• Gegroet, sterveling! Nieuw op het forum?
    Als je wilt deelnemen aan het forum heb je een forumaccount nodig. Registeer er snel een! Heb je al een forumaccount? Dan kun je hier inloggen.

School en fatsoenlijk leven? onmogelijk

DeletedUser16383

Gast
Dan heb ik het nog het makkelijk. Ik zit in groep 7. Heb bijna geen huiswerk, maar nu wel wat meer. Dinsdag Toets Begrijpend lezen, toets geschiedenis, toets aardrijkskunde. Dat is voor mij veel. Maar vergeleken met jullie niks.
 

DeletedUser

Gast
Btw, de CITO zegt helemaal niet veel, het is maar een moment opname.
Natuurlijk kan je als leraar alleen naar dat resultaat kijken, maar dat is niet goed.
Als leraar moet je kijken naar de individuele kwaliteiten van de leerlingen, die je als het goed is kent, aangezien je er al een jaar les aan geeft als het niet langer is. Op basis daarvan kan je zeggen welk niveau je kan doen.

Ik had een CITO van 540, kreeg advies voor HAVO maar toch ging ik VMBO doen, waarom?
omdat ik mezelf ken, ik weet dat ik te lui ben om 1 of 2 uur lang huiswerk ga zitten maken. Uiteindelijk kwam ik gemakkelijk door het VMBO heen, zonder ook maar ooit huiswerk te hebben gemaakt.
ik heb zelfs niet geleerd voor de eindexamens en op m'n slechtste vak had ik gemiddeld afgerond een 7. (6.8 op Duits)
Ja, ik had HAVO kunnen doen, misschien nog beter, maar je moet doen wat je zelf denkt dat goed is, waar je zelf goed bij voelt en je moet proberen je niet te laten beïnvloeden door je leraar of je ouders, want alleen jij weet wat je zelf wilt en aan kunt.

Dat heb je echt niet hoor op de HAVO, domme keus.
 

DeletedUser

Gast
Wat vinden jullie hiervan?

Ik vind dat school te veel tijd kost. Ik vind het echt niet zo heel erg als ik na school nog 3 uur moet leren/huiswerk maken. Maar de hoeveelheid toetsten etc. is niet meer normaal te noemen. Luister maar is wat ik maandag en dinsdag voor belangrijke dingen moet inleveren. Gewoon huiswerk zit hier nog niet bij!

Maandag:
- Repetitie Engels
- Repetitie Frans
- Een heel spiegelverhaal schrijven opmaken en inleveren
- Een brief in het engels inleveren en die dag opsturen naar malawi
Dinsdag:
- Luistervaardigheid Frans
- Repetitie van ???

Dit zijn geen normale dagen. Wij vinden het al een lekker rustig weekje als we 3 of 4 toetsen hebben. Een normaal leven kun je niet meer leven. In het weekend echt uitrusten is er ook niet bij. Ik kan vanmiddag de hele tijd gaan zitten leren. Zondag naar de kerk en op visite. Op zondag wil ik geen huiswerk maken.

Dit is gewoon te veel. En als je eens iets te laat inlevert of eens één boek vergeet heb je al een onvoldoende, punten aftrek te pakken of je kunt nablijven. En als een docent zegt dat hij de toets maandag wel de cijfers heeft. Heeft hij ze vrijdag misschien.
in het hoeveelste jaar zit je ?
 

DeletedUser

Gast
Dan heb ik het nog het makkelijk. Ik zit in groep 7. Heb bijna geen huiswerk, maar nu wel wat meer. Dinsdag Toets Begrijpend lezen, toets geschiedenis, toets aardrijkskunde. Dat is voor mij veel. Maar vergeleken met jullie niks.

Tip: Geniet van de basisschool. Over een paar jaar verlang je weer terug naar die tijd. :p

Btw, de CITO zegt helemaal niet veel, het is maar een moment opname.
Natuurlijk kan je als leraar alleen naar dat resultaat kijken, maar dat is niet goed.
Als leraar moet je kijken naar de individuele kwaliteiten van de leerlingen, die je als het goed is kent, aangezien je er al een jaar les aan geeft als het niet langer is. Op basis daarvan kan je zeggen welk niveau je kan doen.

