• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

School en fatsoenlijk leven? onmogelijk

DeletedUser

Gast
Inderdaad

Werk kun je kiezen. Op school heb je bijna geen keus. Je kunt pas na het 3de kiezen welke richting je neemt. Je kunt dan wel kiezen naar welke school je gaat. Maar oke ik heb keuze uit 5 à 6 scholen. En op maar 2 à 3 kun je VWO afmaken.

Kiezen is nog altijd een luxe die velen onder ons hebben, maar er zijn veel mensen die niet kunnen kiezen , en die geld moeten hebben om te overleven . En die dus al het werk dat ze kunnen krijgen zullen aannemen ook al willen ze iets anders doen .

Ik haatte het ook om naar school te gaan, en ik ben heel blij met wat ik nu doe .
Maar als je weet welke verantwoordelijkheden je als volwassene hebt ( kinderen, leningen afbetalen , belastingen betalen,...) dan heeft de jeugd minder zorgen , het zou ook maar heel erg zijn moesten zij al met dezelfde zorgen als volwassenen rondlopen ...

En het is zo , op die moment van je leven is school mischien niet zo leuk , maar je moet altijd eerst het andere eens meemaken voor je kan oordelen .

En ja als je gaat werken verdien je geld , dat is altijd leuk . Dit hoor ik veel bij jongeren die vakantiewerk doen . Ze verdienen soms te veel geld , hier in belgie dan toch . Ze krijgen hun bruto loon uitbetaald , en dat verandert dus als je echt gaat werken, en daar zijn vele jongeren met misleid.
 

DeletedUser

Gast
AW: School en fatsoenlijk leven? onmogelijk

heb niet veel tijd om het hele topic te doorgonden, maar ik ga toch hier even mijn mening zetten.

in de lagere school - eerste leerjaar tot en met 6de leerjaar (voor de nederlanders onder ons: gwn tot groep 8)- :heb ik niets moeten doen voor school en haalde op het einde van het zesde lj 90% in totaal. ik kon dus lekker relaxen en tegelijk goede punen halen.

in de middelbare school heb ik de eerste vier jaar aso-latijn gedaan - voor de nederlanders onder ons: ik denk da da gymnasium is- .

in de eerste twee jaar moest ik enkel iets doen voor latijn. de rest vond ik gemakkelijk. gevolg: weer lekke relaxen en goede punten halen.

vanaf het derde jaar moest ik ook wat extra beginnen doen voor talen. dit ging moeilijk voor mij, omdat ik tevoren nooit echt heb moeten studeren. in het begin van dat jar had ik dus een probleem voor talen, want ik wist niet hoe ik moest studeren. ergens vanaf de kerstexamens begonnen die punten terug wat beter te worden.

in het vierde ging dus weer alles van een leien dakje. ik moest nog altijd wat studeren voor talen en latijn, maar dat was zoals in het derde, dus ik hoefde mij geen zorgen te maken.

mijn wetenschappen en wiskunde waren zo goed, dat ik besloten had om in het vijfde naar de wetenschappen-wiskunde te gaan -ik weet niet hoe ze da noemen in nederland-. er was echter wel een verschil tussen de wetenschappen in een niet-wetenschappenrichting en de wetenschappen en een wetenschappenrichting. de leerkrachten hielden er geen rekening mee dat de helft van onze klas uit latijn-wiskunde kwam (net als ik) en dus nog nooit een labo van dichtbij hadden gezien. laat staan een practicumles hadden gehad. we werden gewoon in het midden van de wetenscap gesmeten waarvan we de helft nog niet gezien hadden. ik ben dus ook heel veel moeten gaan doen voor wetenschappen (nu heb ik 9 uur en vorig jaar (in het vierde) had ik maar 4 uur wetenschappen ~> groot verschil). ook heb ik nu plots veel meer werk voor wiskunde. maar daar ben ikwel goed in dus moet ik enkel formules vanbuiten blokken (wat ik vroeger niet moest doen, omdat al die formules toen logisch af te leiden waren). ondertussen heb ik mijn schoolwerk wat leren plannen en kan ik met die extra uurtjes wetenschappen en wiskunde beter omgaan

naar mijn mening hangt het er dus van af welke richting je doet en of je het gewoon bent van te studeren en te plannen. als je het gewon bent va te studeren, maar niet van te plannen, ja dan loopt alles in het honderd. je moet dat echt leren. dan pas lukt het echt om niet al te veel tijd in je schoolwerk te steken en toch goede puntente halen
 

