• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Het filosofe topic

DeletedUser

Gast
maar de moslims hebben wel gewelddadig de macht gepakt mohammed die moorde iederen die niet moslims wou worden

Ik lees dit nu pas en voel mij verplicht je te melden dat Mohammed zelf vaker bijna vermoord is dan hij zelf ook maar een poging heeft gedaan - hij heeft nooit geweld gebruikt (daar kan ik in ieder geval niets over vinden - wat ik wèl van de christenen kan). Daarnaast wist Mohammed zelf net zo min als Jezus wat hij zou aanrichten. Het zijn zijn familieleden die zijn leer verkondigden en via hen is het geweld er langzaam maar zeker in geslopen - dit alles niets anders aan de kant van de christenen gedurende hún opkomst.

Ter discussie) Ik zou heel voorzichtig willen beweren dat de islamieten op dit moment minder doden op hun geweten hebben dan de christenen.
 

DeletedUser

Gast
haha grappig.
dus niet.
bijna alle boeken van geschiedenis gaat het over het geweld van de islam tegen de christenen
 

DeletedUser

Gast
en trouwens kruistochten.
de islamieten zaten in jeruzalem, em moorde de bevolking uit en gebruikte ze als slaven.
maar goed...dat zal jullie wel niet verteld zijn
 

DeletedUser

Gast
en trouwens kruistochten.
de islamieten zaten in jeruzalem, em moorde de bevolking uit en gebruikte ze als slaven.
maar goed...dat zal jullie wel niet verteld zijn

Heb jij niet door dat jij je geloof wel als heilig beschouwt? Dat de personen die in god geloofde, alles rechtvaardigt hebben gedaan? Dat is wel naïef hè, want je zegt zelf dat de mens een eigen brein, wil, verstand, et cetera heeft, dus het is logisch dat ook de personen die in god geloven, fouten begaan en zondigen. Dus waarom een excuses vinden bij alles wat we als "fout" aan je geloof opmerken, bv. de kruistochten of andere slachtpartijen. Het zijn ten sloten ook mensen die de kerk leiden hè, het zijn geen heilige in Vaticaanstad.

haha grappig.
dus niet.
bijna alle boeken van geschiedenis gaat het over het geweld van de islam tegen de christenen

Ja? Dat is dus onzin. In een kerk in België is profeet Mohammed afgedrukt met twee engelen die op hem staan en hij ligt op de grond, het heilige boek de Koran te beschermen. Dit duid uit een tijd dat Christinnen de Islam onderdrukte. Weet de precieze tijden en details daar niet van, dus iemand anders misschien? In ieder geval is er wel degelijk geweld jegens Moslims geweest vanuit de Christelijke kant, praat het allemaal nou is niet goed.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
luister die kruistochten beschouw ik ook niet als goed, maar het was wel het roomse geloof en ik ben niet katholiek
 

DeletedUser

Gast
luister die kruistochten beschouw ik ook niet als goed, maar het was wel het roomse geloof en ik ben niet katholiek

Ik weet, om eerlijk te zijn, het verschil niet tussen protestant, (rooms) katholiek en noem het maar op, dus ik haak op dat stukje van de discussie af. ;)
 

DeletedUser

Gast
haha grappig.
dus niet.
bijna alle boeken van geschiedenis gaat het over het geweld van de islam tegen de christenen
* Proest *

Je kijkt waarlijk slechts naar de tijden ná 1000, niet? Mag ik je er nu nog één keer op attenderen dat je beter ook vóór het jaar 1000 kijkt? Zie in wat de christenen hebben gedaan. Daarbij komt dat het overgrote deel van het geweld tussen christenen en islamieten is uitgelokt door de christenen.

en trouwens kruistochten.
de islamieten zaten in jeruzalem, em moorde de bevolking uit en gebruikte ze als slaven.
maar goed...dat zal jullie wel niet verteld zijn
Onzin. In Jeruzalem leefden drie etnische groepen vredig naast elkaar. Het waren de pausen die om economisch-politieke redenen missies naar het Oosten geboden.
BTW) Waarom spreek jij nooit van de joden?

boeken die je in elke bibliotheek kan halen/kopen
Titels en ISBN's alsjeblieft?
Ter verduidelijking) Hierboven typisch zo'n regel die erop duidt dat men hier veel opener voor jou staat dan je meent.