Ik had een CITO van 540, kreeg advies voor HAVO maar toch ging ik VMBO doen, waarom?
omdat ik mezelf ken, ik weet dat ik te lui ben om 1 of 2 uur lang huiswerk ga zitten maken. Uiteindelijk kwam ik gemakkelijk door het VMBO heen, zonder ook maar ooit huiswerk te hebben gemaakt.
ik heb zelfs niet geleerd voor de eindexamens en op m'n slechtste vak had ik gemiddeld afgerond een 7. (6.8 op Duits)
Ja, ik had HAVO kunnen doen, misschien nog beter, maar je moet doen wat je zelf denkt dat goed is, waar je zelf goed bij voelt en je moet proberen je niet te laten beïnvloeden door je leraar of je ouders, want alleen jij weet wat je zelf wilt en aan kunt.

VMBO kiezen omdat je te lui bent, tijd voor een schop onder je hol. :p
Ik zit nu op VWO en meestal heb ik genoeg aan zo'n 3 uurtjes per week. (uitgezonderd werkstukken/presentaties)
Ik doe al niet veel, maar goede cijfers halen door niks te doen op een laag niveau is niet echt iets om trots op te zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
juist wel, ik zou er zeer trots op zijn als ik zonder ook maar iets te doen lekker havo kon doen. kijk die jongen waar we het over hebben is dan vmbo oke dat is gewoon te easy, maar als je op havo zit moet je echt wel huiswerk maken. want het legt echt niet aan het niveau maar an de snelheid. elke week 5 toetsen minimaal. op vmbo vier of drie misschien maar dat is het dan ook. Op havo moet je er nog allerlei kleine rot dingen bij doen, en dat is pas rottige shit.

dus ik vind dat de jongen er best trots op mag zijn dat hij zonder moeite vmbo heeft gedaan.
ik zou graag op de zelfde wijze havo willen doen. het is tenslotte je jeugd en die moet je inderdaad niet laten beïnvloeden door een paar ouwe klote ouders of docenten want kijk maar goed naar ze dan kun je al zien dat ze zelf geen geweldige jeugd hebben gehad. want wie wil er nu leraar worden????? dan moet je er echt niks van terecht hebben gebracht in de maatschappij!
 

DeletedUser

Gast
juist wel, ik zou er zeer trots op zijn als ik zonder ook maar iets te doen lekker havo kon doen. kijk die jongen waar we het over hebben is dan vmbo oke dat is gewoon te easy, maar als je op havo zit moet je echt wel huiswerk maken. want het legt echt niet aan het niveau maar an de snelheid. elke week 5 toetsen minimaal. op vmbo vier of drie misschien maar dat is het dan ook. Op havo moet je er nog allerlei kleine rot dingen bij doen, en dat is pas rottige shit.

dus ik vind dat de jongen er best trots op mag zijn dat hij zonder moeite vmbo heeft gedaan.
ik zou graag op de zelfde wijze havo willen doen. het is tenslotte je jeugd en die moet je inderdaad niet laten beïnvloeden door een paar ouwe klote ouders of docenten want kijk maar goed naar ze dan kun je al zien dat ze zelf geen geweldige jeugd hebben gehad. want wie wil er nu leraar worden????? dan moet je er echt niks van terecht hebben gebracht in de maatschappij!
Je kan best trots zijn als je VMBO haalt, maar niet als VMBO onder je niveau is. Ik vind dat je trots mag zijn als je op of boven je niveau het haalt. Ik zit zelf op VWO en dat haal ik makkelijk. Had ik HAVO gedaan, dan was ik daar niet trots op geweest, omdat ik wist dat ik veel beter kon. Dat zit gewoon in mij. Voor anderen kan dat natuurlijk weer een ander verhaal zijn.

Verder vind ik het niet kloppen dat leraren niks terecht hebben gebracht in de maatschappij. Als leraar moet je ruim boven de stof staan, en dus slim genoeg er voor zijn, je moet goed uit kunnen leggen, je moet goed orde kunnen houden. Ik vind het knap als je dat kan, 't is jammer dat er zo over gedacht wordt als wat jij denkt, want er is al een lerarentekort...
 

DeletedUser

Gast
het is tenslotte je jeugd en die moet je inderdaad niet laten beïnvloeden door een paar ouwe klote ouders of docenten want kijk maar goed naar ze dan kun je al zien dat ze zelf geen geweldige jeugd hebben gehad. want wie wil er nu leraar worden????? dan moet je er echt niks van terecht hebben gebracht in de maatschappij!
Uit die zinnen kan ik dus opmaken dat jij later leraar wordt? ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

DeletedUser

Gast
het is tenslotte je jeugd en die moet je inderdaad niet laten beïnvloeden door een paar ouwe klote ouders of docenten want kijk maar goed naar ze dan kun je al zien dat ze zelf geen geweldige jeugd hebben gehad. want wie wil er nu leraar worden????? dan moet je er echt niks van terecht hebben gebracht in de maatschappij!
Waar haal je dit vandaan? Ik zie leraren juist als mensen die iets willen betekenen voor de maatschappij en hun eigen belang nooit voorop laten gaan. Anders waren ze namelijk geen leraar geworden. Je moet nagaan hoe zwaar dat beroep is en wat leerkrachten zich wel allemaal niet moeten laten welgevallen door figuren als jij -_-. En desondanks vinden de meeste leekrachten hun werk leuk. Petje af voor ze.
 

