaar plotseling moest handelen.

Ik had het niet beter kunnen zeggen.
greposmileyduim.png
 

DeletedUser1528

Gast
Ik ben helemaal voor het juweliersechtpaar. Buiten dat meerdere overvallen op een juwelier al te gek voor woorden is, zijn er nog andere redenen genoeg. Dat het een voorbeeld is voor mogelijke volgende overvallers, is een reden die graag wordt doodgezwegen, maar dat is wel een mooie bonus bij wat er gebeurd is. Als je een juwelierszaak gewapend binnenstapt, kún je er toch niet op rekenen dat zoiets goed afloopt?

Het is arrogantie over de top om te denken zomaar iemand te kunnen overvallen omdat hij een mooie juwelierszaak heeft opgezet die je zelf ook wel zou willen. Zoals hierboven gezegd kun je dat geld voor een wapen ook gebruiken om eten voor te kopen, en de tijd kun je evengoed gebruiken om werk te zoeken of überhaupt te werken. Allemaal graag een uitkering willen, maar serieus een baan zoeken is te veel gevraagd. Als je echt wilt werken, kan dat echt wel. Je zult niet direct een rijke oliesjeik worden nee, maar gewoon brood verdienen, dat is echt niet onmogelijk hoor.

Het toeval wil ook nog dat één van de twee overvallers illegaal in Nederland was. Dat betekent dus dat die persoon al niet hier hoorde te zijn, maar om dat nog even te onderstrepen, gaat hij met een andere nietsnut mensen die wel werken proberen een poot uit te draaien. Wanneer ze dan wapens dreigen te gebruiken om dat te doen, hadden ook zij zich kunnen bedenken dat zoiets fout gaat. Je doet zoiets maar één keer fout, in GTA begin je gewoon opnieuw, maar niet hier.

De redenen om een overval te plegen, die zijn er niet. Hebzucht, luiheid en kwaad, maar dat zijn natuurlijk geen acceptabele redenen. Het snelle geld zonder te werken? Ga maar gokken of handelen in aandelen, dan neem je een risico voor jezelf en beslis je niet over de risico's die anderen niet willen nemen. Niets te eten? Hoewel dit een zeer eigenaardige reden op zichzelf is, is dit natuurlijk ook niet aanvaardbaar. Laten we reëel blijven: Met het minimumloon van een 16-jarige kun je al iedere dag fatsoenlijk eten, we praten hier over zo'n €3,- tot €3,50 per uur. Daar koop je geen kaviaar voor, maar een brood heb je al voor een euro. Daarbij hoorde ik net op het journaal dat er in Nederland meerdere huisdierenvoedselbanken zijn!? Laat me niet lachen met de grap dat je geen eten krijgt van een gewone voedselbank. Diezelfde voedselbank waar mensen met de auto naartoe gaan en dan vrolijk uitstappen om naar binnen te lopen.

En natuurlijk komt daarna het protest van een aantal andere mensen die dan opeens nog nooit wat fout hebben gedaan. Allemaal de handjes in de lucht en klagen, want het plan voor de volgende overval is nu toch niet zo aantrekkelijk. Het is van de gekken om een overval te willen plegen en ik denk dat we hier een perfecte gelegenheid hebben gehad om de lijn te trekken. Ik zie liever de overvallen opgeruimd dan de juwelier of zijn vrouw, als die keuze op tafel komt te liggen. Vergeet ook niet dat de overvallers alle scenario's konden bedenken van tevoren en het echtpaar plotseling moest handelen.

Geen 100 maar 200% mee eens.
Iets stelen of een overval plegen is een misdrijf , iedereen beschermt zich tegen een misdrijf.
Als juwelier hou je daar rekening mee , zeker gezien de prijzen van goud , zilver , diamanten , ...
Je moet als juwelier ook een pak geld geven om dit aan te kopen , een volledig leeggeroofde vitrine wordt wel door de verzekering terugbetaald maar dekt zeker niet 100% van de kosten.

Net zoals een juwelier er rekening mee zal houden dat hij ooit eens zal overvallen worden , moeten overvallers maar weten dat deze mensen zich niet zomaar gaan laten doen.
Het is al meermaals gebeurd dat overvallers worden gedood tijdens een (mislukte) overval.
Ik noem dit geen moord maar een "arbeidsongeval" , als je zulke zaken wil doen om geld te verdienen (illegale geldwinning) dan moet je ook maar met de slecht mogelijke afloop rekening houden.