Heb jij niet door dat jij je geloof wel als heilig beschouwt? Dat de personen die in god geloofde, alles rechtvaardigt hebben gedaan? Dat is wel naïef hè, want je zegt zelf dat de mens een eigen brein, wil, verstand, et cetera heeft, dus het is logisch dat ook de personen die in god geloven, fouten begaan en zondigen. Dus waarom een excuses vinden bij alles wat we als "fout" aan je geloof opmerken, bv. de kruistochten of andere slachtpartijen. Het zijn ten sloten ook mensen die de kerk leiden hè, het zijn geen heilige in Vaticaanstad.



Ja? Dat is dus onzin. In een kerk in België is profeet Mohammed afgedrukt met twee engelen die op hem staan en hij ligt op de grond, het heilige boek de Koran te beschermen. Dit duid uit een tijd dat Christinnen de Islam onderdrukte. Weet de precieze tijden en details daar niet van, dus iemand anders misschien? In ieder geval is er wel degelijk geweld jegens Moslims geweest vanuit de Christelijke kant, praat het allemaal nou is niet goed.
Als je me de locatie van deze afbeelding of enkele foto's weet te sturen, zou ik kunnen zien of het te dateren is ;)

luister die kruistochten beschouw ik ook niet als goed, maar het was wel het roomse geloof en ik ben niet katholiek
Indertijd bestond het protestantisme nog lang niet, dus jij deed als het ware gezellig mee.

Ik weet, om eerlijk te zijn, het verschil niet tussen protestant, (rooms) katholiek en noem het maar op, dus ik haak op dat stukje van de discussie af. ;)
Het Calvinisme en Lutheranisme zijn soberder dan het Katholicisme (niet zo moeilijk, gezien de enorme hoeveelheden goud), hebben het minder op Maria en op heiligen. Da's het belangrijkste verschil ;)
 

DeletedUser

Gast
Dendermonde1.jpg

Dendermonde2.jpg

tekst zei:
This photo shows the entire sculptural group, with the angels holding up the pulpit as they stand on Mohammed.
Linkje

tekst eronder zei:
This wooden sculpture in the Church of Our Dear Lady in Dendermonde, Belgium depicts Mohammed on the ground, clutching the Koran, being trampled on by angels. As first reported at The Brussels Journal, "The sculpture represents the triumph of Christianity over Islam." It was carved by the 17th-century sculptor Mattheus van Beveren.
 

DeletedUser

Gast
Aartje je zou er goed aan doen om niet te pretenderen alles te weten / alles beter te weten. Je post de hele tijd sterke claims zonder enig bewijs en probeert dat te verhullen door te doen alsof het algemene kennis is. Ik veronderstel dat je slechts 15 bent en neem van mij aan wat je nu weet is is slechts een fractie van het totaal en de fractie waar je wel kennis van hebt kan net zo goed verdraaid / verkeerd zijn.

Omdat jij verhaal A in een geschiedenis / bijbel les op school hebt gehad betekent dit niet dat verhaal A een universele waarheid is met maar 1 kant.
 

DeletedUser

Gast
ik zou nog even reageren op de verschillen tussen de roomse en de protestanste
1. roomse aanbidden marie-wij niet
2. hun denken te kunnen bekeren door een aflaatbrief-wij niet
3. hun denken dat biechten, de zonden vergeet-wij niet.
4. wij aanbidden geen beelden.
5. wij hebben heilig avondmaal- bij hun krijgen ze allemaal en stukje brook (of hoe je dat ook mag noemen), en drink de priester voor hun allen-bij ons mogen alleen de bekeerde mensen aan het avondmaal.
6. bij hun kom je in het vagevuur, en kan je daarna na de hemel/hel- bij ons zijn er twee (wegen/keuzes) hemel/hel geen tussen weg.
tot zo ver laat ik het even.
en oke... een gedeelte van de katholieken werd hervormd van de hervormde kwam de gereformerden.
dus vroeger verschilden we ook niet zo veel nee. eigenlijk niks.
daar geef ik jullie gewoon gelijk in.
 

