• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

Pesten op het forum/skype

DeletedUser19654

Gast
Ik pest niet...
Ben zelf gepest en tjsaa... ben dan ook niet iemand die het gouw bij andere zal gaan doen nu. Het is niet leuk.
Heb met niemand hier een probleem, zou het met iedereen goed kunnen vinden (denk ik) en liefst hou ik dat ook zo. Niet dat ik jullie goed ken, maarja dat kan nog komen.

Per slot van rekening kennen jullie mij ook nauwelijks :p
 

DeletedUser

Gast
Definitie van pesten (ik kopieer er maar eentje die ik voorbij zie komen):
Pesten is een stelselmatige vorm van agressie waarbij één of meer personen proberen een andere persoon fysiek, verbaal of psychologisch schade toe te brengen. Bij pesten is de macht ongelijk verdeeld. Relatief nieuwe manieren zijn het digitaal en mobiel pesten.
Die definitie komt volgens mij wel een eind in de goede richting.

Ik zie rare dingen voorbij komen als " Pesten hoort erbij, je wordt er sterker van".
De bedoeling van pesten is juist iemand schade berokkenen en de macht tussen pester en gepeste is ook nog eens ongelijk verdeeld. De gepeste moet dus van "goede" huize komen wil hij/zij het pesten de kop in kunnen drukken. Genoeg mensen krijgen dat logischerwijs niet voor elkaar en die pest je mogelijkerwijs de vernieling in. Dus ja, waarom hoort pesten er dan bij? Ik zie dat niet.
 

DeletedUser

Gast
Om de oorzaken van pesten te bevatten moeten we kijken naar ons verleden, niet de pedagogische "nonsens" meningen over dat mensen thuis geen aandacht krijgen en dit compenseren door anderen te gaan pesten of meer van dit soort vage theorieën, maar meer naar onze biologische oorsprong.
Mensen zijn gewoon zoogdieren die in groeps/kudde verband leven en hoezeer wij ook denken, dat wij dit ontstegen zijn is de realiteit, dat ons gedrag grotendeels bepaald wordt door deze genetisch ingebakken gedragscodes.

Pesten is typisch iets, dat gepaard gaat met onze adolescentie... voor de een begint dit al vroeg en voor de ander houd dit nooit meer op.
Ons enige doel tijdens onze adolescentie is het bereiken van een zo hoog mogelijke plaats in de hiërarchie van de kudde.
Dit is ook de reden waarom jonge mannen met elkaar op de vuist gaan (bepalen wie de sterkste is) en waarom jonge meiden elkaar proberen af te troeven op het gebied van schoonheid, alles heeft te maken met macht/gezag en het zeker stellen van onze voortplantingsmogelijkheden binnen de kudde!
Bij de meeste zoogdieren blijft het bij deze primitieve "selectie" methodes, maar de mens is op verstandelijk gebied iets verder geëvolueerd en voor ons is niet enkel schoonheid en fysieke kracht van belang, maar ook onze verstandelijke kracht is voor ons voortbestaan van belang geworden en hierin ligt de oorsprong van het fenomeen pesten.
Niets meer en niets minder dus, dan het zeker stellen van onze plaats in de kudde ten koste van de ander!

Pesten hoort er dus idd gewoon bij en hoe spijtig dit ook mag zijn is het iets dat wij als mensheid nog lang zullen blijven doen en iets dat bijdraagt aan ons voortbestaan als soort. (only the fittest shall survive!)
Voor een ieder die denkt, dat dit onzin is kan ik niets anders doen dan aanraden eens goed te kijken naar zichzelf en de mens in zijn geheel en zich te verdiepen in het verleden en te leren zien waarom wij de dingen doen zoals wij ze doen... hierin ligt ook de oplossing voor dit probleem, als wij weten waarom dit gebeurd kunnen wij het begrijpen en zal het ons ook minder deren! ;)
 

DeletedUser

Gast
Mensen zijn gewoon zoogdieren die in groeps/kudde verband leven en hoezeer wij ook denken, dat wij dit ontstegen zijn is de realiteit, dat ons gedrag grotendeels bepaald wordt door deze genetisch ingebakken gedragscodes.
Helemaal mee eens!