Je blijft van iedereen af en ook van iedereen zijn spullen !!!
Indien niet , draag de (slechts mogelijke) gevolgen.
 

DeletedUser

Gast
Doet er niet toe. Alleen omdat iemand in paniek is maakt nog niet dat die persoon daarna geen verantwoording hoeft af te leggen voor zijn of haar daden. Dat zou het leven wel erg makkelijk maken. Voor jullie stelt het wegnemen van een leven blijkbaar vrij weinig voor. Het is geen moord, maar er zijn wel doden gevallen.

Ze is wel verantwoordelijk voor haar daden, en ze wordt dan ook vervolgd door het OM voor doodslag (note; er zit een groot verschil tussen moord en doodslag), dan wel symbolisch aangezien het noodweer was.

Ik hoop dat die vrouw inziet dat ze een hele familie pijn heeft gedaan. Ze heeft het wapen van de overvallers overhandigd en daarna duidelijk in de torso geschoten (van vrij dichtbij). Terwijl je, als je een beetje normaal nadenkt, prima in iemands voet kan schieten en dan wegrennen. Misschien dat dat in de "heat of the moment" niet kon bij die vrouw, maar ik weet zeker dat ik dat wel kan. Beetje jammer dat dit zo is gebeurd. Ik hoop dat de vrouw een celstraf krijgt.

Kerel, vanaf de zijlijn praten is altijd makkelijk, ik heb een keer spoedhulp moeten verlenen na een auto-ongeluk betreffende een reanimatie. Ik zeg het je, ook ik stond eerst 10 seconden voor me uit te staren voordat ik mezelf weer in de hand had. Tot tegenstelling van andere omstanders die gewoon bleven kijken. Men raakt gewoon totaal in paniek en gedesoriënteerd in zo'n situatie.

Dus jullie suggereren dat iemand die in paniek handelt altijd vrijuit moet gaan, ondanks dat er een misdaad gepleegd is? :rolleyes:

Nee, daarom word ze ook vervolgd, en komt ze er met waarschijnlijk een voorwaardelijke straf vanaf. Note, klinkt misschien hard, maar in deze rechtstaat is ons rechtsysteem erg dubbel. Hier zijn de gewapende overvallers in eerste instantie de daders, maar loopt het niet zoals geplanned, en veranderen zij ineens in de slachtoffers. Volgens de wet zijn ze slachtoffers, volgens de mensen nog steeds daders aangezien zij iemand overvallen (gewapend).

Als het niet de schuld van de vrouw is hadden er nu geen doden geweest.

Slechtste argument wat ik ooit heb gehoord, wat had ze dan moeten doen?
Haar hele hebben af moeten geven aan 2 gewapende overvallers met daarop alsnog de kans om zelf kapot geschoten te worden?


Het kopen van een wapen zonder vergunning levert op zijn minst een fikse boete op. Plus twee onbedoelde moorden, hmm.. Jep, een paar jaar.

Voorwaardelijk*

Oh kom op zeg. Die vrouw verdient serieus straf. Je kan toch niet iemand die twee mensen neerknalt vrijuit laten gaan?

Dat is het mooie aan de Nederlandse wet, ligt eraan in welke context het "neerknallen" is. In dit geval noodweer, dus krijgt ze hoogst waarschijnlijk een boete voor het wapen en een voorwaardelijke straf voor de doodslag.

Wat doet zo iemand met een wapen, je kan het eens nalezen op internet. Maar ook als ze een vergunning had aangevraagd had ze die niet gekregen. Vuurwapens zijn nu eenmaal verboden in Nederland. Tenzij voor sport / jacht natuurlijk, maar dan heb je ze niet geladen onder je toonbank liggen (dat laatste is een aanname natuurlijk, maar je maakt me niet wijs dat ze uit 2 aparte kluizen de munitie en het pistool gehaald heeft gedurende de overval).

De vrouw van de juwelier bleek in de aangrenzende woning te zijn op het moment van de overval en zag via CCTV dat er een overval aan de gang was. Dus ze had wel degelijk eventueel de tijd om munitie en het wapen uit de kluis te halen.

Als jij zo'n wapen aanschaft op de zwarte markt dan ben je in mijn ogen ook al heel wat ermee van plan. Een overval plegen is één ding, maar een dubbele moord vind ik een geheel andere categorie en dat moet bestraft worden. Ik zal niet hier op het forum moordenaar moordenaar scanderen, want dat vond ik dan ook weer een overdreven actie. Maar die vrouw heeft er zelf voor gekozen om een illegaal wapen te kopen, geladen voorhanden te hebben en zichzelf niet voldoende geïnstrueerd te hebben in de omgang daarvan. Als je het echt voor zelfverdediging wil gebruiken leer er dan mee omgaan?