DeletedUser

Gast
AW: School en fatsoenlijk leven? onmogelijk

@Pinkypinky94) Het Nederlands en Belgisch of Vlaams onderwijssysteem zijn zeer moeilijk met elkaar te vergelijken, omdat ze uit gaan van elk een totaal verschillende maatstaf. Het Nederlands systeem richt zich louter op intelligentie. Het Belgisch dan wel Vlaams systeem richt zich, naar ik meen te weten, meer op een toekomstig beroep.
Ik kan me goed voorstellen dat jij meent dat de door school beïnvloedde kwaliteit van leven afhankelijk is van de studie an sich (ik heb overigens een grondige hekel aan Duits - dat daar geen gras over groeit)
. In Nederland echter, naar mijn visie, wordt het aandeel van school in het leven groter lineair aan de intelligentie. Hoe "slimmer", hoe meer uren, huiswerk, leerwerk en zo meer. Zie voor een uiteenzetting van beide scholingssystemen (direct van Wikipedia, dat wel) ter vergelijking de spoilers hieronder.​


Afkortingen (alfabetisch):
BBL____=___Beroepsbegeleidende Leerweg______________________
GL_____=___Gemengde Leerweg_________________________________
Havo___=___Hoger algemeen voortgezet onderwijs______________
KBL____=___Kaderberoepsgerichte Leerweg_____________________
TL_____=___Theoretische Leerweg_____________________________
VMBO___=___Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs________
VWO____=___Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs_________

Algemeen verband: hoe verder naar rechts, hoe hoger het IQ - het grootste deel van alle opleidingen eist zelfs een minimale hoogte. Voor het Speciaal Onderwijs, Praktijkonderwijs en de Volwassen Educatie gaat dit niet op.
700px-Onderwijssysteem-in-nederland-p.svg.png
Afkortingen (alfabetisch):
ASO____=___Algemeen secundair onderwijs_____________________
BSO____=___Beroepssecundair onderwijs_______________________
KSO____=___Kunstsecundair onderwijs_________________________
TSO____=___Technisch secundair onderwijs____________________

320px-Flemish_Education_System-nl.svg.png
 

DeletedUser

Gast
AW: School en fatsoenlijk leven? onmogelijk

het ligt er aan of je gewend bent hard te werken of niet als je hard daarvoor wilt werken heb er later wel wat dan heb het makkelijker dan kom je makkelijker rond met je huis en je belasting (hoewel dat wel moelijk wordt met die nieuwe huize koop regeling) en als je met pesioen bent kan je ook nog is wat extra doen als je dat niet doet heb je dat niet maar dat is je eigen keus.
ik zit dan pas in groep 8 (ik denk zelf wel dat ik wel wat verstand heb van alles)
 

DeletedUser9842

Gast
AW: School en fatsoenlijk leven? onmogelijk

Ik zit nu in de 2e VWO en ik doe echt helemaal niets aan school. Het ligt idd wel een beetje aan mijn school want het is niet echt moeilijk(ik stond vorig jaar allemaal negens). Maar ik ben er nu achter dat je zonder iets te doen nog steeds 5en en 6en kan staan. Het is voor mij persoonljik dus echt een keuze hoe hoog ik mijn cijfers wil hebben
 

DeletedUser

Gast
AW: Re: School en fatsoenlijk leven? onmogelijk

Je moet blij zijn met het onderwijs wat je voorgeschoteld krijgt! Er zijn mensen in deze wereld die smeken om onderwijs. Wat is een "normaal" leven lijden? De hele dag niks doen en in je bed liggen of afspreken met je vrienden? Dat heet een "leuk" leven lijden. Wat jij nu doet is een "normaal" leven lijden.
Sorry maar hier heb ik geen enkel respect voor.
 

DeletedUser

Gast
AW: School en fatsoenlijk leven? onmogelijk

Veel middelbare scholieren klagen nu eenmaal over school:

'ik heb te weinig vrije tijd!'
'Er is teveel huiswerk!'
'School duurt veel te lang!'