Pesten is typisch iets, dat gepaard gaat met onze adolescentie... voor de een begint dit al vroeg en voor de ander houd dit nooit meer op.
Ons enige doel tijdens onze adolescentie is het bereiken van een zo hoog mogelijke plaats in de hiërarchie van de kudde.
Dit is ook de reden waarom jonge mannen met elkaar op de vuist gaan (bepalen wie de sterkste is) en waarom jonge meiden elkaar proberen af te troeven op het gebied van schoonheid, alles heeft te maken met macht/gezag en het zeker stellen van onze voortplantingsmogelijkheden binnen de kudde!
Bij de meeste zoogdieren blijft het bij deze primitieve "selectie" methodes, maar de mens is op verstandelijk gebied iets verder geëvolueerd en voor ons is niet enkel schoonheid en fysieke kracht van belang, maar ook onze verstandelijke kracht is voor ons voortbestaan van belang geworden en hierin ligt de oorsprong van het fenomeen pesten.
Niets meer en niets minder dus, dan het zeker stellen van onze plaats in de kudde ten koste van de ander!
Goeden analyse.

Om de oorzaken van pesten te bevatten moeten we kijken naar ons verleden, niet de pedagogische "nonsens" meningen over dat mensen thuis geen aandacht krijgen en dit compenseren door anderen te gaan pesten of meer van dit soort vage theorieën, maar meer naar onze biologische oorsprong.
Dat pestgedrag biologisch is bepaald hoeft toch niet te betekenen dat alle pedagogische uitspraken ''nonsens'' zijn? Het kan bijvoorbeeld toch best biologisch zijn bepaald dat individuen die van hun ouders minder aandacht krijgen eerder geneigd zijn tot pesten?

Pesten hoort er dus idd gewoon bij en hoe spijtig dit ook mag zijn is het iets dat wij als mensheid nog lang zullen blijven doen en iets dat bijdraagt aan ons voortbestaan als soort. (only the fittest shall survive!)
Voor een ieder die denkt, dat dit onzin is kan ik niets anders doen dan aanraden eens goed te kijken naar zichzelf en de mens in zijn geheel en zich te verdiepen in het verleden en te leren zien waarom wij de dingen doen zoals wij ze doen... hierin ligt ook de oplossing voor dit probleem, als wij weten waarom dit gebeurd kunnen wij het begrijpen en zal het ons ook minder deren! ;)
En hier sla je de plank volledig mis. Dat iets er in is geëvolueerd betekent NIET dat het goed is. Je moet ook begrijpen dat biologische eigenschappen niet bijdragen aan het overleven van de soort, maar aan dat van het individu. Het individuele organisme heeft geen belang bij het overleven van zijn soort, wel bij het voortplanten van zichzelf. Vergelijk pesten met een prisoners dilemma. Mensen die er voor kiezen te pesten, zijn iets beter af, maar voor de groep als geheel brengt het schade toe. Daarom is het goed om met elkaar af te spreken niet te pesten, en er voor te zorgen dat die regels worden nageleefd.
En mocht je hierover twijfelen: Er zijn ook mensen die voor gepesten opkomen, en die eigenschap zal ook wel zijn biologisch nut hebben. ;)
 

DeletedUser20125

Gast
En mocht je hierover twijfelen: Er zijn ook mensen die voor gepesten opkomen, en die eigenschap zal ook wel zijn biologisch nut hebben. ;)

Dat zijn typisch de mensen die in de natuur juist niet zouden overleven, het is dus meer een fout dan een nut ;)
 

DeletedUser

Gast
Dat zijn typisch de mensen die in de natuur juist niet zouden overleven, het is dus meer een fout dan een nut ;)
Nee. Altruïsme heeft zijn voordelen. Niet alleen voor de groep, maar ook voor het individu. Altruïstische mensen worden aardiger gevonden en er zal bijvoorbeeld eerder met hen voedsel gedeeld worden dan met anderen.
 

DeletedUser

Gast
Dit zijn idd een beetje tegenstrijdige gedragingen, maar zij dienen beiden hetzelfde doel, het voortbestaan zeker stellen.

Een door de leeuwen te grazen genomen buffel wordt ook vaak ontzet door zijn/haar kuddeleden, ondanks het feit, dat deze toch echt het zwakst of langzaamst was en dus eigenlijk terecht ten prooi viel aan de leeuwen.
Beiden dragen bij aan de successie van de soort, dat is een feit!

@Genade
Ik ben niet per definitie van mening dat pesten goed is hoor, maar ik begrijp het wel en vind het ergens wel logisch!
En vergeef me mijn afkeer tegen de pedagogiek... heb hier een intense hekel aan (persoonlijke strijd)
heb genade voor mijn beperkingen! :)
 

DeletedUser

Gast
Ik wil allereerst even in haken op het punt dat je sterker wordt van pesten.
Mijn antwoordt daarop is: Ja en nee.