Nu blijft het feit dat deze vrouw 2 mensen vermoord heeft. Waar dat (in mijn ogen) niet nodig was.

Natuurlijk maakt iedereen nu een hoop aannames en interpreteren we allemaal de feiten anders. Maar ik neem aan dat een juwelierszaak camerabeelden heeft, de politie kan er vast wel voldoende materiaal uithalen waaruit blijkt of ze gericht schoot, in een worsteling wat gebeurde en wat de noodzaak was.

Ik hoop alleen dat de de persvoorlichter de media nu ook op de hoogte houdt, aangezien dit nu zo'n publieke zaak is geworden.



Als jij bewust op iemand inrijd met de bedoeling hem te verwonden zul jij ook gestraft worden hoor ;)
En je maakt me niet wijs dat die vrouw per ongeluk met een geladen pistool richting de overvallers gevallen is en ze daarmee allebei per ongeluk vermoorde (zoals dat in jouw voorbeeld met de auto gebeurd).


Potverdorrie mensen leer eens het verschil tussen moord en doodslag --'
 

DeletedUser19654

Gast
Ik keur in geen elke situatie goed dat je zomaar 2 mensen doodschiet!

Om eerlijk te zijn vind ik die juweliersechtpaar wel een beetje dom. Je zou toch zeggen nadat ze 1x overvallen zijn voorzorgsmaatregelen gaan nemen tegen een 2e. Je hoort het ook vaak genoeg in het nieuws dat juweliers de slachtoffers zijn van overvallen. Dit zou hun getriggerd moeten hebben om juist voorzorgsmaatregelen te nemen.

In zekere zin hebben ze dit dan ook gedaan, maar die keur ik dus gewoon niet goed. Een geladen pistool in de winkel en de eerste de beste overvallers ermee dood knallen. Ik vind iig dat ze niet direct de gevangenis of zow in hoeft, maar een taakstraf en boete voor haar daad lijkt me niet teveel gevraagd.

Maarja, iedereen heeft hier een andere mening over!
 

DeletedUser20586

Gast
Achja de straf voor een wapen zonder vergunning is toch ongeveer net zo laag als die van doodslag in dit land, dus de straf krijgt ze sws.
 

DeletedUser

Gast
Ik keur in geen elke situatie goed dat je zomaar 2 mensen doodschiet!

Om eerlijk te zijn vind ik die juweliersechtpaar wel een beetje dom. Je zou toch zeggen nadat ze 1x overvallen zijn voorzorgsmaatregelen gaan nemen tegen een 2e. Je hoort het ook vaak genoeg in het nieuws dat juweliers de slachtoffers zijn van overvallen. Dit zou hun getriggerd moeten hebben om juist voorzorgsmaatregelen te nemen.
!

een paar gram lood dat met 400 m/s door de lucht verplaatst, vind je dat geen voorzorgsmaatregel dan?
Daar kan geen knullig tuinhekje tegenop...
 

DeletedUser19654

Gast
Als je dat laatste stukje er dan ook even bijleest, danku... daar staat toch duidelijk dat ik het een voorzorgsmaatregel noem, maar totaal niet kan en ze 100tal andere oplossingen hadden kunnen bedenken om niet nog eens te laten gebeuren.
 

DeletedUser

Gast
Als je dat laatste stukje er dan ook even bijleest, danku... daar staat toch duidelijk dat ik het een voorzorgsmaatregel noem, maar totaal niet kan en ze 100tal andere oplossingen hadden kunnen bedenken om niet nog eens te laten gebeuren.

Waarom ga jij er überhaupt in deze rechtstaat ervan uit dat een juwelier zich moet aanpassen aan de overvallers?
Hoor je in eerste instantie niet gewoon van andermans spullen af te blijven met je klauwen?
 

DeletedUser

Gast
Ik weet niet of jullie het doorhebben, maar de vrouw schoot geen weerloze mannen dood die stonden te smeken voor hun leven.

Stel dat de overvallers gasten waren à la Horion: Ongewapend of niet, dan waren de juwelier en zijn vrouw wel dood. Dan neem je maar beter het zekere voor het onzekere lijkt mij en schakel je ze uit, op welke manier dan ook.
 