Mijn mening: Wees blij dat je naar school kan gaan, dat je een kans krijgt op een mooie toekomst, en geniet ook van die tijd. Geloof me, je krijgt het een stuk drukker als je gaat werken , of zelfs al als je naar de hogeschool/universiteit gaat. (ik kan niet goed oordelen over het mbo, deze noem ik dan ook niet)

Ik ken genoeg mensen die na het behalen van hun middelbare stoppen met school , en gaan werken. Dat is wel leuk, centjes, maar na 5 jaartjes kom je er achter dat je eigenlijk wel weer wilt gaan studeren, omdat je door je gebrekkige opleiding niet meer kan verdienen. En bij de meeste werkgevers krijg je geen kans om te gaan studeren.
Daar zit je dan, met je lopende band baantje met een minimum loon.

Ik studeer zelf nu aan het HBO (product design), hier wordt je veel vrijheid gegeven qua huiswerk en lessen volgen, maar ik ga er verstandig mee om, ik kom opdagen bij (de meeste) lessen en daardoor hoef ik minder thuis te doen.
Waardoor ik op die manier toch weer genoeg vrije tijd over houd.
Verder wil ik even zeggen dat ik het heerlijk zou vinden om voor 5 uur thuis te zijn, ik zie hier middelbare klagen over het feit dat ze dan pas thuis zijn. Ik heb dagen dat ik pas rond 8 uur 's avonds thuis ben. Maar het is voor mijn toekomst. Om me later te kunnen verwennen op een duurdere vakantie, of een mooi huisje, en ik heb het er dan ook voor over.
 

DeletedUser

Gast
AW: School en fatsoenlijk leven? onmogelijk

Verder wil ik even zeggen dat ik het heerlijk zou vinden om voor 5 uur thuis te zijn, ik zie hier middelbare klagen over het feit dat ze dan pas thuis zijn. Ik heb dagen dat ik pas rond 8 uur 's avonds thuis ben. Maar het is voor mijn toekomst. Om me later te kunnen verwennen op een duurdere vakantie, of een mooi huisje, en ik heb het er dan ook voor over.

Dat scholieren klagen over om 5 uur thuis zijn is op zich wel terecht. Het is namelijk zo dat je ook nog best veel huiswerk hebt. Ik weet dat mijn vader rond kwart over 5 thuis komt elke dag, maar hij hoeft dan niet meer te werken, hij is klaar voor die dag. Als ik om 4 uur thuis kom, moet ik nog huiswerk maken, en kom je toch op meer werk uit (op die dag).
Bovendien is de middelbare school niet iets wat je doet voor je lol (uiteindelijk wel, maar op het moment niet). Ik ben van plan iets te studeren dat ik leuk vind, dus ik vind het veel minder erg daar werk in te steken dan in iets wat ik niet leuk vind.
 

DeletedUser199

Gast
AW: School en fatsoenlijk leven? onmogelijk

Wat een gezeik allemaal ...
Ik heb net het hele topic doorgelezen en zie mensen die zeuren bij 1/2 uur huiswerk... Zelf zit in het 5e Gymnasium TTO. Zoals op de eerste pagina's staat vermeldt doe ook ik niet al het huiswerk. Mijn leraren hebben daar meestal ook niet zo heel veel problemen mee. Dit omdat ik wel alles doe als ik weinig van het onderwerp snap ;). Ik vermoedt dat de meeste mensen 'verwend' zijn.
Ze willen wel goede cijfers, maar zijn niet bereidt ervoor te leren...
 

DeletedUser

Gast
AW: School en fatsoenlijk leven? onmogelijk

Dat scholieren klagen over om 5 uur thuis zijn is op zich wel terecht. Het is namelijk zo dat je ook nog best veel huiswerk hebt. Ik weet dat mijn vader rond kwart over 5 thuis komt elke dag, maar hij hoeft dan niet meer te werken, hij is klaar voor die dag. Als ik om 4 uur thuis kom, moet ik nog huiswerk maken, en kom je toch op meer werk uit (op die dag).
Bovendien is de middelbare school niet iets wat je doet voor je lol (uiteindelijk wel, maar op het moment niet). Ik ben van plan iets te studeren dat ik leuk vind, dus ik vind het veel minder erg daar werk in te steken dan in iets wat ik niet leuk vind.

Ik zit zelf ook nog op school, en ben pas rond 8 thuis, dan moet ik ook nog verslagen, brochures, kostprijzen, tentamens, normaal huiswerk, presentaties en al leren/maken/in elkaar zetten. Maar ik doe al genoeg tijdens de lessen, projecten, en mijn vrije uren op school, daardoor hoef je thuis minder te doen.
Sommige leerlingen gaan rondhangen in de aula in tussenuren, (of op het hbo, gaan ze naar het café, in mijn ogen absurd maarja). En telkens hoor je ze dan klagen, ik moet thuis dat dat en dat nog doen, terwijl je de helft al af kon hebben op school.