Ik ben er sterker door geworden omdat ik nu voor mijzelf en voor anderen op durf te komen. Ik durf nu mijn bek open te trekken. Maar aan de andere kant is mijn hele zelfvertrouwen nog steeds naar de knoppen en voorlopig is dat nog niet hersteld.

Verder verwacht ik ook niet dat wij geheel pestloos gaan leven, want dat is zo goed als onmogelijk. Kwaad doen zit tenslotte in de aard van de mens. Maar we hebben ook een gezond verstand. We kunnen in elk geval proberen zo aardig mogelijk voor elkaar te zijn. Mijn bedoeling van dit topic was ook gewoon even het bewust maken van pesten. Ik ben blij om te zien dat dat in elk geval gelukt is.
 

DeletedUser

Gast
Ons enige doel tijdens onze adolescentie is het bereiken van een zo hoog mogelijke plaats in de hiërarchie van de kudde.
Als de kudde het pesten niet meer tolereert heeft het pesten een averechts effect. En als het pesten geen nut meer heeft zal het dan niet verdwijnen?

We kunnen wel genetisch ingebakken gedragscodes hebben, maar ons verstand is ook zodanig ontwikkeld dat we die codes kunnen herkennen en daar naar kunnen handelen. Er zullen genoeg mannen zijn die in hun hele leven niet één keer met iemand op de vuist zijn gegaan. Dat vechten kan dan wel in de genen zitten, maar als het nutteloos is in de huidige maatschappij dan zijn we ook slim genoeg om het te vermijden of achterwege te laten.
 

DeletedUser

Gast
Denk het wel idd, maar de tijdspanne waarin dit voor ons als soort belangrijk was is vele malen groter dan die waarin het niet meer echt nodig is. Het zal dus wel even duren voordat we dit echt kwijt zijn, maar bewustwording en erkenning is de eerste stap en als we dit met zijn allen uitdragen kunnen we dit misschien wel overstijgen... hebt geduld! ;)
 

DeletedUser

Gast
Een door de leeuwen te grazen genomen buffel wordt ook vaak ontzet door zijn/haar kuddeleden, ondanks het feit, dat deze toch echt het zwakst of langzaamst was en dus eigenlijk terecht ten prooi viel aan de leeuwen.
Beiden dragen bij aan de successie van de soort, dat is een feit!

@Genade
Ik ben niet per definitie van mening dat pesten goed is hoor, maar ik begrijp het wel en vind het ergens wel logisch!
En vergeef me mijn afkeer tegen de pedagogiek... heb hier een intense hekel aan (persoonlijke strijd)
heb genade voor mijn beperkingen! :)

Vraag -> Wat is de connectie tussen een mens en een dier? Een mens leeft, dieren overleven.
Nog een ander punt, jij vindt het logisch dat mensen ervan genieten om anderen te kleineren / slechter te laten voelen over zichzelf puur voor genot van de rest van de groep? Puur omdat degene een andere huidskleur heeft? Een ander accent? Omdat hij nieuw is in de buurt en nog geen vrienden heeft?
 

DeletedUser

Gast
Vraag -> Wat is de connectie tussen een mens en een dier? Een mens leeft, dieren overleven.

Een mens is een zoogdier en overleeft net zo goed als elk ander dier! :rolleyes:

Nog een ander punt, jij vindt het logisch dat mensen ervan genieten om anderen te kleineren / slechter te laten voelen over zichzelf puur voor genot van de rest van de groep? Puur omdat degene een andere huidskleur heeft? Een ander accent? Omdat hij nieuw is in de buurt en nog geen vrienden heeft?

Lees eerst mijn vorige posts voor nadere uitleg! ;)
 

DeletedUser

Gast
Over het algemeen moet de gemiddelde nederlander niet vechten om te overleven hoor :rolleyes: terwijl dat toch een deel uit je argumentatie is.

Hahaha, proef ik hier wat jeugdige naïviteit?!