DeletedUser20686

Gast
Ik ben helemaal voor het juweliersechtpaar. Buiten dat meerdere overvallen op een juwelier al te gek voor woorden is, zijn er nog andere redenen genoeg. Dat het een voorbeeld is voor mogelijke volgende overvallers, is een reden die graag wordt doodgezwegen, maar dat is wel een mooie bonus bij wat er gebeurd is. Als je een juwelierszaak gewapend binnenstapt, kún je er toch niet op rekenen dat zoiets goed afloopt?

Het is arrogantie over de top om te denken zomaar iemand te kunnen overvallen omdat hij een mooie juwelierszaak heeft opgezet die je zelf ook wel zou willen. Zoals hierboven gezegd kun je dat geld voor een wapen ook gebruiken om eten voor te kopen, en de tijd kun je evengoed gebruiken om werk te zoeken of überhaupt te werken. Allemaal graag een uitkering willen, maar serieus een baan zoeken is te veel gevraagd. Als je echt wilt werken, kan dat echt wel. Je zult niet direct een rijke oliesjeik worden nee, maar gewoon brood verdienen, dat is echt niet onmogelijk hoor.

Het toeval wil ook nog dat één van de twee overvallers illegaal in Nederland was. Dat betekent dus dat die persoon al niet hier hoorde te zijn, maar om dat nog even te onderstrepen, gaat hij met een andere nietsnut mensen die wel werken proberen een poot uit te draaien. Wanneer ze dan wapens dreigen te gebruiken om dat te doen, hadden ook zij zich kunnen bedenken dat zoiets fout gaat. Je doet zoiets maar één keer fout, in GTA begin je gewoon opnieuw, maar niet hier.

De redenen om een overval te plegen, die zijn er niet. Hebzucht, luiheid en kwaad, maar dat zijn natuurlijk geen acceptabele redenen. Het snelle geld zonder te werken? Ga maar gokken of handelen in aandelen, dan neem je een risico voor jezelf en beslis je niet over de risico's die anderen niet willen nemen. Niets te eten? Hoewel dit een zeer eigenaardige reden op zichzelf is, is dit natuurlijk ook niet aanvaardbaar. Laten we reëel blijven: Met het minimumloon van een 16-jarige kun je al iedere dag fatsoenlijk eten, we praten hier over zo'n €3,- tot €3,50 per uur. Daar koop je geen kaviaar voor, maar een brood heb je al voor een euro. Daarbij hoorde ik net op het journaal dat er in Nederland meerdere huisdierenvoedselbanken zijn!? Laat me niet lachen met de grap dat je geen eten krijgt van een gewone voedselbank. Diezelfde voedselbank waar mensen met de auto naartoe gaan en dan vrolijk uitstappen om naar binnen te lopen.

En natuurlijk komt daarna het protest van een aantal andere mensen die dan opeens nog nooit wat fout hebben gedaan. Allemaal de handjes in de lucht en klagen, want het plan voor de volgende overval is nu toch niet zo aantrekkelijk. Het is van de gekken om een overval te willen plegen en ik denk dat we hier een perfecte gelegenheid hebben gehad om de lijn te trekken. Ik zie liever de overvallen opgeruimd dan de juwelier of zijn vrouw, als die keuze op tafel komt te liggen. Vergeet ook niet dat de overvallers alle scenario's konden bedenken van tevoren en het echtpaar plotseling moest handelen.

Ben ik ook zeker met je eens, echter is de discussie (in mijn ogen) niet over of zij daar hadden moeten zijn of niet, tuurlijk niet! Ik probeer ook geen diefstal goed te praten, neem dat even mee. Maar ik (en anderen) hebben het over de 'zelfverdediging' van de vrouw. En dat dat gedrag onacceptabel is.

De vrouw van de juwelier bleek in de aangrenzende woning te zijn op het moment van de overval en zag via CCTV dat er een overval aan de gang was. Dus ze had wel degelijk eventueel de tijd om munitie en het wapen uit de kluis te halen.

Deze wilde ik eerder aanhalen, ik kon alleen de bron niet terugvinden. Dat vond ik namelijk het meest bizarre aan de hele situatie!
Als jij ziet dat er inbrekers zijn en je gaat vervolgens uitgebreid de tijd nemen om uit 2 aparte opslagplekken een pistool en munitie erbij pakken om vervolgens om te lopen en ze vervolgens dood te schieten, heb je in mijn ogen heel wat tijd gehad om over die handeling na te denken en is dat geen spontane zelfverdedigingsactie!
 
Bovenaan