En geloof me, HBO is veel meer werk dan middelbaar onderwijs , maar ik geef je gelijk, het is wel dan een opleiding wat je leuk vindt om te doen.
 

DeletedUser

Gast
AW: School en fatsoenlijk leven? onmogelijk

het is niet normaal meer ELKE DAG HUISWERK
LEREN VOOR TOETSEN en nog eens heel veel toetsen op 1 dag:O

het kan wel wat minder
 

DeletedUser199

Gast
AW: School en fatsoenlijk leven? onmogelijk

het is niet normaal meer ELKE DAG HUISWERK
LEREN VOOR TOETSEN en nog eens heel veel toetsen op 1 dag:O

het kan wel wat minder

Pffff.
Als je een schema hebt is het niet eens zoveel.
Allen zitten de meeste tot 21:00 te gamen en daarna te zeuren over hoeveel het is...
 

DeletedUser3865

Gast
AW: School en fatsoenlijk leven? onmogelijk

het is niet normaal meer ELKE DAG HUISWERK
LEREN VOOR TOETSEN en nog eens heel veel toetsen op 1 dag:O

het kan wel wat minder
Hebben jullie dan geen maximum aantal toetsen per dag?

bij ons op school mag je er niet meer dan 3 per dag, en ze moeten minstens een wek vann te voren opgegeven zijn.

Pffff.
Als je een schema hebt is het niet eens zoveel.
Allen zitten de meeste tot 21:00 te gamen en daarna te zeuren over hoeveel het is...

Misschien hier ja, maar mijn rl vrienden zitten tot 0:00 uur te gamen en dan maken ze gewoon geen huiswerk ;) (net als ik trouwens)

Dus ik ben van mening dat je makkelijk een fatsoenlijk leven kan combineren met school. Als dat niet lukt dan moet je maar gewoon een niveautje lager gaan doen, want dan doe je gewoon iets wat te moeilijk voor je is.
 

DeletedUser199

Gast
AW: School en fatsoenlijk leven? onmogelijk

Hebben jullie dan geen maximum aantal toetsen per dag?

bij ons op school mag je er niet meer dan 3 per dag, en ze moeten minstens een wek vann te voren opgegeven zijn.



Misschien hier ja, maar mijn rl vrienden zitten tot 0:00 uur te gamen en dan maken ze gewoon geen huiswerk ;) (net als ik trouwens)

Dus ik ben van mening dat je makkelijk een fatsoenlijk leven kan combineren met school. Als dat niet lukt dan moet je maar gewoon een niveautje lager gaan doen, want dan doe je gewoon iets wat te moeilijk voor je is.

Ik geef een voorbeeld voor de gemiddelde leerling uit het 1e / 2e.
Maar het is idd zo, het hangt ervan af hoeveel tijd je eraan wil besteden.
Als jij liever tot 0:00 speelt dan leert moet je ook niet zeuren als je een 4 voor een toets krijgt ;)
 

DeletedUser3865

Gast
AW: School en fatsoenlijk leven? onmogelijk

Ik geef een voorbeeld voor de gemiddelde leerling uit het 1e / 2e.
Maar het is idd zo, het hangt ervan af hoeveel tijd je eraan wil besteden.
Als jij liever tot 0:00 speelt dan leert moet je ook niet zeuren als je een 4 voor een toets krijgt ;)

en dat doe ik ook niet (een 4 krijgen en/of zeuren) ;)
 

DeletedUser

Gast
AW: School en fatsoenlijk leven? onmogelijk

Ik zit niet tot 0:00 te gamen, maar ik doe ook niet heel veel voor school. Overigens lukt het makkelijk. Maar ik moet zeggen: het gaat mij makkelijk af, daar heb ik best geluk mee. Overigens: ik doe 5 VWO.
 

DeletedUser

Gast
AW: School en fatsoenlijk leven? onmogelijk

Srry ik wil me niet moeien maar wat vind jij dan niet zo veel doen ?

Overig: Ik doe ASO 1ste jaar en ik kan je verzekeren wij hebben elke dag toets.
 
Bovenaan