Dat onze voorouders hun leven hebben gewaagd om een mooi symbiotisch systeem in de vorm van een samenleving te creëren, wil niet zeggen, dat het nu allemaal vanzelfsprekend is hoor!!!
Onze samenleving is ons overlevingsmechanisme geworden en is nog altijd een zeer delicaat systeem, dat ook zo weer ineen kan storten en ons zonder pardon terug het stenen tijdperk in jaagt.
Als iedereen zijn op zich nietszeggende steentje bijdraagt in de vorm van werk zal het systeem blijven bestaan, maar anders gaat het goed mis. Als morgen de boeren besluiten enkel nog voor hun eigen familie te telen, sta jij binnen een paar weken midden in een overlevingssituatie! Neem nu de deltawerken, gebouwd op het zweet en de ruggen van onze opa's en voor de nieuwe generaties als vanzelfsprekend... maar als zij in hun naïviteit besluiten deze te verwaarlozen en niet de verantwoording nemen om deze te onderhouden, is bij de eerste de beste najaarsstorm 1/4 van Nederland dakloos en hongerlijdend.
Stof tot denken mag ik hopen... want zonder ons dagelijkse portie bloed, zweet en tranen voor ons collectief overlevingsmechanisme, zullen er een heleboel mensen het niet gaan redden!
 

DeletedUser3865

Gast
Ik heb niet alles gelezen, maar wel gescand. En ik heb ook helemaal geen zin om alles te lezen. Ongeveer de helft van wat hier werd gezegd is ook gewoon Off-topic. Het gaat wel over pesten, maar niet over pesten op het forum. Waar het toch echt over hoort te gaan ;)
Toch kan ik het niet later nog even op deze twee dingetjes te reageren:
En dat pesten gaat over in terugpesten en dat gaat over in haat.
Als het zo snel over gaat in haat. Dan zit er toch echt wel ergens een steekje bij je los ;)
Haat is namelijk dat je diegene het liefst dood wou zien. Als je dat al zo snel hebt door pesten, tja...
Gepest worden en pesten hoort nu eenmaal een beetje bij het echte leven... Daar wordt je als persoon 'completer' van. Ik heb vroeger ook zeker wel mijn gepest worden deel gehad en mss nog meer het pesten deel. Dit is niet iets om trots op te zijn. Maar dat is een beetje de aard van het beestje en zorgt ervoor dat je geen plat muisje blijft.... Want lets be fair.... In het echte leven gaan ze heus ook niet altijd even respectvol met je om...
RL... Hoort erbij. Wordt je sterker van. Zolang het niet uit de hand loopt maar bij een gezond potje 'voeten op de grond' pestje blijft.
Dit hele deel slaat gewoon echt helemaal nergens op.
"Pesten hoort er bij, wordt je sterker van"
Het is wel duidelijk dat je nooit echt gepest bent, of dat je gewoon ontzettend dom bent. Maar aangezien je dat tweede volgens mij niet bent, dan denk ik toch dat eerste.
Verder ga ik hier ook niet op in, dat is het gewoon niet waard...

En zoals ik al zei: Het hoort hier te gaan over 'pesten op het forum/Skype', niet IRL ;)
 

DeletedUser

Gast
Hahaha, proef ik hier wat jeugdige naïviteit?!

Dat onze voorouders hun leven hebben gewaagd om een mooi symbiotisch systeem in de vorm van een samenleving te creëren, wil niet zeggen, dat het nu allemaal vanzelfsprekend is hoor!!!
Onze samenleving is ons overlevingsmechanisme geworden en is nog altijd een zeer delicaat systeem, dat ook zo weer ineen kan storten en ons zonder pardon terug het stenen tijdperk in jaagt.
Als iedereen zijn op zich nietszeggende steentje bijdraagt in de vorm van werk zal het systeem blijven bestaan, maar anders gaat het goed mis. Als morgen de boeren besluiten enkel nog voor hun eigen familie te telen, sta jij binnen een paar weken midden in een overlevingssituatie! Neem nu de deltawerken, gebouwd op het zweet en de ruggen van onze opa's en voor de nieuwe generaties als vanzelfsprekend... maar als zij in hun naïviteit besluiten deze te verwaarlozen en niet de verantwoording nemen om deze te onderhouden, is bij de eerste de beste najaarsstorm 1/4 van Nederland dakloos en hongerlijdend.
Stof tot denken mag ik hopen... want zonder ons dagelijkse portie bloed, zweet en tranen voor ons collectief overlevingsmechanisme, zullen er een heleboel mensen het niet gaan redden!

Jup. Maar de Delta werken staan al heja. Plus mn familie is boer.
Hahaha, proef ik hier wat ouderlijke irritatie?

Btw, On Topic.
 

Araluen

Manticore
Dit is geen stemmensenwegtopic, dit is een serieus topic over pesten op het forum.
Dus als jullie beide nu even ophielden?
 
Bovenaan