DeletedUser

Gast
Het waarschijnlijk als door vooroordelen gevormde commentaar is gebaseerd op de houding aan het eind van de post - deze schijnt mij beschamend toe.

ik zou nog even reageren op de verschillen tussen de roomse en de protestanste
1. roomse aanbidden marie-wij niet
Wat is hier zo erg aan?
2. hun denken te kunnen bekeren door een aflaatbrief-wij niet
Die aflaten waren bedoeld als inkomstenbron voor de Sint-Pieter in Rome en zijn allang weer buiten beeld.
3. hun denken dat biechten, de zonden vergeet-wij niet.
Waarom bid jij dan om vergiffenis? Of doe je dat niet, omwille van je zelfingenomenheid, daar je "bekeerd" bent?
4. wij aanbidden geen beelden.
Katholieken óók niet ;)
5. wij hebben heilig avondmaal- bij hun krijgen ze allemaal en stukje brook (of hoe je dat ook mag noemen), en drink de priester voor hun allen-bij ons mogen alleen de bekeerde mensen aan het avondmaal.
Is egocentrisme een goede zaak?
Overigens is het enkel de mensen die communie hebben gedaan de hostie te eten toegestaan. Ik zie het verschil niet.

6. bij hun kom je in het vagevuur, en kan je daarna na de hemel/hel- bij ons zijn er twee (wegen/keuzes) hemel/hel geen tussen weg.
Ook hier zie ik het geweldige niet van in. Duidelijkheid mag dan prettig zijn, dat maakt het ook meteen bijzonder laag in waarde en "duidelijkheid" leidt onherroepelijk tot kortzichtigheid - dat is al pagina's lang in dit topic duidelijk opmerkbaar geweest.
Daarbij (dit slaat op de kortzichtigheid van hierboven) komt dat het Katholicisme niet drie, maar vier oorden in het Hiernamaals kent; wel te verstaan de het Vagevuur (zuivering van de dagelijkse zonden), Hel (eeuwige "zuivering" van de Doodzonden), Voorgeborchte (een soort doorstroom-Vagevuur; na vergeven te zijn, gaat men hier naartoe en zal men eeuwig gelukkig zijn) en de Hemel (eeuwig geluk, doch als extraatje "aanschouwing van God" - nog altijd zit hier dus maar één persoon en dat is Jezus, er vanuit gaande dat hij gelijkstaat aan God èn de "Heilige Geest").

tot zo ver laat ik het even.
en oke... een gedeelte van de katholieken werd hervormd van de hervormde kwam de gereformerden.
dus vroeger verschilden we ook niet zo veel nee. eigenlijk niks.
daar geef ik jullie gewoon gelijk in.
Waarom schaam je je zo voor de geschiedenis van het protestantisme?

Ik krijg wat van die 10-tekens-regel :mad:
 

DeletedUser

Gast
ik uhm wil niet lullig doen maar jij zegt de hele tijd dat jij bekeerd bent..

maar uhm volgens de Van Dale: is de betekenis van bekeren als volgt

be·ke·ren -keerde, h -keerd  van godsdienst, mening of partij laten veranderen

als ik het zo hoor heb jij altijd hetzelfde godsdienst gehad, dus technisch gezien ben jij ook niet bekeerd
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
ik uhm wil niet lullig doen maar jij zegt de hele tijd dat jij bekeerd bent..

maar uhm volgens de Van Dale: is de betekenis van bekeren als volgt

be·ke·ren -keerde, h -keerd  van godsdienst, mening of partij laten veranderen

als ik het zo hoor heb jij altijd hetzelfde godsdienst gehad, dus technisch gezien ben jij ook niet bekeerd

Volgens hemzelf is hij ook bekeerd, daar hij "de enige" gelovige in zijn Domus is ;)

Niet dat het verdere taalgebruik - op welk valk dan ook - zo geweldig is :rolleyes:
 

DeletedUser

Gast
ik zeg toch ook niet dat ik het overal mee eens bent, maar ik heb alleen de verschillen laten zien.
en ik heb nooit en dan ook nooit gezegd dat ik bekeerd ben, maar geloof
en dat is een heel groot verschil
 

DeletedUser

Gast
ik zeg toch ook niet dat ik het overal mee eens bent, maar ik heb alleen de verschillen laten zien.
en ik heb nooit en dan ook nooit gezegd dat ik bekeerd ben, maar geloof
en dat is een heel groot verschil

Heb je dat filmpje wat ik eerder linkde over de hel nou al eens gezien ?
 

DeletedUser

Gast
mss reageerde in net ff te bot, maar ik hou niet van zulke filmpjes
 
Bovenaan