DeletedUser

Gast
juist wel, ik zou er zeer trots op zijn als ik zonder ook maar iets te doen lekker havo kon doen. kijk die jongen waar we het over hebben is dan vmbo oke dat is gewoon te easy, maar als je op havo zit moet je echt wel huiswerk maken. want het legt echt niet aan het niveau maar an de snelheid. elke week 5 toetsen minimaal. op vmbo vier of drie misschien maar dat is het dan ook. Op havo moet je er nog allerlei kleine rot dingen bij doen, en dat is pas rottige shit.

dus ik vind dat de jongen er best trots op mag zijn dat hij zonder moeite vmbo heeft gedaan.
ik zou graag op de zelfde wijze havo willen doen. het is tenslotte je jeugd en die moet je inderdaad niet laten beïnvloeden door een paar ouwe klote ouders of docenten want kijk maar goed naar ze dan kun je al zien dat ze zelf geen geweldige jeugd hebben gehad. want wie wil er nu leraar worden????? dan moet je er echt niks van terecht hebben gebracht in de maatschappij!

Ik vraag me toch werkelijk af waar je dit allemaal vandaanhaalt. Allereerst verschilt de hoeveelheid huiswerk van persoon tot persoon, en het ligt ook aan je school(lees: je leraren). Ik heb in de afgelopen 3 jaar zo goed als geen huiswerk gemaakt. Reden? Ik leer niet bijzonder veel van het maken van opgaven. Wat bij mij wel werkt is het maken van zogeheten mindmaps of met post-its aan de slag gaan. Ik mag van geluk spreken dat dat op mijn school kan. Ik ken zat mensen waarbij deze aanpak echt niet mogelijk zou zijn geweest omdat ze uit de les gezet worden als ze niet braaf alle opgaven volgens de studiewijzer hebben gemaakt. En ik doe VWO. Volgens jouw redenering zou ik dan nog meer huiswerk moeten maken dan de HAVO-ers.

Wekelijks 5 toetsen lijkt me heel erg sterk; ik heb zat weken zonder toetsen. Ik denk dat je het erger maakt dan het is.

Je opmerking over leraren vind ik bijzonder triest. Leraar is het meest onderschatte beroep van deze maatschappij. Zij zorgen voor de toekomst; zij nemen de moeite om voor elkaar te krijgen dat de maatschappij ook nog een beetje fatsoenlijk draait zodra wij volwassen zijn door ons op te leiden. Wat hebben ze er zelf aan? Weinig. Want zodra wij oud genoeg zijn om iets te betekenen en dus iets aan de leerstof hebben, liggen zij allang in hun graf. Is dat niet ontzettend bewonderenswaardig? Leraren kijken naar de toekomst, en wensen ons echt het beste toe. Anders waren ze wel 40 jaar achter een bureau gaan zitten om geld te verdienen om zelf van te leven, om vervolgens het leven te laten zonder verder iets betekend te hebben voor de mensen die na hen komen.

Typisch iemand die niet verder denkt dan 'Alle leraren zijn tegen me.'
 

DeletedUser

Gast
Fysica is makkelijk :p (toch int derde :p)
/me begint Dinsdag met Wiskunde, ook een eitje :D
Maar Latijn/Frans/Engels wordt moelijker :(

In het vierde gaat het ook nog hoor. Is 1 van de minder moeilijke vakken. (toch voor mij ;)) Voor geschiedenis daarentegen hebben we een enorme stapel leswerk.
 

DeletedUser

Gast
pffff, ik heb Grieks volgende week woensdag. En ik moet met 4,6 ophalen, dus dat wordt ff leren ;)
 

RabbidRobin

Ex-Teamleider Forum
In het vierde gaat het ook nog hoor. Is 1 van de minder moeilijke vakken. (toch voor mij ;)) Voor geschiedenis daarentegen hebben we een enorme stapel leswerk.

Geschiedenis is bij mij dan lekker makkelijk :p
Net zoals Aardrijkskunde.

Ik moet alleen een 34 voor Chemie inhalen :confused:
 
Bovenaan